Oppland, Vang i Valdres, Ministerialbok nr. 8 (1882)
Moderator: MOD_tydehjelp
Oppland, Vang i Valdres, Ministerialbok nr. 8 (1882)
Hei,
jeg prøver å transkribere dødsfall i denne kirkeboka (1882-1910).
Det er enkelte ting jeg gjerne vil ha hjelp med å tyde, så jeg samler flere ting fra samme side her.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 8 (1882-1910), Døde og begravede 1882-1883, side 181.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-171
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020520.jpg
Mandkjøn 1882:
Nr. 10: dødsårsak - jeg leser 'Tæring - Astma ifør', skal det kanskje være 'ufør'?
Mandkjøn 1883
Nr. 2: Hva står det foran lærer i feltet for navn? 'catl.'?
Kvindekjøn 1882:
Nr. 5: dødsårsak - hva er det første ordet, 'Galop.'?
Nr. 11: hva står det under 'døbt', 'attser'? Resten leser jeg som 'vel født i 1796'.
Kvindekjøn 1883:
Nr. 9: hva står det i parentes etter Fødested? 'P..s..gaardseie'?
jeg prøver å transkribere dødsfall i denne kirkeboka (1882-1910).
Det er enkelte ting jeg gjerne vil ha hjelp med å tyde, så jeg samler flere ting fra samme side her.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 8 (1882-1910), Døde og begravede 1882-1883, side 181.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-171
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020520.jpg
Mandkjøn 1882:
Nr. 10: dødsårsak - jeg leser 'Tæring - Astma ifør', skal det kanskje være 'ufør'?
Mandkjøn 1883
Kvindekjøn 1882:
Nr. 11: hva står det under 'døbt', 'attser'? Resten leser jeg som 'vel født i 1796'.
Kvindekjøn 1883:
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Oppland, Vang i Valdres, Ministerialbok nr. 8 (1882)
Mandkjøn 1882:
Denne får eg ikkje noko meiningfyllt ut av.
Men førstebokstaven er heilt klart "i" (ikkje u - som har ein lengre strek over seg).
Andrebokstaven er helst h eller s.
Mandkjøn 1883
"entl." (entlediget = fått avskil, gått av)
Kvindekjøn 1882:
"Galop."(erende), ja - tæring som utviklar seg fort
"altså" (men presten tenkjer ikkje på at i 1797 skulle borna døypast innan 8 dagar, så - dersom folk og presten sin forgjengar heldt seg til lova - var ho fødd tidlegast 21. jan 1797).
Kvindekjøn 1883:
"Prestegaardseie"
Sist redigert av Ivar Ståle Ertesvåg den 22. november 2015 kl. 19.14, redigert 1 gang totalt.
Tusen takk!
Kan det hende at den første dødsårsaken skal være "Tæring - astma især"? Dvs. "Tæring, nærmere bestemt astma"?
Jeg kan ikke noe om tidligere tiders legevitenskap, men kanskje man så på astma og tæring som to lignende lungesykdommer?

Kan det hende at den første dødsårsaken skal være "Tæring - astma især"? Dvs. "Tæring, nærmere bestemt astma"?
Jeg kan ikke noe om tidligere tiders legevitenskap, men kanskje man så på astma og tæring som to lignende lungesykdommer?
- Else Berit Rustad
Mandkjøn 1882:
Nr. 10: Tæring - Astma især, synes jeg det står.
Kvindekjøn 1882:
Nr. 11: altsaa vel født i 1796
Kvindekjøn 1883:
Nr. 9: Præstegaardseie
Mvh
Else B.
Nr. 10: Tæring - Astma især, synes jeg det står.
Kvindekjøn 1882:
Nr. 11: altsaa vel født i 1796
Kvindekjøn 1883:
Nr. 9: Præstegaardseie
Mvh
Else B.
Jeg tar sjansen på å fortsette denne tråden med noen transkripsjonsspørsmål fra påfølgende side i ministerialboka:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 8 (1882-1910), Døde og begravede 1884, side 182.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-172
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020521.jpg
Mandkjøn 1883
nr. 13: hva er det to første ordene i pårørende-kolonnen? Jeg leser 'NB: for...?? ment?? Husmand i N. Remme i Vang'. Forhenværende?
nr. 16: hva står det over ordet Gdbr som er overstrøket, 'gaardbr.'?
nr. 16: hva er merknaden i kolonnen helt til høyre? 'død paa Udskiftning i Randalen' ?
nr. 18: det står en hel avhandling i pårørendekolonnen. Mellom to linjer, under "23 Oktober" og over "ordne", står det noe om "til Hele..." - til Helestrand?
Mandkjøn 1884
nr. 10: dødsårsak, står det virkelig 'Steensmerte'?
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 8 (1882-1910), Døde og begravede 1884, side 182.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-172
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020521.jpg
Mandkjøn 1883
nr. 13: hva er det to første ordene i pårørende-kolonnen? Jeg leser 'NB: for...?? ment?? Husmand i N. Remme i Vang'. Forhenværende?
nr. 16: hva er merknaden i kolonnen helt til høyre? 'død paa Udskiftning i Randalen' ?
nr. 18: det står en hel avhandling i pårørendekolonnen. Mellom to linjer, under "23 Oktober" og over "ordne", står det noe om "til Hele..." - til Helestrand?
Mandkjøn 1884
-
- Kontakt:
Mandkjøn 1883
13: "Forhen vært Husmand i N. Kvam i Vang"
16: Det kan sjå ut som om "Gdbr" er stroke, og så har presten først byrja å skrive noko på "H....", men stogga etter "H" og retta det til Gaardbr" igjen.
Ja- eller kanskje heller "Raudalen"? (lokalkunnskap ville hjelpe)
-
- Kontakt:
Mandkjøn 1884
nr.18: "Helest...(n?)d" - det må vere eit stadnamn - igjen ville lokalkunnskap hjelpe
nr.10: ja
Ivar skrev:nr. 18: det står en hel avhandling i pårørendekolonnen. Mellom to linjer, under "23 Oktober" og over "ordne", står det noe om "til Hele..." - til Helestrand?
nr.18: "Helest...(n?)d" - det må vere eit stadnamn - igjen ville lokalkunnskap hjelpe
Takk igjen!
Jeg tror det må være Helestrand.
Jeg finner det med dagens skrivemåte Helestrønd på østsiden av innsjøen Helin. I luftlinje er det ca 9 km fra Vangsbygda og dit. Helin ligger ca. 5 km vest for Syndin. Lengre nede på kirkeboksiden står det at Ole Olsen ble funnet død ved Syndin: "den i fjord anførte No 18 Ole Olsen søndre Bøe, som er gjenfunden liggende død ved Syndin-Vandet, blev begraven 3de Juli 1884 og jordfæstet s. D."
Ivar skrev:nr. 16: hva er merknaden i kolonnen helt til høyre? 'død paa Udskiftning i Randalen' ?
Ja- eller kanskje heller "Raudalen"? (lokalkunnskap ville hjelpe)
Jeg tror du har rett. Jeg finner ikke Raudalen, men Raudalsvegen på grensa mellom Vang og Vestre Slidre, ca. 25 km øst for Bø-gårdene i Vang.
...og nå ser jeg at det står "var paa Udskiftning", ikke "død paa Udskiftning".