Rettsdokument, 1870

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn22332
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Rettsdokument, 1870

Legg inn av dn22332 » 3. mai 2014 kl. 14.45

Hei.

Kan noen hjelpe med å tyde dette. Etter hva jeg forstår er dette en arrestordre

jeg leser deler av det, men får ikke sammnenhengen. Veldig takknamlig om noen kunne hjulpet meg med å tyde denne.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Rettsdokument "Aaben Ordre" 1870

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. mai 2014 kl. 14.57

Aaben Ordre.
Sigrid Olsdatter Mosæteren af Krødsherred, der ved Høiesteretsdom af 4de denne Maaned er tilfunden for, efterat være straffet for at have havt uægte Børn med trende forskjellige mandspersoner, paany at have ladet sig besvangre uden at komme i Ægteskab, samt for løgnagtig Udlæggelse af Barnefader, - at hensættes til Strafarbeide i 8 - otte - Maaneder, beordres herved af Lensmanden i Krødsherred paa sædvanlig Maade transporteret til og afleveret paa Drammens Politikammer, hvorfra Angjældende videre bliver at transportere til Tugthuset i Christiania og der at aflevere til Inspectøren tilligemed hosfølgende til denne addresserede Brevpakke, indeholdende de Angjældende vedkommende Retsacter m. v.
Buskeruds FogedEmbede den 15' October 1870. Ravn
angjældende Sigri Olsdatter Mosæteren, der igaar blev paagrebet paa sin Bopel, transporteres herved til Drammens Politikammer. Hun befordres med Skyds og ledsages af min Karl O. Tostensen. Den omhandlede Brevpakke til Inspectøren ved Tugthuset følger.
Krødsherreds Lensmandsembede den 26 October 1870. O. Nielsen
.

I margen til venstre finner vi Angjældendes Signalement:
Fødested: Krødsherred
Alder: 39 Aar
Høide: 64 Tommer
Øine: blaa
Haar: brunt
Legemsbygning: middels.
Klædedragt: Randet Værkens Trøie, sort Stak, Strømer og Snørestøvler samt gl. Værkensforklæde og Hue.

Mvh
Else B.

dn22332
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Rettsdokument "Aaben Ordre" 1870

Legg inn av dn22332 » 3. mai 2014 kl. 15.49

Mange hjertelig takk for raskt svar :D

Vennlig hilsen
Einar Solberg Olsen

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»