Oppland, Hadeland, Toten og Valdres fogderi. Regnskap 1695
Moderator: MOD_tydehjelp
Oppland, Hadeland, Toten og Valdres fogderi. Regnskap 1695
Hei,
Kan noen hjelpe meg med prestegjeld og gårdsnavn på denne siden. Dette blir litt vel "finskrevet" for meg.
Ser ut som Brands prestegjeld og at gården ender med uallebye uten at jeg blir helt lur på det. Er det Gran prestegjeld?
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45417/157/
Oppland fylke, Hadeland, Toten og Valdres fogderi, Fogderegnskap, 1695
Jeg er ute etter bosted til Capitain Hendrich von Rumelhof på høyre side.
Tar gjerne hjelp med ordet før og etter hans navn i overskriften også! Er det avsig. mot slutten?
Ser ikke helt hva det står beskrevet under selve gården, men antar at dette har med driften av den å gjøre.
Takk for all hjelp,
Morten Abrahamsen
Kan noen hjelpe meg med prestegjeld og gårdsnavn på denne siden. Dette blir litt vel "finskrevet" for meg.
Ser ut som Brands prestegjeld og at gården ender med uallebye uten at jeg blir helt lur på det. Er det Gran prestegjeld?
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45417/157/
Oppland fylke, Hadeland, Toten og Valdres fogderi, Fogderegnskap, 1695
Jeg er ute etter bosted til Capitain Hendrich von Rumelhof på høyre side.
Tar gjerne hjelp med ordet før og etter hans navn i overskriften også! Er det avsig. mot slutten?
Ser ikke helt hva det står beskrevet under selve gården, men antar at dette har med driften av den å gjøre.
Takk for all hjelp,
Morten Abrahamsen
Re: Oppland, Hadeland, Toten og Valdres fogderi. Regnskap 16
Grands Prestegield
Hr. Capitain Hendrich von Rom[m]elhof, Assig[neret]
Friigaard.
Huallebye en fuldgaard
Som Povel besidder og burger, schyl-
der aarlig 4 ¾ Pundtunge (…)
Fallanger en heel
Gaard som Niels besidder (…)
Dette vil seia dei to gardane kapteinen hadde landskuld av - som inntekt frå kongen: to fullgardar i Gran prestegjeld. Mine utskrivingar i klammeformene.
Hr. Capitain Hendrich von Rom[m]elhof, Assig[neret]
Friigaard.
Huallebye en fuldgaard
Som Povel besidder og burger, schyl-
der aarlig 4 ¾ Pundtunge (…)
Fallanger en heel
Gaard som Niels besidder (…)
Dette vil seia dei to gardane kapteinen hadde landskuld av - som inntekt frå kongen: to fullgardar i Gran prestegjeld. Mine utskrivingar i klammeformene.
Desse to gardane er dei han hadde inntekt av frå kongen, han -kunne- ha budd ein annan stad. Har du funne om han -åtte- nokon gard i området? Då budde han helst der. Om han ikkje åtte gard sjølv, så budde han nok helst på den garden som gav honom største inntekta - altså Hvaleby (Kvålsbø skulle det vel vore på normert norsk, i tråd med Oluf Rygh) på Gran.
Hei Atle,
Takk for all hjelpen. Jeg var redd dette kunne være litt mer komplisert en en kanskje skulle tro.
Da har jeg litt mer arbeid å gjøre - takk for en masse nyttig informasjon.
Takk for all hjelpen. Jeg var redd dette kunne være litt mer komplisert en en kanskje skulle tro.
Da har jeg litt mer arbeid å gjøre - takk for en masse nyttig informasjon.
Det er vel kanskje mer naturlig å se på denne her (denne gangen fra Tiende og ikke krigsjordebok)
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45417/30/
Jeg leser det som om Captain Rummelhoff har en kobling til Bolken gård i Jevnagger.
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45417/30/
Jeg leser det som om Captain Rummelhoff har en kobling til Bolken gård i Jevnagger.
Ja, han svara tienda, og dimed var han brukar og truleg eigar av garden som eg les som Bølchen.
Då kan det nok bera frukter å leite attende i tiendelistene til du finn ein annan brukar, og etter det kan du vera heldig å finne tinglysinga av skøytet i tingboka
(I alle høve informasjon om salet - heile skøyte er ikkje nemnt i tingbøkene).
Då kan det nok bera frukter å leite attende i tiendelistene til du finn ein annan brukar, og etter det kan du vera heldig å finne tinglysinga av skøytet i tingboka

Hei Atle,
Takk for gode tips, da har jeg en prosess videre!
I letingen kom jeg også over dette utgiftsvedlegget. Dog er det ikke nevnt noe lesbart gårdsnavn, men det viser jo åpenbart en form for debet konto.
Noen som kanskje vet hva vi ser på her?
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45401/102
Takk for gode tips, da har jeg en prosess videre!
I letingen kom jeg også over dette utgiftsvedlegget. Dog er det ikke nevnt noe lesbart gårdsnavn, men det viser jo åpenbart en form for debet konto.
Noen som kanskje vet hva vi ser på her?
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/45401/102
GULL! Her står det jo at han kom til sin "paaboende gaard Almb" i 1678!
Det som står ført etter opprekninga av skattane av Alm[e?] i 1678-80 er:
Eftersom ieg ej nu /: formeedelst min Gages inde-
staaelse /: er ved dend middel at ieg pengene
effter anfordring kand betahle, Da underd[anigs]te
ansøgelse paa det Kongl: General Krigs Com-
missariat Hos de Højædle herrer som det for[-]
valter, at samme Penge firesindse tiuge
R[ixdahle]r Thou ort 12 s[chillinger] maatte mig udj min
Gage for A[nn]o 1679 decourteris og Kongl:
Maj[estæ]ts Foget Sr Cornelius Hvid udj sine
Regenskaber qviteris
De høiEdle herrers Underdanige
og ydmyge Thienner
Almb d[en]d 18 May
1680 Henrich Jan von Rommelhof
Etter fylgjer stadfesting frå kommissariatet i Kristiania. Det verkar som om det er same skrivar som har skrive alt, så nær som siste underskrifta til ein H:Hansen ved kommissariatet. Gasjen (inntekten frå dei to gardane i Gran) hans var inneståande, og dimed bad han om at desse uteståande skattane laut takast som avkorting i gasjen hans frå 1679, som Hansen stadfesta at vart gjort.
Eftersom ieg ej nu /: formeedelst min Gages inde-
staaelse /: er ved dend middel at ieg pengene
effter anfordring kand betahle, Da underd[anigs]te
ansøgelse paa det Kongl: General Krigs Com-
missariat Hos de Højædle herrer som det for[-]
valter, at samme Penge firesindse tiuge
R[ixdahle]r Thou ort 12 s[chillinger] maatte mig udj min
Gage for A[nn]o 1679 decourteris og Kongl:
Maj[estæ]ts Foget Sr Cornelius Hvid udj sine
Regenskaber qviteris
De høiEdle herrers Underdanige
og ydmyge Thienner
Almb d[en]d 18 May
1680 Henrich Jan von Rommelhof
Etter fylgjer stadfesting frå kommissariatet i Kristiania. Det verkar som om det er same skrivar som har skrive alt, så nær som siste underskrifta til ein H:Hansen ved kommissariatet. Gasjen (inntekten frå dei to gardane i Gran) hans var inneståande, og dimed bad han om at desse uteståande skattane laut takast som avkorting i gasjen hans frå 1679, som Hansen stadfesta at vart gjort.
Hei Atle,
Dette er helt supert, mange takk for hjelpen! Følte meg litt heldig når jeg fant et eget dokument om karen.
Da har jeg en masse ting å gå videre på.¨
Mvh
Morten
Dette er helt supert, mange takk for hjelpen! Følte meg litt heldig når jeg fant et eget dokument om karen.
Da har jeg en masse ting å gå videre på.¨
Mvh
Morten