Kirkebok Vest-Agder, Oddernes 1788

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn27404
Sted: MILAND
Kontakt:

Kirkebok Vest-Agder, Oddernes 1788

Legg inn av dn27404 » 12. januar 2014 kl. 19.30

Hei,

Jeg skulle hatt hjelp til å tyde to kirkebokinnførsler på samme side: (høyre) på samme dato 3 august 1788:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-111

Jeg klarer å lese følgende:
Karen - for Wellem Willems. og Inger Hansd. Narvigen. int d 24 aug. XX Rxxgaard, XX xx, Mette (usikker på om det er det som står) Samuelsdatter Wiige, XX, XX

Rachel for Wellem Davids. og Mette Samuelsdatter Wiige. fad. XX (uleselig hele greia)

Kan dere hjelpe meg med X-ene?

I tillegg: når de ble introdusert 24 august - betyr det at jeg kan finne en kirkebokinnførsel med dette? Og som kanskje forteller hvem foreldrene var?

Med vennlig hilsen

Siren

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Kirkebok Vest-Agder, Oddernes 1788

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. januar 2014 kl. 19.42

Karen - for Wellem Willems. og Inger Hansd. Narvigen. (int d 24 Aug.) Tarald Kongsgaard, Osmund Stemmen, Mette Samuelsd. Wiige, Guri Vahren, Ane Marie Toftalsstøe.

Rachel for Wellem Davids. og Mette Samuelsdatter Wiige. Fad: Sr. Bent Jusnæs og Tarald Christens. i Chsand, Trine Kongsgaard, Alet Stemmen, Ane Dorthea Wiige.

Det var bare (gifte) kvinner som ble introdusert etter barnefødsler.
Ved Karens dåp er datoen 24. august, slik du også skriver, men ved Rachels dåp er ikke morens introduksjonsdato nevnt.
Det er ingen ytterligere opplysning som blir gitt ved disse introduksjonene, og i denne kirkeboka ser det heller ikke ut til at det er ført egne lister over introduserte kvinner.

Mvh
Else B.

dn27404
Sted: MILAND
Kontakt:

Legg inn av dn27404 » 12. januar 2014 kl. 20.00

Takk, takk!

Det ser ut som fadderene for hvert barn var ektefeller og at disse to familene var nært knyttet sammen - er det mulig å anta at de to døpte barnene var i slekt?

Jeg får vel opprette en egen tråd utenfor "Hjelp til tyding av kildemateriale" og spørre noen lokalkjente.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 12. januar 2014 kl. 20.02

En liten tilføyelse. Rachels dåpsdato er ikke 3. aug., men 17.

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»