Kirkebok, Brundlanes, Vestfold, 1775

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
23168
Sted: RÆLINGEN

Kirkebok, Brundlanes, Vestfold, 1775

Legg inn av 23168 » 7. september 2008 kl. 21.41

Kan noen hjelpe meg å tyde det som står 4. øverst på s. 96 og begynner med "døpt Anfin Hansen Jahren og Helvig..... "
Det er særlig morens etternavn og datterens første navn jeg lurer fælt på. :?:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020325.jpg

Mvh Siri

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Kirkebok, Brundlanes, Vestfold, 1775

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. september 2008 kl. 21.58

Døbt Anfin Hansen Jahren og Helvig deres Ægte Datter Sidsil Maria. Test: Karen Jacobsdt., Elsebet Jacobsdtr.af Stav. (?), Truls Arnesen Bergene, Jver Hansen Jahren, Baltzer Wulf

Som du ser står ikke noe etternavn på moren.

Mvh
Else B.

23168

Legg inn av 23168 » 7. september 2008 kl. 22.13

Tusen takk for kjemperaskt svar :lol:
Synd at det ikke er noe etternavn på moren. Det er den eneste dåpen jeg har funnet hvor hun i det heletatt har vært nevnt, ellers har det bare stått farens navn og faddere. :(

Siri

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 9. september 2008 kl. 0.46

Sigrid Gjerde Weidemann skrev:Tusen takk for kjemperaskt svar :lol:
Synd at det ikke er noe etternavn på moren. Det er den eneste dåpen jeg har funnet hvor hun i det heletatt har vært nevnt, ellers har det bare stått farens navn og faddere. :(

Som jeg har skrevet i en annen tråd, var Anfinn Hansen på Jaren pr. 1762 gift med Sara Hansdatter. Det kan derfor se ut til at han var gift (minst) to ganger.

Jeg kan finne skifter etter Anfinn og/eller konene som kan hjelpe deg til å sortere barna i rett kull.

Jeg antar at du har undersøkt hva som står i bygdeboka for Brunlanes?

23168

Legg inn av 23168 » 9. september 2008 kl. 16.17

Tusen takk til deg Kristian

Kristian Hunskaar skrev:Som jeg har skrevet i en annen tråd, var Anfinn Hansen på Jaren pr. 1762 gift med Sara Hansdatter. Det kan derfor se ut til at han var gift (minst) to ganger.

Jeg kan finne skifter etter Anfinn og/eller konene som kan hjelpe deg til å sortere barna i rett kull.

Jeg er ikke inni alt dette - er ganske fersk, oppdager hele tiden nye ting og nye plasser å lete.
Har ikke fått med meg at du har skrevet om Anfin før og jeg har heller ikke tilgang på bygdeboka for Brunlanes!

Jeg vil veldig gjerne at du hjelper meg med skifter etter Anfin og/eller konene :lol:

I kirkeboka for Hurum 1733-1757 s 20 3.nederst venstre side(1740), står vielsen(lysningen) til Hans Jarn og Anne Olsdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630109.jpg

Vet du om dette er slektninger av Anfin Hansen Jahren?

Siri

P.s Jeg hadde tidligere inne en etterlysning under Larvik med tittelen: Hans Anfindsen Jahren og Anne Katrine Hansdatter. Der er det jeg har funnet ut etter at jeg fikk hjelp der.ds

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 12. september 2008 kl. 0.55

Sigrid Gjerde Weidemann skrev:Tusen takk til deg Kristian

Kristian Hunskaar skrev:Som jeg har skrevet i en annen tråd, var Anfinn Hansen på Jaren pr. 1762 gift med Sara Hansdatter. Det kan derfor se ut til at han var gift (minst) to ganger.

Jeg er ikke inni alt dette - er ganske fersk, oppdager hele tiden nye ting og nye plasser å lete.
Har ikke fått med meg at du har skrevet om Anfin før og jeg har heller ikke tilgang på bygdeboka for Brunlanes!

Du har laget flere debatt-tråder om tilgrensende spørsmål, og det er der jeg også har skrevet om Anfinn.

Hvis du besøker ditt lokale bibliotek, kan du bestille bygdeboka for Brunlanes om biblioteket ikke har den i sin egen samling.

Sigrid Gjerde Weidemann skrev:Jeg vil veldig gjerne at du hjelper meg med skifter etter Anfin og/eller konene :lol:

Her er jeg redd jeg var litt i svime da jeg skrev, for jeg mente å skrive Det kan finnes skifter etter Anfinn ... osv. Jeg er redd jeg ikke har anledning til å snurre mikrofilm for tida :/ Uansett kan tid spares ved å undersøke bygdeboka først.

Sigrid Gjerde Weidemann skrev:I kirkeboka for Hurum 1733-1757 s 20 3.nederst venstre side(1740), står vielsen(lysningen) til Hans Jarn og Anne Olsdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630109.jpg

Vet du om dette er slektninger av Anfin Hansen Jahren?

Jaren er gårdsnavn mange steder, også på Hurum. Du kan derfor trygt anta at Hans på Jaren på Hurum ikke ar noe å gjøre med Anfinn Hansen på Jaren i Brunlanes.

Bygdeboka vil være et greit utgangspunkt, da den muligens har svar på en del av det du spør etter. Det er ikke alltid nødvendig å finne opp hjulet på nytt :)

23168

Legg inn av 23168 » 13. september 2008 kl. 14.12

Igjen tusen takk for hjelpen :lol:

Jeg skal komme meg en tur på biblioteket.

Siri

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 8. desember 2013 kl. 10.44

Kristian skrev:Som jeg har skrevet i en annen tråd, var Anfinn Hansen på Jaren pr. 1762 gift med Sara Hansdatter. Det kan derfor se ut til at han var gift (minst) to ganger.

Anfinn Hansen fra Jaren på Brunlanes ble gift 20. juni 1765 i Brunlanes med Helvig Hansdatter, som var født 1729 (døpt 4. desember) på Belgau i Sandar. Vielsen er innført i kirkeboka for Sandar.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Einar Knutsen

Legg inn av Einar Knutsen » 8. desember 2013 kl. 15.59

Hei

Brunlanes bygdebok bd.3 del 1 er digitalisert og finnes på nettet ( under nb.no-nasjonalbiblioteket)
side 245 omhandler Jaren Gård 4038 og slekten etter Anfin Hansen

mvh
einar knutsen

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»