Kongsberg, Buskerud, kirkebok 1719

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
57480
Sted: LYSAKER

Kongsberg, Buskerud, kirkebok 1719

Legg inn av 57480 » 12. oktober 2013 kl. 9.43

Hei.

Tror jeg forstår det meste av denne, men er usikker på hva som står etter "Ursula".

Dåp 12. sept 1719 på Kongsberg: Hans Peter Lorentsens sønn Bernt.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-73

Takk for mulig hjelp
Kim Z.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Kongsberg kirkebok 1719

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. oktober 2013 kl. 10.22

Ursula Malers, leser jeg.

Mvh
Else B.

57480

Legg inn av 57480 » 12. oktober 2013 kl. 13.53

Kan det stå Ursula Moder??

Du har sikkert forstått at jeg mistenker at det er Hans Peter Lorentzen Angell og/eller hustru Ursula som døper et barn diskret på Kongsberg med Falchenberg-slekt som faddere.

Kim Z

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. oktober 2013 kl. 14.26

Jeg er ikke så sikker på det med "Moder".

Som du ser av de andre innførslene her, så er ikke mødrenes navn nevnt i det hele tatt - bare fedrenes og faddernes navn. Så vidt jeg kan skjønne av Bernts dåp, så er fadderne (i tillegg til Ursula): Truls Johansøn, Ole Ovensøn, Jens Johansøn og Greta Lyng. Hvilke av disse skulle være en Falchenberg, mener du?

Mvh
Else B.

57480

Legg inn av 57480 » 12. oktober 2013 kl. 15.31

Truls Johansen kan være en Falchenberg. Ihvertfall er det en Truls Johansen Falchenberg som er gift med Anna Elisabeth Johansdatter Rauschblat (Wisløff) på Kongsberg på denne tiden. Han har minst 4 barn omtrent på Bernt Hansens alder. Truls Johansen har en bror Jens Johansen Falchenberg, gift med en Maria, som også får minst 4 barn på Kongsberg i denne perioden. Ouen Ouensen er en Falchenberg, og det er tenkelig at Ole Ouensen er hans sønn.

Bernt Hansen bruker ikke Falchenberg-navnet, men hans to barn gjør det. Hans sønns barn bruker Falchenberg-navnet iblant inntil det droppes helt omtrent 100 år senere.

Min tanke er at Ursula ikke egentlig er nevnt som mor, men som fadder. Hvis det er fru Angell det er snakk om er det litt uvanlig i seg selv at hun er nevnt. Hun nevnes ellers aldri med navn i kirkebøkene i Bragernes (md. Angell), selv ikke ved sin død. Da er hun "mag. Angells kiereste". Jeg har også en tanke om at Bernt kan ha bli satt til oppfostring hos en av Falchenbergene på Kongsberg, mest sannsynlig Truls Johansen. Hvorfor vet jeg ikke. Kanskje han ikke var ektefødt. Kanskje Hans Angell syntes 20 barn var nok, osv, osv. Det er noen slektsbånd mellom Angell-slekten og Falchenberg-slekten. Uansett virker det pussig at dåpen tilsynelatende er såpass incognito som den er. Det er såvidt jeg kan se ingen med disse navnene som døper barn på Kongsberg i perioden, unntatt de jeg mener har Falchenberg som slektsnavn.

Det finnes en Hans Petersen som døper barn på Kongsberg i samme periode og det er en Hans Petersen som er fadder for Bernts datter Aaste. Hanse barn kaller seg imidlertid for Hansen Pettersen Falchenberg, og jeg kan ikke finne at døper han ikke en sønn som heter Bernt.

Det er ikke sikkert jeg er på rett spor, og testamentet tyder jo på at jeg tar feil, men dette er foreløpig min beste forklaring på opphavet til Bernt Hansen Falchenberg. At Hans Angell kan ha justert sannheten litt i testamentet er ikke helt umulig. Han skydde visst ikke korrupsjon på høyt nivå for å få sønnen innsatt som sogneprest i Lier. :-). Om det er mulig å komme lenger enn til teorier vet jeg ikke.

Hilsen Kim Z.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»