Akershus, Nes, ministerialbok, Fødte og døbdte 1798
Moderator: MOD_tydehjelp
Akershus, Nes, ministerialbok, Fødte og døbdte 1798
Hei
Jeg skal ikke utnytte tydehjelpen her, og jeg pleier stort sett å greie å lese det som står. Nå har det vært et par tilfeller der jeg sliter, så jeg spør om denne også:
Rett under 1798 på høyre side er det født en Syvert. Hans far heter Ole Sivertsen, Ruud.
Er det noen som klarer å lese resten av teksten etter Ole?
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Fødte og døpte 1798, side 81b.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87
Takk for hjelpen.
Mvh.
Jørn Sandberg
Jeg skal ikke utnytte tydehjelpen her, og jeg pleier stort sett å greie å lese det som står. Nå har det vært et par tilfeller der jeg sliter, så jeg spør om denne også:
Rett under 1798 på høyre side er det født en Syvert. Hans far heter Ole Sivertsen, Ruud.
Er det noen som klarer å lese resten av teksten etter Ole?
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Fødte og døpte 1798, side 81b.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87
Takk for hjelpen.
Mvh.
Jørn Sandberg
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Akershus, Nes, min.bok nr I4 Fødte og døbdte 1798 s.81b
Eg les "Ole Siverts. Ruud; graagut. hendes 2det og hans 1ste Leyermaal."
Ein grågut har ymse forklaringar; ung gut utan uniform (men kanskje underforstått i militæret); ung mann i (grå) feltuniform; (i tillegg til ein gut av tussefolket, dei underjordiske - men det kan vi sikkert sjå bort frå her).
Ein grågut har ymse forklaringar; ung gut utan uniform (men kanskje underforstått i militæret); ung mann i (grå) feltuniform; (i tillegg til ein gut av tussefolket, dei underjordiske - men det kan vi sikkert sjå bort frå her).
- Else Berit Rustad
Kanskje med samme betydning som i ordet graokse :wink:
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
... no er du stygg Else - det er berre første gong for hans del. (Om det skulle kome fleire seinare, så kunne ikkje presten sjå inn i framtida.)
- Else Berit Rustad
Denne presten ser ut til å kalle alle ugifte barnefedre for graagut, hvis de da ikke var soldater, svensker eller hadde en litt høyere sosial status
Kanskje presten syntes én gang var én gang for mye?
Mvh
Else B.

Kanskje presten syntes én gang var én gang for mye?
Mvh
Else B.
Hei igjen.
Takker så mye for hjelpen. Her dukket det opp noen nye begreper for meg. Har ikke sett dette før. Har googlet litt om begrepene, og ser at man ikke la fingrene i mellom før i tiden.
Nå er dette min svigefars slekt, så da har jeg par ting på han i familieforholdet
Mvh.
Jørn S.
Takker så mye for hjelpen. Her dukket det opp noen nye begreper for meg. Har ikke sett dette før. Har googlet litt om begrepene, og ser at man ikke la fingrene i mellom før i tiden.
Nå er dette min svigefars slekt, så da har jeg par ting på han i familieforholdet

Mvh.
Jørn S.
Hei. Som nyinnmeldt i DIS velger jeg å sende en melding til deg fordi jeg lurte på samme ordet "graagut" torsdag kveld. Jeg lette etter far til barnet Syvert Olsen, og fant denne Ole Sivertsen Ruud. Helene Hansdatter er barnets mor. Graagut er en betegnelse ingen i Slektsgarden (Stor-Elvdal historielag) hadde hørt om.
Hei
Så ditt innlegg først nå. Ser det snart er et år gammelt. Vet ikke hvor mye lenger du har kommet med Syvert Olsens forfedre. Jeg har en god del om det fortsatt er av interesse.
Mvh.
Jørn Sandberg
Så ditt innlegg først nå. Ser det snart er et år gammelt. Vet ikke hvor mye lenger du har kommet med Syvert Olsens forfedre. Jeg har en god del om det fortsatt er av interesse.
Mvh.
Jørn Sandberg