Hei!
Skulle gjerne hatt hjelp til å tyde teksten på den uheldige Nils Nr.: 96.
Gjelder den teksten som er skrevet under faddere og det vedr. leiemål.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25BE
På forhånd takk!
MVH
Ola
Kirkebok, Stange, Hedmark, 1854
Moderator: MOD_tydehjelp
Re: Nils nr.: 96
Hei!
Lenken din virker dessverre ikke. Som det står:
"Denne feilen skyldes normalt at det har gått mer en 30 minutter siden bytte eller oppdatering av siden. Da slettes utvalget ditt som gir deg tilgang til visning. Prøv derfor å lage utvalget ditt på nytt."
Den beste måten å lage lenker til kirkbøker på, finner du her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Mvh Bente
Lenken din virker dessverre ikke. Som det står:
"Denne feilen skyldes normalt at det har gått mer en 30 minutter siden bytte eller oppdatering av siden. Da slettes utvalget ditt som gir deg tilgang til visning. Prøv derfor å lage utvalget ditt på nytt."
Den beste måten å lage lenker til kirkbøker på, finner du her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Mvh Bente

Nils nr.: 96
Da håper jeg det går bedre nå.... 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Paul Johan Hals
Jeg hadde ikke problem med linken i Startinlegget.
Her er hva jeg leser det som.
Under faddernes navn:
Dette Barns forældre have forhen været anmeldte og straffede for utilbørligt Samlevnet og Hoersforbrydes og ere nu atter under 26 Juli 1854 for Sorenskriveren anmeldte for utilbørligt Samlevnet
Merknadsrubrikken:
Hendes 2det Leiermaal med samme Person /: 1ste paa 1852 No 86 fol. 114 /: Hans 3die med to forskjellige Personer, da han formeentlig som Ægtemand skal have avlet et uægte Barn i Romedal. Opgivet af Barnets Moder
Mvh Paul
Her er hva jeg leser det som.
Under faddernes navn:
Dette Barns forældre have forhen været anmeldte og straffede for utilbørligt Samlevnet og Hoersforbrydes og ere nu atter under 26 Juli 1854 for Sorenskriveren anmeldte for utilbørligt Samlevnet
Merknadsrubrikken:
Hendes 2det Leiermaal med samme Person /: 1ste paa 1852 No 86 fol. 114 /: Hans 3die med to forskjellige Personer, da han formeentlig som Ægtemand skal have avlet et uægte Barn i Romedal. Opgivet af Barnets Moder
Mvh Paul
- Else Berit Rustad
Tips til deg, Ola:
Bruk heller "oppskriften" Bente la lenke til! Da kan man (ved å bruke sidelenke), bla i boka, sammenlikne skrift osv. Det er ikke mulig med bildefiler, slik du har lagt ut.
Nils er født 16. mai 1854 og døpt 2. juli i St.K.
Hvilken kirke det skal være, vet jeg ikke, siden bildet ikke gir noen opplysninger om hvilken kirkebok det er hentet fra!
Foreldrene:
Enke Pernille Nilsdr. S. Saastads Eie og Enkemand Ole Ols. sammesteds.
Fadderne: Oline, Ole Olss.(ikke Barnets Fader) og Ole Nilss. Saastad-Eie, Oline Saastad, Nicoline Hoberg (eller Floberg?)
I samme rubrikk står det: Dette Barns Forældre have forhen været anmeldte og straffede for utilbørligt Samlevnet og Hoersforbrydelse og ere nu atter under 26 Juli 1854 for Sorenskriveren anmeldte for utilbørligt Samlevnet.
Merknaden:
Hendes 2det Leiermaal med samme Person (1ste see 1852 No. 86 fol. 114) hans 3die med to forskjellige Personer, da han formeentlig som Ægtemand skal have avlet et uægte Barn i Romedal. - Opgivet af Barnets Moder.
Mvh
Else B.
- og der hadde Paul vært inne mens jeg skrev. Ja, ja - vi er enige
Bruk heller "oppskriften" Bente la lenke til! Da kan man (ved å bruke sidelenke), bla i boka, sammenlikne skrift osv. Det er ikke mulig med bildefiler, slik du har lagt ut.
Nils er født 16. mai 1854 og døpt 2. juli i St.K.
Hvilken kirke det skal være, vet jeg ikke, siden bildet ikke gir noen opplysninger om hvilken kirkebok det er hentet fra!
Foreldrene:
Enke Pernille Nilsdr. S. Saastads Eie og Enkemand Ole Ols. sammesteds.
Fadderne: Oline, Ole Olss.(ikke Barnets Fader) og Ole Nilss. Saastad-Eie, Oline Saastad, Nicoline Hoberg (eller Floberg?)
I samme rubrikk står det: Dette Barns Forældre have forhen været anmeldte og straffede for utilbørligt Samlevnet og Hoersforbrydelse og ere nu atter under 26 Juli 1854 for Sorenskriveren anmeldte for utilbørligt Samlevnet.
Merknaden:
Hendes 2det Leiermaal med samme Person (1ste see 1852 No. 86 fol. 114) hans 3die med to forskjellige Personer, da han formeentlig som Ægtemand skal have avlet et uægte Barn i Romedal. - Opgivet af Barnets Moder.
Mvh
Else B.
- og der hadde Paul vært inne mens jeg skrev. Ja, ja - vi er enige

Takk for god hjelp!!
Takk til deg også!!