Tinglysningsprotokoll Østerdalen sorenskriv. Hedmark 1764-78

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Tinglysningsprotokoll Østerdalen sorenskriv. Hedmark 1764-78

Legg inn av dn16031 » 19. april 2013 kl. 10.26

Jeg trodde jeg skulle klare det selv, men akk... :roll: Så derfor spør jeg: Er det noen der ute som kan hjelpe meg å tyde to innføringer i en tinglysningsprotokoll fra Østerdalen sorenskriveri for meg?
Det gjelder:
nr 1208, hvor jeg såvidt klarer å tyde starten til å være: Vi underberrættede nemlig: Jeg Knud Olsen Sandeggen paa min Hustrue Kari Simensdatters Wegne og en Carl Arnesen
og
nr 1517, hvor jeg mener starten er i retning: Jeg underskrevne Knud Olsen Bougen ___ paa Gaarden Bougen som og ____ Sandeggen i Lille Elvedalens Anex til _____ Præstegield,

Jeg er klar over at dette blir mye, så om det er bedre å sende "oversettelsen" på e-post er det bare å ta kontakt på privat melding, så sender jeg e-postadressen min. :wink:

Brukeravatar
dn16031

Re: Tinglysningsprotokoll Østerdalen sorenskriv. Hedmark 176

Legg inn av dn16031 » 26. april 2013 kl. 22.18

Er det ingen som klarer å tyde dette tro.....? :(
mvh Torill Aasegg, Byneset

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 26. april 2013 kl. 23.33

Du burde nok først sjekket med statsarkivet og høre om de allerede har liggende en avskrift av dokumentene. Så slipper man evt. unødig dobbeltarbeid!

1208. Vi underbekræftede, nemlig: Jeg Knud Olsen Sandeggen paa min Huustrue Kari Simensdaatters Vegne og ieg Carl Arnesen Strømmen paa min Huustrue Kirsti Iversdtrs. Vegne kiendes og hermed for alle offentlig bekiendtgiør at have til Vores Svoger Jan Simensen solgt og overdraget, ligesom vi os hermed fra os og vore Arvinger aldeeles selge Skiøder og overdrager til hannem vores eiende Jordeparter i Gaarden Qveberg i Lille Elvedalens Annex beliggende, som vi ved giorde indbyrdes Skiffte over vores Forældre, nemlig: vores Stedfader Jan Knudsens og vores rætte Moder Siri Erichsdaatters opgivne boe den 23d Julii 1772, arvelig er tilfalden saasom: min Knud Olsens Huustrues tilfaldne 1 2/5 Kskind Skyld for 84 rd og som fornævnte vores Svoger Jan Simensen har forlanget til sig at indløse disse os som meldt tilfaldne Jordeparter, som tilsammen er 4 1/5 K.skind Skyld og til den Ende betalt os hvad eenhver saaledes som meldt tilkommer, der til sammen udgiør den Summa 126 rd skriver et Hundrede tyde og sex Rigsdr. saa skal bemelte 4 1/5 K.skind Skyld i Gaarden Qveberg med alle sine tilliggende Hærligheder, saasom Skov og Mark, Ager og Eng, Fiskerie og Fæehavn Sæter og Sæterboeliger, samt alt hvad som nu tilligger og med Rætte tilligge bør intet deraf i nogen Maade undtagen, hereffter følge og tilhøre Jan Simensen, hands Huustrue og Arvinger, som een frie og frelst Odel og Eyendom, hvoraf hd maae giøre sig all den Nytte og fordeel som bæst vides, og bliver vi for Kiøbet hands trygge Hiemmelsmænd følgelig Loven - og som meer bemte. vores Svoger Jan Simensen selv har arvet udi forbemeldte Gaard 2 4/5 K.skinds saa er hd nu een virkelig Eier af Forældrenes forhen tilhørende syv Kskind Skyld i Gaarden Qveberg - Dog dersom Jan Simensen ved Døden skulle afgaae, da har hds Stædfader ved boets Opgivelse forbeholdt sig at aftage 1 Kskind Skyld af Gaarden til Brug og Underholdning for sig og Huustrue sin Livestid, men naar de ere døde da henfalder dette eene Kskind igien til Jan Simensens rætte Arvinger. Som under vore Hænder og Signeter bekræftes i Overværelse af 2d skrivkyndige Vidner, som vi have formaaet med os til Vitterlighed at underskrive. Tingstædet Neebye d. 24 Feb. 1774. Knud Olsen Sandeggen (LS) Carl C. A. S. Arnesen Strømmen (LS.) Til Vitterlighed effter Begier. G. Larsen. Anders Ingulsen.

Jeg har ikke lest korrektur på dette.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
dn16031

Legg inn av dn16031 » 27. april 2013 kl. 10.18

Else skrev:Du burde nok først sjekket med statsarkivet og høre om de allerede har liggende en avskrift av dokumentene. Så slipper man evt. unødig dobbeltarbeid!

Jeg var ikke klar over at det fantes avskrifter, og heller ikke at muligheten var til stede... Men jeg skal helt klart sjekke det ved neste gang.

Tuuusen takk for oversettelsen!! :)

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 27. april 2013 kl. 13.37

Ser ikke ut til at noen vil ta den siste, så da prøver jeg igjen:

1517. Jeg underskrevne Knud Olsen Bougen boende paa Gaarden Baugen som og kaldes Sandeggen i Lille Elvedalens Annex til Tolidsets(?) Præstegield, tilstaar hermed og vitterliggiør: At have solgt og afhændet, ligesom ieg hermed fra mig min Huustrue og Arvinger aldeeles Sælger Skiøder og afhænder til min kiære Svoger Christopher Larsen Gollougøyen, hands Huustrue og Arvinger Een mig tilhørende Eng Haustad Enget kaldet med dertil liggende Smaae Slaatter paa nordre og Søndre Siiden Haustad Elv, Ligesaa een Sætter-Vang Haustad Sætteren kaldet beliggende østenfor samme Eng paa Nordre Siide Haustad Elv næst ved Christopher Pedersen Bogens Sættervang. Viidere et Lidet Engeslætte Lilleøyen kaldet, beliggende paa væstre Siide Holdalens (?) Elv, Norden for Gaarden Schmerliens Eng og lige tvers over for Enget Langholmen mig tilhørende, alt dette for berørte for den Summa = 24 rd. Og da Kiøbe Pengene de besagde Tiuge og Fiire Rigsdaler mig rigtig mindste med meste skilling er betalt og fornøyet; Saa skal ommte. Enge og Sætter Vang herefter Dags følge og tilhøre Kiøberen Christopher Larsen Gollougøyen og hands Arvinger til uigienkaldelig Eiendom, giørende sig deraf saa nyttig og gavnlig som bæst viides vil og kand i alle Maader, og bliver ieg for dette Sahl Kiøberens trygge Hiemmels Mand efter Lovens Bydende. Til Stadfæstelse haver jeg dette Skiøde egenhændig underskrevet og mit Zignete hostrygt i overværelse af undertegnede Vitterligheds Viidner. Pladsen den 26de May 1770. Knud Olsen Sandeggen (LS). Til Vitterlighed som overværende Viidner. J. Nielsen. O. F. Heide.

Heller ikke denne er det lest korrektur på.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
dn16031

Legg inn av dn16031 » 27. april 2013 kl. 18.23

Jeg bøyer meg i støvet Else!! Tusen, tusen takk!! :)

Til info: Denne Knud Olsen Sandeggen er min 5.tippoldefar. Han solgte Sandeggen i 1770 og kjøpte en langt mindre gård i Alvdal, Barkald (dette kjøpet har jeg ikke funnet bevis for ennå). Der bodde de fram til ca 1783, da Knud tok med seg kona, ungene (den yngste var bare spedbarn) og noen få dyr, og gikk fra Alvdal til Åfjord i Sør-Trøndelag. Jeg prøver å finne info om Knud og familien i Alvdal, og kanskje også litt om turen opp til Åfjord. Det er en strekning på "bare" ca 30 mil, men jeg vil tro de var innom på flere steder langs veien... :)

Brukeravatar
dn16031

Legg inn av dn16031 » 27. april 2013 kl. 18.42

Ved grundigere gjennomlesing av oversettelsen ser jeg at dette skiftet var for salg av noen landeiendommer. Jeg må visst bare fortsette å lete etter når de faktisk selger gården Sandeggen... :roll: :wink:

Brukeravatar
dn16031

Legg inn av dn16031 » 27. april 2013 kl. 22.37

Fant en innføring til i den samme protokollen gitt, og dessverre samme skriver.... :roll:
Heeelt nederst på høyre side HER står det Knud Olsen, selve innføringa kommer på neste side. Det er ikke mange ordene jeg klarer å tyde her heller gitt, så jeg håper på hjelp her også... Om ikke alle tegn og ord stemmer 100%, så er det innholdet som er viktigst... Og jeg er igrunnen veldig glad for den hjelp meg kan få... :wink:

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»