Legg inn
av Else Berit Rustad » 26. april 2013 kl. 23.33
Du burde nok først sjekket med statsarkivet og høre om de allerede har liggende en avskrift av dokumentene. Så slipper man evt. unødig dobbeltarbeid!
1208. Vi underbekræftede, nemlig: Jeg Knud Olsen Sandeggen paa min Huustrue Kari Simensdaatters Vegne og ieg Carl Arnesen Strømmen paa min Huustrue Kirsti Iversdtrs. Vegne kiendes og hermed for alle offentlig bekiendtgiør at have til Vores Svoger Jan Simensen solgt og overdraget, ligesom vi os hermed fra os og vore Arvinger aldeeles selge Skiøder og overdrager til hannem vores eiende Jordeparter i Gaarden Qveberg i Lille Elvedalens Annex beliggende, som vi ved giorde indbyrdes Skiffte over vores Forældre, nemlig: vores Stedfader Jan Knudsens og vores rætte Moder Siri Erichsdaatters opgivne boe den 23d Julii 1772, arvelig er tilfalden saasom: min Knud Olsens Huustrues tilfaldne 1 2/5 Kskind Skyld for 84 rd og som fornævnte vores Svoger Jan Simensen har forlanget til sig at indløse disse os som meldt tilfaldne Jordeparter, som tilsammen er 4 1/5 K.skind Skyld og til den Ende betalt os hvad eenhver saaledes som meldt tilkommer, der til sammen udgiør den Summa 126 rd skriver et Hundrede tyde og sex Rigsdr. saa skal bemelte 4 1/5 K.skind Skyld i Gaarden Qveberg med alle sine tilliggende Hærligheder, saasom Skov og Mark, Ager og Eng, Fiskerie og Fæehavn Sæter og Sæterboeliger, samt alt hvad som nu tilligger og med Rætte tilligge bør intet deraf i nogen Maade undtagen, hereffter følge og tilhøre Jan Simensen, hands Huustrue og Arvinger, som een frie og frelst Odel og Eyendom, hvoraf hd maae giøre sig all den Nytte og fordeel som bæst vides, og bliver vi for Kiøbet hands trygge Hiemmelsmænd følgelig Loven - og som meer bemte. vores Svoger Jan Simensen selv har arvet udi forbemeldte Gaard 2 4/5 K.skinds saa er hd nu een virkelig Eier af Forældrenes forhen tilhørende syv Kskind Skyld i Gaarden Qveberg - Dog dersom Jan Simensen ved Døden skulle afgaae, da har hds Stædfader ved boets Opgivelse forbeholdt sig at aftage 1 Kskind Skyld af Gaarden til Brug og Underholdning for sig og Huustrue sin Livestid, men naar de ere døde da henfalder dette eene Kskind igien til Jan Simensens rætte Arvinger. Som under vore Hænder og Signeter bekræftes i Overværelse af 2d skrivkyndige Vidner, som vi have formaaet med os til Vitterlighed at underskrive. Tingstædet Neebye d. 24 Feb. 1774. Knud Olsen Sandeggen (LS) Carl C. A. S. Arnesen Strømmen (LS.) Til Vitterlighed effter Begier. G. Larsen. Anders Ingulsen.
Jeg har ikke lest korrektur på dette.
Mvh
Else B.