Trenger tydehjelp til skifte i 1756 etter Gjertrud Olsdatter Røkke(starter langt oppe på høyre side):
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24753 ... ant&mode=0
Nå tror jeg at jeg forstår en del av arvingene her: Igjenlevende enkemann var Peder Hansen, og barna deres ser ut til å være: Berit Pedersdatter 22 år, Gjertrud Pedersdatter 16 år, Anna Pedersdatter 14 år, Gunnild Pedersdatter 11 år, Mali Pedersdatter 6 år. Noen av barna nevnes i bygdeboka, men her er Gjertrud døpt 03.05.1745(altså 11 år i 1756 og ikke 16 år), Anne døpt 1746(altså bare 10 år i 1756 og ikke 14 år), og Mali døpt 24.06.1749. Er det jeg eller bygdeboka som har rett angående alder på barna? I linje 8/9 mener jeg det står noe om en formynder og broder Christopher til Anna og Gjertrud? Syns også det står noe om Christopher Olsen Winge, og i såfall finner jeg en med det navnet under Vinnan som var fra Bremset og bror til barnas mor Gjertrud, men er det Christopher Olsen Winge som nevnes her, og var han formynder for Anna og Gjertrud? Er jeg helt på villspor? Hvem var formynder for de andre umyndige barna?
Ellers går det ganske tregt akkurat nå med korrekturlesningen av skiftene for Skatval, og jeg tror aldri jeg blir ferdig. Holder på med andre slektsprosjekter og mye annet innimellom
Er det virkelig ingen som kan hjelpe? Får ikke lagt inn dette som svar, og får beskjed om at jeg må skrive med 60 eller færre tegn ved forsøk på det.
Skifte i Skatval(Stjørdal prestegjeld) Nord-Trøndelag, 1756
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: STJØRDAL
- Svein Alfred Nilsen
- Sted: GIBOSTAD
Re: Skifte i Skatval(Stjørdal prestegjeld) Nord-Trøndelag, 1
Det er en spesielt utfordrende skifteprotokoll du har tatt for deg. Skriften er svært tett og til dels veldig utvisket. Jeg har tatt bort 2 innlegg som så mest ut som en test. Dåpsdatoene du nevner vil jeg tro er henter fra kirkebøker siden de virker eksakte, men nå er jo ikke dåp og fødsel det samme, så det kan vel være begge har rett.
mvh Svein Alfred Nilsen
Moderator: Troms, Tyding av kilder
Moderator: Troms, Tyding av kilder
-
Ja jeg er klar over at skifteprotokollen er vanskelig på enkelte skifter, men jeg skriver av navn fra alle skiftene for Skatval 1693-1701, 1723-1785, og har skrevet av for 1786-1823. Jeg har skrevet frem til 1785 nå også, og det er korrekturlesning jeg holder på med nå(med lange pauser i arbeidet). Har gjort det samme for Frosta, Åsen, Stjørdal, Levanger, Skogn og Ekne.Takk for svar i alle fall. De innleggene som så ut som test var forsøk på å flytte opp dette emnet igjen, men for å få til det måtte jeg ta vekk Re foran i overskriften
-
- Sted: VETTRE
Vanskelig skrift men jeg synes det står at morbroderen Christopher Olsen Winge? er formynder for Giertrud og Anne.
Kanskje det hadde vært en ide å lest korrekturen opp mot protokollen på arkivet istedet for den scannede utgaven?
Kanskje det hadde vært en ide å lest korrekturen opp mot protokollen på arkivet istedet for den scannede utgaven?
-
Tusen takk for svar. Ja det er mulig det hadde vært bedre å lese skiftet i den originale protokollen på arkivet, men da må jeg jo til Trondheim. Bor ca 3 mil derfra, og jeg tror jeg skal ha mer å se etter der før jeg drar dit. Er redd det er lite håp om å få tydehjelp der i alle fall, om man skulle spørre om det(har dårlig erfaring der fra tidligere besøk). Jeg har lest noen skifter på mikrofilm på biblioteket her 3 minutters gange herfra, og noen på Digitalarkivet. Er usikker på om jeg tidligere har lest dette på mikrofilm.
Jeg leser også Christopher Olsen Winge for Gjertrud og Anne. Men jeg mener det er en Christopher til på Winge som er formynder for de to yngste barna. Kan det stå Christopher Pedersen Winge?
Mvh
Linda
Mvh
Linda
-
Tusen takk for det svaret Linda. Jeg finner i alle fall i Skatvalsbokas bind 3 at en Kristoffer Pedersen bygslet i Vinnan øvre 20.12.1748. Så det kan i alle fall passe med han som formynder. Når jeg nå ser på skiftet igjen ser jeg en Christopher Pedersen Winge. Dessverre ser det ut som om formynder for eldste datter Berit er utvisket. Tar sjansen på å skrive at Christopher Olsen Winge var formynder for Gjertrud og Anne, og Christopher Pedersen Winge for de to yngste døtrene i skiftet