Østfold , Skjeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1830), 1821
Moderator: MOD_tydehjelp
- Anne-Marie Thoreløkken
- Sted: HALDEN
Østfold , Skjeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1830), 1821
Hei igjen!
På grunn av kopiering kommer dette i 2 omganger, og jeg må be om hjelp her også.
Kanskje er det ikke så mye forskjell fra den første.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=7439&uid =ny&idx_side=-60
Mvh
Anne Marie Thoreløkken.
På grunn av kopiering kommer dette i 2 omganger, og jeg må be om hjelp her også.
Kanskje er det ikke så mye forskjell fra den første.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=7439&uid =ny&idx_side=-60
Mvh
Anne Marie Thoreløkken.
Re: Karen Jensdatter II
Du må få med hele lenken til de kirkebøkene du refererer til. Den du lenker til her, viser bare oversikten av bøkene, ikke til hvilken bok og hendelse.
Kjell
Kjell
- Paul Johan Hals
Her er linken, forhåpentligvis.
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1830), Fødte og døpte 1821, side 58.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-60
Mvh Paul
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1830), Fødte og døpte 1821, side 58.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-60
Mvh Paul
- Anne-Marie Thoreløkken
Tusen takk, Paul, jeg tror vi har funnet den samme linken
Mvh
Anne Marie.

Mvh
Anne Marie.
- Else Berit Rustad
Hvis du mener nr. 24 Kari Jensdatter, så står det om foreldrene hennes slik:
Pigen Marthe Jonsdatter fødte Barnet paa Tangen(?) under Hafslund. Andgav til Bf. Gev. Sold. Jens Corneliusen.
Dette var morens 4. og farens 2. leiermål.
Mvh
Else B.
Pigen Marthe Jonsdatter fødte Barnet paa Tangen(?) under Hafslund. Andgav til Bf. Gev. Sold. Jens Corneliusen.
Dette var morens 4. og farens 2. leiermål.
Mvh
Else B.
-
- Sted: KONGSBERG
Hei, Anne Marie
Ikke helt lett å lese dette, men ved å sammenligne mimisterialboka og klokkerboka får jeg det til å stå:
16de Februar - Kari Jensdatter - Hiemmedøbt 16de Fbr comf: i Skbg Kirke 11te Marti - Pigen Marthe Jonsdatter fødtebarne paa Tangen under Hafslund. Andgav til Bf: Gv: Sold: Jens Corneliusen.
Fadderne hopper jeg over, kanskje noen andre vil prøve sg på dem. Men under anmerkninger står det:
4de Lejemaal af Moderen og 2det af Faderen.
Hvis du leter bakover vil du altså kunne finne 3 barn som moren hadde og 1 som faren hadde.
Ett lite tips til slutt: Når du limer inn lenker så sjekk at det ikke er blitt noe mellomrom i dem
mvh Bjørg

Ikke helt lett å lese dette, men ved å sammenligne mimisterialboka og klokkerboka får jeg det til å stå:
16de Februar - Kari Jensdatter - Hiemmedøbt 16de Fbr comf: i Skbg Kirke 11te Marti - Pigen Marthe Jonsdatter fødtebarne paa Tangen under Hafslund. Andgav til Bf: Gv: Sold: Jens Corneliusen.
Fadderne hopper jeg over, kanskje noen andre vil prøve sg på dem. Men under anmerkninger står det:
4de Lejemaal af Moderen og 2det af Faderen.
Hvis du leter bakover vil du altså kunne finne 3 barn som moren hadde og 1 som faren hadde.
Ett lite tips til slutt: Når du limer inn lenker så sjekk at det ikke er blitt noe mellomrom i dem

mvh Bjørg

- Anne-Marie Thoreløkken
Tusen takk til dere begge to!
Da fikk jeg forklaring på hva lejemål betyr, altså antall barn. Og jeg fikk foreldrenes navn, at far er soldat, kan vel bety at han kommer et annetsteds fra også....
Sånn er det når man skjønner skriften.
Var ikke klar over at jeg hadde noen mellomrom i linken, men skal prøve å sjekke bedre neste gang.
Dette var ei vanskelig bok å lese syntes jeg, men slik er det nesten jo lenger tilbake en kommer.
Takknemlig for svar/Anne Marie.
Da fikk jeg forklaring på hva lejemål betyr, altså antall barn. Og jeg fikk foreldrenes navn, at far er soldat, kan vel bety at han kommer et annetsteds fra også....
Sånn er det når man skjønner skriften.
Var ikke klar over at jeg hadde noen mellomrom i linken, men skal prøve å sjekke bedre neste gang.
Dette var ei vanskelig bok å lese syntes jeg, men slik er det nesten jo lenger tilbake en kommer.
Takknemlig for svar/Anne Marie.
Sist redigert av Anne-Marie Thoreløkken den 7. april 2012 kl. 10.59, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: KONGSBERG
Og der var Else raskere enn meg
Men vi er i alle fall enige om teksten 

- Anne-Marie Thoreløkken
Fint å ha så gode hjelpere som kommer med et raskt svar tilogmed.
Mvh
Anne Marie.
Mvh
Anne Marie.
- Paul Johan Hals
Lejermaal betyr vel strengt tatt samleie utenfor ekteskap. Men det var vel bare der det ble resultat at det ble registrert.
Mvh Paul

Mvh Paul
- Anne-Marie Thoreløkken
Å javel, da vet jeg det også...
Anne Marie.
Anne Marie.