Her må jeg få med meg alle detaljer og ber derfor om assistanse
Den første forlovelseserklæringen merket nr 18 Knud Joensen osv på side http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8
Med takk, eric
Kirkebok, Oslo domkirke, 1759
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: Heimdal
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Re: Kirkebok, Oslo domkirke, 1759
Samme par på http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-270
(det står kanskje ike så mye nyttig i disse, men artig å bli kjent med med teksten lell.
eric
(det står kanskje ike så mye nyttig i disse, men artig å bli kjent med med teksten lell.
eric
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Om lag sånn (men nokre usikre stavemåtar):
"At Velfornemme unge karl Mr David Boldt
Skriver Karl og dydzærede Mademois: Giedshe
Munch, som efter Kongl: Maytts allernaadigste
Bevilling og Tilladelse, maa uden foregaende
Trolovelse eller liusning af Preddikkestoelen
Tiisdagen d: 27 (retta frå/til 26?) Nov: førstkommende, lade
sig udi Her...?... ægtevie og Copulere hiemme i
Huuset; ere frie for anden Trolovelse, Ægte
skab eller Ægteskabsløfte paa baade Sider, Item(?)
Slægt eller svogerskab som dette deres gudelige fore-
havende lovligen kunde Forhindre, det vide vi
tilvisse og som tro Forlover, følgelig ?? ferded(?)-
inger, godsiger, vedgaar: Christ: d. 26 Nov. 1759.
Brøndlund, Wang"
"At Velfornemme unge karl Mr David Boldt
Skriver Karl og dydzærede Mademois: Giedshe
Munch, som efter Kongl: Maytts allernaadigste
Bevilling og Tilladelse, maa uden foregaende
Trolovelse eller liusning af Preddikkestoelen
Tiisdagen d: 27 (retta frå/til 26?) Nov: førstkommende, lade
sig udi Her...?... ægtevie og Copulere hiemme i
Huuset; ere frie for anden Trolovelse, Ægte
skab eller Ægteskabsløfte paa baade Sider, Item(?)
Slægt eller svogerskab som dette deres gudelige fore-
havende lovligen kunde Forhindre, det vide vi
tilvisse og som tro Forlover, følgelig ?? ferded(?)-
inger, godsiger, vedgaar: Christ: d. 26 Nov. 1759.
Brøndlund, Wang"
-
- Kontakt:
Takk Ivar, men, huff, hva har jeg gjort? Du har nesten forgjeves transkribert feil innførsel, den jeg ønsket var den første merket 15 (min feil, - antakelig elendig korttidshukommelse).
Jeg skal imidlertid studere ditt bidag for å bli mer kjent med skriften.
Når det gjelder "mine" personer trenger jeg ikke noen full transkripsjon, bare vite om det eventuelt står noe av betydning for å finne ut av deres herkomst.
Med takk, eric
Jeg skal imidlertid studere ditt bidag for å bli mer kjent med skriften.
Når det gjelder "mine" personer trenger jeg ikke noen full transkripsjon, bare vite om det eventuelt står noe av betydning for å finne ut av deres herkomst.
Med takk, eric
- Else Berit Rustad
Det ser ikke ut til at noen har lyst til å gi seg i kast med denne?
Jeg leser omtrent følgende:
No. 15. Knud Joensen, fra gamle byen, blev trolovet med Gunnoer Arnesdatter i Prof. Haberdorphs Huus, løverdagen d. 3 Nov. samme fæstefolk blev forbudet af Prof. at komme til mig; saasom det var mig uvedkommende, baade for den og fleere forretninger at nyde noget, Søndagen derpaa d. 4 Nov. havde Prof. sin egenhændige Lyse-Seddel med sig i Kirken og Atteserede min Sl. dette alt, anmeldte jeg for hr. Biskopen Mandagen d. 5 Nov. at være mit Embede til afgang og mit allerN. brev paa Embedet for ....., bad derfor om Resolution, som mig Høygunstigst blev tilsagt.
I margen til venstre står lysningsdatoene: 4., 11. og 18. november, og under der igjen, vielsesdatoen: 6. desember.
Aner vi en liten tvist mellom de hrr. prester her, tro
Mvh
Else B.
Jeg leser omtrent følgende:
No. 15. Knud Joensen, fra gamle byen, blev trolovet med Gunnoer Arnesdatter i Prof. Haberdorphs Huus, løverdagen d. 3 Nov. samme fæstefolk blev forbudet af Prof. at komme til mig; saasom det var mig uvedkommende, baade for den og fleere forretninger at nyde noget, Søndagen derpaa d. 4 Nov. havde Prof. sin egenhændige Lyse-Seddel med sig i Kirken og Atteserede min Sl. dette alt, anmeldte jeg for hr. Biskopen Mandagen d. 5 Nov. at være mit Embede til afgang og mit allerN. brev paa Embedet for ....., bad derfor om Resolution, som mig Høygunstigst blev tilsagt.
I margen til venstre står lysningsdatoene: 4., 11. og 18. november, og under der igjen, vielsesdatoen: 6. desember.
Aner vi en liten tvist mellom de hrr. prester her, tro

Mvh
Else B.
-
- Kontakt:
Takk Else,
dette var jo spesielt og det forklarer kanskje mangelen på underskrift. Det hadde vært artig å forstå saken fullt ut.
Den andre innførselen jeg refererer til i innlegg to er skrevet med annen skrift,kan den gi belyse tilfellet litt mer?
- på hvilket grunnlag kunne en nekte folk om å meddele forlovelse til bestemte prester?
- hvor vanlig var slikt?
- hvorfor dokumenetere sin krangler i kirkeboka?
- kommer vi lengre enn bare å "ane" en tvist?
- forekommer det mye "utenom saken" i de fyldige forlovelseserklæringen i Oslo Domkirke?
- osv, kommentarer til saken?
mvh eric
dette var jo spesielt og det forklarer kanskje mangelen på underskrift. Det hadde vært artig å forstå saken fullt ut.
Den andre innførselen jeg refererer til i innlegg to er skrevet med annen skrift,kan den gi belyse tilfellet litt mer?
- på hvilket grunnlag kunne en nekte folk om å meddele forlovelse til bestemte prester?
- hvor vanlig var slikt?
- hvorfor dokumenetere sin krangler i kirkeboka?
- kommer vi lengre enn bare å "ane" en tvist?
- forekommer det mye "utenom saken" i de fyldige forlovelseserklæringen i Oslo Domkirke?
- osv, kommentarer til saken?
mvh eric
- Else Berit Rustad
Lenke nr. 2 er innførsel om selve vielsen:
Knud Jonsen ung karl Fisker, og Pige Gommer Arnes Daatter: For deres Trolovelse dag Kl. 10 udj vor Sogne Præst Hr. Professor Haberdorphs huus og deres paa følgende Ægteskab ere vi Cautionister efter Lov og Rituale Christiania d 3 Novembris Ao. 1759. Johann Nicolaus Beckelage, Lars Olsen.
I margen til venstre:
Copulerede Torsdag d 6 Decembr 1759.
Ja, forlovererklæringene kan inneholde mye rart - som oftest uten betydning for selve saken. Likevel kan det komme fram opplysninger som kan være nyttige i slektssammenheng, eller som bare er med på å gi litt ekstra liv til personene det gjelder!
Hvordan det gikk med denne spesielle saken, dvs. prestenes befatning med den, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.
Mvh
Else B.
Knud Jonsen ung karl Fisker, og Pige Gommer Arnes Daatter: For deres Trolovelse dag Kl. 10 udj vor Sogne Præst Hr. Professor Haberdorphs huus og deres paa følgende Ægteskab ere vi Cautionister efter Lov og Rituale Christiania d 3 Novembris Ao. 1759. Johann Nicolaus Beckelage, Lars Olsen.
I margen til venstre:
Copulerede Torsdag d 6 Decembr 1759.
Ja, forlovererklæringene kan inneholde mye rart - som oftest uten betydning for selve saken. Likevel kan det komme fram opplysninger som kan være nyttige i slektssammenheng, eller som bare er med på å gi litt ekstra liv til personene det gjelder!
Hvordan det gikk med denne spesielle saken, dvs. prestenes befatning med den, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Mvh
Else B.