Tinglysningsprotokoll, Øvre Telemark, Østfj.sorenskr. 1852

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn27404
Sted: MILAND
Kontakt:

Tinglysningsprotokoll, Øvre Telemark, Østfj.sorenskr. 1852

Legg inn av dn27404 » 6. september 2011 kl. 22.01

Jeg har dessverre bare et permanent sidebilde, ikke sidelenke, og dette er det jeg/vi har klart å tyde til nå: (øverst på høyre side)

"Tinns Høstething den 31de September 1852
Arvefæste

Underskrevne Hans Cappellen gjør vitterligt at have skødt og fæstet ligesom jeg herved til Opfyldelse af Contract af 6te November f. A. skjøder og fæster til Bjørn Halvorsen og efterkommende Eiere af den ham idag tilskjødede Anpart af Gaarden Molie (…) No 90 i Tinds Thinglaug Ret i bemeldte Gaards Skov og (…) at benytte det halve ? og den halve ?. saaledes som det ved Fæste af 8de Marts 1819 har været hjemlet Halvor Bjørnsen, jeg det endvidere Ret til I Gaardens Skov at nyde det nødvendige Brænde, Gjerder og (…) til Gaardens og de nuværende Huusmandspladses Opbygning og efter foregaaende Anviisning, hvilket alt skal følge Fæsteren og efterfølgende Eiere af hans eiende Anpart i Moelie har Indfæstning 50 Spd hvilke femti Spd ere afgjorte. Dette til Bekræftelse under min Haand i fortegnede Vidners Nærvær."

Kan noen hjelpe meg med det som mangler?

(Dette er kanskje på grensen til om det kan kalles slektsforskning - men det omhandler jo slekta ... og vi vil jo gjerne ha brensel til vinteren. :D )

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Rett til brensel, Tinns Høstething, 1852

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. september 2011 kl. 22.45

Hvis du legger inn permanent sidelenke så kanskje...

Det er ikke godt nok med jpg-bilde, de kan ikke forstørres og man kan heller ikke bla i boka for å sammenligne skrift osv. Bildet er dessuten uskarpt pga de hvite strekene til høyre.

Mvh
Else B.

dn27404
Kontakt:

Legg inn av dn27404 » 6. september 2011 kl. 22.58

Her er permanent sidelenke.

Jeg får dessverre ikke gjort noe med de hvite stripene ...

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. september 2011 kl. 23.21

Nei, de stripene er nok gjort ved selve fotograferingen av boka, men det hjelper (litt) når man kan forstørre teksten.

Datoen er forøvrig 21. september, ikke 31. :wink:

Arvefæste. Underskrevne Hans Cappellen gjør vitterligt, at have stædt og fæstet ligesom jeg herved til Opfyldelse af Contract af af 6te November f. A. stæder og fæster til Bjørn Halvorsen og efterkommende Eiere af den ham idag tilskjødede Anpart af Gaarden Molie gl. Matr. No. 90 i Tinds Thinglaug, Ret i bemeldte Gaards Skov og Udmark at benytte det halve Fæbete og den halve Løvskov, saaledes som det ved Fæste af 8de Marts 1819 har været hjemlet Halvor Bjørnsen, ....endvidere Ret til i Gaardens Skov at nyde det nødvendige Brænde, Gjerdes og Husefang til Gaardens og de nuværende Huusmandspladses Opbygning og fremtidige Ind...ring efter foregaaende Udviisning, hvilket Alt skal følge Fæsteren og efterfølgende Eiere af hans eiende Anpart i Moelie for Indfæstning 50 Spd hvilke femti Spd ere afgjorte. Dette til Bekræftelse under min Haand i hostegnede Vidners Overvær. Aalden den 22de Februar 1841. Hans Cappellen. - Til Vitterlighed. - H. Wessell. - Sigurd Halvorsen Sauro. -

Prikkelinjer er satt der hvor det ikke kan sies helt sikkert hva som står.

Mvh
Else B.

dn27404
Kontakt:

Legg inn av dn27404 » 7. september 2011 kl. 6.46

Tusen takk!

Har du en tidsmaskin tilgjengelig? Jeg forstår ikke hvordan du ellers klarer å tyde noe som er så uleselig. :-)

Si ifra dersom du trenger hjelp til noe i gjengjeld! Kanskje vanskelig for deg å vite hva jeg kan hjelpe deg med, men hvis du bruker tidsmaskinen kan du jo foreta en reise de siste fem årene og se hva jeg har drevet på med. :-)

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. september 2011 kl. 11.01

Tidsmaskin hadde vært kjekt å ha, men.... :P :P

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»