Kirkebok Bragernes, Buskerud, 1818
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: TRANBY
Kirkebok Bragernes, Buskerud, 1818
Kan noen hjelpe meg med denne , noe får jeg med meg men ikke slik at det blir noen sammenheng
Øverst på siden,Nils Kristian f. 1ste dec 1818
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Klokkerbok nr. 1 (1815-1829), Fødte og døpte 1819, side 102-103.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-55
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610016.jpg
Øverst på siden,Nils Kristian f. 1ste dec 1818
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Klokkerbok nr. 1 (1815-1829), Fødte og døpte 1819, side 102-103.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-55
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610016.jpg
mvh kari
- Paul Johan Hals
Re: Kirkebok Bragernes 1815-1829
12 | 1te Dec 1818 | Niels Kristian. Søelægd 1ste Rode(?) Uægte. | Hiemmedøbt. iKirke 10de Juni | Kristine Olsdtr tienet hos Jens Moe, født hos Bjørn Gullichsen Snedker paa Randfaldøe. 1ste Leiermaal. UngKarl, borger og Glassliber Birgithe(?) Claouser(?) Møller |
Fadderne får jeg ikke tak i, men i merknadsrubrikken leser jeg:
Poul Mortensen, Morten Mortens Søn i Konggade udlægges. Factum begaaet hos Jens Moe.
"Søelægd. 1ste Rode" er hvor han skulle rulleføres.
Håper det er til litt hjelp.
Mvh Paul
Fadderne får jeg ikke tak i, men i merknadsrubrikken leser jeg:
Poul Mortensen, Morten Mortens Søn i Konggade udlægges. Factum begaaet hos Jens Moe.
"Søelægd. 1ste Rode" er hvor han skulle rulleføres.
Håper det er til litt hjelp.
Mvh Paul
- Else Berit Rustad
I rubrikken for foreldre står det bare om moren:
Kristine Olsdr. tient hos Jens Moe, født hos Biørn Gullichsen Snedker paa Landfaldøe. 1ste Leiermaal.
Setningen om glassliperen hører ikke til her, men til neste barn
I anmerkningsrubrikken står det om faren:
Poul Mortensen, Morten Malers Søn i Konggade udlægges. Factum begaaet hos Jens Moe.
Fadderne:
Olea Knudsdr. i Konggade, Anne Magrethe Mortensdr. h(os) Richter, Ole Henricsen h(os) S. Bloch, Hans Didrichsen Matros, Sven Kristensen.
Mvh
Else B.
Kristine Olsdr. tient hos Jens Moe, født hos Biørn Gullichsen Snedker paa Landfaldøe. 1ste Leiermaal.
Setningen om glassliperen hører ikke til her, men til neste barn

I anmerkningsrubrikken står det om faren:
Poul Mortensen, Morten Malers Søn i Konggade udlægges. Factum begaaet hos Jens Moe.
Fadderne:
Olea Knudsdr. i Konggade, Anne Magrethe Mortensdr. h(os) Richter, Ole Henricsen h(os) S. Bloch, Hans Didrichsen Matros, Sven Kristensen.
Mvh
Else B.
Paul Johan - hva holder du på med NÅ
Du tar jo med noe som hører til under dåpen på neste mann etter hva jeg kan skjønne.............eller er det jeg som "roter".
Tror forøvrig det står - i kirke 10de Jan.(uar), men...............!!
Kristine Olsdtr tienet hos Jens Moe, født hos Biørn Gullichsen Snedker paa Randfaldøe/Landfladøe. 1ste Leiermaal.
Fadderne begynner på Olga Knudsdtr................osv - "ikke kjent med denne skriften" - må evt. ha litt tid på meg.

Du tar jo med noe som hører til under dåpen på neste mann etter hva jeg kan skjønne.............eller er det jeg som "roter".
Tror forøvrig det står - i kirke 10de Jan.(uar), men...............!!
Kristine Olsdtr tienet hos Jens Moe, født hos Biørn Gullichsen Snedker paa Randfaldøe/Landfladøe. 1ste Leiermaal.
Fadderne begynner på Olga Knudsdtr................osv - "ikke kjent med denne skriften" - må evt. ha litt tid på meg.
Lillian Kristiansen
- Paul Johan Hals
Godt spørsmål Lillian.
Jeg hadde boka oppforstørret i bakgunnen og Word Pad foran. Foreldrefeltet lå helt til venstre for å slippe og veksle så ofte. Dermed var det tydeligvis noe som skar seg
Dette var en forklaring på "galskapen". Men det er ingen unnskyldning.
Mvh Paul
PS
Du har rett i at det står 10 Jan. Neste innføring er 15. Januar

Dette var en forklaring på "galskapen". Men det er ingen unnskyldning.
Mvh Paul
PS
Du har rett i at det står 10 Jan. Neste innføring er 15. Januar
Hei Paul Johan.
Fikk meg ihvertfall en "god latter" på din bekostning
Ser først nå at Else B. har vært frempå - forstår fortsatt ikke hvorfor ikke alle innlegg er synbare jeg da, men................uansett så hadde jeg også fått til fadderne slik som Else B. untatt noen av ( i Konggade) og hos Richter osv...........
Så da er vel denne i mål da - og flott er det
Fikk meg ihvertfall en "god latter" på din bekostning

Ser først nå at Else B. har vært frempå - forstår fortsatt ikke hvorfor ikke alle innlegg er synbare jeg da, men................uansett så hadde jeg også fått til fadderne slik som Else B. untatt noen av ( i Konggade) og hos Richter osv...........
Så da er vel denne i mål da - og flott er det

Lillian Kristiansen
-
Hei alle tre og tusen takk for hjelpen, min eneste innvending er at det står ikke Randfaløen, men som Lillian sier Landfaldøen-
Og det er en ting jeg ikke blir helt sikker på: var det barnet eller mor som var født hos Bjørn Gullichsen,snedker????
Og det er en ting jeg ikke blir helt sikker på: var det barnet eller mor som var født hos Bjørn Gullichsen,snedker????
mvh kari
Hei Kari.
Jeg hadde "som vanlig" stokket bokstavene i Landfaldøe, men nå hadde Else B. det samme så da forsto du jo det
Jeg tror det er barnet som er født hos Biørn Gullichsen, men sikker er jeg ikke - jeg ville i hvertfall gått ut fra det.
Jeg hadde "som vanlig" stokket bokstavene i Landfaldøe, men nå hadde Else B. det samme så da forsto du jo det

Jeg tror det er barnet som er født hos Biørn Gullichsen, men sikker er jeg ikke - jeg ville i hvertfall gått ut fra det.
Lillian Kristiansen
- Else Berit Rustad
Lillian skrev:Jeg tror det er barnet som er født hos Biørn Gullichsen, men sikker er jeg ikke - jeg ville i hvertfall gått ut fra det.
Støttes

Mvh
Else B.
-
Takk begge to- selv om jeg hadde håpet på et lite hint om hvor moren kom fra-
dessuten står det i feltet for opplysninger om foreldrene??
jaja
dessuten står det i feltet for opplysninger om foreldrene??
jaja
mvh kari