Kirkebok, Høvåg, Aust-Agder, 1858
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Høvåg, Aust-Agder, 1858
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-255
Nr 9 Ole Olsen gifter seg med Jacobine Kathrine Jacobsdatter 20.3. 1858. Kan noen klare å tyde Oles fødested og alder? Alder ser ut til å være 19 eller 49
Nr 9 Ole Olsen gifter seg med Jacobine Kathrine Jacobsdatter 20.3. 1858. Kan noen klare å tyde Oles fødested og alder? Alder ser ut til å være 19 eller 49
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Tyding, Høvåg, vielse 1858, Ole Olsen
her ville det kanskje hjelpe med lokalkunnskap... men det ser ut som
"Møttland i / Lavdal Sogn / Fødested. // Agerøen."
Han var 49 år.
"Møttland i / Lavdal Sogn / Fødested. // Agerøen."
Han var 49 år.
- Else Berit Rustad
Jeg mener det står Møkland i Lavdal. En variant av Mykland?
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Hei.
På FS finner denne: http://www.familysearch.org/eng/search/ ... 4friendly=
Når jeg går inn i original kirkebok så er denne Ole født på Koland med faddere fra Miaaland - foreldrene er Ole Knudsen og Tone/Todne Osupsen(Osupsdatter)
Kan ihvertfall være en kandidat - dette paret har flere barn om man tar et foreldresøk på FS - mulig et "skudd i blinde"...............
På FS finner denne: http://www.familysearch.org/eng/search/ ... 4friendly=
Når jeg går inn i original kirkebok så er denne Ole født på Koland med faddere fra Miaaland - foreldrene er Ole Knudsen og Tone/Todne Osupsen(Osupsdatter)
Kan ihvertfall være en kandidat - dette paret har flere barn om man tar et foreldresøk på FS - mulig et "skudd i blinde"...............

Lillian Kristiansen
Takk for svar. Jeg tror ikke det er et skudd i blinde. Ut fra alderen 49 år i 1858 kan det jo stemme med at han var født i 1808. Laudal er et sted i Marnardal kommune i Vest-Agder.
Tror det må være samme Ole Olsen som dør i 1864, i Huggevig? Er det rett tydet? Familien bodde på Åkerøen men i ft 1865 er enken og barna bosatt på Dybingen
Han dør isåfall 56 år uten at det er oppgitt dødsårsak.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-321
Han dør isåfall 56 år uten at det er oppgitt dødsårsak.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-321
Hei Svein Inge.
Jeg tyder ihvertfall det samme som deg
Finn barnas konf. så ser du muligens om det er riktig.
Jeg tyder ihvertfall det samme som deg

Finn barnas konf. så ser du muligens om det er riktig.
Lillian Kristiansen
Jeg fant jo Jacobines konfirmasjon men ofte i konfirmasjonene står begge foreldrenes navn selv om en av dem er døde. Hennes konfirmasjon er i 1872. Der står begge foreldrene uten at det er nevnt at faren er død. Skulle gjerne visst hva han døde av, men det står jo ikke.
Hei igjen.
Nå er jeg ikke helt med - det var jo Ole du fant død i 1864 - faren til Jacobine er da Jacob Amundsen..............!!
Jeg mente konfirmasjonen på barna til Ole og Jacobine.............nå holder vi på PÅ Hjelp til tydingsidene..............det blir ikke korrekt så om du skal ha hjelp videre uten tyding tror jeg du skal lage en egen etterlysning og så linke til det som er funnet her...............eller?
Nå er jeg ikke helt med - det var jo Ole du fant død i 1864 - faren til Jacobine er da Jacob Amundsen..............!!
Jeg mente konfirmasjonen på barna til Ole og Jacobine.............nå holder vi på PÅ Hjelp til tydingsidene..............det blir ikke korrekt så om du skal ha hjelp videre uten tyding tror jeg du skal lage en egen etterlysning og så linke til det som er funnet her...............eller?
Lillian Kristiansen
Sorry, man må ha tunga rett i munnen her. Jeg mente at datteren Oline Tomine som var den som giftet seg med oldefar ble konfirmert i 1872. Her står Jacobine og Ole som foreldre til tross for at Ole da er død. Ble det rett nå tro?
Ja, dette skal vel egentlig ikke på tyding...
Ja, dette skal vel egentlig ikke på tyding...
Hei Svein Inge.
Opplysningene i konfirmasjonen er en videreføring fra Dåpsprotokollen - er man født utenfor ekteskap til eks. så vil det stå det samme i konfirmasjonen til tross for at foreldrene giftet seg senere med hverandre. Noen ganger kan det være satt et + foran om en av foreldrene er døde - andre ganger står det ingenting.
Gå på biblioteket og lån deg Våre Røtter av Forfatter: Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg - det er en slektsforskers bibel slik jeg ser det. Der vil du ihvertfall finne det meste om alt innen slektsforskning og kilder.
Opplysningene i konfirmasjonen er en videreføring fra Dåpsprotokollen - er man født utenfor ekteskap til eks. så vil det stå det samme i konfirmasjonen til tross for at foreldrene giftet seg senere med hverandre. Noen ganger kan det være satt et + foran om en av foreldrene er døde - andre ganger står det ingenting.
Gå på biblioteket og lån deg Våre Røtter av Forfatter: Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg - det er en slektsforskers bibel slik jeg ser det. Der vil du ihvertfall finne det meste om alt innen slektsforskning og kilder.
Lillian Kristiansen