Kirkebok, Rikshospitalet, Oslo, 1893
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Rikshospitalet, Oslo, 1893
Kan noen hjelpe meg med hva tallene helt til høyre på siden betyr? Altså ikke hvilke tall, men hva er de?
Lurer også på den lille teksten under adressen til mor, er det noen som kan lese det som står der?
nr 198, Henry Eugen:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-238
Mvh Linda
Lurer også på den lille teksten under adressen til mor, er det noen som kan lese det som står der?
nr 198, Henry Eugen:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-238
Mvh Linda
- Else Berit Rustad
Re: Kirkebok, Rikshospitalet 1893
Morens adresse er opprinnelig skrevet som Maridalsvn. 13. Siden det står et minustegn foran, var denne adressen antagelig feil, og den riktige(?) notert under: Stolmagergaden 14.
Helt til høyre står ingen andre tall enn en dato: M(oren) blev 4/11 94 i G(amle) Aker g(ift) m(ed) Tomtearb. Andreas Amundsen.
Mvh
Else B.
Helt til høyre står ingen andre tall enn en dato: M(oren) blev 4/11 94 i G(amle) Aker g(ift) m(ed) Tomtearb. Andreas Amundsen.
Mvh
Else B.
Takk for hjelpen!
Jeg har jo skrevet feil
Mente tallene til venstre på siden... Før kolonnen med fødselsdatoen osv..
Beklager, kan visst ikke forskjell på høyre og venstre jeg...
Mvh Linda
Jeg har jo skrevet feil

Mente tallene til venstre på siden... Før kolonnen med fødselsdatoen osv..
Beklager, kan visst ikke forskjell på høyre og venstre jeg...
Mvh Linda
- Else Berit Rustad
Dette er nok en av "kodene" til presten ved Rikshospitalet! Disse kirkebøkene er fulle av slike "mystiske" tegn og tall, og det har vært spekulert mange ganger på hva alle disse betyr.
Bl.a. på Digitalarkivets brukerforum har dette vært på tapetet før, men da var det tegnene XFV som var problemet. Den gangen kom vi fram til at det skulle bety Kristiania Fattig Vesen! Kanskje du kan få noen hint ved å søke på ordet "Rikshospitalet" på DA?
Tallene må jo være en dato, og M'en foran kan bety M for "mandkjønn", men noe mer fornuftig kan jeg ikke si deg i farta. 1906 ville vel kanskje være for tidlig for evt. konfirmasjon, så det kan det vel ikke være, tror jeg.
Mvh
Else B.
PS: Jeg tar i meg det med "mandkjønn". Jeg ser at lignende anmerkning også er ført på jenter...
Bl.a. på Digitalarkivets brukerforum har dette vært på tapetet før, men da var det tegnene XFV som var problemet. Den gangen kom vi fram til at det skulle bety Kristiania Fattig Vesen! Kanskje du kan få noen hint ved å søke på ordet "Rikshospitalet" på DA?
Tallene må jo være en dato, og M'en foran kan bety M for "mandkjønn", men noe mer fornuftig kan jeg ikke si deg i farta. 1906 ville vel kanskje være for tidlig for evt. konfirmasjon, så det kan det vel ikke være, tror jeg.
Mvh
Else B.
PS: Jeg tar i meg det med "mandkjønn". Jeg ser at lignende anmerkning også er ført på jenter...
Ok!
Det var akkurat det jeg også la merke til, at den samme bokstaven stod på både jenter og gutter (tenkte også mannkjønn først..)
Jeg har også dato på konfirmasjonen og den stemmer ikke overens med disse tallene...
Det var akkurat det jeg også la merke til, at den samme bokstaven stod på både jenter og gutter (tenkte også mannkjønn først..)
Jeg har også dato på konfirmasjonen og den stemmer ikke overens med disse tallene...

- Else Berit Rustad
Linda: Se på DA tema 77797. Der er de sannsynlige forklaringene
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
Tusen takk for hjelpen!
Det gir vel kanskje mening da 20.09.06 er ca ett år før konfirmasjonen 06.10.07.
Moren ba vel kanskje om dåpsattest for å melde han opp til konfirmasjon..?
Kan man anta at konfirmasjonsforberedelsene begynte ett år i forveien? De gjør vel det nå?
Mvh Linda
Det gir vel kanskje mening da 20.09.06 er ca ett år før konfirmasjonen 06.10.07.
Moren ba vel kanskje om dåpsattest for å melde han opp til konfirmasjon..?
Kan man anta at konfirmasjonsforberedelsene begynte ett år i forveien? De gjør vel det nå?
Mvh Linda
- Else Berit Rustad
Det høres helt sannsynlig ut, Linda
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.