Kirkebok, Mosvik, Nord-Trøndelag 1903
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Mosvik, Nord-Trøndelag 1903
Sliter med å tyde deler av denne.
Om det er til noen hjelp, så er dette barnet mest sansynlig født utenfor ekteskap.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-86
Nr. 10 Aksel Olai Hansen
Fødselsdato er grei, og leses som 4/4-1888, men greier ikke tyde det som står under.
Samme med dåpsdato, 16/4-1888, men greier ikke tyde det som står under.
Ser ut som to datoer er nevnt her, ?/?-88 og konfirmert 26/3-83(9/7?)
Fødested: Oinohavn(?) i Bodø(?) Svaflyjoe(?)
Oppholdssted: Aretplads? (Saltvigplads)
Foreldre: Handelsman i Bodø Harley Hansen, den b??egl? Pabroviklen,
og Pige A??? Oledt Seaufne i Kogersg (gog?? Bonnefader Peder H??g??
??? Er Forlagt og Pateru??l/d?l??
På forhånd takk.
Om det er til noen hjelp, så er dette barnet mest sansynlig født utenfor ekteskap.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-86
Nr. 10 Aksel Olai Hansen
Fødselsdato er grei, og leses som 4/4-1888, men greier ikke tyde det som står under.
Samme med dåpsdato, 16/4-1888, men greier ikke tyde det som står under.
Ser ut som to datoer er nevnt her, ?/?-88 og konfirmert 26/3-83(9/7?)
Fødested: Oinohavn(?) i Bodø(?) Svaflyjoe(?)
Oppholdssted: Aretplads? (Saltvigplads)
Foreldre: Handelsman i Bodø Harley Hansen, den b??egl? Pabroviklen,
og Pige A??? Oledt Seaufne i Kogersg (gog?? Bonnefader Peder H??g??
??? Er Forlagt og Pateru??l/d?l??
På forhånd takk.
- Else Berit Rustad
Re: Kirkebok, Mosvik, Nord-Trøndelag 1903
Om fødsel og dåp: f. 4/4 1888 hjdbt. 16/4 88, stadfæst. (dato uleselig) 88 att. Pastor Knudsen Rødø Pgd.
Fødested: Ornøhavn i Rødø Præstegjæld
Oppholdssted: Arntplads (Saltvigplads)
Om foreldrene: Handelsmand i Bodø Hartvig Hanssen, der benægter Paterniteten, og Pige Andrianna Olsd. Stanfel(?) i Skoger Pgd. (Først opgivne Barnefader Peder Hanssen havde ved Ed fralagt sig Paterniteten)
Paternitet = farskap
Mvh
Else B.
Fødested: Ornøhavn i Rødø Præstegjæld
Oppholdssted: Arntplads (Saltvigplads)
Om foreldrene: Handelsmand i Bodø Hartvig Hanssen, der benægter Paterniteten, og Pige Andrianna Olsd. Stanfel(?) i Skoger Pgd. (Først opgivne Barnefader Peder Hanssen havde ved Ed fralagt sig Paterniteten)
Paternitet = farskap
Mvh
Else B.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Flott at Else B. tok den parentesen.
Men jeg mener at moras gardsnavn var Skausel i Skogns Pg
Kanskje du finner mer om hva som skjedde hvis du ser i dåpen i Rødøy? Nordland fylke, Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 843A01 (1878-1907), Fødte og døpte 1888, side 85

Men jeg mener at moras gardsnavn var Skausel i Skogns Pg
Kanskje du finner mer om hva som skjedde hvis du ser i dåpen i Rødøy? Nordland fylke, Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 843A01 (1878-1907), Fødte og døpte 1888, side 85

- Else Berit Rustad
Skausel i Skogn er et mye bedre forslag enn det jeg skrev
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
Oi, her var det mye interesant ^^
Tror foresten ikke det er Skausel i Skogn, men snarere Skaufel det er snakk om.
Skaufel er ett relativt vanlig navn i Mosvik kommune, og kan komme fra Skogn for alt jeg vet, det må undersøkes.
(Først opgivne Barnefader Peder Hanssen havde ved Ed fralagt sig Paterniteten)
Hvordan skal jeg tyde dette mhht genetisk farskap?
Finner stadfestet dato i dåpsboken som Tore Kristiansen linker, hva er forskjellen på dåpsdato og stadfestelses dato? hvilken av datoene er han faktisk døpt?
Takk til både Else B. Rustad og Tore Kristiansen så langt, dette har vært til meget stor hjelp. Nå er problemet å tyde dåpsboken, men skal gjøre noen tapre forsøk før jeg sender den ballen videre også.
Tror foresten ikke det er Skausel i Skogn, men snarere Skaufel det er snakk om.
Skaufel er ett relativt vanlig navn i Mosvik kommune, og kan komme fra Skogn for alt jeg vet, det må undersøkes.
(Først opgivne Barnefader Peder Hanssen havde ved Ed fralagt sig Paterniteten)
Hvordan skal jeg tyde dette mhht genetisk farskap?
Finner stadfestet dato i dåpsboken som Tore Kristiansen linker, hva er forskjellen på dåpsdato og stadfestelses dato? hvilken av datoene er han faktisk døpt?
Takk til både Else B. Rustad og Tore Kristiansen så langt, dette har vært til meget stor hjelp. Nå er problemet å tyde dåpsboken, men skal gjøre noen tapre forsøk før jeg sender den ballen videre også.
- Mette Værnes
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Mora har gårdsnavn Skaufel (som ligger i Mosvik) men har opphold i Skogn....
Hei fra Mette
Hei fra Mette
Takk skal du ha Mette, det var akkurat det jeg trengte der ^^
- Else Berit Rustad
I de tilfellene hvor barn ble hjemmedøpt, ble dåpen i ettertid stadfestet i kirken. Selve dåpsdatoen blir da datoen for hjemmedåp.
Hvem som i virkeligheten var barnets far her, er det vel ikke mulig å si med sikkerhet, siden "førstemann" avla ed på at han ikke var far, og den andre også frasa seg farskapet
Mvh
Else B.
Hvem som i virkeligheten var barnets far her, er det vel ikke mulig å si med sikkerhet, siden "førstemann" avla ed på at han ikke var far, og den andre også frasa seg farskapet

Mvh
Else B.
- Mette Værnes
- Kontakt:
Her har du Andrianna født på Skaufelsnæs, av foreldrene strandsitter Ole Torgersen og kona Andrianna Olsdatter, og døpt i Mosvik i 1862, løpenummer 20: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76
Hei igjen fra Mette
Hei igjen fra Mette
Haha, takker igjen Mette, dette blir mye info på en gang for meg, farlig mye 

- Mette Værnes
- Kontakt:
Jeg bare kikka litt raskt i registreringene mine og ser at Andriannas morsgrein er godt planta i Ytterøy prestegjeld nedover i tid
.. Faren er, som du kanskje allerede selv har funnet ut fra 1865 tellinga, fra Gausdal... God jakt
PS! Mye fra Ytterøy prestegjeld (sokna Ytterøy, Mosvik og Verran) ligger i søkbare baser på DA http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... s=&katnr=4 - bok 3 1756-1817 er ferdig registrerert for flere år siden men av diverse årsaker har jeg ennå ikke fått den ut på nett (foreløpig kun de konfirmerte), bare si i fra om du skulle trenge en hjelpende hånd her.. I tillegg til kirkebøker er det også en del andre kilder transkribert fra prestegjeldet på DA.
Hei fra Mette

PS! Mye fra Ytterøy prestegjeld (sokna Ytterøy, Mosvik og Verran) ligger i søkbare baser på DA http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... s=&katnr=4 - bok 3 1756-1817 er ferdig registrerert for flere år siden men av diverse årsaker har jeg ennå ikke fått den ut på nett (foreløpig kun de konfirmerte), bare si i fra om du skulle trenge en hjelpende hånd her.. I tillegg til kirkebøker er det også en del andre kilder transkribert fra prestegjeldet på DA.
Hei fra Mette
Tore Kristiansen skrev:Kanskje du finner mer om hva som skjedde hvis du ser i dåpen i Rødøy? Nordland fylke, Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 843A01 (1878-1907), Fødte og døpte 1888, side 85
Foreldres navn:
Pige Andrianna Olsdatter
af Skaufel i Ytterøens sogn(?)
og ugift mand Peder Hansen (??? 37/1878?)
??? ??? moderen oppgiver handelsmand i Bodø
Hartvig Hansen som ?????? 46 i 1872 ???
Annmerkning
Begges 1st leiermaal
Oppgivet af barnemoderens
Hjem af Jon A. T????. Vidner:
Edvard Nilsen og kone
Hva er det moren oppgir om handelsmann Hartvig Hansen fra Bodø?
Hva forteller anmerkningen meg egentlig her? Er det næliggende å kunne anta at Peder Hansen her er den genetiske far?
-
- Sted: KRISTIANSUND N
I anmerkningene står det bare hvem som hjemmedøpte barnet og hvem som var vitner til dåpen.
Det er noen henvisninger til journalnumre der.
Jnr. 34/1898 står det over Peder Hansen.
Etter handelsmannen står det: Se jnr. 46 i 1892, og det ser ut som det henvises til flere numre.
Du finner vel saken i arkivene.
Prestearkivene for Rødøypresten og kanskje også Bodøpresten hvis han har gjort et forhør av handelsmannen. Det kan vel være noe i fogdearkivet, og hvem som betalte barnebidraget finner du nok i fylkesmannsarkivet. Du bør nok sjekke fylkesmannsarkivene både i Nordland og Nord-Trøndelag. Men begynn med Nordland for min erfaring er at bidragssakene blir henvist til det fylket (amtet) og fogdedistrikt der barnefaren oppholdt seg. I fylkesmannsarkivet vil du forhåpentligvis finne vedlagte brev om saken.
Så et besøk til Statsarkivet i Trondheim vil kunne gi deg svaret for hvem som ble den "juridiske" faren. Den genetiske faren er et helt annet spørsmål som du nok aldri vil få svar på.
Det er noen henvisninger til journalnumre der.
Jnr. 34/1898 står det over Peder Hansen.
Etter handelsmannen står det: Se jnr. 46 i 1892, og det ser ut som det henvises til flere numre.
Du finner vel saken i arkivene.

Så et besøk til Statsarkivet i Trondheim vil kunne gi deg svaret for hvem som ble den "juridiske" faren. Den genetiske faren er et helt annet spørsmål som du nok aldri vil få svar på.

Else B. Rustad skrev:Fødested: Ornøhavn i Rødø Præstegjæld
Det er kanskje heller Omøhavn=Åmnøyhamn?
Interessant å lese innleggene om min bestefar, Aksel Olai Hansen som senere tok navnet Saltvik.
Åmøyhamn er korrekt.
Aksel Olais mor, Adrianna (Anna brukt noen ganger) Olsdatter Skaufel eller Omøhavn som hun også er kalt, var født i 1862. Hun arbeidet oppe i Nordland (Meløy) der Aksel ble født. Senere ble Aksel oppfostret hos slekt i Mosvik og Adrianna arbeidet ombord på jekte/skute som seilte langs kysten. Hun skal ha dødd etter få år (mens Aksel var et barn) og det er usikkert om hun døde ombord i båten under seilfart eller døde i Bergen. I alle fall har slekta blitt fortalt at hun ble begravet i Bergen.
Er det noen som kjenner til hvor personer som ble begravet i en by, uten å ha tilhørighet der, ble registrert? Har søkt i kirkebøker for Bergen opp mot århundreskiftet uten å finne noe som kan stemme.
Takker for svar!
Åmøyhamn er korrekt.
Aksel Olais mor, Adrianna (Anna brukt noen ganger) Olsdatter Skaufel eller Omøhavn som hun også er kalt, var født i 1862. Hun arbeidet oppe i Nordland (Meløy) der Aksel ble født. Senere ble Aksel oppfostret hos slekt i Mosvik og Adrianna arbeidet ombord på jekte/skute som seilte langs kysten. Hun skal ha dødd etter få år (mens Aksel var et barn) og det er usikkert om hun døde ombord i båten under seilfart eller døde i Bergen. I alle fall har slekta blitt fortalt at hun ble begravet i Bergen.
Er det noen som kjenner til hvor personer som ble begravet i en by, uten å ha tilhørighet der, ble registrert? Har søkt i kirkebøker for Bergen opp mot århundreskiftet uten å finne noe som kan stemme.
Takker for svar!
Etter noen år utenfor "gemet", er jeg på igjen, og fortsatt ganske forvirret rundt dette individet.
Bjørn Tore Saltvik, dette er min olderfar på min mor sin side
Har ikke så mye ny info egentlig, men har noen mistanker.
To navn er nevnt i kirkebøkene som mulig far: Peter(eller Peder) Hansen f. 1865 ved dåp, og handelsmann Hartvig Hansen ved konfirmasjon.
Jeg har funnet en Hartvig Peder Angell Hansen f. 1865 i Rødøy som jeg anser som en mulig kandidat her.
Jeg har hørt fra min mor at det finnes folk der ute som har (om ikke håndfaste) beviser på hvem den faktiske faren er her, men hun vet ikke hvem dette er, og eldre generasjoner er desverre gått bort før vi fikk noen navn.
Er det noen der ute som kan hjelpe meg videre?
Bjørn Tore Saltvik, dette er min olderfar på min mor sin side

Har ikke så mye ny info egentlig, men har noen mistanker.
To navn er nevnt i kirkebøkene som mulig far: Peter(eller Peder) Hansen f. 1865 ved dåp, og handelsmann Hartvig Hansen ved konfirmasjon.
Jeg har funnet en Hartvig Peder Angell Hansen f. 1865 i Rødøy som jeg anser som en mulig kandidat her.
Jeg har hørt fra min mor at det finnes folk der ute som har (om ikke håndfaste) beviser på hvem den faktiske faren er her, men hun vet ikke hvem dette er, og eldre generasjoner er desverre gått bort før vi fikk noen navn.
Er det noen der ute som kan hjelpe meg videre?
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Hei.
Vil anbefale at videre søk i slekta her startes i nytt forum i riktig distrikt og med lenke hit. Her ligger mye stoff som vil forsvinne i mengden av tydespørsmål. Og vil da ikke bli oppdaget av andre som sikkert er interessert i temaet.
Vil anbefale at videre søk i slekta her startes i nytt forum i riktig distrikt og med lenke hit. Her ligger mye stoff som vil forsvinne i mengden av tydespørsmål. Og vil da ikke bli oppdaget av andre som sikkert er interessert i temaet.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/
http://www.bjerkevoll.net/
Heisan.
Har opprettet tråd i Rødøu forumet med henvisning hit:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=141574
Har opprettet tråd i Rødøu forumet med henvisning hit:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=141574