Ekstrarettsprotokoll, Fosen, Trøndelag, 1817

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Stig Løchen Dragseth
Sted: JAKOBSLI

Ekstrarettsprotokoll, Fosen, Trøndelag, 1817

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 17. mars 2009 kl. 15.31

Hei!

Har en sak i Ekstrarettsprotokollen for Fosen Sorenskriverembete jeg trenger hjelp til å få tydet. Saken er over 3 sider men jeg legger ut første side nå. Vet det er mye arbeid å tyde dette men klarer det ikke selv.

Vel, noen som orker :shock:

Mvh
Stig
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn20678
Sted: GODØYA

Re: Ekstrarettsprotokoll, Fosen, Trøndelag, 1817

Legg inn av dn20678 » 20. mars 2009 kl. 8.57

Hei

Det kan være at noen flinke tyde eksperter synest dette er enkelt, men hvis du ikke får noen utfyllende svar har jeg ett lite tips.

Jeg ville tatt kontakt med en som jobber med oversettelser av gotisk skrift. En dyktig mann
er Johnny Lyngstad som bor på Nordmøre ( en eller annen plass) DIS Møre og Romsdal
har hatt gotisk kurs med han som instruktør, så noen i styret her har helt sikkert kontaktinformasjon til han.

Lykke til :)

mvh
Vibecke

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 20. mars 2009 kl. 9.24

Skrifta er ikkje spesielt vanskeleg samanlikna med det mange andre spør om her. Det spesielle er å be om ei heil side (som forsmak på to til). Det vil ta ein god del tid - og det er nok å trekke velviljen eit stykke for langt.

Eg trur eg kan seie det slik: Den som vil arbeide med slike dokument må gjere heimeleksa si først, nemleg lære seg å lese slik skrift. Det krev tre ting: øving, øving og øving. Dersom du ikkje greier det meste på eiga hand, har du gått for fort fram.

Men når du har greidd mykje på eiga hand, er du naturlegvis velkomen til å spørje om bitar du ikkje har greidd.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 20. mars 2009 kl. 12.42

Du kan jo høre med Statsarkivet i Trondheim - som har originalen - om det lar seg gjøre å få en avskrift mot betaling?

Mvh
Else B.

Stig Løchen Dragseth
Sted: JAKOBSLI

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 20. mars 2009 kl. 18.54

Hei og takk for tilbakemeldinger!

Holder jevnlig på å lære meg skrifttyding men synes dette ble for vanskelig. Klarer å tyde enkelte ord men klarer ikke å se sammenhengen. Tenkte kanskje at det var for mye å be om men tok sjansen på å legge det ut likevel.

Skal ta kontakt med Statsarkivet for å prøve ut den muligheten!

Stig

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 20. mars 2009 kl. 19.04

De fleste statsarkivene har kontakt med personer som påtar seg slike oppdrag - hvis de da ikke kan gjøre det selv. Du får be om å bli satt i forbindelse med en av disse, slik at du/dere evt. kan avtale pris mm

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»