Kirkebok, Gamle Aker, Oslo, 1894
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Gamle Aker, Oslo, 1894
Spørsmålene gjelder dåpen øverst på siden, nr. 64 - Ragnar Andreas.
Foreldrenes bopel, hva står det der?
Jeg klarer ikke helt å tyde hva som står ved siden av fadderne her, dette er hva jeg kan tyde ut av det:
Faddernes navn og borgerlige stilling:
Amalie Conradi --- Fru
Amelie Conradi --- Ind
Andreas Høe ---
Anne Høe --- Fru
Foreldrenes bopel, hva står det der?
Jeg klarer ikke helt å tyde hva som står ved siden av fadderne her, dette er hva jeg kan tyde ut av det:
Faddernes navn og borgerlige stilling:
Amalie Conradi --- Fru
Amelie Conradi --- Ind
Andreas Høe ---
Anne Høe --- Fru
- Paul Johan Hals
Re: Kirkebok, Gamle Aker, Kristiania 1894
Hei.
Jeg får adressen til å bli: Helgezg. 3. Kan det være Helgesensgate?
Fadderne:
Amalie Conradi - - Fru
Amelie Conradi - - Frk
Andreas Høe - - Inspeiktor
Annne Høe - - Frue
Henrik Conradi - - Bureauchef
J. Stang Conradi - - Cand. jur.
Mvh Paul
Jeg får adressen til å bli: Helgezg. 3. Kan det være Helgesensgate?
Fadderne:
Amalie Conradi - - Fru
Amelie Conradi - - Frk
Andreas Høe - - Inspeiktor
Annne Høe - - Frue
Henrik Conradi - - Bureauchef
J. Stang Conradi - - Cand. jur.
Mvh Paul
Heia
Amelie Conradi tror jeg er frk. Samme som Thea Christensen.
Henrik Conradi ........... chef (slutter på) Kan det være denne mannen?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... amn=f00301
F. St?? Conradi ..cand.jus. Jeg er ikke sikker på mellomnavnet her,men hvis du sjekker opp mot 1900 tellingen finnes en Fredrik Emil som er Kgl.Fuldmæktig. Kan dette være samme mann?
Andreas og Anne har ett vanskelig etternavn. Heøe? Anne er Frue. Andreas tror jeg kan være Ingeniør,men skrevet Ingnietør..
Var ikke så mye hjelp dette.
mvh
Vibecke
Amelie Conradi tror jeg er frk. Samme som Thea Christensen.
Henrik Conradi ........... chef (slutter på) Kan det være denne mannen?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... amn=f00301
F. St?? Conradi ..cand.jus. Jeg er ikke sikker på mellomnavnet her,men hvis du sjekker opp mot 1900 tellingen finnes en Fredrik Emil som er Kgl.Fuldmæktig. Kan dette være samme mann?
Andreas og Anne har ett vanskelig etternavn. Heøe? Anne er Frue. Andreas tror jeg kan være Ingeniør,men skrevet Ingnietør..
Var ikke så mye hjelp dette.
mvh
Vibecke
Tusen takk for hjelpen, begge to
Anne/Ane og Andreas heter nok det samme som meg, Høe. De er besteforeldrene til dåpsbarnet og mine tipp tipp oldeforeldre.
Så vidt jeg vet var Andreas gårdbruker, han hadde flere verv i kommunen og ble etterhvert ordfører. Så inspektør er kanskje det yrket som mest sannynsligvis er rett?
Jeg så ingen Henrik Conradi i linken din jeg, Vibecke. Kanskje jeg overså ham eller var det feil link?
Fredrik Stang Conradi tipper jeg er denne mannen.
-------
Lenke fikset av moderator
Anne/Ane og Andreas heter nok det samme som meg, Høe. De er besteforeldrene til dåpsbarnet og mine tipp tipp oldeforeldre.
Så vidt jeg vet var Andreas gårdbruker, han hadde flere verv i kommunen og ble etterhvert ordfører. Så inspektør er kanskje det yrket som mest sannynsligvis er rett?
Jeg så ingen Henrik Conradi i linken din jeg, Vibecke. Kanskje jeg overså ham eller var det feil link?
Fredrik Stang Conradi tipper jeg er denne mannen.

-------
Lenke fikset av moderator

- Paul Johan Hals
Det er nok riktig med Fredrik Stang Conrad. Hvis linken(e) min fungerer er han her i Bærum i 1900.
Legger inn to linker da den ene muligens er litt for generell.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... amn=f00219
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =4431#ovre
Mvh Paul
Legger inn to linker da den ene muligens er litt for generell.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... amn=f00219
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =4431#ovre
Mvh Paul
Det var den andre linken der jeg prøvde å legge inn men det gikk visst ikke helt bra. Jeg tror han var et søskenbarn eller en tremenning av dåpsbarnets mor.
Paul: Jeg finner i alle fall en gate i Oslo som heter Helgesgate, jeg syntes det så ut som om forbokstaven var W men det er nok feil.
Hei Mari.
Alethe Høe og Jacob Høe bor ikke sammen i 1900, men det har du muligens funnet ut allerede.
Jacob i Schults Gade 10
Alethe i nr. 18 med 2 sønner helt nederst.
Helgesensgate er ikke i Gamle Aker i 1899, men kan jo være det i 1894 for det. Jeg tror ikke det er det det står, men finner ikke ut noe alternativ heller - se her Samlagsafstemningen 1899 denne er fin å følge rundt 1899, men gjelder også før og etter for noen menigheter.
Alethe Høe og Jacob Høe bor ikke sammen i 1900, men det har du muligens funnet ut allerede.
Jacob i Schults Gade 10
Alethe i nr. 18 med 2 sønner helt nederst.
Helgesensgate er ikke i Gamle Aker i 1899, men kan jo være det i 1894 for det. Jeg tror ikke det er det det står, men finner ikke ut noe alternativ heller - se her Samlagsafstemningen 1899 denne er fin å følge rundt 1899, men gjelder også før og etter for noen menigheter.
Lillian Kristiansen
- Paul Johan Hals
Ja jeg lurte også litt på om det var en litt spesiell "W", men så oppdaget jeg at den siste streken var overstrøket. Da ble det plutselig en "H".
Den første "g" var jeg litt usikker på, men de påfølgende bokstavene var "ezg".
Da jeg også fant Helgesensgate (eneste gate i Oslo som begynner på "Hel") i det "riktige" området var jeg ikke i tvil.
Mvh Paul
Den første "g" var jeg litt usikker på, men de påfølgende bokstavene var "ezg".
Da jeg også fant Helgesensgate (eneste gate i Oslo som begynner på "Hel") i det "riktige" området var jeg ikke i tvil.
Mvh Paul
Flott oversikt, Lillian! Der ser jeg også antakeligvis grunnen til at Ragnar Andreas sin lillebror ikke er å finne døpt i Gamle Aker, fordi da han ble født så tilhørte de ikke menigheten.
Jeg visste de bodde hver for seg pga. nettopp linken du viser til
, de ble skilt og Jacob giftet seg på nytt ikke lenge etter på.
Jeg visste de bodde hver for seg pga. nettopp linken du viser til

Hei igjen Mari.
Den gaten tilhører FAGERBORG, men der starter ikke kirkebøkene før 1900 tror jeg - legger inn denne til deg for her ser du hvordan det er samlet eller delt ettersom årene gikk Fylkesoversikt Kirkebøker gå videre på hvertf fylke.
Håper den kan hjelpe deg noen ganger
Ser ut som Fagerborg er utskilt fra Uranienborg i 1897, men prøv Uranienborg for dåp på Lillebror
Uranienborg - her må du lese
Den gaten tilhører FAGERBORG, men der starter ikke kirkebøkene før 1900 tror jeg - legger inn denne til deg for her ser du hvordan det er samlet eller delt ettersom årene gikk Fylkesoversikt Kirkebøker gå videre på hvertf fylke.
Håper den kan hjelpe deg noen ganger

Ser ut som Fagerborg er utskilt fra Uranienborg i 1897, men prøv Uranienborg for dåp på Lillebror

Uranienborg - her må du lese
Lillian Kristiansen
- Else Berit Rustad
Her var endel att og fram, så jeg tar det i sammenheng:
Fadderne:
Amalie Conradi, Fru
Amelie Conradi, Frk.
Andreas Høe, Proprietær
Anne Høe, Frue
Henrik Conradi, Bureauchef
F. Stang Conradi, cand. jur.
Adressen er Zetlitzgt. 3
Mvh
Else B.
Fadderne:
Amalie Conradi, Fru
Amelie Conradi, Frk.
Andreas Høe, Proprietær
Anne Høe, Frue
Henrik Conradi, Bureauchef
F. Stang Conradi, cand. jur.
Adressen er Zetlitzgt. 3
Mvh
Else B.
- Paul Johan Hals
Etter å ha sett Elses tolking og vært innom kirkeboka påny, kan jeg bare bøye meg i støvet.
Mvh Paul
Mvh Paul
Else - du er bare HELMAX
Jeg turte ikke foreslå det til tross for at jeg fant denne: Zetlitz Gade Gml. Akers Kreds - til alle "oss" andres forsvar så var den "ikke enkel"(synes jeg da)
Det meste ordner seg når Else kommer - tør jeg påstå

Jeg turte ikke foreslå det til tross for at jeg fant denne: Zetlitz Gade Gml. Akers Kreds - til alle "oss" andres forsvar så var den "ikke enkel"(synes jeg da)
Det meste ordner seg når Else kommer - tør jeg påstå

Lillian Kristiansen
Tusen takk alle sammen og Else du er bare helt fantastisk flink til å tolke skriften! 

Lillian Kristiansen skrev:Ser ut som Fagerborg er utskilt fra Uranienborg i 1897, men prøv Uranienborg for dåp på Lillebror![]()
Der fant jeg ham(Dåp nr. 57)

- Else Berit Rustad
Han var Gartner.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Tusen takk, Else
(Jeg vet jeg vel egentlig ikke skal spørre om flere forskjellige saker i en tråd under tolkning av kilder men.. )

(Jeg vet jeg vel egentlig ikke skal spørre om flere forskjellige saker i en tråd under tolkning av kilder men.. )

Hei Mari.
Så FLOTT at mine tips førte frem
Så FLOTT at mine tips førte frem

Lillian Kristiansen