Kirkebok, Domkirken i Trondheim, Sør-Trøndelag, 1796
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Domkirken i Trondheim, Sør-Trøndelag, 1796
Jeg sliter med å lese vielsesteksten for Berit Henriksdatter og Nils Petterson, selv om den står i to ulike bøker:
her (nederste innføring på høyre side)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640061.jpg
og her (nest nederst innføring på høyre side)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 680109.jpg
Jeg har (for den øverste linken) "?dag den 28de April forlanger Ungkarl og ?mand Niels Petersen Rynning at Copuleres ? ? ? med Pigen Bereth HenrichsDatter Dahl efter ? ? ? ? ? af. ??? Forlovernes underskrifter: Gustav Stavrin, Steen Sollie."
Setter pris på det hvis noen orker å prøve å lese dette!
her (nederste innføring på høyre side)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640061.jpg
og her (nest nederst innføring på høyre side)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 680109.jpg
Jeg har (for den øverste linken) "?dag den 28de April forlanger Ungkarl og ?mand Niels Petersen Rynning at Copuleres ? ? ? med Pigen Bereth HenrichsDatter Dahl efter ? ? ? ? ? af. ??? Forlovernes underskrifter: Gustav Stavrin, Steen Sollie."
Setter pris på det hvis noen orker å prøve å lese dette!
- Paul Johan Hals
Re: Kirkebok, Domkirken i Trondheim, Sør-Trøndelag, 1796
Her er litt hjelp (øverste linken)
Kan ikke garantere at det er riktig.
Torsdag den 28de April forlanger Ungkarl og ?mand Niels Petersen Rynning at Copuleres hjemme(?) i Huset med Pigen Bereth HenrichsDatter Dahl efter ??? kongelig Vielse B af 21 rd er ??? ??? for kirken ??? og et fattiges Contingent
Som Forlovere underskriver nå
Gustav Stavrin, Steen Sollie.
Mvh Paul
Kan ikke garantere at det er riktig.
Torsdag den 28de April forlanger Ungkarl og ?mand Niels Petersen Rynning at Copuleres hjemme(?) i Huset med Pigen Bereth HenrichsDatter Dahl efter ??? kongelig Vielse B af 21 rd er ??? ??? for kirken ??? og et fattiges Contingent
Gustav Stavrin, Steen Sollie.
Mvh Paul
Takk skal du ha, alle monner drar! 

- Paul Johan Hals
Etter å ha fulgt den andre linken, samt kombinert har jeg kommet til følgende (uten ansvar for mulige feil):
Torsdag den 28de April forlanger Ungkarl og Skreddersvend Niels Petersen Rynning at Copuleres hjemme i Huset med Pigen Bereth HenrichsDatter Dahl. efter frembragt kongelig Vielse Brief af 21de apriil. Samt Bevis for kirkens, Skolens og de fattiges Contingent
Gustav Stavrin, Steen Sollie
Mvh Paul
Torsdag den 28de April forlanger Ungkarl og Skreddersvend Niels Petersen Rynning at Copuleres hjemme i Huset med Pigen Bereth HenrichsDatter Dahl. efter frembragt kongelig Vielse Brief af 21de apriil. Samt Bevis for kirkens, Skolens og de fattiges Contingent
Gustav Stavrin, Steen Sollie
Mvh Paul
Tusen takk!!
Aner du hva det betyr at Nils "fremla kongelig vielsesbrev"? Betød det at de var i slekt, kanskje?
Turid
Aner du hva det betyr at Nils "fremla kongelig vielsesbrev"? Betød det at de var i slekt, kanskje?
Turid
- Paul Johan Hals
Jeg vet ikke, men det kan muligens være slektskap eller at en eller begge muligens var svært unge.
Siden de ble benevnt som "ungkarl" og "pige" kan det ikke være at en/begge hadde vært gift tidligere.
Mvh Paul
Siden de ble benevnt som "ungkarl" og "pige" kan det ikke være at en/begge hadde vært gift tidligere.
Mvh Paul
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Vigslar skulle foregå i kyrkja, dvs. - så sant dei ikkje hadde kongeleg løyve til å "Copuleres hjemme i Huset" - som dei står her. Det er altså grunnen.
Det kan ha gjeve ein viss sosial status å ha vigsla heime - og det er tydeleg at akkurat slike løyve var ikkje var gebyrfrie-
Det kan ha gjeve ein viss sosial status å ha vigsla heime - og det er tydeleg at akkurat slike løyve var ikkje var gebyrfrie-
Flott! Da fikk jeg svar på det også. Lurer på om det vielsesbrevet finnes noe sted..
Turid
Turid