Kirkebok, Oslo Domkirke, Oslo, 1824

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
6104

Kirkebok, Oslo Domkirke, Oslo, 1824

Legg inn av 6104 » 14. desember 2008 kl. 19.33

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 10 (1824-1830), Ekteviede 1825, side 808-809.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040412.jpg

oppgir alt som jeg klarte få opp på siden - siden jeg ikke er sikker på hva som trengs :?
Det jeg ikke klarer helt å tyde er
i rubrikken om navn og stand:
Hans yrke - tror det er Bagersvend .... men hva står videre før navnet hans?
og i neste rubrikk om fødested
på de to linjene etter "han er født i Christiania" .....og før "hu....n er født i Raade..."

Kjempeglad om noen kan hjelpe meg
Beste hilsen
Bjørg :D

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Re: Kirkebok, Oslo Domkirke, Oslo, 1824

Legg inn av dn12117 » 14. desember 2008 kl. 20.03

Hei Bjørg.

Linken din til Permanent sidelenke viser feil side, men jeg regner med at det er Vielse nr.8 du holder på med. :roll:

Ungkarl, Bagersvend hos Bagermster ?Gydt? her i staden Hans Jacob Christophersen og pige Marie Olsdatter Halling.

(Er usikker på navnet til Bagermesteren, men det finner du nok ut av selv.)

Han er født i Christiania og opholder sig her, hun er født Raade præstegjeld.

Holder det eller vil du ha alt?
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 14. desember 2008 kl. 20.05

Hvem er det det dreier seg om, da? Jeg kan ikke finne noen "Bagersvend" i farten på de sidene du linket til.

Alle vielsene på siden(e) er nummerert, så det er fint om du oppgir hvilket nummer det er, eller navnene på brudeparet.

Mvh
Else B.

6104

Legg inn av 6104 » 14. desember 2008 kl. 21.34

rart det blir feil på lenke, når det er det som oppgis på arkivnett, når du krysser av for at permanente lenker skal vises - :shock: Derfor jeg oppga både bilde og sidelenke, men lei for at jeg glemte skrive hvilket par det gjaldt. Var altså nr 8., min tipp-tipp-oldefar Hans Jacob Christophersen. Jeg klarte ikke tyde hva/hvor mht yrke hans, - visste han etterhvert ble baker, men -
og at jeg ikke klarte tyde at det rett og slett stod at han "oppholder seg her" - nesten flaut.
Synes ikke denne håndskriften ble noe mer tydelig om jeg øker størrelsen - men nå har jeg et underlig tåkete syn iblant, det er det ikke mye som hjelper mot.
Hjertelig takk :lol: for hjelpen, Lillian !
Beste hilsen Bjørg

P.S.
Ser du bor og er i DIS-Hedmark, - jeg sliter med noen hedmarkinger blant anene mine, - Romedal, Stange, Hamar-området - Kommer til å sende inn noen spm om hjelp med noen av dem etterhvert - bare vent :wink:

Hilgunn Henriette Pedersen
Sted: KJØPSVIK

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 14. desember 2008 kl. 21.42

Hei!
Hei! Den lenken du oppga, stemte nok ikke helt; og det ville ha vært av stor nytte om du hadde gitt opp navnene på de berørte ektefolk. Tenk på det til neste gang. . . Men jeg går ut fra at det er disse jeg fant her:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 10 (1824-1830), Ekteviede 1825, side 808-809.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-411

Vielse nr 8, Dag Dicbr. 27de
Ungkarl, Bagersvend hos Bagermester Gydt her i Staden, Hans Jacob Christophersen og Pigen Marie Olsdatter Halling.
Han er født (20 år) i Christiania, og opholder sig her; hun er født (27 år) Raade Præstegjæld.

Brudgommens Faders navn: Christopher Isaaksen
Brudens Faders navn: Ole Eriksen Halling
Forlovernes Navne og Opholdssted: Christopher Isaaksen og P.G. Bachmann her i Staden.
Lysingsdatoene: Novmb 28de, Decbr 5te (og) 12te

Han er vaccineret efter attest af Schenchs(?) og hun har havt naturlige kopper efter Attest af Mads Højaas(?)
Håper det var dette du var ute etter!

Hilsen

Hilgunn Pedersen

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 14. desember 2008 kl. 22.23

Hei Bjørg.

Jeg vet ikke helt hva du mener med "å krysse av", men om man følger dette oppsettet til Laila så skal det blir riktig: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791

Jeg bruker kun Permanent Sidelenke for da kan man bla i sidene for å sammenligne skrift om det er veldig "uleselig". Permanent Billedlenke bruker jeg så og si aldri, men det er jo også opp til hver enkelt bare sidene fungerer.

Det er nå en gang slik at det er av feil man lærer :lol: :lol: Angående at man ikke klarer å tyde alt bestandig - det er ikke FLAUT - det lærer man etterhvert så ikke mist motet :lol: :lol:

Skal følge med om det kommer noen spørsmål fra deg i Hedmark sin del av forumet, men tror det blir lite gjort akkurat nå før jul. I romjulen blir det nok bedre tid til sånne sysler.

Lykke til videre med din forskning Bjørg.
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 14. desember 2008 kl. 22.26

Til Hillgunn.

Din lenke fungerer ikke så da er man like langt, men nå hadde Bjørg fått svar på det hun spurte etter. :wink:

Bruk denne oppskriften neste gang du vil legge inn Permanent Sidelenke så vil den fungere: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791

Vielse nr.8

Det ser ut som det er noe som ikke virker på den siden Hillgunn så da har du sikkert gjort det korrekt første gangen for jeg ser at det blir akkurat det samme bare at jeg gjør det om i URL boksen.

Beklager :oops:
Lillian Kristiansen

6104

Legg inn av 6104 » 14. desember 2008 kl. 23.21

Hei til dere alle, - Det må være noe feil med lenkene hos arkivverket - iallfall for denne kirkeboka - for jeg har gjort nøyaktig som Laila beskriver. Valgt bildeinformasjon øverst.
Fordi jeg har opplevd dette tidligere,
(lagt inn permanent sidelenke i mine kilder og ikke funnet tilbake senere :(
da har jeg jo visst hvem det gjaldt, så det var jo ikke vanskelig, - men)
- var jeg nå så opptatt av at de som evt. leste innlegget skulle finne frem,
- skrev derfor inn både sidelenke, bildelenke og kildeinformasjon øverst i innlegget mitt
Fordi jeg var så opptatt av alt dette, glemte jeg å skrive hvilket par det gjaldt - nr el navn.

(med å x av for sidelenke, mener jeg at jeg har valgt dette øverst på kirkeboksiden)

Nattahilsen
Bjørg

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 14. desember 2008 kl. 23.46

Hei Bjørg.

Det var noe feil før i kveld for da fungerte ikke Hillgunn eller min lenke, men det er i orden nå :roll: :roll:

Har akkurat prøvd, men har flere ganger opplevd det du skriver. :evil: :evil:

Det er ikke GØY, men ikke noe VI får gjort noe med - dessverre!!
Lillian Kristiansen

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»