Skifte, Vang, Oppland, 1689 - Løst

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Skifte, Vang, Oppland, 1689 - Løst

Legg inn av dn21920 » 19. september 2008 kl. 1.16

Heisan,
jeg håper at "vi i samlet flokk" kan tyde denne innledningen på et skifte jeg kanskje kan ha særdeles stor interesse av.
Bildet har jeg tatt med et kamera og de blå strekene er det IKKE jeg som har kludret på skiftet. Synd at folk får seg til å gjøre noe sånt med så gammelt, ærverdig og skjørt dokument!

Bildet

På forhånd tusen takk for hjelpen.
Sist redigert av dn21920 den 24. september 2008 kl. 11.06, redigert 1 gang totalt.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

dn19140
Sted: Sverige

Re: Skifteforretning etter Johanne Pedersdatter

Legg inn av dn19140 » 19. september 2008 kl. 8.33

Wangs
Johanne Pedersdaatter
Sal Mand Hr Niels Gram
Anna Nielsdaatter
Kirstina er 20 aar
Anders Pederss hafuer hun auflet 2 börn
Niels Anderss
Lisbet Asndersdaatter
Lars Olssen 1 barn
Maren Larsdatter
Peder Pederss
Dorthe Pedersdaatter
Tron Joenssen Katwold

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 19. september 2008 kl. 11.20

Dette er ikke ferdig og må sees på som et foreløpig arbeidsdokument:

10 octobr: Skifte Registrering og paafølgende Skifte udi Wangs Præstegjeld i Waldres effter død: Johanne Pedersdatter som hafver værrit gift 3 gang, med jordat ? første sal:(ige) mand Hr Niels Gram som war sogneprest udi Lom haferr hun auflet 3 pikebørn, nomlig Anna Nielsdatter er 24 aars alder, Kirstina er 20 aar og ,,, Dorthe er 13 aar alder. Med hendes andre mand ?? Anders Pedersen hafver hun auflet 2 børn som ?? nomlig Niels Anderss er ?? 9 aar alder, Lisbet Andersdaatter er 8 aar alder.Saa hafuer hun efterlat med hendes ? igjennlevende mand Lars Olssen 1 børn nomlig Maren Larsdaatter
Med hilsen
Henning Andersen

Bjørg Lunde
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Bjørg Lunde » 19. september 2008 kl. 12.49

Tja, dette er hva jeg får det til:

"Dend 10 Octob. skede Registering og paafølgende Schiftte udj Wangs prestegield i Walders, eftter Sal. Johanne Peders daatter som hafuer værit giftt 3 gang, med hendes første Sal. Mand Hr. Niels Gram som var Sogneprest udj Land, hafuer hun auflet 3 Pigebørn, nemlig Anna Niels Daatter er 24 aars alder, Kirstina er 20 aar og de begge tilstede, Dorthe er 13 Aars alder. Med hendis anden Sl. Mand Fendrich(?) Anders Pederss., hafuer hun auflet 2 børn som lefuer nemlig Niels Anderss. er ved 9 aars alder, Lisbet Anders Daatter er 8 aars alder. Saa hafuer hun eftterlat med hendis igienlefuende Mand Lars Olessen 1 barn nemlig Maren Lars Daatter er ved 3 aars alder, af Sal. Johanne Peders Daatter nermeste Slecht var tilstede paa Schiftte hendis elste broder Mons.r. Peder Pederss., saa og hendis Søster Dorthe Peders Daatter sampt hendis Mand Troen Joenssen Katwold, Laugrettismand betiente Schiftte Troen Pederss. Berge og Torsten Olessen Gwale, befantes eftterfølgende boens(?) formue."

mvh Bjørg

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 19. september 2008 kl. 13.26

Dette var strålende - tusen takk. Det gav meg mye, og ikke minst en god mening!
Igjen; tusen takk! :)
Med hilsen
Henning Andersen

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»