Hjelp til tyding av dåp
Moderator: MOD_tydehjelp
Hjelp til tyding av dåp
Trenger litt hjelp til å tyde denne dåpen (Nr.140, Johan Andreas)!
Jeg klarer å tyde det meste, men det er endel notater som er vanskelig å forstå!
Mvh
Jan Egil Larsen
Jeg klarer å tyde det meste, men det er endel notater som er vanskelig å forstå!
Mvh
Jan Egil Larsen
Re: Hjelp til tyding av dåp
Her var det dårlig med respons, vi får håpe at det er ferietiden som er grunn til dette
Johan Andreas sin dåp kan også sees her.
Under kolonnen 'egte/uegte' har presten ført inn en X, hvorfor det?
Under Johan Andreas sitt navn står det 'rid jæg' hva betyr det?
Jeg prøver å finne Johan Solberg og Eleonora's giftemål og håper at denne dåpen skal gi meg noen ledetråder.
Mvh
Jan Egil Larsen

Johan Andreas sin dåp kan også sees her.
Under kolonnen 'egte/uegte' har presten ført inn en X, hvorfor det?
Under Johan Andreas sitt navn står det 'rid jæg' hva betyr det?
Jeg prøver å finne Johan Solberg og Eleonora's giftemål og håper at denne dåpen skal gi meg noen ledetråder.
Mvh
Jan Egil Larsen
Heisann, Jan Egil.
Ja, det er ferietider for mange, samt godt vær noen steder
Har bladd litt i boken. Og det ser mest ut til at denne presten hadde for vane å sette et kryss ved såkalt ektefødte barn.
På den annen side; han plasserte iblant et kryss like under 'uekte', også...
Uansett, det ser ut til at så lenge det ikke står 'uekte', har denne presten ansett barnet for å være født innenfor ekteskap.
Fint om du legger ut (altså i tråden her) det du selv klarer å tyde. Da er det ofte lettere for andre å komme med innspill
Ja, det er ferietider for mange, samt godt vær noen steder

Har bladd litt i boken. Og det ser mest ut til at denne presten hadde for vane å sette et kryss ved såkalt ektefødte barn.
På den annen side; han plasserte iblant et kryss like under 'uekte', også...
Uansett, det ser ut til at så lenge det ikke står 'uekte', har denne presten ansett barnet for å være født innenfor ekteskap.
Fint om du legger ut (altså i tråden her) det du selv klarer å tyde. Da er det ofte lettere for andre å komme med innspill

- Else Berit Rustad
Rid. Jæg. betyr vel kanskje ridende jæger, dvs. at han allerede ved dåpen ble innrullert i denne delen av militærvesenet. Det var ikke uvanlig at denne typen innrullering ble ført i kirkebøkene ved guttebarns dåp.
Du ser det er først blitt skrevet Sold. (soldat), men at dette er strøket over.
Mvh
Else B.
Du ser det er først blitt skrevet Sold. (soldat), men at dette er strøket over.
Mvh
Else B.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Takk for svarene Kristine, Else og Arild!
Det stemmer at det er mora du har funnet i FT1801 Arild. Navnet er skrevet feil, men det er den riktige familien.
Hva står det etter Eleonore Andreasd Selrod? for meg kan det se ut som 'Hm i borgen' eller noe lignende. Borgen er vel en gård/plass i Verdalen.
Står noen notater i den siste rubrikken også, usikker på hva det kan være!
Mvh
Jan Egil Larsen
Det stemmer at det er mora du har funnet i FT1801 Arild. Navnet er skrevet feil, men det er den riktige familien.
Hva står det etter Eleonore Andreasd Selrod? for meg kan det se ut som 'Hm i borgen' eller noe lignende. Borgen er vel en gård/plass i Verdalen.
Står noen notater i den siste rubrikken også, usikker på hva det kan være!
Mvh
Jan Egil Larsen
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Etter Selrod står - Øhr og? Borgen v[estre?]. Og? kan være et tillegg til Øhr?
Lengst til høyre står - Intr. s. Dag - mora introdusert samme dag. Det andre er opplysninger om kommunikanter.
Lengst til høyre står - Intr. s. Dag - mora introdusert samme dag. Det andre er opplysninger om kommunikanter.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Takk igjen Arild
Da har jeg fått den hjelpen jeg trengte!
Mvh
Jan Egil Larsen

Da har jeg fått den hjelpen jeg trengte!
Mvh
Jan Egil Larsen