Vielse 1829 i Vestby
Moderator: MOD_tydehjelp
Vielse 1829 i Vestby
Kan noen hjelpe meg å tyde teksten i denne vielsen.
Abraham Johannesen gifter seg med Maria Nilsdatter 6/12 1829.
nr 12:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-166
Mvh Linda
Abraham Johannesen gifter seg med Maria Nilsdatter 6/12 1829.
nr 12:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-166
Mvh Linda
Re: Vielse 1829 i Vestby
Hei Linda.
6 Decb. 1829 Vestbye
Abraham Johannes(s)en, Enkemand. Maria Nilsdatter, pige.
Østre Husebye, Pridserud – Væstre Jord.
28 ½ - 37
Johannes Abrahamsen, af Froens ?? – Niels Nilsen, af Næsoddens Sogn
Hans Hristophersen(Christophersen) Pridserud og Andreas Thorersen ?Bærget?
12te, 13de og 14de Sønd.(ag) efter Trinit(atis)
Af Brudgommen.
I Barndommen begge de Naturl.(ige) kopper.
Ved Brudens første Mands død. Attest fra Sorenskr.(iver) at Intet var at skifte.
Dette siste skal nok være omvendt – det er jo mannen som er enkemand. Noen ??tegn ble det, men det er ikke mye som mangler.
Tror det meste skulle være riktig 
6 Decb. 1829 Vestbye
Abraham Johannes(s)en, Enkemand. Maria Nilsdatter, pige.
Østre Husebye, Pridserud – Væstre Jord.
28 ½ - 37
Johannes Abrahamsen, af Froens ?? – Niels Nilsen, af Næsoddens Sogn
Hans Hristophersen(Christophersen) Pridserud og Andreas Thorersen ?Bærget?
12te, 13de og 14de Sønd.(ag) efter Trinit(atis)
Af Brudgommen.
I Barndommen begge de Naturl.(ige) kopper.
Ved Brudens første Mands død. Attest fra Sorenskr.(iver) at Intet var at skifte.
Dette siste skal nok være omvendt – det er jo mannen som er enkemand. Noen ??tegn ble det, men det er ikke mye som mangler.

Sist redigert av dn12117 den 18. januar 2008 kl. 18.40, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen
Hei Lillian.
Tusen takk for hjelpen!
Niels Nilsen, af Næsoddens Sogn: betyr dette at han bor der, eller at han er født der (opprinnelse)?
Mvh Linda
Tusen takk for hjelpen!
Niels Nilsen, af Næsoddens Sogn: betyr dette at han bor der, eller at han er født der (opprinnelse)?
Mvh Linda
Hei Linda.
Har endret litt - tror det er Pridserud eller som i FT 1801 Præsterud...........
På spørsmålet ditt - tror det er der han oppholder seg ved denne vielsen
Har endret litt - tror det er Pridserud eller som i FT 1801 Præsterud...........
På spørsmålet ditt - tror det er der han oppholder seg ved denne vielsen

Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Dette kan være Brugommen i FT 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=184#ovre
Se om du finner Maria i FT 1801 - nå har du jo alder fra vielsen - hun skal være født ca. 1792
Dette kan være Brugommen i FT 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=184#ovre
Se om du finner Maria i FT 1801 - nå har du jo alder fra vielsen - hun skal være født ca. 1792

Lillian Kristiansen
Takk igjen Lillian!
Finner ingen Nils/ Niels Nilsen/Nielsen, som passer i FT 1801 for Nesodden.
Finner en familie Vestby som kan passe:
Ft1801
Maria er jo litt yngre enn ved vielsen...
Ellers finner jeg ei Maria Nilsdtr 9 år i Spydeberg, sammen med sin mor Marthe Jacobsdtr, enke:
FT1801
Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre her nå...
Noen som har noen tips?
Mvh Linda
Finner ingen Nils/ Niels Nilsen/Nielsen, som passer i FT 1801 for Nesodden.
Finner en familie Vestby som kan passe:
Ft1801
Maria er jo litt yngre enn ved vielsen...
Ellers finner jeg ei Maria Nilsdtr 9 år i Spydeberg, sammen med sin mor Marthe Jacobsdtr, enke:
FT1801
Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre her nå...
Noen som har noen tips?
Mvh Linda
Hei Linda.
Tror ikke noe på den FT 1801 med Anne Marie - da ville jeg tro begge fornavn skulle stått i veilsen av 1829, men det hender at begge fornavn ikke gjør det
Tror imidlertid at dette er paret i FT 1865 og da skal Marie/Maria være født i Vestby. Litt slingringsmon i alder for FT 1865 - helt opp til 4 år minus/pluss noen ganger.
Tror jeg ville satse på å finne Marie/Marias dåp og første ekteskap........
Har sett litt mere på TYDINGEN og tror at der jeg skrev Froens - skal være noe ala Tronds AnarE. - se på bokstaven A i Abraham
Tror ikke noe på den FT 1801 med Anne Marie - da ville jeg tro begge fornavn skulle stått i veilsen av 1829, men det hender at begge fornavn ikke gjør det

Tror imidlertid at dette er paret i FT 1865 og da skal Marie/Maria være født i Vestby. Litt slingringsmon i alder for FT 1865 - helt opp til 4 år minus/pluss noen ganger.
Tror jeg ville satse på å finne Marie/Marias dåp og første ekteskap........

Har sett litt mere på TYDINGEN og tror at der jeg skrev Froens - skal være noe ala Tronds AnarE. - se på bokstaven A i Abraham

Lillian Kristiansen
Hei Linda.
Tok et foreldresøk i FS på Abraham og Maria og fikk opp disse barna som mest sannsynlig er deres:
2. Johan ABRAHAMSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 04 Sep 1830 Vestby, Akershus, Norway
3. Johan Laurits ABRAHAMSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 04 May 1832 Vestby, Akershus, Norway
1. ANNE HELENE ABRAHAMSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 15 MAR 1835 Aas, Akershus, Norway
2. HANS ABRAHAMSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 19 AUG 1838 Aas, Akershus, Norway
De 2 første i Vestby - de 2 neste i Aas - finn original kirkebok og se om du finner noen ledetråder i fadderne. Mulig Abrahams første kone het Anne Helene eller en av delene da det ofte skjer at første barn blir oppkaldt etter en avdød ektemake - i dette tilfellet første kone.
Tok et foreldresøk i FS på Abraham og Maria og fikk opp disse barna som mest sannsynlig er deres:
2. Johan ABRAHAMSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 04 Sep 1830 Vestby, Akershus, Norway
3. Johan Laurits ABRAHAMSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 04 May 1832 Vestby, Akershus, Norway
1. ANNE HELENE ABRAHAMSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 15 MAR 1835 Aas, Akershus, Norway
2. HANS ABRAHAMSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 19 AUG 1838 Aas, Akershus, Norway
De 2 første i Vestby - de 2 neste i Aas - finn original kirkebok og se om du finner noen ledetråder i fadderne. Mulig Abrahams første kone het Anne Helene eller en av delene da det ofte skjer at første barn blir oppkaldt etter en avdød ektemake - i dette tilfellet første kone.
Lillian Kristiansen
- Else Berit Rustad
Johannes Abrahamsen er oppgitt å være fra "Froens Annex". I dette tilfelle vil jeg tro det ikke er Fron i Gudbrandsdal, men derimot Frogn i Akershus (Drøbak). Så hvis han ikke kan finnes i kirkebøkene for Vestby, så er han kanskje å finne i Drøbak?
Den som leter, finner! (Ihvertfall Lillian...)
Mvh
Else B.
Den som leter, finner! (Ihvertfall Lillian...)
Mvh
Else B.
Takk!
Har tenkt på det med dåpen ja, men det er jo ganske håpløst når jeg ikke vet hvor hun er født.... Nå kan jeg ihvertall starte i Vestby...
Johan f.4/9 1830 døde 21/2 1831
Johan Laurits f.4/5 1832, er far til min tippoldefar.
De to andre barna manglet jeg, så tusen takk!
Manglet det en link i innlegget ditt?
Har tenkt på det med dåpen ja, men det er jo ganske håpløst når jeg ikke vet hvor hun er født.... Nå kan jeg ihvertall starte i Vestby...

Johan f.4/9 1830 døde 21/2 1831
Johan Laurits f.4/5 1832, er far til min tippoldefar.
De to andre barna manglet jeg, så tusen takk!
Manglet det en link i innlegget ditt?
Å, endelig Else - hvor har du vært
Da blir det en blanding av første og siste tyding da - ihvertfall nesten..........du vet desto lenger man ser desto mere "rart" står det der
Vielse nr.27 her tror jeg er Abraham Johannesens første ekteskap - alder og bosted passer med andre ekteskap(med Maria Nilsdatter i 1829) - her riktignok Væstre Huusebye, men det endrer seg også noen ganger(ihvertfall når en gård deles flere ganger): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-178
Da heter i såfall første kone Anne Syversdatter - adresse: Horgen.
Mulig Else har et Poeng - kanskje dette er en datter av Abrahams første ekteskap: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99
Nå var det Nils Nilsen Linda spurte om - noen ganger må en allikevel gå "litt rundt grøten" for å finne et "godt" resultat.

Da blir det en blanding av første og siste tyding da - ihvertfall nesten..........du vet desto lenger man ser desto mere "rart" står det der

Vielse nr.27 her tror jeg er Abraham Johannesens første ekteskap - alder og bosted passer med andre ekteskap(med Maria Nilsdatter i 1829) - her riktignok Væstre Huusebye, men det endrer seg også noen ganger(ihvertfall når en gård deles flere ganger): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-178
Da heter i såfall første kone Anne Syversdatter - adresse: Horgen.
Mulig Else har et Poeng - kanskje dette er en datter av Abrahams første ekteskap: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99
Nå var det Nils Nilsen Linda spurte om - noen ganger må en allikevel gå "litt rundt grøten" for å finne et "godt" resultat.
Lillian Kristiansen
Hei Linda.
Nei, mangler ingen link -
det ble bare i farten : i stedet for .
Bruker du FS - Family Search noen ganger? Om ikke så kan jeg sende deg veileding på PM - der er også linkene når du skal søke.
Nei, mangler ingen link -

Bruker du FS - Family Search noen ganger? Om ikke så kan jeg sende deg veileding på PM - der er også linkene når du skal søke.

Lillian Kristiansen
Det er utrolig deilig å ha noen "drevne" å få hjelp av her inne, når alt står fast!
Det er som du sier Lillian, noen ganger kan det lønne seg å gå litt rundt grøten, dessuten får man jo da gjerne med seg mange nye opplysninger man kanskje hadde gått glipp av ellers
Du henviste til en folketelling 1865- hvilket område gjaldt denne FT?
Har prøvd FS ja, trodde jeg hadde søkt på Abraham der også, men må visst ha oversett noe
Har funnet mye nyttig der, men er ikke helt sikker på om jeg søker riktig da (eller fornuftig for best resultat..). Har prøvd å lese noen av innleggene på sidene her for å få noen tips, men jeg er ikke så veldig dreven i dette ennå, så jeg lærer fortsatt! 

Det er som du sier Lillian, noen ganger kan det lønne seg å gå litt rundt grøten, dessuten får man jo da gjerne med seg mange nye opplysninger man kanskje hadde gått glipp av ellers

Du henviste til en folketelling 1865- hvilket område gjaldt denne FT?
Har prøvd FS ja, trodde jeg hadde søkt på Abraham der også, men må visst ha oversett noe

Hei Linda.
Har ikke hodet helt på plass i dag ser det ut til - denne linken du savnet tenker jeg: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=933#ovre
Så ikke at du hadde svart meg - endret innlegget nå kl.21.24.
Sender deg min oppskrift på søk i FS på PM jeg -
Har ikke hodet helt på plass i dag ser det ut til - denne linken du savnet tenker jeg: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=933#ovre
Så ikke at du hadde svart meg - endret innlegget nå kl.21.24.
Sender deg min oppskrift på søk i FS på PM jeg -

Sist redigert av dn12117 den 18. januar 2008 kl. 21.25, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen
Takk!

Finnes det ikke kirkebøker for Drøbak fra før 1816? 

Hei Linda.
Mulig funnet Maria Nilsdatter - Dåp nr. 3 venstre side - uægte til Lisbeth Ulrichsdatter................udlagt Niels Nielsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-154
Kan tyde, men trenger litt tid og "magen" vil ha mat
Er Else fremdeles der så er dette en enkel sak for henne
Mulig funnet Maria Nilsdatter - Dåp nr. 3 venstre side - uægte til Lisbeth Ulrichsdatter................udlagt Niels Nielsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-154
Kan tyde, men trenger litt tid og "magen" vil ha mat

Er Else fremdeles der så er dette en enkel sak for henne

Lillian Kristiansen
Hei Linda.
Da har moren - Elisabeth/lisbeth går omhverandre giftet seg, men her er nok også din Maria Nilsdatter i oppforstring i FT 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=622#ovre
Da har moren - Elisabeth/lisbeth går omhverandre giftet seg, men her er nok også din Maria Nilsdatter i oppforstring i FT 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=622#ovre
Lillian Kristiansen
Hei Linda.
Drøbak utskilt fra Ås i 1823, men har kirkebøker fra 1816.
Se på arkivverkets oversikt over kirkebøker så klarer du å følge med hvordan det deles.
http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... okort.html
Drøbak utskilt fra Ås i 1823, men har kirkebøker fra 1816.

Se på arkivverkets oversikt over kirkebøker så klarer du å følge med hvordan det deles.
http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... okort.html
Lillian Kristiansen
Hei Lillian!
Hvordan gjør du det
?
Tusen takk!
Setter veldig pris på om noen kan hjelpe med tyding av teksten til den dåpen ja, for der strekker ikke jeg til...
Mvh Linda
Hvordan gjør du det

Tusen takk!
Setter veldig pris på om noen kan hjelpe med tyding av teksten til den dåpen ja, for der strekker ikke jeg til...

Mvh Linda
Hei Linda.
Blar i kirkebøkene - ser bare på Bapt. - i de Kronologiske listene - hopper over alt det andre - da går det "hurtig"
Jeg får ikke tak på alt i farten, men er sikker på at det er riktig for det står Nielse Nielsen af Næsoddens Sogn og det passer med Marias vielse............ikke sant?
Tror "vi" skal legge den opp til ny Tyding - vi skulle ha laget nytt tema om dette og ikke fortsatt der hvor vi er nå - det er nok min skyld for jeg fortsatte jo med å gi deg opplysninger............
Jeg får ikke tak på alle fadderne..........men skal se litt mere på det først - OK?
Blar i kirkebøkene - ser bare på Bapt. - i de Kronologiske listene - hopper over alt det andre - da går det "hurtig"

Jeg får ikke tak på alt i farten, men er sikker på at det er riktig for det står Nielse Nielsen af Næsoddens Sogn og det passer med Marias vielse............ikke sant?

Tror "vi" skal legge den opp til ny Tyding - vi skulle ha laget nytt tema om dette og ikke fortsatt der hvor vi er nå - det er nok min skyld for jeg fortsatte jo med å gi deg opplysninger............

Jeg får ikke tak på alle fadderne..........men skal se litt mere på det først - OK?
Lillian Kristiansen
Hei Lillian!
Kjempefint om du kan se nærmere på det ja
Jeg skal lage et nytt emne for dåpen til Maria!
Mvh Linda
Kjempefint om du kan se nærmere på det ja

Jeg skal lage et nytt emne for dåpen til Maria!
Mvh Linda
Hei Linda.
Dette er hva jeg får til i første omgang
Augustus 1792
Bapt.(isted)
Uægte
Pigen Lispeth Ulrichsdattter ? Vægestad? uægte Datter /: Maria:/ hvortil som ?? blev ?? udlagt Ægtemand Niels Nielssen af Næsoddens Sogn.
?Fadher? Jacob Nielssen og Johannes Jensen begge fra Langegren ?? Christian ?? hustrue Anne Olsdatter og Johannes Langegrens hustrue Marthe Jensdatter.
Spørsmålstegnene er hele ord jeg ikke har funnet løsning på enda, men tror det resterende er så noenlunde ihvertfall.
Dette er hva jeg får til i første omgang

Augustus 1792
Bapt.(isted)
Uægte
Pigen Lispeth Ulrichsdattter ? Vægestad? uægte Datter /: Maria:/ hvortil som ?? blev ?? udlagt Ægtemand Niels Nielssen af Næsoddens Sogn.
?Fadher? Jacob Nielssen og Johannes Jensen begge fra Langegren ?? Christian ?? hustrue Anne Olsdatter og Johannes Langegrens hustrue Marthe Jensdatter.
Spørsmålstegnene er hele ord jeg ikke har funnet løsning på enda, men tror det resterende er så noenlunde ihvertfall.
Lillian Kristiansen
Tusen takk skal du ha Lillian!
Jeg har laget et nytt emne med tyding av dåpen til Maria.
Mvh Linda
Jeg har laget et nytt emne med tyding av dåpen til Maria.

Mvh Linda
Hei Linda.
Er klar over at du har laget en ny etterlysning, men tenkte den kunne få stå "TOM" slik at evt. Else, Øystein eller Remi, som er noen "Racere" på tyding, kunne ta alt under ett uten å bli "preget" av min tyding
Uansett så ser du jo selv at dette passer godt med opplysningene i Marias vielse
Tror jeg har funnet konfirmasjonen på Maria i Vestby 1810 - da er hun 18 år, men det er ikke noe unaturlig - mange ble konfirmert senere enn andre
Den finner du selv -det er skjønnskrift - tror det var s.307 - Aar 1810 27de Maji.
Er klar over at du har laget en ny etterlysning, men tenkte den kunne få stå "TOM" slik at evt. Else, Øystein eller Remi, som er noen "Racere" på tyding, kunne ta alt under ett uten å bli "preget" av min tyding

Uansett så ser du jo selv at dette passer godt med opplysningene i Marias vielse

Tror jeg har funnet konfirmasjonen på Maria i Vestby 1810 - da er hun 18 år, men det er ikke noe unaturlig - mange ble konfirmert senere enn andre

Den finner du selv -det er skjønnskrift - tror det var s.307 - Aar 1810 27de Maji.
Lillian Kristiansen