Legg inn
av Else Berit Rustad » 1. desember 2007 kl. 23.00
--Og akkurat mens jeg satt her og skrev meg gjennom brevet, så forsvant sidene!
Så da må du klare deg med det jeg rakk å få ned. Den første siden med dato og overskrift forsvant for meg, men resten er greit. Begynner altså omtrent midt i brevet:
"...Qvittere, men Forliget maae gives paa det fulde resterende Beløb 800 Spdr med Lovlige Renter fra 14d April 1830 til Betaling skeer.
Ved de Omstændigheder som er indtruffen efter min Bortfjærnelse, vedbliver jeg min gode Commissionair! med samme Paatrængenhed, men haaber ved din Ædelmodighed at et Taalmodigt Bilde endnu forundes mig.
Det skulde ret have været en sand Fornøjelse for mig, om jeg kunde have overbragt Dig nogen indtresandte Nyheder som kunde have erstattet Dig Opholdet ved gjennemlæsning af mine Linjer; jeg kan ikke komme paa spor, til saadan meddelelse; vel Læste jeg i Dag Aviserne, men fandt der det modsatte af hvad man kalder indtresandt, Ligesom de udenlandske Efterretninger, skildres med de mørkeste Farver om Udlandes urolige Tilstand ved Revolutioner og Oprør i det indre. Vi maae altsaa være glad Gode Fætter! at vi beboe en plæt hvorpaa vi kan nyde Fred og Roe, og intet som deri forstyrrer os. Om dette kan vare Længe, er just vi maa efterspørge.
Indlagde Brev til min Broder bedes med Godhed besørget.
Fra A. Schjelve har jeg at Hilse dere meget Flittig, tillige med hans Famielije at han Lever vel, Ligesom han i Vinter ofte har besøgt mig med sit Herskab.
Ved denne min Tilslutning er Du med dyrebare Kone venskabeligst Hilset fra Din Hengivne
og høyst forbundne
Helstad(?)
E. S. Naar Hr. D(?) træffe nogen af mine Beslægtede og bekjendte saa for alting ikke glem at Hilse paa det venskabeligste fra mig.
Levvel
Din Helstad(?)
(I margen): Forhaabningsfuld om, at min Fætter beærer mig med sin Efterretning, saasnart noget er foregaaen.
(Nederst:) Til Hr. J. Qvæken i Wang
(På omslaget:)
Velagte Johan Qvæken i Wang Heedemarken
Hermed Documentet og Fuldmagt"
Mvh
Else B.