Kirkebok, Folda, Nordland, 1694
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Folda, Nordland, 1694
Nest nederst på høyre siden
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-100
Her har jeg problemer. Jeg vet far er Lars Michelson fra Stavnes og mor Anna Olsdatter Nordfold. Står nevnt i Slektsbok for Nordfold s 191 som uektefødt i 1694. Jeg kan jo gjette meg til noe av hva som står;- 19 sept som dato og syntes navn på faddere likner på noe Michelson Winchenes, Anna Olsdatter men får det ikke helt med meg, så jeg lurer på hvem disse er.
(Hans er forøvrig ikke nevnt i skiftet etter faren og jeg aner ikke om skikken var slik at uekte barn ikke brukte være det, eller om han døde før faren. )
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-100
Her har jeg problemer. Jeg vet far er Lars Michelson fra Stavnes og mor Anna Olsdatter Nordfold. Står nevnt i Slektsbok for Nordfold s 191 som uektefødt i 1694. Jeg kan jo gjette meg til noe av hva som står;- 19 sept som dato og syntes navn på faddere likner på noe Michelson Winchenes, Anna Olsdatter men får det ikke helt med meg, så jeg lurer på hvem disse er.
(Hans er forøvrig ikke nevnt i skiftet etter faren og jeg aner ikke om skikken var slik at uekte barn ikke brukte være det, eller om han døde før faren. )
Re: Hans født 1694
Nei, i 1694 er det nok rimelig at "uekte" barn (dvs. barn født utenom ekteskap) ikke blir nevnt i farens skifte, fordi de ikke "tok arv efter far og fædrene frænder". Det var først som følge av lovendring av 10.04.1915 i arveloven av 31.07.1854 (§5), at "uekte" barn fikk arverett etter faren, og da bare dersom barnet er født etter 01.01.1917. Odels- og åsetesrett fikk ikke "uekte barn" før fra 01.01.1975 (med virkning for de som er født f.o.m. 01.01.1965). Dog fantes (og finnes fremdeles) en ordning med "lysning i kuld og kjøn" som jeg ikke går nærmere inn på her, og som medførte en viss arverett, samt odelsrett. Det va'kke spøk å være såkalt "lausonge" i gamle dager!
Vennlig hilsen Kjetil Straume
Vennlig hilsen Kjetil Straume
Jeg gjør et forsøk:
"Den 19 Sebtembr. Christend jeg udi Røerstad Kircke Lars Michelss. uæcte Drenge barn af Stafnes, nom. Hans. Mat. Anne Olsd. Nordfold.
Faddere
Helli Michelssøn Wincknes, Anne Olsd. Wincknes, Michel Staphness. ibid. Kari Michelsd. Stafnes, Johannes Hanss. ??"
Siste ord klarer jeg ikke å lese. Det er gjerne et gårdsnavn som noen med lokalkunnskap klarer å forstå.
Helt avslutningsvis har vel presten signert, så vidt jeg kan se står det Pederssøn.
"Den 19 Sebtembr. Christend jeg udi Røerstad Kircke Lars Michelss. uæcte Drenge barn af Stafnes, nom. Hans. Mat. Anne Olsd. Nordfold.
Faddere
Helli Michelssøn Wincknes, Anne Olsd. Wincknes, Michel Staphness. ibid. Kari Michelsd. Stafnes, Johannes Hanss. ??"
Siste ord klarer jeg ikke å lese. Det er gjerne et gårdsnavn som noen med lokalkunnskap klarer å forstå.
Helt avslutningsvis har vel presten signert, så vidt jeg kan se står det Pederssøn.
Øystein
Michel Staphness.
Skal ikke det være Michel Staphenss. evt. Stephenss. ?
Mulig "bokstavene" bare skulle ha kommet i en annen rekkefølge........."mulig flisespikkeri"

Michel Staphness.
Skal ikke det være Michel Staphenss. evt. Stephenss. ?
Mulig "bokstavene" bare skulle ha kommet i en annen rekkefølge........."mulig flisespikkeri"

Lillian Kristiansen
Takk skal du ha, Lillian, du har helt rett. Her gikk det litt fort. Når jeg nå ser på det så leser jeg Stephenss. Jeg stussa litt over at "samme stedsnavn" skulle staves så forskjellig. Godt at du er våken. 

Det kalles visst Samarbeid

Lillian Kristiansen

Hilsen Unni-May
Hei igjen, Unni!
Jeg bør vel tilføye at ettersom din Hans ble født i 1694, vil jeg tro det var Christian Vs Norske Lov av 1687 som er aktuell ved hans fars skifte. Her skilles det mellom "slegfredbarn" og "horebarn". Slegfredbarn kunne "kullyses", men ikke "horebarn" (dvs. utenekteskaplig barn som en gift mann fikk). Hvis du har lyst til å lese disse reglene, kan du søke på nettet f.eks. med begrepet: "Norske Lov" og klikke deg inn på den. her finner du reglene i 5. Bok (5-2-71 og fremover). Det er også interessant å lese arvereglene i Christian IVs "Norske Lovbog" fra 1604 som langt på vei er en oversettelse av Magnus Lagabøters lov, og var gjeldende i ca. 80 år forut for loven av 1687.
Vennlig hilsen Kjetil.
Jeg bør vel tilføye at ettersom din Hans ble født i 1694, vil jeg tro det var Christian Vs Norske Lov av 1687 som er aktuell ved hans fars skifte. Her skilles det mellom "slegfredbarn" og "horebarn". Slegfredbarn kunne "kullyses", men ikke "horebarn" (dvs. utenekteskaplig barn som en gift mann fikk). Hvis du har lyst til å lese disse reglene, kan du søke på nettet f.eks. med begrepet: "Norske Lov" og klikke deg inn på den. her finner du reglene i 5. Bok (5-2-71 og fremover). Det er også interessant å lese arvereglene i Christian IVs "Norske Lovbog" fra 1604 som langt på vei er en oversettelse av Magnus Lagabøters lov, og var gjeldende i ca. 80 år forut for loven av 1687.
Vennlig hilsen Kjetil.
Én ting til: Jeg skriver ovenfor at ordningen med "Lysing i kull og kjønn" fremdeles finnes. Det er forsåvidt riktig, men den kommer neppe til å bli brukt mer. Det vil trolig kun være aktuelt dersom en far til et utenekteskaplig barn født før 01.01.1965 heretter skulle ønske å sørge for at dette barnet får odelsrett til hans odelseiendom (i hht. § 2 siste ledd i tidligere odelslov av 1821 som fremdeles gjelder disse). Disse "barna" vil jo idag være godt over 42 år, og da kan man vel anta at situasjonen for de fleste for lengst er avklart. Tinglysing av dokumenter er idag overført fra sorenskriver/byskriverembetene til Statens Kartverk, og jeg tipper man på sistnevnte sted ikke uten videre riktig vil vite hvordan man skal håndtere en slik begjæring om tinglysing, i vår tid hvor alt skal være på byråkratiske skjemaer, slik at man ikke behøver bry hodet med å tenke.....
Vennlig hilsen Kjetil.
Vennlig hilsen Kjetil.
Takk for disse fine opplysningene, jeg noterer meg alt du skriver.
Jeg har trodd at Hans er uekte sønn til en av mine forfedre. Jeg ønsker at alle hans barn ekte eller ikke skal ha en plass i min slektshistorie, derfor forsøker jeg å finne ut mere om denne Hans.
Jeg har trodd at Hans er uekte sønn til en av mine forfedre. Jeg ønsker at alle hans barn ekte eller ikke skal ha en plass i min slektshistorie, derfor forsøker jeg å finne ut mere om denne Hans.
Hilsen Unni-May