Kirkebok Melhus Sør-Trøndelag 1854
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok Melhus Sør-Trøndelag 1854
Kan noen hjelpe meg hva som står i kirkebok for Melhus 1854, nr 14 ? Anders Evensen og Ane Nilsdtr. Ønsker å vite alt som står der.
mvh Unni
mvh Unni
-
- Sted: LER
Re: Hjelp til kirkeboktydning, Melhus
Tror jeg greier å tyde det meste som står der:
Vielsesdag 19.Juni Melhus. Ungkarl Anders Evensen Gårdbruger, 311/2 år. Føde- og oppholdssted Forseth.... Far: Even Olsen.
P.(ige)Ane Nilsdatter, 24 år. Fødested Nordflaae. Far: Nils Evensen. Forlovere: ? Even Nilsen Nordflaae. Begges 1te ægteskab.
Greier ikke å tyde hva som står først under forlovere.
Mvh Håvard
Vielsesdag 19.Juni Melhus. Ungkarl Anders Evensen Gårdbruger, 311/2 år. Føde- og oppholdssted Forseth.... Far: Even Olsen.
P.(ige)Ane Nilsdatter, 24 år. Fødested Nordflaae. Far: Nils Evensen. Forlovere: ? Even Nilsen Nordflaae. Begges 1te ægteskab.
Greier ikke å tyde hva som står først under forlovere.
Mvh Håvard
Takk for svaret. Og så er det vanskelig å tyde hva som står om foreldrene til deres sønn , Even født 1855 i Melhus. Kirkebok 1855, Melhus nr 54..
mvh Unni
mvh Unni
-
- Sted: LER
Det var ikke lett å tyde alt som står der, men du finner familien under Innistu Forset i Melhusboka.
Hei. Det jeg lurte på om det sto noen anmerkninger om Ane Nilsdtr, mor til Even.
Tusen takk for hjelpa.
mvh unni
Tusen takk for hjelpa.
mvh unni
Jeg prøver igjen.. Even f 1855. Foreldre var Anders Evensen og Ane Nilsdtr Forseth. Hva står det etter Forseth? Jeg klarer ikke å tyde det, håper på svar..
mvh Unni
mvh Unni
Kan det være at det skal stå "konen introdusert" ?
Har sett på de andre innføringene - derfor dette forslaget ..
mvh
Aud Marion
Har sett på de andre innføringene - derfor dette forslaget ..
mvh
Aud Marion
Hei. Hva betyr det?
Unni
Unni
Første gang ei kvinne var i kirka etter en fødsel.
Litt bedre forklaring:
"introduksjon" (en seremoni der moren ble ført inn i kirken av presten en stund etter fødselen, og på en måte tatt inn igjen i menigheten).
"introduksjon" (en seremoni der moren ble ført inn i kirken av presten en stund etter fødselen, og på en måte tatt inn igjen i menigheten).
OK da skjønner jeg bedre..Det bekrefter at hun fikk et barn før hun ble gift med Anders Forseth..
Tusen takk. mvh Unni
Tusen takk. mvh Unni
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Nei, den slutningen kan du nok ikke trekke. Barnets mor ("konen") ble ganske enkelt introdusert samme dag som barnet (Even) ble døpt. Dette sier ingen ting om eventuelle tidligere barnefødsler.
Takk.. Ble nok litt for ivrig der jeg...
Unni
Unni