Kirkebok, Våler Hedmark 1922-1931. Yrket til Peder Myrer?
Moderator: MOD_tydehjelp
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Kirkebok, Våler Hedmark 1922-1931. Yrket til Peder Myrer?
Har hengt meg opp i feillesing av yrket til Peder Myrer - far til barn nr. 66. Hva står det?
Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Re: Yrket til Peder Myrer?
Jeg ville tyde som tjenestegutt, om du sammenlikner det med hva som står her.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-105
mvh. Tore
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-105
mvh. Tore
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Det kan hende Tore har rett ( "... gut"); men i så fall har han laga ein ekstra sleng på t-en først og n-en i midten er meir open enn elles. Starten kan like gjerne lesast som "stj.." og midten som "...uste...". Utfordringa ver å finne ei meiningsfull tolking av "stj...uste...gut". Ein observasjon er at "titlar" er med liten forbokstav.
- Arild Jarle Kompelien
Jeg ser ikke umiddlebart sammenlikningen.
Å dømme etter samme hånd, bruker skriveren en helt annen T i begynneslen av ord. Har hengt meg opp i at først bokstav må være S (når en sammeligner med s først i andre ord), og en begynnelse - Stj...? Men det er lett å låse seg fast i feiltolkninger.
Et eksempel kan være neste side - 18 - og barn nr. 3 blant gutter. Farens tittel - sogneprest begynner med samme bokstav som i det etterspurte ordet. Og F-en i farens navn er ganske lik T-en skriveren bruker (en fadder side 15 - Telegrafist).
Begynnelsen tror jeg derfor er Stj, eller Skj siden han skriver k-en mer som h i sammenheng med j.
(Bruk av store/små bokstaver i begynnelsen av tiltler ser ut til avhenge av hvilken bokstav ordet starter med - f.eks. G (stor), s (liten), T (stor), v (liten))
Å dømme etter samme hånd, bruker skriveren en helt annen T i begynneslen av ord. Har hengt meg opp i at først bokstav må være S (når en sammeligner med s først i andre ord), og en begynnelse - Stj...? Men det er lett å låse seg fast i feiltolkninger.
Et eksempel kan være neste side - 18 - og barn nr. 3 blant gutter. Farens tittel - sogneprest begynner med samme bokstav som i det etterspurte ordet. Og F-en i farens navn er ganske lik T-en skriveren bruker (en fadder side 15 - Telegrafist).
Begynnelsen tror jeg derfor er Stj, eller Skj siden han skriver k-en mer som h i sammenheng med j.
(Bruk av store/små bokstaver i begynnelsen av tiltler ser ut til avhenge av hvilken bokstav ordet starter med - f.eks. G (stor), s (liten), T (stor), v (liten))
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Det kunne jo godt vært "tjenestegut" - alder 22 år, og moren er "pike".
Står det "uegte" til slutt?
Kan det ellers tenkes at det er snakk om en forkortelse? Bokføreren bruker i hvert fall punktum ganske ofte ellers.
Står det "uegte" til slutt?
Kan det ellers tenkes at det er snakk om en forkortelse? Bokføreren bruker i hvert fall punktum ganske ofte ellers.
-
- Kontakt:
Arild: Eg er samd i at det iallfall ikkje er ein stor T i dette ordet; og at det ikkje heilt liknar t-ane elles. Det er ein del "skogsarbeider" skrive med denne handa, og her vert "sk-" annleis enn yrket til Peder; men den s-en stemmer både med desse og med sokneprest og selveier. Fann du fleire døme på "skj" eller på "tjeneste-" å samanlikne med?
-
- Sted: STAVANGER
Enig i tolkningen tjenestegut.
Har også sett av andre kirkebøker at moren er oppført som pige når barnet er født utenfor ekteskap (uægte). Er foreldrene gift, står hun oppført som kone.
Har også sett av andre kirkebøker at moren er oppført som pige når barnet er født utenfor ekteskap (uægte). Er foreldrene gift, står hun oppført som kone.
Tjenestegut er jeg enig i. Tror nok presten var litt uheldig med t-en (ny penn )
mvh DAG
mvh DAG
- Arild Jarle Kompelien
Ivar ! Side 10, barn 37 jenter, er en far Ole J. Skjærmoen (men skrevet med stor S), og på etterfølgende barn er det blant fadderne ei - tj. pike.
Det som skrives som en s først er muligens bare en krøll på streken som går gjennom t-en til j. Og det som jeg hang meg opp i som u, ser ut til å være slik at venstre del av den innbilte u-en er siste halvdel av n og høyre del en e.
Da blir det - tjenestegut !
Takker for hjelp !
Det som skrives som en s først er muligens bare en krøll på streken som går gjennom t-en til j. Og det som jeg hang meg opp i som u, ser ut til å være slik at venstre del av den innbilte u-en er siste halvdel av n og høyre del en e.
Da blir det - tjenestegut !
Takker for hjelp !
-
- Kontakt:
Ikkje så opplagt tilfelle, men kanskje opplagt likevel.
Samd i at logikken tilseier tenestegut (vanskeleg å sjå noko alternativ). Det inne i ordet liknar like lite på u-ane som på n-ane (eller noko anna); - altså kan det godt vere -n-. Men som "ekstra, umotivert sleng" liknar den første streken svært på ein s (som i skogsarbeider i det siste dømet). Altså "stjenestegut" - som feilskriving?
Samd i at logikken tilseier tenestegut (vanskeleg å sjå noko alternativ). Det inne i ordet liknar like lite på u-ane som på n-ane (eller noko anna); - altså kan det godt vere -n-. Men som "ekstra, umotivert sleng" liknar den første streken svært på ein s (som i skogsarbeider i det siste dømet). Altså "stjenestegut" - som feilskriving?
- Arild Jarle Kompelien
Er helt enig i det siste, å dømme etter andre skriverier av samme hånd må første bokstav leses som s. Men meininga er nok tjenestegutt.