Jakob Amundsen, 1812 - 1889 - Leiermål

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Kari Torp Manengen
Sted: ØYER

Jakob Amundsen, 1812 - 1889 - Leiermål

Legg inn av Kari Torp Manengen » 3. mai 2025 kl. 19.01

Jakob Amundsen fra Ullensaker fikk 4 barn med forskjellige kvinner i perioden, 1839 - 1846. Seinere giftet han seg med Ane Nilsdatter og fikk flere barn med henne.
Mitt spørsmål er :
Fikk han straff for leiermålene? Det hadde vært hyggelig om noen kunne hjelpe med å finne svaret  :) 
Jeg kan ikke se noe om det i kirkeboka. All informasjon er i vedlegget.
Til arkivet Jakob Amundsens barn utenfor ekteskap.docx
Mvh
Kari Torp Manengen

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Geir Andreas Lysholm Dybvig
Sted: KONGSVINGER

Re: Jakob Amundsen, 1812 - 1889 - Leiermål

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 11. juni 2025 kl. 13.25

Hentet fra Store norske leksikon. 

Leiermål var straffbart etter Christian 5s Norske Lov av 15. april 1687, som rammet alle former for seksuell omgang der den ene parten var ugift. Straffen var bøter. Hadde man ikke råd til å betale bot, var alternative straffer fengsel, gapestokk eller tukthus. Det var forskjellige straffer for første, annen og tredje gangs leiermål, og straffene ble strengere for hver gang. Første og andre gangs leiermål ble avkriminalisert i 1812, men ikke tredje gangs leiermål.

Etter Lov om Forbrydelser (kriminalloven) av 20. august 1842 ble en mann som gjorde tre kvinner gravide uten å gifte seg med noen av dem, eller en kvinne som ble gravid med tre menn uten å gifte seg med noen av dem, straffet med fengsel for såkalt kvalifisert leiermål. Tredje gangs leiermål ble ikke avkriminalisert før med straffeloven av 1902.

Mulig du kan finne noe her: Rettergangsmateriale Øvre Romerike sorenskriveri
 https://media.digitalarkivet.no/view/40380/339 fra desember 1843 osv.

Kari Torp Manengen
Sted: ØYER

Re: Jakob Amundsen, 1812 - 1889 - Leiermål

Legg inn av Kari Torp Manengen » 12. juni 2025 kl. 14.45

Tusen takk for svar!
Jeg merket meg spesielt dette avsnittet:
Etter Lov om Forbrydelser (kriminalloven) av 20. august 1842 ble en mann som gjorde tre kvinner gravide uten å gifte seg med noen av dem, eller en kvinne som ble gravid med tre menn uten å gifte seg med noen av dem, straffet med fengsel for såkalt kvalifisert leiermål. Tredje gangs leiermål ble ikke avkriminalisert før med straffeloven av 1902.
jeg skal prøve å lete i rettergangsmaterialet. Veldig glad for lenken du sendte. 

Mvh
Kari Torp Manengen

Svar

Gå tilbake til «Ullensaker»