Anne Larsdatter f. 1816 i Ullensaker
Moderator: MOD_Akershus
Anne Larsdatter f. 1816 i Ullensaker
Etterlyser min tippoldemor Anne Larsdatter f. 1816 i Ullensaker. Hun giftet seg med Jacob Jensen på Rommi i Aker, Kristiania. De hadde i 1865 barna Martin f 1849 og min oldemor Karen Lovise f. 6 feb 1853.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Anne Larsdatter f. 1816 i Ullensaker
Hei!
Dette må bekreftes ved at du sjekker ekteskapet til Anne og Jacob, så du ser hva fedrenes navne er.
Ullensaker MINI 13, kort 1/11 s41 dåp nr.65 1816
f. 29. kuli 1816, dp 4. august 1816
Anne
Foreldre Gaardmann Lars Evensen Langholen og hustru Inger Larsdatter.
Faddere Lars Langh. Lars og Ole Lund, Inge ibd og Marthe ibd?
Dette må bekreftes ved at du sjekker ekteskapet til Anne og Jacob, så du ser hva fedrenes navne er.
Ullensaker MINI 13, kort 1/11 s41 dåp nr.65 1816
f. 29. kuli 1816, dp 4. august 1816
Anne
Foreldre Gaardmann Lars Evensen Langholen og hustru Inger Larsdatter.
Faddere Lars Langh. Lars og Ole Lund, Inge ibd og Marthe ibd?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Tusen takk for hjelpa!!
mvh
Torill
mvh
Torill
Hei! Har akkurat funnet dødsdatoen til Anne Larsdatter i KB for Nittedal. Der er det oppført at hun er født i 1817 i Haave i Ullensaker. Fødselsdatoen 1817 står også i FT 1875 for Aker hvor de da er bosatt. Har lett etter vielsen til Anne i KB for Ullensaker, men finner dem ikke oppført der. Er det noen som vet hvor Haave er?? Finner ikke dette gårdsnavnet i FT 1801.
Torill
Torill
- Vidar Holum
- Sted: KLØFTA
- Kontakt:
Hei
Iflg. min gamle mor kom dyrlege Haave ca 1900 til Ullensaker, min mor hadde hans sønn som lærer på realskolen før krigen. De bodde ved Gjesstad på Jessheim.
Kanske dette er helt uviktig.
Kjenner ikke noe sted som heter Haave på Ullensaker, hun er godt kjent fordi hun arbeidet på telefonsentralen på Kløfta og Jessheim i ungdommen
Iflg. min gamle mor kom dyrlege Haave ca 1900 til Ullensaker, min mor hadde hans sønn som lærer på realskolen før krigen. De bodde ved Gjesstad på Jessheim.
Kanske dette er helt uviktig.
Kjenner ikke noe sted som heter Haave på Ullensaker, hun er godt kjent fordi hun arbeidet på telefonsentralen på Kløfta og Jessheim i ungdommen

Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)
- Kontakt:
Jeg tror dette Haave er Hovin - enten Hovin gård eller Hovin Kirke.
Når døde Anne Larsdatter?
Når døde Anne Larsdatter?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei! Og takk for innspill! Står helt fast på Anne Larsdatter. Hun døde 27 okt 1891 på Åshagen i Nittedal, gravlagt 4 nov 1891 i Nittedal. Døde av nervefeber. Hun var da fattiglem. Datteren Karen Jakobsdatter er opplistet rett under henne i samme KB. Hun døde også av nervefeber. Har lett etter vielsen til Anne Larsdatter og Jakob Jensen i KB for Ullensaker fra 1836-1850 uten resultat. De fikk sitt eldste barn Martin 24 jul 1850 og da er de oppgitt til å være gift. De kan jo ha fått barn tidligere som ikke har vokst opp. Leter nå i KB for Aker etter dem.
Jeg lurte også på om Haave kan være Hovind. Finner en Lars der da i FT 1801. Min onkel mener at vi skal være i slekt med "verdens sterkeste mann" Karl Nordbeck. Han er visst også fra Ullensaker.
Takker for ALL hjelp til å få hull på byllen!!
Hilsen Torill
Jeg lurte også på om Haave kan være Hovind. Finner en Lars der da i FT 1801. Min onkel mener at vi skal være i slekt med "verdens sterkeste mann" Karl Nordbeck. Han er visst også fra Ullensaker.
Takker for ALL hjelp til å få hull på byllen!!
Hilsen Torill
- Kontakt:
Hei igjen!
Har du lett etter vielsen i Aker?
Ser av ft1865 at Martin var født der?
Har du lett etter vielsen i Aker?
Ser av ft1865 at Martin var født der?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Vidar Holum
- Sted: KLØFTA
- Kontakt:
Da du nevnte Karl ble jeg spent, hva sier historien om ditt slektskap der?
Her ser du litt jeg har funnet om Karl: http://www.holum.net/gen/norbek.htm
Her er også en tråd hvor vi så vidt var innom Norbæk:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... E6k#127100
Jeg venter i spenning.
PS Min mor var også inne på Hovind i stedet for Haave, det nærmeste vi kommer er Hovi ved Årnes på Nes.
Hun er derimot usikker på yrket om det var dyrleg, forstmann, agronom?
Her ser du litt jeg har funnet om Karl: http://www.holum.net/gen/norbek.htm
Her er også en tråd hvor vi så vidt var innom Norbæk:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... E6k#127100
Jeg venter i spenning.
PS Min mor var også inne på Hovind i stedet for Haave, det nærmeste vi kommer er Hovi ved Årnes på Nes.
Hun er derimot usikker på yrket om det var dyrleg, forstmann, agronom?
Hilsen
Hei!
Ikke mer enn det er jeg redd. Morfar døde da min onkel var bare fire år gammel, så vi har mistet veldig mye informasjon om den sida av slekta, men han mener altså å ha hørt at vi er i slekt med Karl. Morfar var den eneste av 7 barn som vokste opp. Skal se nærmere på det du har funnet ut om ham.
hilsen Torill
Ikke mer enn det er jeg redd. Morfar døde da min onkel var bare fire år gammel, så vi har mistet veldig mye informasjon om den sida av slekta, men han mener altså å ha hørt at vi er i slekt med Karl. Morfar var den eneste av 7 barn som vokste opp. Skal se nærmere på det du har funnet ut om ham.
hilsen Torill
Hei!
Ja er i full sving med Aker. Er kommet til 1849, så jeg håper det dukker opp noe. De bodde på Rommi i Østre Aker. Det går en historie i familien vår om at Karen Lovise Jakobsen ble slått hånden av da hun giftet seg under sin stand med min oldefar Anton som var steinarbeider og husmannssønn. Dette tror jeg ikke stemmer. Anne Larsdatter bodde hos datteren i 1891 da hun døde. Men at det kan gjelde Anne Larsdatter i stedet. At hun var gårdsdatter og Jakob Jensen husmann. Får lete videre....
Hilsen Torill
Ja er i full sving med Aker. Er kommet til 1849, så jeg håper det dukker opp noe. De bodde på Rommi i Østre Aker. Det går en historie i familien vår om at Karen Lovise Jakobsen ble slått hånden av da hun giftet seg under sin stand med min oldefar Anton som var steinarbeider og husmannssønn. Dette tror jeg ikke stemmer. Anne Larsdatter bodde hos datteren i 1891 da hun døde. Men at det kan gjelde Anne Larsdatter i stedet. At hun var gårdsdatter og Jakob Jensen husmann. Får lete videre....
Hilsen Torill
Hei Torill
Har du sett denne. Det kan jo være et skudd i blinde, men her har du en dato du kan søke på
Her viet 07 Dec 1856 Asker iflg. Family Search
Hilsen Anne-Lise
Har du sett denne. Det kan jo være et skudd i blinde, men her har du en dato du kan søke på

Her viet 07 Dec 1856 Asker iflg. Family Search
Hilsen Anne-Lise
Hei Anne-Lise!
Dette er nok ikke mine tippoldeforeldre. Anne var født i Ullensaker i 1817 i flg FT 1865, 1875 og ved hennes død i 1891. Jakob var født og oppvokst på Rommi i Groruddalen. Født 1806/1807. Men takk skal du ha!!
Hilsen Torill
Dette er nok ikke mine tippoldeforeldre. Anne var født i Ullensaker i 1817 i flg FT 1865, 1875 og ved hennes død i 1891. Jakob var født og oppvokst på Rommi i Groruddalen. Født 1806/1807. Men takk skal du ha!!
Hilsen Torill
Hei!!
Nå har jeg funnet vielsen i Aker kirkebok
De ble viet 21 des 1849. Om Anne står det at hun er født på Store Næs og faren heter Lars Olsen!! Brudgommen er 42 år og bruden 31 3/4 år gammel. Bor på Rommi ved vielsen og Jakob er enkemann og gårdmann!!
Da er det bare å lete videre på Store Næs for meg
Torill
Nå har jeg funnet vielsen i Aker kirkebok

Da er det bare å lete videre på Store Næs for meg

Torill
- Kontakt:
Denne kunne jo se interessant ut
ANNE LARSEN
Female
Event(s):
Birth:
Christening:
19 APR 1818 Nes, Akershus, Norway
Death:
Burial:
Parents:
Father: LARS OLSEN Family
Mother: MARI OLSDR
ANNE LARSEN
Female
Event(s):
Birth:
Christening:
19 APR 1818 Nes, Akershus, Norway
Death:
Burial:
Parents:
Father: LARS OLSEN Family
Mother: MARI OLSDR
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei Laila!!!
Har du funnet henne for meg?? Tusen takk skal du ha! Det kan jo stemme ganske bra!
Store Næs blir vel i Nes kirkesogn det og ikke i Ullensaker som det står oppgitt i kildene senere. Finnes det slekts-/bygdebøker for området der??
Hilsen Torill
Har du funnet henne for meg?? Tusen takk skal du ha! Det kan jo stemme ganske bra!
Store Næs blir vel i Nes kirkesogn det og ikke i Ullensaker som det står oppgitt i kildene senere. Finnes det slekts-/bygdebøker for området der??
Hilsen Torill
Hei Torill.
Denne dåpen som Laila har funnet til deg ser slik ut fra Orginal kirkebok og det blir da ikke på Store Næs!!
Nes Mini I 5 1815 - 1835 Kort 1/10 Dåp nr.20, s. 43.
Anne f.8/4, dpt.: 19/4 1818
Lars Olsen BergEj. i Ud. (Udenes) og Mari Olsd.
Skal se litt i 1817
Denne dåpen som Laila har funnet til deg ser slik ut fra Orginal kirkebok og det blir da ikke på Store Næs!!
Nes Mini I 5 1815 - 1835 Kort 1/10 Dåp nr.20, s. 43.
Anne f.8/4, dpt.: 19/4 1818
Lars Olsen BergEj. i Ud. (Udenes) og Mari Olsd.

Skal se litt i 1817

Lillian Kristiansen
Hei Lillian!!
Vil du det
Kjempefint!! Venter i spenning på svar
Hilsen Torill
Vil du det

Hilsen Torill
Hei Torill.
Har sett på dåp fom 1815 - tom 1819 i Nes Romerike - Den du fikk var den eneste med far Lars Olsen. Prøvde å finne henne i konfirmasjonsprotokollene for 1830 - 35, men fant ingen. Kan selvfølgelig ah oversett det, skal sjekke en gang til
Tenkte kanskje de hadde bodd på Store Næs ved hennes konfirmasjon - noen ganger er det konfirmasjonsbostedet som blir oppgitt ved vielse
Til Laila og Vidar.
Vet dere om Store Næs er det samme som Nes Prestegård? Jeg prøver å finne noe i Bygdebøkene?
Har sett på dåp fom 1815 - tom 1819 i Nes Romerike - Den du fikk var den eneste med far Lars Olsen. Prøvde å finne henne i konfirmasjonsprotokollene for 1830 - 35, men fant ingen. Kan selvfølgelig ah oversett det, skal sjekke en gang til

Tenkte kanskje de hadde bodd på Store Næs ved hennes konfirmasjon - noen ganger er det konfirmasjonsbostedet som blir oppgitt ved vielse

Til Laila og Vidar.
Vet dere om Store Næs er det samme som Nes Prestegård? Jeg prøver å finne noe i Bygdebøkene?
Lillian Kristiansen
Hei Lillian!!
I KB ved vielsen står det altså at hun er født på Store Næs, mens det ved FT 1865 og 1875 står at hun er fra Ullensaker. Ved innføringen i KB i Nittedal 1891 ved hennes død står det at hun er fra Haave i Ullensaker. Hva som er KORREKT fødested må en vel bare lete seg fram til ser det ut for.
Lars Olsen er det jo mange som heter og, så det var ikke særlig hjelp å hente der heller....
Hilsen Torill
I KB ved vielsen står det altså at hun er født på Store Næs, mens det ved FT 1865 og 1875 står at hun er fra Ullensaker. Ved innføringen i KB i Nittedal 1891 ved hennes død står det at hun er fra Haave i Ullensaker. Hva som er KORREKT fødested må en vel bare lete seg fram til ser det ut for.

Hilsen Torill
Hei Torill.
Folketellingene inneholder også feil - ofte feil fødested - det er ihvertfall noe jeg har opplevd flere ganger
Jeg har sett på dåp og konf. igjen, men finner ingen andre enn den Laila hadde funnet og som du fikk fra Orginal kirkebok av meg.
Jeg har ikke Ullensaker så langt tilbake som 1816 så jeg kan ikke se etter for deg
Du får håpe på at det er noen som har tilgang til Ullensaker kirkebøker, i det tidsrom det gjelder, som ser denne etterlysningen.
Kommer jeg over noe legger jeg det inn her
Folketellingene inneholder også feil - ofte feil fødested - det er ihvertfall noe jeg har opplevd flere ganger

Jeg har sett på dåp og konf. igjen, men finner ingen andre enn den Laila hadde funnet og som du fikk fra Orginal kirkebok av meg.
Jeg har ikke Ullensaker så langt tilbake som 1816 så jeg kan ikke se etter for deg

Du får håpe på at det er noen som har tilgang til Ullensaker kirkebøker, i det tidsrom det gjelder, som ser denne etterlysningen.
Kommer jeg over noe legger jeg det inn her

Lillian Kristiansen
Hei Lillian!
Tusen tusen takk for hjelpa! Laila har sett i Ullensakerboka før og fant ei Anne Larsdatter der, men det stemmer ikke med farens navn. Det var før vi visste at han het Lars Olsen. Vet du om det finnes bygdebøker der? Det blir vel i Nes det da?
Hilsen Torill
Tusen tusen takk for hjelpa! Laila har sett i Ullensakerboka før og fant ei Anne Larsdatter der, men det stemmer ikke med farens navn. Det var før vi visste at han het Lars Olsen. Vet du om det finnes bygdebøker der? Det blir vel i Nes det da?
Hilsen Torill
Hei Torill.
Jeg har Bygdebøkene for Nes Romerike, men jeg har ikke funnet Nes Store og heller ikke noe under Hovin - så langt ihvertfall. Ettersom jeg ikke finner henne konfirmert i Nes tror jeg muligens de har flyttet til Ullensaker immelom Dåp og Konf. (Om det er henne vi har funnet dåpen på) Det som er trengs - tror jeg - er at noen prøver å finne henne konfirmert i Ullensaker.
Jeg har som sagt ikke kirkebøker for Ullensaker så langt tilbake
Du får se om noen andre kaster seg på denne etterlysningen som muligens kan se etter hennes konfirmasjon.
Jeg har Bygdebøkene for Nes Romerike, men jeg har ikke funnet Nes Store og heller ikke noe under Hovin - så langt ihvertfall. Ettersom jeg ikke finner henne konfirmert i Nes tror jeg muligens de har flyttet til Ullensaker immelom Dåp og Konf. (Om det er henne vi har funnet dåpen på) Det som er trengs - tror jeg - er at noen prøver å finne henne konfirmert i Ullensaker.
Jeg har som sagt ikke kirkebøker for Ullensaker så langt tilbake

Du får se om noen andre kaster seg på denne etterlysningen som muligens kan se etter hennes konfirmasjon.
Lillian Kristiansen
- Kontakt:
Hei!
Jeg vil tro at Store Nes i denne sammenhengen er Nes Hovedsogn, ikke noen gård. I kirkeboken for Aker er det ikke noen andre som har oppgitt gårdsnavn som fødested, men prestegjeld.
Hun må ha vist en attest til presten når hun giftet seg. Det er disse attestene som er bakgrunn for utflyttingen, presten noterer utflytting i kirkebok når han skriver attest til den som flytter.
I folketellinger osv, vises ingen attest, der er det egen viten som blir notert. (Eller andres viten). Særlig ved dødsfall er det jo andre som oppgir ens fødested.
Jeg vil tro at Store Nes i denne sammenhengen er Nes Hovedsogn, ikke noen gård. I kirkeboken for Aker er det ikke noen andre som har oppgitt gårdsnavn som fødested, men prestegjeld.
Hun må ha vist en attest til presten når hun giftet seg. Det er disse attestene som er bakgrunn for utflyttingen, presten noterer utflytting i kirkebok når han skriver attest til den som flytter.
I folketellinger osv, vises ingen attest, der er det egen viten som blir notert. (Eller andres viten). Særlig ved dødsfall er det jo andre som oppgir ens fødested.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei Laila og Lillian!!
Takk for god hjelp!! Har tenkt litt
Min oldemor Karen Lovise hadde en bror Martin Jakobsen som bodde på Grønland i Oslo. Har funnet ham i KB der med 3 barnedåper 1880, 1881 og 1884. Ved alle tre er det enten en Tomtearbeider Ludvig Larsen eller hustruen Hulda som er faddere, samt svigerinnen til Martin. Kan denne Ludvig være en bror av Anne Larsdatter?? Har leita i FT 1865, 1875 og 1900 etter Ludvig og Hulda men finner dem ikke. Hulda bruker Larsen som etternavn, og det er ikke oppgitt bosted for dem. Betyr det da at de bor i Oslo??
Hilsen Torill
Takk for god hjelp!! Har tenkt litt

Hilsen Torill
Hei
I dag har jeg kommet ett langt stykke videre!!! Hadde lagt Anne Larsdatter på is, og regna med at jeg ikke kom videre på den grenen! Så i kveld tar jeg for meg kirkebok for kirkebok og der plutselig står ALT det jeg trenger for å komme videre
I Lysningsprotokollen for 1848-1853 for Aker finner jeg innføringen av henne og mannen hennes. Der står navnet og dødsåret på første kona hans, når Anne er født (8. apr 1818), døpt (19. apr 1818) og konfirmasjonsdatoen i Ullensaker kirke som jeg tyder til 9. oktober(?) 1831. Fødested er oppgitt til Store Næs her også.
Ved hennes død i Nittedal 1891 er det oppført Haave i Ministerialboka og Hovind i Klokkerboka som fødested.
Føde og dåpsdato fikk jeg av ei her inne, men vi var jo slett ikke sikker på om det var "min" Anne som ble funnet. Men det var det altså!!!
Dette var moro!!!

I Lysningsprotokollen for 1848-1853 for Aker finner jeg innføringen av henne og mannen hennes. Der står navnet og dødsåret på første kona hans, når Anne er født (8. apr 1818), døpt (19. apr 1818) og konfirmasjonsdatoen i Ullensaker kirke som jeg tyder til 9. oktober(?) 1831. Fødested er oppgitt til Store Næs her også.
Ved hennes død i Nittedal 1891 er det oppført Haave i Ministerialboka og Hovind i Klokkerboka som fødested.
Føde og dåpsdato fikk jeg av ei her inne, men vi var jo slett ikke sikker på om det var "min" Anne som ble funnet. Men det var det altså!!!
Dette var moro!!!

Har vært i KB 1815-1835 for Ullensaker. Hun er innført som nr 18 av pikene ved konfirmasjonen i 1831 med bosted NORDBY
Foreldre Lars Olsen og Mari Olsdatter