Etterlysniger om Torjus/Torgils Jakobsson og Anna Eriksdtr.

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
23121
Sted: EGERSUND

Etterlysniger om Torjus/Torgils Jakobsson og Anna Eriksdtr.

Legg inn av 23121 » 3. februar 2012 kl. 17.59

Hei.

Mitt spørsmål er barnet *a) Torjus/Torgils Jakobsson g.m. Anna Eriksdtr.
De hadde en sønn som var min tipptippoldefar som hette Jakob Torjusen/Torgilsen f.12-4-1793 g.m. Brita Rasmusdtr. som var bosatt på Sørhåland, Skudenes,Karmøy.
Der er Jakob Torjusen/Torgilsen hendvist til Sauda H-6a.
Kan dette være faren som er nevnt under her, om Torjus/Torgils Jakobsen som skulle bodd på Sandslandet? Og om barna?
Takker om det er noen som har opplysniger om dette.

Disse opplysniger finner jeg i boka i Soga om Sauda.
De siste som budde i Skyljavikjå, var Jakob Helgeson frå Årtun og kona hans Marta Torjusdotter, den dottera Torjus Lambertsson hadde med Randi Saua. Jakob, som var sagmeister på Åssaga, var født på Årtun ikring 1729, men kom til Hustveit frå Hausland i Erfjord, der far hans hadde kjøpt gard. Då Tjerand Samulsson reste til Holmane - eller kansje alt før - flytta Jakob og Marta inn i Skyljavikjå, der dei sju borna deira vaks opp.
*a)Eldste var sonen Torjus, f. ikr. 1754. Han var jekteskipper og budde på Sandslandet.
b)Dottera Mari var født på Hausland i 1755.
c)Sonen Helge, f. ikr. 1760, budde først på Sandslandet, seinare på Holmane under Ropeid.
d)Anna f. ikr. 1764
e)Dottera Herborg, f. ikr. 1766, døydde ugift i 1794.
f)Sonen Jakob, f. ikr. 1770, var svakeleg og døydde ugift i 1804.
g)Yngst var sonen Daniel, f. ikr. 1773, som først budde nokre år i Ilstadvikjå, men som seinare flytta til Sandslandet.
Vi veit ikkje når Jakob Helgeson døydde, mem etter folketeljinga i 1801 var Marta Torjusdotter enkje det året. Ho døydde i Skyljavikjå i 1807, ikring 74 år gamal. I på lag eit hundreår hadde det då butt folk på denne plassen. Marta var den siste. Etter henne flytta ingen nye folk inn i dei gamle husa nede ved fjorden
Kilde:Soga om Sauda. Gard og Ætter. Bind I. Gardane 1-27. Side31 og 51.

Husmenn på Skyljavikjå, Sauda, (H.6)

Jakob Helgesson Årtun (32b), f. ikr. 1729, g.m. Marta Torjusdotter Hustveit (6a) f. ikr. 1733. d. 1807

Sigmund Jakobsen
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Etterlysniger om Torjus/Torgils Jakobsson og Anna Eriksd

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 4. februar 2012 kl. 1.43

I FT-1801 finnes Torgius Jakobsen 43 år på Strandstedet Sandsland i Sand sogn, Jelsa prgj. som 43 år gammel kipper (tønnemaker?) med kona Anna Eriksdtr 35 år og sønnene Jakob 7, Erik 5 og Torgius 2 år (se nr 1680 her):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1680#ovre

Sønnen Jacob har jeg notert som døpt 9. mars 1794 i Jelsa. Han flyttet 1815 til Skudenes prgj, var los og bodde da han døde 21. mars 1868, på Nalei under Sørhåland i Skudenes. Han skal visstnok også ha bodd en tid på Vaholmen.
Den rekonstruerte kirkeboken for Skudenes prgj fra 1842 s.61 sier at han er født 12. mai 1793 (?), men der sies det også feilaktig at Anne Helene Mikkelsdatter er hans mor.

Mvh
Sigmund

Sigmund Jakobsen
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Etterlysniger om Torjus/Torgils Jakobsson og Anna Eriksd

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 4. februar 2012 kl. 13.02

Dåpen av Jacob, som jeg nevnte ovenfor, ses her på venstre side (9. mars i Jelsa):

Rogaland fylke, Jelsa, Ministerialbok nr. A 3 (1768-1796), Fødte og døpte 1794, side 312-313.
Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-133

Det som ikke synes å stemme, er at moren kalles Anna Hanes-/Hansdtr.
Kan dette være en skrivefeil, siden Anna Eriksdtr og Torgils fortsatt var i sitt første ekteskap ved folketellingen 1801?

Mvh
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Ryfylke - ukjent kommune»