Jeg har nå lagt meg ut på reisen til min farfars forfedre. Jeg leter etter foreldrene til min farfars mor.
Mor het: Marthe Elisabeth (Farfar sier Marta/Martha). Hun var gift med en August Osvald Køhler fra Sachsen, Tyskland. Vielsen var 8.september 1923. Bosatt i Stavanger.
Marthe Elisabeth skal i følge mine opplysninger være født i Alvaldsnes, Rogaland 18.Mai 1878 (Dette har min farfar bekreftet). I kirkeboka finner jeg også en tvillingsøster Janna Kristine.
Etternavnet til tvillingene er i kirkeboka Knudsdatter. De ble konfirmert 2 oktober 1892. I begge kirkebøkene (fødsel og konf) heter faren Knud (Knut) Johannesen (født 1856?) Og i kirkeboka til dåpen heter mor Marthe Elisabeth Kristoffersdatter(muligens Lisbeth)(født 1855?)
Jeg har nå prøvd å bekrefte mine tippoldeforedle, Knud Johannesen og Marthe Elisabeth Kristoffersdatter, men det er så ulike stavelser og informasjoner og mine søk blir enten for vide eller for snevre.
Jeg fant ei Marte Lisbeth født 3. mai 1855 i Avaldsnes. Der het hun Christoffersdatter. Kan det være slik at det var hu som var fra Avaldsnes og at min tippoldefar Knud Johannesen var fra en annen plass?
Jeg blir fantastisk glad hvis det fins hjelp der ute!
Mvh Elin Saatvedt