JAKOB JAKOBSEN F.1862/1861 (Jacob Jacobsen)

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Re: JAKOB JAKOBSEN F.1862/1861 (Jacob Jacobsen)

Legg inn av dn12117 » 17. juli 2010 kl. 0.19

Hei Jan - Ole.

Ser ut som jeg kom inn der for jeg har Ancestry.com - logga meg ihvertfall på og det gikk BRA.

Finner ikke mere enn jeg allerede har funnet på Ancestry.com fra før - ser det ut til akkurat nå ihvertfall.

Tore kan du prøve?
Lillian Kristiansen

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. juli 2010 kl. 0.25

Jeg kan prøve og se om jeg finner noen kilder på Ancestry.com.au
:) Tore

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. juli 2010 kl. 1.18

Finner selvsagt ikke noe med fødselsdato på Jacob Jacobsen. Der har jo Lillian leita.

Men det jeg fant var at skipslistene til Sydney har blitt tatt vare på og skannet. Der var det bl.a. registrert en nordmann Jacob Jacobson født i 1860 og tydeligvis på rutefart. I 1884 mellom Melbourne og Sydney. I 1876 mellom Brisbane og Sydney. Og selv om båtene han var på kom til Sydney annenhver uke fra Melbourne, ble det laget skipslister over sjøfolkenes navn og passasjerenes navn. Jeg så på noen lister fra høsten 1884, og sjøfolkenes navn var de samme hver gang. Men likefullt, lister ble laget og oppbevart.

Det så ut til at Ancestry.com.au bare har skannet, eller fått tilgang, til listene fra Sydney. Vi får håpe at listene fra Melbourne eksisterer i dag.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. juli 2010 kl. 1.29

Jakob i Sauda vaks opp. Han ble konfirmert 3. oktober 1875; nr. 19:
Rogaland fylke, Sauda i Sand, Ministerialbok nr. A 4 (1859-1880), Konfirmerte 1875, side 141

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. juli 2010 kl. 20.30

Jeg har ikke funnet Jakob fra Sauda i FT1900. Da har jeg brukt fødestedskoder på RHD og ikke bare søkt på fødested Sauda eller Sand, men også hele Rogaland fylke (fødestedskoder 1100-1199). Jeg fant ingen som passet med Jakob født i Sauda i 1860.

Og det var jo bra. :)

Vielsen til foreldrene til Jakob fra Sauda skjedde allerede 27. juni 1841 i Sauda. Ingemund Jacobsen var 23 år gammel og fra Teig mens Gunelda Jacobsdtr var 19 år gammel og fra Løining. Nr. 3 øverst på sida: Sauda i Sand, Ministerialbok nr. A 2 (1838-1859), Ekteviede 1842, side 136
(En liten digresjon. Mange av brudene var unge på den kirkeboksida der. Gunelda yngst med 19, men flere andre var 20 år. Svært unge synes jeg. Fra Nordmøre er jeg ikke vant til at de giftet seg før de var midt i 20-årene. På Nordmøre var det da vanlig med unger født før foreldrene giftet seg. Det ser ut til at de unngikk det her, siden jentene gifta seg så tidlig.)

IGI er det noen som har lagt inn familien til Ingemund og Gunelda.

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 17. juli 2010 kl. 22.53

Hei Tore.

Du arbeider iherdig du :P

Har ikke vært på nettet før nå - litt andre gjøremål i dag.

Vi får håpe det at JJ ikke er å finne på FT 1900 er et godt tegn. Synes dette ser mere lovende ut enn noe av det andre "vi" har holdt på med de siste dagene.

Flott at du fant hva du fant i Australia - da er det håp om å få tak i flere opplysninger også.
(av slekta der ende forhåpentligvis)

Blir ikke mye på nettet i kveld, men kommer sterkere tilbake i morra :? :)
Lillian Kristiansen

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. juli 2010 kl. 14.44

Da jeg fant Jakob på garden Østereim i Sauda, hadde jeg søkt etter alle Jakob (med forskjellige skrivemåter) født 1860-1862 i FT1865. Jeg klikka på alle 118 stk. for å finne dem som hadde ei mor som het Gunelda. Jeg stoppet litt da jeg fant Jakob på Østereim, men har nå fortsatt....

Alle med unntak av en sto som "deres søn" eller "søn" i familien. Unntaket var
Jacob Jacobsen i Rennesøy som hadde sitt opphold betalt av fattigkassen. Men han har dere sjekket ut ganske tidlig i denne tråden.

I tillegg til Jakob i Sauda var det to stykker til som hadde ei mor som het Gunelda:
1) Jakob O Daniels. på garden Aksdal i Bukken sogn i Tysvære prestegjeld. Mora står som A Gonnel Olsdtr. og faren som Daniel Jakobs. De var forpaktere, og kan selvsagt ha vært innom en Østremgard både før og etter at de var på Aksdal.

2) Jakop Bertinius Biørns. i Stavanger. Mora står som Gonel Jakopsd. og faren som Biørn Ols. Faren var Sømand Fragtemand.

Ved raske søk finner jeg ingen av disse to i FT1900, men jeg har ikke leita så grundig. Det som teller mot Jakop Bertinius i Stavanger er at faren til Jacob i Port Melbourne ble kalt "farmer" ved velsen.

Jeg synes at Jakob fra Sauda virker som den mest plausible kandidaten, men mens vi venter på hva Noel kan finne i australske kilder, mener jeg vi bør se på Jakob i Tysvær.

Brukeravatar
Jan Ole Sæløen
Sted: FLEKKEFJORD

Legg inn av Jan Ole Sæløen » 19. juli 2010 kl. 22.56

Tore Kristiansen skrev:Da jeg fant Jakob på garden Østereim i Sauda, hadde jeg søkt etter alle Jakob (med forskjellige skrivemåter) født 1860-1862 i FT1865. Jeg klikka på alle 118 stk. for å finne dem som hadde ei mor som het Gunelda. Jeg stoppet litt da jeg fant Jakob på Østereim, men har nå fortsatt....

Alle med unntak av en sto som "deres søn" eller "søn" i familien. Unntaket var
Jacob Jacobsen i Rennesøy som hadde sitt opphold betalt av fattigkassen. Men han har dere sjekket ut ganske tidlig i denne tråden.

I tillegg til Jakob i Sauda var det to stykker til som hadde ei mor som het Gunelda:
1) Jakob O Daniels. på garden Aksdal i Bukken sogn i Tysvære prestegjeld. Mora står som A Gonnel Olsdtr. og faren som Daniel Jakobs. De var forpaktere, og kan selvsagt ha vært innom en Østremgard både før og etter at de var på Aksdal.

2) Jakop Bertinius Biørns. i Stavanger. Mora står som Gonel Jakopsd. og faren som Biørn Ols. Faren var Sømand Fragtemand.

Ved raske søk finner jeg ingen av disse to i FT1900, men jeg har ikke leita så grundig. Det som teller mot Jakop Bertinius i Stavanger er at faren til Jacob i Port Melbourne ble kalt "farmer" ved velsen.

Jeg synes at Jakob fra Sauda virker som den mest plausible kandidaten, men mens vi venter på hva Noel kan finne i australske kilder, mener jeg vi bør se på Jakob i Tysvær.

Hei Tore !

Det er et imponerende arbeid du har lagt ned!

Jacob i Rennesøy var en veldig het kandidat, og han var faktisk også den som reiste til sjøs i 1883. Jeg fant ham igjen i sjømannsrullene i Statsarkivet og han druknet i 1889. Du kan ikke tro skuffelsen min da jeg slo ham opp i originalprotokollen fra 1880 og fant innførselen.

Likeledes da jeg fant Gunnhilde Gudmundsdatter Østrem fra Utsira i bygdeboka og det står i klartekst at hun reiste til Amerika i 1886 og giftet seg der med Hans Hansen i 1887.

Mens du har lett i Rogaland, har jeg fortvilet forsøkt å finne igjen Gunhild Jensdatter, mor til Jacob Jacobsen f. 28.02.1862 i Kristiansand. Som du sikkert har sett av tråden her, var barnefaren en matros Jacob Jacobsen fra Stavanger og barnet Jacob er (antatt) pleiebarn i 1865.
I dette tilfellet stemmer alle kriteriene, bortsett fra at JJ den yngre er født i Kristiansand.
Jeg kan ikke på noen måte finne igjen noen av Gunhildes familie i FT 1865 for Kristiansand og lurer på om det rett og slett er noen som er blitt hoppet over, enten i tellinga eller i registreringen på DA.

Av Rogalandskandidatene er jeg enig i at Tysvær-gutten er den beste kandidaten.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. juli 2010 kl. 23.54

Du mener vel Jakob i Sauda som ble født på garden Østereim?

Brukeravatar
Jan Ole Sæløen
Sted: FLEKKEFJORD

Legg inn av Jan Ole Sæløen » 22. juli 2010 kl. 1.43

Hei begge to!

Noel Jacobsen har funnet en mulig kandidat i Melbourne som heter Jacob jacobsen og som døde 59 år gammel i 1922. I følge ham kan dette muligens være hans bestefar - i så tilfelle vil det gi mulighet for at han var født så sent som 1863. Hvor det tidligere dødsåret 1940 er kommet fra, vet verken jeg eller Noel.

Hvis 1863 er et mulig fødselsår, finnes det en Jacob Jacobsen i FT 1865 J.J. Lund i Nærstrand
som i tellingen er anført som 'barn' - pleiebarn (??).
Jeg mener det ham jeg har funnet her i Rogaland fylke, Sjernarøy i Nedstrand, Ministerialbok nr. A 10 (1861-1887), Fødte og døpte 1863, side 13 Dåp, innførsel nr 11 Jacob Jacobsen
'Feilen' her er også at hans mor i flg. KB er Lisabeth Kolbeinsdatter.....

Han finnes også i sjømannsrullene for Stavanger som Jacob Jacobsen Lund f. 10.08.1863 i Nærstrand og det ser ut til å være samme person. Denne JJ har jeg funnet i originalprotokollen og han stakk av fra 'siste' båten i Antwerpen 28.05.1885.

I følge 'Letter of Naturalization' ankom bestefar Jacobsen Melbourne 15.09.1885 så dette kan være en mulig kandidat tross alt. Verfikasjonen nå står og faller på at denne Nedstrands-Jacob en evt. stemor som stemmer med de navn vi har på foreldrene???

Noel skal lete etter navn på norske båter som ankom Melbourne 15.09.1885, men om denne JJ er rette person og mønstret ut på nytt i Antwerpen, blir det vel allikevel vanskelig å finne ut av??

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. juli 2010 kl. 9.58

Da jeg kikka gjennom listene på ancestry.com.au, var det flere Jacob Jacobsen i Victoriaprovinsen. Adresser fantes på dem i valglistene. Så hvis han vet hvor han bodde, er det mulig å finne ut om han levde på 1930-tallet.

Svar

Gå tilbake til «Rogaland - ukjent sted»