Rasmus Olsson Skjelbred
Moderator: MOD_Rogaland
Rasmus Olsson Skjelbred
Ønsker opplysninger om gården Skjelbred på Egerø ved Eigersund og de som bodde her. Rasmus Olsson er født ca 1790 og giftet seg 12.10.1815 med Ingeborg Stigsdatter fra Hegrestad.
Re: Rasmus Olsson Skjelbred
Gården Skjelbrei er omtalt i "Jubileums- og bygdebok for Eigersund herad" av Aamund Salveson (1937), side 288. Jeg har ikke boka her (den må lånes på biblioteket), men erfaring med boka er at gårdsopplysninger ikke er så mye mer enn det vi finner i folketellingene som er tilgjengelig på Digitalarkivet.
I folketelling 1801 står dette om gården (14 personer):
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=223#ovre
Ser ikke ut som Rasmus Olsson bodde der da.
I folketelling 1801 står dette om gården (14 personer):
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=223#ovre
Ser ikke ut som Rasmus Olsson bodde der da.
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
-
- Sted: STAVANGER
Hvilke opplysninger er det du søker? Er det barn til dette paret eller er det deres forfedre.
Jeg har en del opplysninger, men det er greiere om du kan spesifisere noe nærmere hva du er ute etter.
Jeg har en del opplysninger, men det er greiere om du kan spesifisere noe nærmere hva du er ute etter.
Rasmus og Ingeborg må ha kommet til Skjelbrei senere. I folketelling 1865 er de der nemlig, og en sønn har overtatt gården:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... r=81#nedre
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... r=81#nedre
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
Ut fra "Jubileums- og bygdebok for Eigersund herad" heter far til Rasmus :;Ole Helvik født 1765. Kona het Lisbeth. Mitt slektsledd videre fra Rasmus er datteren Ingeborg som var født 24. januar 1827.
Kristian
[/b]
Kristian
[/b]
-
Rasmus Olson er dp. 2/5 1790. Han er f. på Helvik. Foreldre var Ole Rasmusson fra Bø i Nærbø og Lisbet Tolleivsdtr. fra Helvik.
Rasmus ble gift 12/10 1815 i Egersund med Ingeborg Stigsdtr. fra Heigrestad, dp. 28/4 1799, d. 19/1 1882. Hennes foreldre var Stig Erikson og Kari Kristoffersdtr. Heigrestad
Barn:
1. Tollev f. 28/6 1817, bosatt på Skjelbrei, g.22/5 1851 i Egersund med Elisabet Olsdtr. Berland
2. Karen Margrethe f. 14/7 1820, g. 1/3 1842 Rasmus Larsson Hedland
3. Elisabet f. 8/11 1823, g. 15/5 1845 Peder Willumsson Midbrød
4. Ingeborg f. 1824, g. 6/4 1848 Tønnes Mikalson Løining
5. Stefanus f. 8/2 1830 bosatt på Skjelbrei, g. 10/4 i Egersund med Karen Helene Tjerandsdtr. Leidland
6. Rakel Gurine f. 6/2 1833, bosatt Vatnemo, g. 1856 m. Erik Erikson Holmane, Ogna
7. Olene f. 6/12 1835, bosatt Auklend, g. 24/10 1861 Ellert Johen Åmundson Leidland
8. Ola Tobias f. 29/3 1839
9. Kristine f. 26/3 1842, d. 28/1 1844
Rasmus overtok som leilending i 1823 og fikk kongl. skjøte 1850. Sønnen Stefanus overtok seinere.
Rasmus ble gift 12/10 1815 i Egersund med Ingeborg Stigsdtr. fra Heigrestad, dp. 28/4 1799, d. 19/1 1882. Hennes foreldre var Stig Erikson og Kari Kristoffersdtr. Heigrestad
Barn:
1. Tollev f. 28/6 1817, bosatt på Skjelbrei, g.22/5 1851 i Egersund med Elisabet Olsdtr. Berland
2. Karen Margrethe f. 14/7 1820, g. 1/3 1842 Rasmus Larsson Hedland
3. Elisabet f. 8/11 1823, g. 15/5 1845 Peder Willumsson Midbrød
4. Ingeborg f. 1824, g. 6/4 1848 Tønnes Mikalson Løining
5. Stefanus f. 8/2 1830 bosatt på Skjelbrei, g. 10/4 i Egersund med Karen Helene Tjerandsdtr. Leidland
6. Rakel Gurine f. 6/2 1833, bosatt Vatnemo, g. 1856 m. Erik Erikson Holmane, Ogna
7. Olene f. 6/12 1835, bosatt Auklend, g. 24/10 1861 Ellert Johen Åmundson Leidland
8. Ola Tobias f. 29/3 1839
9. Kristine f. 26/3 1842, d. 28/1 1844
Rasmus overtok som leilending i 1823 og fikk kongl. skjøte 1850. Sønnen Stefanus overtok seinere.
Hei
og takk for svar. Det jeg søker er opplysninger om Stig Eriksson på Hegrestad gift med Karen Christophersdtr. Når og hvor de er født etc. og hvem som var deres foreldre. Videre om de hadde flere barn enn Ingeborg som ble gift med Rasmus.
og takk for svar. Det jeg søker er opplysninger om Stig Eriksson på Hegrestad gift med Karen Christophersdtr. Når og hvor de er født etc. og hvem som var deres foreldre. Videre om de hadde flere barn enn Ingeborg som ble gift med Rasmus.
-
Du finner dem på høyre side her - både trolovet og gift:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-14
De er begge kalt Ogna, men Stig var født på Vetteland (i Ogna sokn) og bodde på Heigrestad, mens Karen var fra Håland (i Eigersund)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-14
De er begge kalt Ogna, men Stig var født på Vetteland (i Ogna sokn) og bodde på Heigrestad, mens Karen var fra Håland (i Eigersund)
Den 5 juni 1759 blir Erik Storkersen og Ingeborg Stigsdatter gift i Ogna. 3. kolonne.
De er foreldre til Stig Eriksen, som blir døypt 30 dec 1759. Lenke
De er foreldre til Stig Eriksen, som blir døypt 30 dec 1759. Lenke
Du finner endel opplysninger om Stig Eriksson, barn og foreldre, i folketelling 1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =194#nedre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =194#nedre
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
Hei
Vil jeg finne flere opplysninger om Stig Erikson, Hegrestad og eventuelt hans kone Karen Christophersdtr. i bøkene "Time gard og ætt"? Jeg sitter med en slektsbok skrevet for min fars familie i 1934 av John Lokkwaller-Haarr og redigert i 1952.
Vil jeg finne flere opplysninger om Stig Erikson, Hegrestad og eventuelt hans kone Karen Christophersdtr. i bøkene "Time gard og ætt"? Jeg sitter med en slektsbok skrevet for min fars familie i 1934 av John Lokkwaller-Haarr og redigert i 1952.
Det stemmer nok at Stig Eriksens mor Ingeborg døde i 1763. Hans far Erik Størkersen giftet seg på nytt i 1764, og de fikk flere barn, bl.a. en Ingeborg i 1765.
Når det gjelder mer informasjon om Stik Eriksen finner du neppe det i Time-boka. Heigrestad ligger i Eigersund kommune. I den boka jeg nevnte i mitt første innlegg står det noe, men om personene står det ikke mer enn du finner i folketellingene eller kirkebøkene.
Erik Størkersen var fra gården Vetteland i Ogna (Hå kommune). Han flyttet trolig til Heigrestad på sine eldre dager fordi sønnen Stig var blitt gårdbruker der. Stig var vel kanskje født på Vetteland? I bygdeboka for Ogna står det ikke mer om dette.
Når det gjelder mer informasjon om Stik Eriksen finner du neppe det i Time-boka. Heigrestad ligger i Eigersund kommune. I den boka jeg nevnte i mitt første innlegg står det noe, men om personene står det ikke mer enn du finner i folketellingene eller kirkebøkene.
Erik Størkersen var fra gården Vetteland i Ogna (Hå kommune). Han flyttet trolig til Heigrestad på sine eldre dager fordi sønnen Stig var blitt gårdbruker der. Stig var vel kanskje født på Vetteland? I bygdeboka for Ogna står det ikke mer om dette.
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
Mulige foreldre til Ingeborg Stigsdatter er Stig Sivertson (Sjurson) Egeland og Joron Pedersdatter Holmen. De gifter 9 februar 1721 i Helleland kirke, men opplysningene står i ministerialbok for Bjerkreim.
Jeg går ut fra at gardsnavn er Deres oppholdsted, og ikke nødvendigvis Deres fødested.
Jeg prøver å følge et anetre til Stig Erikson på FS. Opplysninger på FS er ingen bevis, men Deres submitter informasjon er gitt for å hjelpe i koordineringen av slektsforskning.
Det betyr at vi trenger støtte fra kirkebøker, skifter, bygdebøker (Ogna og Bjerkreim)osv
Nest sist på 1. kolonne.
Stig Wetteland ble gravlagt i Ogna 27 des 1758, 70 år. Nederst på 4. kolonne.
På Vetteland i 1758 bor Stig (70 år), Joron (52 år), Sivert (14 år) og Ingeborg (25 år).
Sjeleregister 1758 Wetteland,
Jeg går ut fra at gardsnavn er Deres oppholdsted, og ikke nødvendigvis Deres fødested.
Jeg prøver å følge et anetre til Stig Erikson på FS. Opplysninger på FS er ingen bevis, men Deres submitter informasjon er gitt for å hjelpe i koordineringen av slektsforskning.
Det betyr at vi trenger støtte fra kirkebøker, skifter, bygdebøker (Ogna og Bjerkreim)osv
Nest sist på 1. kolonne.
Stig Wetteland ble gravlagt i Ogna 27 des 1758, 70 år. Nederst på 4. kolonne.
På Vetteland i 1758 bor Stig (70 år), Joron (52 år), Sivert (14 år) og Ingeborg (25 år).
Sjeleregister 1758 Wetteland,
Stig Sivertson bor på Gjedrem i Bjerkreim i 1701, 8 år. Her finn vi også faren Sivert Nilsson, 40 år.
Manntallet for 1701 for Stavanger Amt
Manntallet for 1701 for Stavanger Amt
Erik Erikson Stokkeland gifter seg 8 mars 1680 med Steinvor Olsdatter. 3. kolonne
10 april 1698 døyper Erik Stokkeland, Storkarl Erikson. 3 kolonne
Manntallet 1701 for Stokkeland, Ogna. Lenke Vi ser at Erik er 50 år.
Iflg. FS er Erik Erikson født på Bøe, Nærbø. Der bor iallefall en Erik Erikson der i manntallet 1663. Som far oppgir FS Erik Olson f. 1620 og d. 1664. Han var gift med Berit Olsdatter f. 1625 og døde 1683.
Manntallet 1663 for Bøe gard.
Erik Erikson Stokkeland ble gravlagt 27 oct 1726 fra Ogna kirke. 73 år 6 måneder 3 uker
10 april 1698 døyper Erik Stokkeland, Storkarl Erikson. 3 kolonne
Manntallet 1701 for Stokkeland, Ogna. Lenke Vi ser at Erik er 50 år.
Iflg. FS er Erik Erikson født på Bøe, Nærbø. Der bor iallefall en Erik Erikson der i manntallet 1663. Som far oppgir FS Erik Olson f. 1620 og d. 1664. Han var gift med Berit Olsdatter f. 1625 og døde 1683.
Manntallet 1663 for Bøe gard.
Erik Erikson Stokkeland ble gravlagt 27 oct 1726 fra Ogna kirke. 73 år 6 måneder 3 uker
Hei
og kjempebra. Jeg har funnet ut at Erik Eriksson, Stokkeland er sønn av Erik Dalbø og kone Berit fra Vig. Det er også en annen ting jeg lurer på i mine papirer etter min far (enkel slektsbok) står det at Stig Eriksson på Heigrestad var en merkelig mann og at han er blitt en sagnfigur på Jæren. Er det skrevet ned noe om dette i noen av bygdebøkene/årbøkene som finnes på Jæren?
og kjempebra. Jeg har funnet ut at Erik Eriksson, Stokkeland er sønn av Erik Dalbø og kone Berit fra Vig. Det er også en annen ting jeg lurer på i mine papirer etter min far (enkel slektsbok) står det at Stig Eriksson på Heigrestad var en merkelig mann og at han er blitt en sagnfigur på Jæren. Er det skrevet ned noe om dette i noen av bygdebøkene/årbøkene som finnes på Jæren?