Mallene Larsdatter Lye født 1767
Moderator: MOD_Rogaland
Mallene Larsdatter Lye født 1767
Jeg ønsker informasjon om min tipp,tipp, tipp, tipp oldemor Mallene Larsdatter som skal være født på Lye ca 1767. Hun giftet seg i Stavanger domkirke 4 desember 1798 med Osmund Aadnesen fra Aasland og de bygslet bruket Storhaug tilhørende Hetland Prestegård. Alt av interssese, Forelder, slekt, søsken etc.
På forhånd takk
mvh Ståle Hanssen
På forhånd takk
mvh Ståle Hanssen
Re: Mallene Larsdatter Lye født 1767
Hei Ståle
Har du sett i Ft. 1801 ? .......
Prøv også å legge til Lenker, om du kan, på de forskjellige begivenhetene..
Malene og Osmund fikk en sønn ca 30.03.1799, døpt Aadne, i Dom. Stvgr. Faddere av god ætt...
Malene er født 31.03.1766
Foreldre til Malene (a) . Lars Jonsen og Malena Halvorsdtr. (Time,Rog.)
Er det fremover eller bakover du ønsker bistand
Hilsen Annette

Har du sett i Ft. 1801 ? .......

Prøv også å legge til Lenker, om du kan, på de forskjellige begivenhetene..
Malene og Osmund fikk en sønn ca 30.03.1799, døpt Aadne, i Dom. Stvgr. Faddere av god ætt...
Malene er født 31.03.1766
Foreldre til Malene (a) . Lars Jonsen og Malena Halvorsdtr. (Time,Rog.)
Er det fremover eller bakover du ønsker bistand

Hilsen Annette
Takk for inspillet Annette og beklager at jeg var litt upresis. Det er bakover jeg ønsker. Jeg finner henne i 1801 folketellingen men har ingen spor fra Lye og om hennes foreldre, søsken etc.
fra 1801 tellingen for Stavanger:
2868 Osmund Aadnesen Mand 32 Begge i 1te ægteskab Huusmand med jord M
2869 Mallene Larsdtr Hans kone 34 Begge i 1te ægteskab K
2870 Aadne Osmundsen Deres søn 2 Ugivt M
Hvor finner du informasjonen om navn på foreldre og fødseldato for Mallene. Hadde vært kjempefint om du også kunne hjelpe meg litt videre bakover og om du sitter på mer info om bosted(Lye?), yrker etc.
ståle hanssen
fra 1801 tellingen for Stavanger:
2868 Osmund Aadnesen Mand 32 Begge i 1te ægteskab Huusmand med jord M
2869 Mallene Larsdtr Hans kone 34 Begge i 1te ægteskab K
2870 Aadne Osmundsen Deres søn 2 Ugivt M
Hvor finner du informasjonen om navn på foreldre og fødseldato for Mallene. Hadde vært kjempefint om du også kunne hjelpe meg litt videre bakover og om du sitter på mer info om bosted(Lye?), yrker etc.
ståle hanssen
-
- Sted: STAVANGER
Jeg har en kandidat her som får tre barn på Åsland i Time. Han er ført under "Andre oppsittere" i bygdeboka:
4. Lars, «Lars husmand ved Lye prestejord, d. 1783, 58 år.»
Born, f. på Åsland:
1. Tollak, dp. 9.10.1763
2. Tollef, dp. 11.8.1765
3. Malena, dp. 28.8.1768.
Born, f. på Åsland:
1. Tollak, dp. 9.10.1763
2. Tollef, dp. 11.8.1765
Tusen takk for kandidaten. Det må jo være samme Lars som fikk en datter Mallene født sist i mars som Annette hadde funnet og som ble døpt 28. august samme år ifølge bygdeboka. Flott!
Takknemlig for all hjelp som kan bringe meg videre bakover fra Lars Jonsen og Malena Halvorsdtr.
mvh
Ståle Hanssen
Takknemlig for all hjelp som kan bringe meg videre bakover fra Lars Jonsen og Malena Halvorsdtr.

mvh
Ståle Hanssen
Hei Ståle.
De som bodde i Lye området, brukte som regel Høyland-kirken.
Prøv Fam.search, når du ønsker å finne litt opplysninger, men dobbel-sjekk
alltid med kirkeboken...........
Prøv å finne ut hvilken bygde- bok, Jørg Eirik Waula henviser til.......
Ta med deg all info,gå ned i Bergelandsgt. på Arkivet, og du vil ganske sikkert finne ut
en god del der...................
Hilsen Annette

De som bodde i Lye området, brukte som regel Høyland-kirken.
Prøv Fam.search, når du ønsker å finne litt opplysninger, men dobbel-sjekk
alltid med kirkeboken...........
Prøv å finne ut hvilken bygde- bok, Jørg Eirik Waula henviser til.......
Ta med deg all info,gå ned i Bergelandsgt. på Arkivet, og du vil ganske sikkert finne ut
en god del der...................
Hilsen Annette
-
- Sted: STAVANGER
Hvor kommer denne opplysningen fra?
Både kirken og prestegården for Time lå/ligger på Lye, og det et godt stykke unna Høylandskirken.
Både kirken og prestegården for Time lå/ligger på Lye, og det et godt stykke unna Høylandskirken.
Hei Ståle
Litt endring i fam. til Malene DØPT 28.08.1768
Far er Lars Aasland mor = NN i Fam. Search.
Personer fra Lye brukte ofte Høyland kirke, (gml.dagers meninger)
Ingen håndfaste.............
Hilsen Annette

Litt endring i fam. til Malene DØPT 28.08.1768
Far er Lars Aasland mor = NN i Fam. Search.
Personer fra Lye brukte ofte Høyland kirke, (gml.dagers meninger)

Ingen håndfaste.............
Hilsen Annette
Legger ut lenke til vielsen i Domkirken:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-124
Mvh
Eyvind
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-124
Mvh
Eyvind
Hei Annette
Er det ikke sannsynlig at Lars Jonsen fra Time, Lars Husmann på Lye født på Aasland og Lars Aasland som alle døpte en datter Mallene Larsdatter 28.08 må være samme mann?
Hva er den mest korrekte navnet å bruke i forhold til datidens tradisjon?
mvh
Ståle
Er det ikke sannsynlig at Lars Jonsen fra Time, Lars Husmann på Lye født på Aasland og Lars Aasland som alle døpte en datter Mallene Larsdatter 28.08 må være samme mann?
Hva er den mest korrekte navnet å bruke i forhold til datidens tradisjon?
mvh
Ståle
Lars Jonsen Aasland ? 

Hei Ståle
Det er nok en og samme mann,ja.......Det var ingen tradisjon med hva de førte opp
av "korrekte" navn. Noen brukte ofte Gårdsnavnet, alene etter fornavnet, etc........
men, nå må vi se hvor langt du er kommet:
Du har navnet på faren til Malene, Lars (Jonsen), Aasland. Malene er døpt 28.08.1768,
men hvor ?........
Så har du brødrene, som Waula fant for deg, Tollak,og Tollef, (pluss Malene), fra en
bygdebok HVILKEN ?.......
Vi må nå konsentrere oss på å finne navnet til Malenes mor.......(Muligens Malene Halvarsdtr.) , men kun en hypotese............
Hvis du svarer meg, kan jeg starte å søke videre.....
Hvilke navn "går" igjen i resten av slekten din, Fremover...........Det kan ofte indikere
på at vi leter etter "den rette"..............
Hilsen Annette

Det er nok en og samme mann,ja.......Det var ingen tradisjon med hva de førte opp
av "korrekte" navn. Noen brukte ofte Gårdsnavnet, alene etter fornavnet, etc........
men, nå må vi se hvor langt du er kommet:
Du har navnet på faren til Malene, Lars (Jonsen), Aasland. Malene er døpt 28.08.1768,
men hvor ?........
Så har du brødrene, som Waula fant for deg, Tollak,og Tollef, (pluss Malene), fra en
bygdebok HVILKEN ?.......
Vi må nå konsentrere oss på å finne navnet til Malenes mor.......(Muligens Malene Halvarsdtr.) , men kun en hypotese............
Hvis du svarer meg, kan jeg starte å søke videre.....
Hvilke navn "går" igjen i resten av slekten din, Fremover...........Det kan ofte indikere
på at vi leter etter "den rette"..............
Hilsen Annette

Hei Annette
Setter stor pris på din hjelpsomhet. Jeg har søkt i skanna kirkebøker for Lye uten å finne Mallene så hennes dåpsted er ukjent.
Jeg har også forgjeves søkt FT 1801 etter Mallenes foreldre(døde?) eller brødre
Når det gjelder Mallenes mor så var det du i din første melding i tråden oppga Mallena Halvorsdatter. Du sier nå at det bare er en hypotese men hva var kilden for din hypotese?
Mye brukte navn i denne grein av slekta er Aadne, Osmund,Ingeborg, Johanne,Severine, Marie.
Kjempefint om du kunne hjelpe meg litt videre...
på forhånd takk

ståle
Regner med at du har funnet denne tellingen men legger den ut likevel...
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=2869
Mvh
Eyvind
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=2869
Mvh
Eyvind
At Lars Jonson og Malene Halvorsdatter hadde barn, viser denne lenken.
Er dette paret omtalt i bygdebøkene for Time? Kanskje under Skrudland?
Du må ha gode briller for å lese kirkebøkene for Time sogn i denne perioden.
Ser også at paret får et barn i i 1750, Malene. Da må vi kunne finne paret under sjeleregisteret for Lye i 1758, men under hvilken gård? Skrudland? Der bor ei Malena som passer med alder i 1758.
Sjeleregisteret
Kirkebok for Lye/Time. Se under ingen listeinndeling.
Dersom ikke bygdebøkene eller kirkebøkene for Time sier noe annet, tror jeg ikke Lars og Malene er foreldre til denne Malena.
Er dette paret omtalt i bygdebøkene for Time? Kanskje under Skrudland?
Du må ha gode briller for å lese kirkebøkene for Time sogn i denne perioden.

Ser også at paret får et barn i i 1750, Malene. Da må vi kunne finne paret under sjeleregisteret for Lye i 1758, men under hvilken gård? Skrudland? Der bor ei Malena som passer med alder i 1758.
Sjeleregisteret
Kirkebok for Lye/Time. Se under ingen listeinndeling.
Dersom ikke bygdebøkene eller kirkebøkene for Time sier noe annet, tror jeg ikke Lars og Malene er foreldre til denne Malena.

Dette er litt mystisk. Larsen Jonsen, gårdbruker på Skrudland som er i sjeleregisteret for 1758, var den gang 36 år dvs født i 1722. Konas navn klarer jeg ikke lese, men hun er 37 år. De hadde sønnene Jon 4, Halvor 2.5 og døtrene Mallene 8, Marthe 7 og Anne 0.5.
Så har vi Jørg Eirik Waulas kandidat fra en bygdebok(?) i ett tidligere innlegg i denne tråden:
Born, f. på Åsland:
1. Tollak, dp. 9.10.1763
2. Tollef, dp. 11.8.1765
Denne Lars er da født i 1725 og ikke 1722, men det kan jo være en trykkfeil. Videre om det er samme mann må han ha flyttet fra garden på Skrudland og blitt husmann og fåttt 3 nye barn(blant annet en ny Mallene, min slektning) født på Aasland, eller om det er to forskjellige Lars det er snakk om. Uansett er det han som fikk en datter på Lye i 1768 som er min mann.
Takknemlig for alle innspill som kan kaste lys over dette og bringe meg videre bakover.
ståle

Her er info hentet fra Dis-treff hos medlem nr: 3328
Lars Jonsen Skrudland
f.1722-d.1787 Time, Rogaland
Gift m.
Partner e.l. Malena Halvardsdtr Hadland
f.1721-d.1766 Time, Rogaland ;
Barn:
Anna Larsdtr Skrudland
f.1758-d.1763 Time, Rogaland ;
Halvor Larsen Mossige
1756-d.1831 Time, Rogaland ; f.1756-d.1831 Time, Rogaland ;
Martha Larsdtr Skrudland
f.1752-1758 Time, Rogaland ;
Anna Larsdtr Skrudland
f.1747-d.1754 Time, Rogaland ;
Martha Larsdtr Skrudland
f.1753-d.1758 Time, Rogaland ;
Anna Malena Larsdtr Skrudland
f.1762-d.1773 Time, Rogaland ;
Lars Larsen Skrudland
f.1760-d.1767 Time, Rogaland ; 1760-d.1767 Time, Rogaland ;
John Larsen Skrudland
f.1754-d.1828 Time, Rogaland ; 1758-d.1828 Time, Rogaland ;
Malene Larsdtr Skrudland
f.1750-d.1759 Time, Rogaland ;
Malena Larsdtr Skrudland
f.1766-d.1815 Time, Rogaland ; Gift med: Jon Vikansen Aanestad f.1750-1758 Nærbø, Rogaland
Mvh
Eyvind
Lars Jonsen Skrudland
f.1722-d.1787 Time, Rogaland
Gift m.
Partner e.l. Malena Halvardsdtr Hadland
f.1721-d.1766 Time, Rogaland ;
Barn:
Anna Larsdtr Skrudland
f.1758-d.1763 Time, Rogaland ;
Halvor Larsen Mossige
1756-d.1831 Time, Rogaland ; f.1756-d.1831 Time, Rogaland ;
Martha Larsdtr Skrudland
f.1752-1758 Time, Rogaland ;
Anna Larsdtr Skrudland
f.1747-d.1754 Time, Rogaland ;
Martha Larsdtr Skrudland
f.1753-d.1758 Time, Rogaland ;
Anna Malena Larsdtr Skrudland
f.1762-d.1773 Time, Rogaland ;
Lars Larsen Skrudland
f.1760-d.1767 Time, Rogaland ; 1760-d.1767 Time, Rogaland ;
John Larsen Skrudland
f.1754-d.1828 Time, Rogaland ; 1758-d.1828 Time, Rogaland ;
Malene Larsdtr Skrudland
f.1750-d.1759 Time, Rogaland ;
Malena Larsdtr Skrudland
f.1766-d.1815 Time, Rogaland ; Gift med: Jon Vikansen Aanestad f.1750-1758 Nærbø, Rogaland
Mvh
Eyvind
Hei Ståle
Kilden for min "hypotese" var
Hvis du står på ditt, at "din" Malene er født 1767-68 , Lye, så må vi kun jobbe ut fra
det nå. Waula er veldig flink, men jeg tror at Lars som var fornavnet på faren, har brukt
stedsnavnet (gårdsnavnet) som etternavn................Hva het din "neste" ane,etter Malene
f. på Lye................
Jeg fant en Lars Braasteen som døper sin datter Anna Malena i Høyland kirke 1767!
I 1865 bor Aadne på gården Storhoug, i Stavanger.......Kanskje du finner 2 generasjoner der?.................
Hilsen Annette

Kilden for min "hypotese" var
Hvis du står på ditt, at "din" Malene er født 1767-68 , Lye, så må vi kun jobbe ut fra
det nå. Waula er veldig flink, men jeg tror at Lars som var fornavnet på faren, har brukt
stedsnavnet (gårdsnavnet) som etternavn................Hva het din "neste" ane,etter Malene
f. på Lye................

I 1865 bor Aadne på gården Storhoug, i Stavanger.......Kanskje du finner 2 generasjoner der?.................
Hilsen Annette
Sist redigert av dn24337 den 24. oktober 2010 kl. 12.58, redigert 1 gang totalt.
Hei Annette
Hva er Fs?
Du bringer inn en ny Lars, Lars Vikanes, Hva er kilden for ham??
Min Ane etter Mallene Larsdatterer er Ingeborg Marie som ble gift gift med Mads Beyer
Litt info im henne:
Osmund Aadnesen og Malena Larsdatter brought to baptizm Ingeborg Marie on 25th October 1801.
Parents listed Osmund Aadnesen Storhoug and Mal(l)ena Larsdatter. Presented by Martha?Lorentzdatter Smith. Godparents Capitaine Wilhelm Anton Scheel, Apotheker Christian Zetlitz, Ole Engelssen Godtsen, Axeliana Kristina Kielland More info but hard to read. Entry#85, Domkirken, Frue 1791 -1813. unsure of spelling of names
Ingeborg og Mads Beyer ble gift i Stavanger domkirke 16 august 1821.
Forlovere var: Hans Tjerandsen Beyer og Osmund Storhoug
Mads og Aadne overtok hver sin del av Storhaug fra Osmund i 1827. Aadne solgte sin del videre samme år og ble kontorist i Stavanger:
1 1 Aadne Storhoug Huusfader Handelsbetjent g 67 m Storhoug ved Stavanger Ref 1865 FT.
Mads dyrket sin del, Vestre Storhaug, opp til en storgård før han solgte i 1854. Kilde for det dette er er artikkel i SA 1973 av Sevald Simonsen, Hetlandsmarkens historie.
Ingeborg og Mads hadde barna Osmund, Malena, Severine, Johanne(min tippoldemor) og Laura.
Jeg står på at min Mallene er fra Lye og født 1766 -1768 og tror ikke hun er fra Skrudland eller Braastein.
Takknemlig for alle innspill som kan kaste lys bakover for Mallene Larsdatter fra Lye
mvh
ståle

Hva er Fs?
Du bringer inn en ny Lars, Lars Vikanes, Hva er kilden for ham??
Min Ane etter Mallene Larsdatterer er Ingeborg Marie som ble gift gift med Mads Beyer
Litt info im henne:
Osmund Aadnesen og Malena Larsdatter brought to baptizm Ingeborg Marie on 25th October 1801.
Parents listed Osmund Aadnesen Storhoug and Mal(l)ena Larsdatter. Presented by Martha?Lorentzdatter Smith. Godparents Capitaine Wilhelm Anton Scheel, Apotheker Christian Zetlitz, Ole Engelssen Godtsen, Axeliana Kristina Kielland More info but hard to read. Entry#85, Domkirken, Frue 1791 -1813. unsure of spelling of names
Ingeborg og Mads Beyer ble gift i Stavanger domkirke 16 august 1821.
Forlovere var: Hans Tjerandsen Beyer og Osmund Storhoug
Mads og Aadne overtok hver sin del av Storhaug fra Osmund i 1827. Aadne solgte sin del videre samme år og ble kontorist i Stavanger:
1 1 Aadne Storhoug Huusfader Handelsbetjent g 67 m Storhoug ved Stavanger Ref 1865 FT.
Mads dyrket sin del, Vestre Storhaug, opp til en storgård før han solgte i 1854. Kilde for det dette er er artikkel i SA 1973 av Sevald Simonsen, Hetlandsmarkens historie.
Ingeborg og Mads hadde barna Osmund, Malena, Severine, Johanne(min tippoldemor) og Laura.
Jeg står på at min Mallene er fra Lye og født 1766 -1768 og tror ikke hun er fra Skrudland eller Braastein.

mvh
ståle
Hei igjen Ståle.
Fs. = Family Search.
Det er feil med Lar Vikanes. Stryk det...........
Hilsen Annette
Fs. = Family Search.
Det er feil med Lar Vikanes. Stryk det...........
Hilsen Annette
Sist redigert av dn24337 den 25. oktober 2010 kl. 22.47, redigert 2 ganger totalt.
Litt mer forvirring
Mallene Larsdatter er 34 år og mannen Osmund er 32 år ifølge Ft 1801. Osmund er født 1768 og døpt 16 oktober samme år. Ut fra dette bør min Mallene være født i 1766. Det stemmer ikke med Jørn Eirik Waulas kandidat som er født 1768.
Mallena Larsdatter på Skrudland, som er født i 1766, gifter seg jo ifølge Eyvind Knutsen med Jon V Aanestad på Nærbø så henne er det ikke.
ståle

Mallene Larsdatter er 34 år og mannen Osmund er 32 år ifølge Ft 1801. Osmund er født 1768 og døpt 16 oktober samme år. Ut fra dette bør min Mallene være født i 1766. Det stemmer ikke med Jørn Eirik Waulas kandidat som er født 1768.
Mallena Larsdatter på Skrudland, som er født i 1766, gifter seg jo ifølge Eyvind Knutsen med Jon V Aanestad på Nærbø så henne er det ikke.

ståle
Jeg kan anbefale deg å sjekke skiftene til de ulike "Larsene",først da kan du finne ut hvem som er arvinger og barn..Der står også som regel navn på barna og hvem de er gift med og hvor de bor på skiftedato.
Mvh
Eyvind
Mvh
Eyvind
Takk for tipset. Skifteprotokoller virker krevende å lese for en nybegynner. Takknemlig for tips som kan føre meg til skiftene til de to "Larsene" i Time/Lye som døde 1783 og 1787:
Lars, «Lars husmand ved Lye prestejord, d. 1783, 58 år
Lars Jonsen Skrudland f.1722-d.1787 Time, Rogaland

Ser at Osmund Aadnesen var fadder i en dåp på Klepp i 1828,sammen med ei Julianne Maria Larsdtr ....kan det være slekt
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=4328
Mvh
Eyvind

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=4328
Mvh
Eyvind
Han Osmund var også fadder i en dåp i Lye i samme tidsrom sammen med Elen Larsdtr Aasland......
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1945
Mvh
Eyvind

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1945
Mvh
Eyvind
Dette tror jeg er på Osmund og ikke Mallenes Side av slekta Eldste broren til Osmund Gunner Aadnesen som overtok garden har en datter som heter Marte og født ca 1790. Regner med at det er barnets mor.
ståle
ståle

Julianne Marie er født på Bore i Klepp i 1805 og datter av Lars Tollaksen født ca 1758. Jeg finner ingen forbindelse til min slekt så hvorfor Osmund var fadder her er uklart for meg.
ståle

ståle
Mulig jeg er helt på jordet,men jeg tenkte på om kanskje Elen Larsdtr som er en av fadderne kan være søster av Mallene.Jeg fant Elen døpt i 1763? nederst på siden.Jeg har problemer med å lese etternavnet på faren,men fornavnet er Lars.Kanskje verd et bygdebokoppslag for å sjekke denne Lars....Jeg har ikke denne bygdeboken..
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Mvh
Eyvind
Mvh
Eyvind
-
- Sted: HAUGESUND
Ståle Hanssen skrev:Julianne Marie er født på Bore i Klepp i 1805 og datter av Lars Tollaksen født ca 1758. Jeg finner ingen forbindelse til min slekt så hvorfor Osmund var fadder her er uklart for meg.![]()
ståle
Man trenger nødvendigvis ikke være i slekt for å være fadder for noen? Jeg har mange eksempler på at "fornemme" naboer, kjøpmannskona, skredderfruen, smeden i bygda var faddere for mine slektninger. I noen kretser var det kanskje viktigere å skaffe seg faddere blant "kremen" enn blant egen slekt?
Mvh
Vigdis
Jeg vet dette,men tenkte kanskje at det kunne være en ledetråd til rette Lars Jonsen som også er målet til ditt innlegg
Så lenge man drar 3-4 mil for å være fadder i en dåp så er nok ikke dette fordi at han er smeden i bygda,men at han er i slekt,og da kan andre faddere også være det..
Mvh
Eyvind

Så lenge man drar 3-4 mil for å være fadder i en dåp så er nok ikke dette fordi at han er smeden i bygda,men at han er i slekt,og da kan andre faddere også være det..

Mvh
Eyvind
Hei Ståle
Jeg sa at Waula var flink............ikke at Malene var født i 1768.
Det som er med slike "etternavn", som f.eks. Braasten, er at faren til Malene heter
nok noe annet til etternavn, (feks.Olsen), men har tatt Gård og stedsnavn i bruk........
Det er helt vanlig.... Jeg fant jo en Anna Malene, med far Lars Braasten i Høyland kirke.,
døpt i 1767. Vi må tenke litt her,at faren kan være Lars husmann med jord :::::::, fra Lye.
Jeg jobber ihvertfall, nå i utgangspunktet ut ifra at det er "rette" faren..................(tror)
Litt utover emnet...............
Da Osmund og Malene g. seg 04.12.1798, var de hverken forlovet, eller hadde tatt ut
lysning.. (meget uvanlig på den tiden. Det tyder på at Osmund (Storhoug), kom fra
en litt "fiinere" fam,da de også fikk Allernådigst Tilladelse til å g. seg .(dette hjalp Else B
meg med................
Stå på....
Hilsen Annette

Jeg sa at Waula var flink............ikke at Malene var født i 1768.
Det som er med slike "etternavn", som f.eks. Braasten, er at faren til Malene heter
nok noe annet til etternavn, (feks.Olsen), men har tatt Gård og stedsnavn i bruk........
Det er helt vanlig.... Jeg fant jo en Anna Malene, med far Lars Braasten i Høyland kirke.,
døpt i 1767. Vi må tenke litt her,at faren kan være Lars husmann med jord :::::::, fra Lye.
Jeg jobber ihvertfall, nå i utgangspunktet ut ifra at det er "rette" faren..................(tror)
Litt utover emnet...............
Da Osmund og Malene g. seg 04.12.1798, var de hverken forlovet, eller hadde tatt ut
lysning.. (meget uvanlig på den tiden. Det tyder på at Osmund (Storhoug), kom fra
en litt "fiinere" fam,da de også fikk Allernådigst Tilladelse til å g. seg .(dette hjalp Else B
meg med................
Stå på....
Hilsen Annette
Det er mor til Juliane Marie Larsdatter Bore som kan være spennende i den dåpen som er omtalt i Klepp.
Prestedatter Fredrikke Severine Danielsdtr. Schive f. 1767 fra Søgne, giftet seg ca. 1791/1792 i Time (Lye) med Lars Tollakson Bore. Hun var datter til sokneprest Daniel Schive i Søgne som døde i 1769. Moren Anna Maria Kristofferdatter Brodersen, var datter til Kristofferer Klausson Brodersen, som var sogneprest i Klepp fra 1758 til 1779, da han flyttet til Jelsa.
Moren døde noen få år etter faren, og hun var kanskje yngst av alle 12 barna til Daniel og Anna Maria. Jeg vet ikke hvor Fredrikke voks opp eller bodde før hun giftet seg.
Det jeg lurer på er om hun bodde på prestegården på Lye? Dersom svaret er ja? Ja da kjendte hun også husmannsfolkene der. Her er er en mulig link?
Når det gjelder Lars Bråstein, så har han sin egen historie i Høylandsboken.
mvh Gaute Klepp
Prestedatter Fredrikke Severine Danielsdtr. Schive f. 1767 fra Søgne, giftet seg ca. 1791/1792 i Time (Lye) med Lars Tollakson Bore. Hun var datter til sokneprest Daniel Schive i Søgne som døde i 1769. Moren Anna Maria Kristofferdatter Brodersen, var datter til Kristofferer Klausson Brodersen, som var sogneprest i Klepp fra 1758 til 1779, da han flyttet til Jelsa.
Moren døde noen få år etter faren, og hun var kanskje yngst av alle 12 barna til Daniel og Anna Maria. Jeg vet ikke hvor Fredrikke voks opp eller bodde før hun giftet seg.
Det jeg lurer på er om hun bodde på prestegården på Lye? Dersom svaret er ja? Ja da kjendte hun også husmannsfolkene der. Her er er en mulig link?
mvh Gaute Klepp
Eyvind Knutsen skrev:Mulig jeg er helt på jordet,men jeg tenkte på om kanskje Elen Larsdtr som er en av fadderne kan være søster av Mallene.Jeg fant Elen døpt i 1763? nederst på siden.Jeg har problemer med å lese etternavnet på faren,men fornavnet er Lars.Kanskje verd et bygdebokoppslag for å sjekke denne Lars....Jeg har ikke denne bygdeboken..
Mvh
Eyvind
Elen Larsdatter er i 1801 husmannskone på Seland i Lye og 37 år. I følge FS er det døpt en Elen Larsdatter i Time med far Lars Olsen i 1764. Den eneste Lar Olsen i FT 1801 som kan passe(født 1740) har en datter Mallene født 1781 så det er vel lite sannsynlig at han også han er far til min Mallene født ca 15 år tidligere. Tviler derfor på at denne Elen er søster til min Mallene.
Gaute Klepp skrev:Det er mor til Juliane Marie Larsdatter Bore som kan være spennende i den dåpen som er omtalt i Klepp.
mvh Gaute Klepp
Takk for innspill

Det er jo en ltt spennende teori. Siden Fredrikke og Mallene Larsdatter Lye er jevngamle og begge vokste opp på Lye kan de jo ha vært venninner så sammenhengen kan jo være at Osmund som den mektige mannen til venninnen til mora til barnet er fadder. I så tilfelle knytter det min Mallene til prestegården, uten at jeg er så mye nærmere løsning på gåten.
Kan ikke egentlig forstå at Lars Bråstein fra Høyland kan ha en datter som skriver seg som Larsdatter Lye når hun gifter seg i Stavanger 1798.
ståle
Sist redigert av gj11393 den 25. oktober 2010 kl. 23.34, redigert 1 gang totalt.
Hei Ståle
Lars bodde kansje i Høyland, da han ble født...........og Malene bodde på Lye da hun ble født................? Hypotese,så lenge vi ikke har noen holdepunkt.
Håper at noen hjelper deg med # Skifte #...........
Hilsen Annette

Lars bodde kansje i Høyland, da han ble født...........og Malene bodde på Lye da hun ble født................? Hypotese,så lenge vi ikke har noen holdepunkt.
Håper at noen hjelper deg med # Skifte #...........
Hilsen Annette
Anna Malena Larsdatter Bråsten er døypt 25 oktober 1767.
Hun døde samme dagen. Lenke.
Rett skal være rett. Det er mulig at Anne Malena var tvilling, og at det var tvillingen som døde dåpsdagen. Teksten står øverst til venstre.
Rett skal være rett. Det er mulig at Anne Malena var tvilling, og at det var tvillingen som døde dåpsdagen. Teksten står øverst til venstre.
Gaute Klepp skrev:Anna Malena Larsdatter Bråsten er døypt 25 oktober 1767.
Hei Gaute og takk for mange gode innspill! Det barnet som døde er hankjønn ifølge FS så det er nok sannsynlig som du sier at Anna Malene var den tvillingen som overlevde. Du skrev i ett tidligere innlegg at faren, Lars Braastein hadde en egen historie i Høylandsboken. Om du har tilgang på den sies det her noe om barn eller tilknytning til Lye?
- Else Berit Rustad
Teksten til Anna Malenes dåp er allerede transkribert:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=90231
Mvh
Else B.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=90231
Mvh
Else B.
Lars Torgerson Bråstein giftet seg 2. gang med Anna Olsdatter Sviland den 10 nov. 1766.
Han avstod odelsretten til Bråstein i 1770 til broren Nils Torgerson, og flyttet til svigerfarens gård på Sviland, som han bygslet. Høylandsboken nevner 9 barn i to ekteskap, men Anna Malena er ikke nevnt.
Lars døde i 1808, og Anna i 1797.
Han avstod odelsretten til Bråstein i 1770 til broren Nils Torgerson, og flyttet til svigerfarens gård på Sviland, som han bygslet. Høylandsboken nevner 9 barn i to ekteskap, men Anna Malena er ikke nevnt.
Lars døde i 1808, og Anna i 1797.
Jeg føler ikke tampen brenner med Anna Malena fra Bråstein/Sviland selv om fødselstidpunkt er passende. Håper det er noen som har mulighet til å finne fram i skifter på 1780 tallet i Time for vår to Larser for å sjekke ut hvem som er arvinger og hvor de bor:
På forhånd takk
ståle
På forhånd takk
ståle

- Else Berit Rustad
Det er jo "bare" å begynne å bla, det
Skifteprotokollene er her:
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/s ... ode=&navn=
Mvh
Else B.

Skifteprotokollene er her:
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/s ... ode=&navn=
Mvh
Else B.
Takk for linken.
Antar at Jæren og Dalane 1783 til 1786 er et sted å begynne. Det er greitt å bla, men verre å lese og forstå det som står! Jeg har bladd gjennom 1783 og delvis 1784 uten å finne navnet Mallene Larsdatter eller noen Lars på Lye. Det er ett stort område og veldig mye tekst. Hadde satt stor pris på hjelp med leting eller tips om hvordan en finner fram i skiftebøker. Er det slik at det ble avholdt offentlig skifte over samtlige som døde også husmenn eller var det forbeholdt de mer bemidlete?
ståle

ståle
Liten respons på skiftesporet, tydeligvis ikke bare meg som sliter med å lese dette.
En siste tanke før jeg resignerer mitt søk etter Mallene Larsdatter Lyes aner. Er det noen som kjenner til om det finnes oversikter over konfirmanter på Lye første halvdel av 1780 tallet. Jeg har ikke funnet noe i skannet kirkeboka på nett..
ståle
En siste tanke før jeg resignerer mitt søk etter Mallene Larsdatter Lyes aner. Er det noen som kjenner til om det finnes oversikter over konfirmanter på Lye første halvdel av 1780 tallet. Jeg har ikke funnet noe i skannet kirkeboka på nett..

ståle
- Else Berit Rustad
Det med konfirmanter kan være et problem, siden de mange steder ikke ble innført i kirkebøkene før senere. Som eksempel kan jeg nevne Kongsberg, hvor konfirmantene ikke sto innført i kirkebøkene før i 1819. Før den tid ble de innført i kommunikantprotokollene!
Det kunne kanskje være en tanke for deg å sjekke kommunikantprotokollene på Statsarkivet i Stavanger? Du kan ha flaks, vet du
Mvh
Else B.
PS Jeg ser nå at for de skifteprotokollene som først og fremst kan være aktuelle for deg (nr. 16 B og 16 C, dekker tidsrommet 1780-83 og 1783-86) så finnes det et kortregister til disse. Dette registret finnes sikkert også på SA Stavanger, men da tror jeg du må på lesesalen der for å se på kortene.
Det kunne kanskje være en tanke for deg å sjekke kommunikantprotokollene på Statsarkivet i Stavanger? Du kan ha flaks, vet du

Mvh
Else B.
PS Jeg ser nå at for de skifteprotokollene som først og fremst kan være aktuelle for deg (nr. 16 B og 16 C, dekker tidsrommet 1780-83 og 1783-86) så finnes det et kortregister til disse. Dette registret finnes sikkert også på SA Stavanger, men da tror jeg du må på lesesalen der for å se på kortene.