Dere tenker kanskje at jeg har lagt dette i feil forum (og at det burde ligget under Hordaland), og dere har kanskje rett.
Derfor spør jeg om hjelp til å lede meg på rett vei.
Min oldemor het Olga Juveline Olsen (f. 18. mai 1891/d. 4. jan 1928), ble født i Kopervik, men flyttet til Stavanger.
I 1910 får hun et uekte barn (min bestefar) Fritz Harry Olsen (f. 24. juni 1910). I kirkeboken står han som uekte, men hennes mor (Jakobine Olsen) oppgir en far til barnet; nemlig Hans Nilsen. Alt som står om han er at han er født 1883. Og jeg synes å lese at det står at han var fra Bergen. Men er det det som står der?
Referanse: Stavanger / St. Johannes: 1900-1910, side 327
Mitt spørsmål er: hvordan kan jeg finne ut mer om min oldefar Hans Nilsen? Han må jo ha oppholdt seg i Stavanger i tidsrommet rett før eller etter 1910. Jeg kan jo heller ikke være ovebevist om at min tipp oldemor har oppgitt korrekt fødselsår på han. Er det andre arkivmateriale jeg bør sjekke opp?
Takknemlig for hjelp!
mvh
Krissi
Hans Nilsen fra Bergen?
Moderator: MOD_Rogaland
- Marit Lorvik Sørli
Re: Hans Nilsen fra Bergen?
Legger inn link til dåpen slik at andre kan se det du har sett :
Nr 148
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 7 (1900-1910), Fødte og døpte 1910, side 327.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-338
Nr 148
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 7 (1900-1910), Fødte og døpte 1910, side 327.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-338
Takk skal du ha! 

- Else Berit Rustad
Ann skrev:Og jeg synes å lese at det står at han var fra Bergen. Men er det det som står der?
Far til Frits Harry er oppgitt å være: ug[ift] bliktrykker Hans Nilsen. Og du leser riktig: Han sies å være bosatt i Bergen.
I anmerkningene står det at det var Olga Juvelines mor, fru Jakobine Olsen, som meldte fra om barnefaren.
Mvh
Else B.
Her finnes en rekke PDF filer med Kommunale folketellinger fra Stavanger 1903-13.
https://stavanger.kommune.no/no/Tilbud- ... 1903-1916/
Dokumentene kan være veldig seige (trege) å bla i.....
Viss du velger f.eks. 1910 må du inn på denne: "4. St. Johannes Menighed: Jæderensgade - Langgaden"
Gatene er ordnet alfabetisk/husnummer, familien bodde i Karlsminnesgt. 32.
Faren Casper Olsen jobbet i 1911 på Blikktrykkeriet, senere hos Bjelland.
Olga arbeidet også på Blikktrykkeriet i de årene jeg sjekket, så jeg tipper at denne blikktrykkeren Hans Nilsen også jobbet der ca. 1910.
Jeg vet dessverre ikke noe om han ellers, og det blir nok utfordrende å finne han i disse folketellingene (viss han i det hele tatt var der) , best guess blir å bla i gatene i Østre bydel..
Friz er ikke nevndt under husstanden i 1911, men han er n. 2 1/2 år i 1913.
I 1911 nevnes at Olga har vært syg siden Oktober, og i 1913 mener jeg det står at hun var ledig i streiken i 7 uger.
https://stavanger.kommune.no/no/Tilbud- ... 1903-1916/
Dokumentene kan være veldig seige (trege) å bla i.....
Viss du velger f.eks. 1910 må du inn på denne: "4. St. Johannes Menighed: Jæderensgade - Langgaden"
Gatene er ordnet alfabetisk/husnummer, familien bodde i Karlsminnesgt. 32.
Faren Casper Olsen jobbet i 1911 på Blikktrykkeriet, senere hos Bjelland.
Olga arbeidet også på Blikktrykkeriet i de årene jeg sjekket, så jeg tipper at denne blikktrykkeren Hans Nilsen også jobbet der ca. 1910.
Jeg vet dessverre ikke noe om han ellers, og det blir nok utfordrende å finne han i disse folketellingene (viss han i det hele tatt var der) , best guess blir å bla i gatene i Østre bydel..
Friz er ikke nevndt under husstanden i 1911, men han er n. 2 1/2 år i 1913.
I 1911 nevnes at Olga har vært syg siden Oktober, og i 1913 mener jeg det står at hun var ledig i streiken i 7 uger.
Tusen takk for informasjonen. Da kan jeg prøve å lete gjennom de kommunale folketellingene.
Olga ble gift i november 1913 med Oskar Vilhelm "Jim" Pettersson (1887-1977) og flyttet antakelig fra Karlsminnegt, men det skal jeg finne ut av.
Da er det bare å søke videre.
Olga ble gift i november 1913 med Oskar Vilhelm "Jim" Pettersson (1887-1977) og flyttet antakelig fra Karlsminnegt, men det skal jeg finne ut av.
Da er det bare å søke videre.

Finnes der noen oversikter over innflyttere til og fra Stavanger?