Etterkommere av Agnes og Marthin Bjørnsen, Stavanger
Moderator: MOD_Rogaland
Etterkommere av Agnes og Marthin Bjørnsen, Stavanger
Hei!
Håper på hjelp til å finne ut av følgende:
Min morfar Hartvig Olsen f. 06.10.1874 og d. 09.09.1936 - gift med Anna f. Egeland hadde 9 søsken (selv fikk han 12 med sin Anna!!) - hvorav den ene søsteren het Agnes gift med en Marthin Bjørnsen fra Stavanger iflg. min onkels slektstavle som jeg "arvet" i 1968. Dessverre ble tavlen liggende i 38 år før jeg begynte å se på slektsgransking.
Agnes var født 31.03.1879 i Stavanger og døde 19.05.1926 - 47 år gammel. I folketellingen for 1900 står hun oppført sammen med en sønn Markus med adressen Verksgt. 58. Kan du finne ut av deres videre skjebne - hvor de bodde og hvor mange barn Agnes og Marthin fikk?
Jeg har en teori - ut ifra det jeg såvidt har erindringer om - at et av barna kan hete Birger og bodde på Karmøy/Kopervik og et annet barn het Thore (skiltmaler).
Er det mulig å finne ut av dette?
Vennlig hilsen Einar Andreassen
Håper på hjelp til å finne ut av følgende:
Min morfar Hartvig Olsen f. 06.10.1874 og d. 09.09.1936 - gift med Anna f. Egeland hadde 9 søsken (selv fikk han 12 med sin Anna!!) - hvorav den ene søsteren het Agnes gift med en Marthin Bjørnsen fra Stavanger iflg. min onkels slektstavle som jeg "arvet" i 1968. Dessverre ble tavlen liggende i 38 år før jeg begynte å se på slektsgransking.
Agnes var født 31.03.1879 i Stavanger og døde 19.05.1926 - 47 år gammel. I folketellingen for 1900 står hun oppført sammen med en sønn Markus med adressen Verksgt. 58. Kan du finne ut av deres videre skjebne - hvor de bodde og hvor mange barn Agnes og Marthin fikk?
Jeg har en teori - ut ifra det jeg såvidt har erindringer om - at et av barna kan hete Birger og bodde på Karmøy/Kopervik og et annet barn het Thore (skiltmaler).
Er det mulig å finne ut av dette?
Vennlig hilsen Einar Andreassen
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Etterkommere av Agnes og Marthin Bjørnsen, Stavanger
Her er det jeg har funnet til nå:
Markus Alfons dåp (nr. 25):
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Klokkerbok nr. B 16 (1891-1902), Fødte og døpte 1900, side 197.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-209
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 29 (1889-1902), Fødte og døpte 1900, side 222.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-226
Far er "Blikslager" Martin Bjørnsen, mor er "pige" Agnes Cornelie Olsen
Faddere: Regine Olsen, Bjørn Bjørnsen, Talette Olsen, Ole Olsen Fralte??, Laura Vikstrøm?
Dette kan da være faren Martin Bjørnsen i FT1900:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 12643#ovre
Linken til Agnes og Markus i FT1900:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... merk=26764
Finner på DIS gravminner en Birger Martin Bjørnsen som er gravlagt i Kopervik, oppgitt fødselsår 1913. Har ikke funnet hans dåp ennå for å få bekreftet om det er riktig person ennå.
Men jeg må gi meg for kvelden. Fortsetter muligvis litt i morgen kveld.
Mvh
Vigdis
Markus Alfons dåp (nr. 25):
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Klokkerbok nr. B 16 (1891-1902), Fødte og døpte 1900, side 197.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-209
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 29 (1889-1902), Fødte og døpte 1900, side 222.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-226
Far er "Blikslager" Martin Bjørnsen, mor er "pige" Agnes Cornelie Olsen
Faddere: Regine Olsen, Bjørn Bjørnsen, Talette Olsen, Ole Olsen Fralte??, Laura Vikstrøm?
Dette kan da være faren Martin Bjørnsen i FT1900:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 12643#ovre
Linken til Agnes og Markus i FT1900:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... merk=26764
Finner på DIS gravminner en Birger Martin Bjørnsen som er gravlagt i Kopervik, oppgitt fødselsår 1913. Har ikke funnet hans dåp ennå for å få bekreftet om det er riktig person ennå.
Men jeg må gi meg for kvelden. Fortsetter muligvis litt i morgen kveld.
Mvh
Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 14. august 2009 kl. 2.28, redigert 3 ganger totalt.
Hei igjen!
Glimrende! Du er sannelig på sporet igjen! Flere av fadderne er kjente navn: Bjørn er far til Marthin - Talette gift Løvås er søster til Agnes - Laura kan være søster til Ane Egeland og veldig interessant hvis hun er gift Vikstrøm -
Ole Olsen Frette og Regine Olsen er ukjente.
Birger Martin Bjørnsen: kan passe med fødselsår 1913 og navn at han er sønn til Agnes og Martin!
Vel blåst så langt!
Vennlig hilsen Einar A
Glimrende! Du er sannelig på sporet igjen! Flere av fadderne er kjente navn: Bjørn er far til Marthin - Talette gift Løvås er søster til Agnes - Laura kan være søster til Ane Egeland og veldig interessant hvis hun er gift Vikstrøm -
Ole Olsen Frette og Regine Olsen er ukjente.
Birger Martin Bjørnsen: kan passe med fødselsår 1913 og navn at han er sønn til Agnes og Martin!
Vel blåst så langt!
Vennlig hilsen Einar A
-
På samme adresse som Birger Martin bodde i 1998 er det ei Agnes M.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen

-
Mens jeg drev og lette etter vielsen for Agnes og Marthin kom jeg over ei Regine Olsen som gifter seg i Domkirken. Kan det være hun som er fadder for Markus? Se par nr. 35:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 28 (1878-1904), Ekteviede 1900, side 136.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-142
Hennes far er oppgitt til Ole Joh.s Olsen. Er det et kjent navn?
Vigdis
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 28 (1878-1904), Ekteviede 1900, side 136.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-142
Hennes far er oppgitt til Ole Joh.s Olsen. Er det et kjent navn?
Vigdis
-
Hei
Jeg har nå lett etter Birger Martin f. 1913 i alle de "Stavangerske" kirkebøkene, inkl. Høyland, Frue. Men har dessverre hittil ikke klart å finne ham.
Jeg fant heller ikke vielse mellom Agnes og Marthin Bjørnsen i Domkirken (lette fram til og med 1915 i Domkirken). Så da er det å lete videre i de andre bøkene. De ble gift? At de ikke bare var "samboere" eller kjærester? Jeg satser på å lete videre i de andre bøkene senere.
Mvh
Vigdis
Jeg har nå lett etter Birger Martin f. 1913 i alle de "Stavangerske" kirkebøkene, inkl. Høyland, Frue. Men har dessverre hittil ikke klart å finne ham.

Jeg fant heller ikke vielse mellom Agnes og Marthin Bjørnsen i Domkirken (lette fram til og med 1915 i Domkirken). Så da er det å lete videre i de andre bøkene. De ble gift? At de ikke bare var "samboere" eller kjærester? Jeg satser på å lete videre i de andre bøkene senere.
Mvh
Vigdis
-
Hvis du griper tak i det lille hintet som Johan Arthur har gitt, så finner du denne personen i telefonkatalogen på http://www.gulesider.no. Hva med å ta en telefon til henne og høre om det er rett person?
Mvh
Vigdis
Mvh
Vigdis
-
Endelig fikk jeg et nytt spor for Agnes. Jeg fant hennes konfirmasjon (nr. 17):
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 2 (1885-1899), Konfirmerte 1893, side 76.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-79
Det er oppgitt at hun er født 21.08.1879, døpt 05.10.1879 i St. Petri:
Og her er hennes dåp (nr. 180):
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Klokkerbok nr. B 4 (1878-1890), Fødte og døpte 1879, side 34.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Kjenner du igjen noen av navnene her?
Vielsen og dåpen til Birger Martin var derimot en nøtt, men vi gir ikke opp
Det skulle ikke være slik at Agnes og Marthin flyttet til Kopervik, giftet seg der og fikk resten av barna der? Eller vet du sikkert at de ble gift i Stavanger og fikk barna der?
Vigdis
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 2 (1885-1899), Konfirmerte 1893, side 76.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-79
Det er oppgitt at hun er født 21.08.1879, døpt 05.10.1879 i St. Petri:
Og her er hennes dåp (nr. 180):
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Klokkerbok nr. B 4 (1878-1890), Fødte og døpte 1879, side 34.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Kjenner du igjen noen av navnene her?
Vielsen og dåpen til Birger Martin var derimot en nøtt, men vi gir ikke opp

Det skulle ikke være slik at Agnes og Marthin flyttet til Kopervik, giftet seg der og fikk resten av barna der? Eller vet du sikkert at de ble gift i Stavanger og fikk barna der?
Vigdis
Hei igjen!
Takker så mye for mye god informasjon. Ja, det er et mysterium om/når Agnes og Martin ble viet. Tror det er nærmest 100% sannsynlig at de ble gift - det var vel ikke vanlig på den tiden med samboerskap? Selv har jeg funnet at Martin Bjørnsen - mannen til Agnes - døde i 1962 i Kopervik. Birger Martin døde i 2000 - 87 år gammel - også i Kopervik.
Johan Arthurs funn er interessant og Agnes M. kan meget vel enten være Birgers kone eller datter - kanskje helst det siste grunnet navnet. Og da er jeg tremenning av henne. En telefon er jo en smart ide.
Agnes Kornelie døde jo i 1926 - bare 47 år - og kanskje mann og barn flyttet til Kopervik senere. Men det kan vel avklares med en telefon eller funn av gravsted for Agnes.
Om de hadde flere barn enn Markus og Birger gjenstår å finne ut av. Om Thore var Agnes og Martin sin sønn er ennå uløst. Eventuelt flere barn.
Takker for hjelpen så langt!
Vennlig hilsen Einar A
Takker så mye for mye god informasjon. Ja, det er et mysterium om/når Agnes og Martin ble viet. Tror det er nærmest 100% sannsynlig at de ble gift - det var vel ikke vanlig på den tiden med samboerskap? Selv har jeg funnet at Martin Bjørnsen - mannen til Agnes - døde i 1962 i Kopervik. Birger Martin døde i 2000 - 87 år gammel - også i Kopervik.
Johan Arthurs funn er interessant og Agnes M. kan meget vel enten være Birgers kone eller datter - kanskje helst det siste grunnet navnet. Og da er jeg tremenning av henne. En telefon er jo en smart ide.
Agnes Kornelie døde jo i 1926 - bare 47 år - og kanskje mann og barn flyttet til Kopervik senere. Men det kan vel avklares med en telefon eller funn av gravsted for Agnes.
Om de hadde flere barn enn Markus og Birger gjenstår å finne ut av. Om Thore var Agnes og Martin sin sønn er ennå uløst. Eventuelt flere barn.
Takker for hjelpen så langt!
Vennlig hilsen Einar A
-
Denne Agnes Martea er vel sannsynligvis kona til Birger da hun er født i 1919 i Kopervik.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen

Hei igjen!
Ja, du har sikkert rett i det - da løste vi et problem! Takk for hjelpen.
Vennlig hilsen Einar A
Ja, du har sikkert rett i det - da løste vi et problem! Takk for hjelpen.
Vennlig hilsen Einar A
-
Johan Arthur Hansen skrev:Denne Agnes Martea er vel sannsynligvis kona til Birger da hun er født i 1919 i Kopervik.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Kan det ikke like gjerne være hans søster? Jeg har hengt meg litt opp i navnet. Dersom det er rett Birger, kan det kan selvsagt være tilfeldig at kona også het Agnes, det samme som hans mor. Men jeg tenker at siden Birger Martin kan være oppkalt etter sin far, så kunne det også tenkes at de også kalte opp en datter etter sin mor? Det er bare spekulasjoner fra min side, og teoretisk sett så er moren fortsatt da besvangringsdyktig som 39/40 åring.
Men en telefon ville forhåpentligvis oppklart det hele, om det er rett person eller ikke, og eventuelt slektskapsforhold.
Men pass på nå fremover å ikke oppgi personalia for levende personer her i forumet!
Mvh
Vigdis
-
Hei igjen
Jeg sjekket kirkebøkene, og det viste seg at hun ikke er hans søster, men er født av andre foreldre. Jeg oppgir ikke noe her, siden det er snakk om levende person, men sender heller linken i PM til deg.
Mvh
Vigdis
Jeg sjekket kirkebøkene, og det viste seg at hun ikke er hans søster, men er født av andre foreldre. Jeg oppgir ikke noe her, siden det er snakk om levende person, men sender heller linken i PM til deg.
Mvh
Vigdis
Hei igjen!
Greit å få konstatert! Er obs. på dette med beskyttelse av levende personer og i den forbindelse har min søster hatt kontakt med et barnebarn (nå 80 år) av Olene - søster til "vår" Agnes. Det skulle ikke forundre meg om ny kontakt med dette barnebarnet kunne løse hele problemet vårt. Hun kan jo ha noe å opplyse?
Vi prøver det.
Vennlig hilsen Einar A
Greit å få konstatert! Er obs. på dette med beskyttelse av levende personer og i den forbindelse har min søster hatt kontakt med et barnebarn (nå 80 år) av Olene - søster til "vår" Agnes. Det skulle ikke forundre meg om ny kontakt med dette barnebarnet kunne løse hele problemet vårt. Hun kan jo ha noe å opplyse?
Vi prøver det.
Vennlig hilsen Einar A
Hei igjen!
Søkte på gravsted for Agnes Bjørnsen og gikk rett på: hun er gravlagt på Stangeland gravsted på Karmøy!
Hvilket kan bety at hele familien flyttet til Kopervik/Karmøy mellom 1901 og 1926.
Hvor Birger ble født har vi ikke funnet - heller ikke skjebnen til Markus - og heller ikke vet vi om der var flere barn.
Hvis det gis anledning for det snakker min søster med barnebarnet til Olene - søster til Agnes. I mellomtiden leter vi i arkivene.
Vennlig hilsen Einar A
Søkte på gravsted for Agnes Bjørnsen og gikk rett på: hun er gravlagt på Stangeland gravsted på Karmøy!
Hvilket kan bety at hele familien flyttet til Kopervik/Karmøy mellom 1901 og 1926.
Hvor Birger ble født har vi ikke funnet - heller ikke skjebnen til Markus - og heller ikke vet vi om der var flere barn.
Hvis det gis anledning for det snakker min søster med barnebarnet til Olene - søster til Agnes. I mellomtiden leter vi i arkivene.
Vennlig hilsen Einar A
-
En mulighet er jo å sjekke skiftet etter Agnes, der vil det vel stå hvem som er arvinger (mann og barn) og forhåpentligvis når de er født. Det kan muligens ligge i Statsarkivet i Stavanger. Du har navn, fødelsdato og dødsdato og sted, så da det burde være enkelt for dem å finne det.
Jeg tenker at de beste strategien nå er å bla igjennom Koperviksbøkene for å se om der finnes noen innflytting for familien, eventuelt vielse og barnefødsler.
Mvh
Vigdis
Jeg tenker at de beste strategien nå er å bla igjennom Koperviksbøkene for å se om der finnes noen innflytting for familien, eventuelt vielse og barnefødsler.
Mvh
Vigdis
-
Det som er merkelig når man leter etter folk, er at det stadig dukker opp andre som virker "kjent". Er disse to Olsen-brødrene som konfirmeres i Kopervik noe slekt med "dine" Olsen-folk? De er nemlig døpt i Stavanger. Se nr. 24 og 25:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Ladestedet i Kopervik, Ministerialbok nr. A 1 (1880-1919), Konfirmerte 1915, side 186.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-191
Jeg har hittil ikke klart å finne Agnes og Marthin i Kopervik, men leter fortsatt.
Vigdis
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Ladestedet i Kopervik, Ministerialbok nr. A 1 (1880-1919), Konfirmerte 1915, side 186.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-191
Jeg har hittil ikke klart å finne Agnes og Marthin i Kopervik, men leter fortsatt.
Vigdis
Hei igjen!
Nei, de to du nevner er ukjente for meg. Også foreldrene.
Takker for at du er så iherdig med letingen - selv fant jeg nettopp Olenes vielse med Bernhard Berentsen i St. Johannes her i Stavanger. Olene er som kjent en yngre søster av Agnes. Agnes er født i 1879 mens Olene var født i 1884. Olenes vielse var 29.05.1903
og hun ble konf. i 1898. Siden Agnes ikke var gift i folketellingen for 1900 - hun bodde på et loft i Verksgt. sammen med sin 1 år gamle sønn Markus - må vi anta at en eventuell vielse kan ha funnet sted i Stavanger i tidsrommet 1901-1913? Foreløpig er jeg kommet til 1904 i kirkeboken for St. Johs. Det var der både Agnes og Martin hørte til.
Vi leter videre.
Vennlig hilsen Einar A
Nei, de to du nevner er ukjente for meg. Også foreldrene.
Takker for at du er så iherdig med letingen - selv fant jeg nettopp Olenes vielse med Bernhard Berentsen i St. Johannes her i Stavanger. Olene er som kjent en yngre søster av Agnes. Agnes er født i 1879 mens Olene var født i 1884. Olenes vielse var 29.05.1903
og hun ble konf. i 1898. Siden Agnes ikke var gift i folketellingen for 1900 - hun bodde på et loft i Verksgt. sammen med sin 1 år gamle sønn Markus - må vi anta at en eventuell vielse kan ha funnet sted i Stavanger i tidsrommet 1901-1913? Foreløpig er jeg kommet til 1904 i kirkeboken for St. Johs. Det var der både Agnes og Martin hørte til.
Vi leter videre.
Vennlig hilsen Einar A
-
Nei, det er ikke spor av Agnes og Marthin i Kopervik-bøkene. Da er det følgende muligheter:
1) Kirkebøkene for Kopervik er ikke komplette slik de har ikke blitt registrert eller data er ikke tilgjengelig (jeg tror at innflytningslistene er ganske "hullete")
2) De må ha flyttet til Kopervik etter 1913, etter at Birger er født?
Så da er det over til Stavanger igjen. Jeg tenkte å starte med å sjekke fødsel i 1913 på nytt, deretter sjekke i utflytterlistene om de kan være å finne der. Da får du lete etter vielsen i fred
Vigdis
1) Kirkebøkene for Kopervik er ikke komplette slik de har ikke blitt registrert eller data er ikke tilgjengelig (jeg tror at innflytningslistene er ganske "hullete")
2) De må ha flyttet til Kopervik etter 1913, etter at Birger er født?
Så da er det over til Stavanger igjen. Jeg tenkte å starte med å sjekke fødsel i 1913 på nytt, deretter sjekke i utflytterlistene om de kan være å finne der. Da får du lete etter vielsen i fred

Vigdis
-
Hei igjen
Nå har jeg sjekket St. Johannes for fødte i 1911, 1912, 1913 og halve 1914, ingen spor etter Agnes og Birger der. Vi får fortsette i morgen. Markus Alfons er heller ikke å finne som konfirmant i St. Johannes i årene 1913 - 1916.
Så da er det å fortsette med et annet sogn i morgen. Markus var døpt i Domkirken. Kanskje lurt å lete der først?
Mvh
Vigdis
Nå har jeg sjekket St. Johannes for fødte i 1911, 1912, 1913 og halve 1914, ingen spor etter Agnes og Birger der. Vi får fortsette i morgen. Markus Alfons er heller ikke å finne som konfirmant i St. Johannes i årene 1913 - 1916.
Så da er det å fortsette med et annet sogn i morgen. Markus var døpt i Domkirken. Kanskje lurt å lete der først?

Mvh
Vigdis
-
Et siste stunt før jeg gir meg for kvelden:
Jeg fant en Markus Bjørnsen f. i Stavanger 1899 død på Husnes i Kvinneherad som enkeman, sjømann. Det står at han døde i 1878, men det kan ikke stemme, må være tastefeil, sannsynligvis 1978 (sammenligner med andre over og under).
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1555
Kan det være "din" Markus? Da må vi vel sjekke om det finnes flere Markus Bjørnsen som er født i Stavanger det året. Men det er vel heller tvilsomt, for den eneste Markus Bjørnsen i FT1900 i Stavanger er nemlig "din" Markus.
For å få ut opplysninger i skiftet etter ham, kan du prøve å legge inn en etterlysning på Digitalarkivets Arkivforum: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... batt=arkiv
Der vil det være folk på Statsarkivet i Bergen som kan slå opp og svare direkte i forumet.
Mvh
Vigdis
Jeg fant en Markus Bjørnsen f. i Stavanger 1899 død på Husnes i Kvinneherad som enkeman, sjømann. Det står at han døde i 1878, men det kan ikke stemme, må være tastefeil, sannsynligvis 1978 (sammenligner med andre over og under).
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1555
Kan det være "din" Markus? Da må vi vel sjekke om det finnes flere Markus Bjørnsen som er født i Stavanger det året. Men det er vel heller tvilsomt, for den eneste Markus Bjørnsen i FT1900 i Stavanger er nemlig "din" Markus.
For å få ut opplysninger i skiftet etter ham, kan du prøve å legge inn en etterlysning på Digitalarkivets Arkivforum: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... batt=arkiv
Der vil det være folk på Statsarkivet i Bergen som kan slå opp og svare direkte i forumet.
Mvh
Vigdis
Hei igjen!
Takker for alt du finner fram for meg - du er virkelig en kløpper i slektsgransking.
Ellers blir det mye leting på måfå - det siste du fant på Markus er nok helt sikkert vår mann.
Men jeg lurer på om vi skal ta en pause nå i letingen etter Agnes og Martin og hennes barn - og se om min søster får kontakt med barnebarnet til Olene.
Hva mener du?
Vennlig hilsen Einar A
Takker for alt du finner fram for meg - du er virkelig en kløpper i slektsgransking.
Ellers blir det mye leting på måfå - det siste du fant på Markus er nok helt sikkert vår mann.
Men jeg lurer på om vi skal ta en pause nå i letingen etter Agnes og Martin og hennes barn - og se om min søster får kontakt med barnebarnet til Olene.
Hva mener du?
Vennlig hilsen Einar A
Hei igjen!
Jeg lette etter lysningen for Agnes og Martin Bjørnsen i lysingsprotokollen for St. Johannes i Stavanger.
Og jamen fant jeg det under 1901: de ble viet 23.12.1901 på kirkekontoret uten forutgående lysning grunnet reisehast! Antar da at det er Martin som sto på reisefot idet hans tittel er oppgitt til sjømann.
Nå gjenstår å finne flyttingen til Kopervik og eventuelle barn i tillegg til Markus og Birger.
Håper min søster klarer det i samtalen med barnebarnet til Olene som var søster til Agnes.
Vennlig hilsen Einar A
Jeg lette etter lysningen for Agnes og Martin Bjørnsen i lysingsprotokollen for St. Johannes i Stavanger.
Og jamen fant jeg det under 1901: de ble viet 23.12.1901 på kirkekontoret uten forutgående lysning grunnet reisehast! Antar da at det er Martin som sto på reisefot idet hans tittel er oppgitt til sjømann.
Nå gjenstår å finne flyttingen til Kopervik og eventuelle barn i tillegg til Markus og Birger.
Håper min søster klarer det i samtalen med barnebarnet til Olene som var søster til Agnes.
Vennlig hilsen Einar A
-
Heisann
Ser man der ja, den som leter den finner! Du har gjort en god jobb du da. Her er linken for ordens skyld, nr. 101, nederst på siden:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Lysningsprotokoll nr. 2 (1899-1909), Lysninger 1901, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
Og her er de i kirkeboken, nr. 101:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 8 (1899-1917), Ekteviede 1901, side 38.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
Ut fra det kan jeg lese at Martin er født på Jelsa
Jeg lurer jo på hvorfor det var så viktig å få unna giftermålet før han reiste, at det ikke kunne vente til han kom tilbake? Kunne det være at hun var blitt på vei med neste barn? På den andre siden, så var jo ofte sjømennene borte i et par år før de kom hjem igjen. Så det kan jo ha hatt økonomiske/juridiske årsaker etter press fra foreldre siden de hadde et barn fra før. Men det kan jo være greit å sjekke om det kommer et barn i løpet av 1902?
Vigdis
Ser man der ja, den som leter den finner! Du har gjort en god jobb du da. Her er linken for ordens skyld, nr. 101, nederst på siden:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Lysningsprotokoll nr. 2 (1899-1909), Lysninger 1901, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
Og her er de i kirkeboken, nr. 101:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 8 (1899-1917), Ekteviede 1901, side 38.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
Ut fra det kan jeg lese at Martin er født på Jelsa

Jeg lurer jo på hvorfor det var så viktig å få unna giftermålet før han reiste, at det ikke kunne vente til han kom tilbake? Kunne det være at hun var blitt på vei med neste barn? På den andre siden, så var jo ofte sjømennene borte i et par år før de kom hjem igjen. Så det kan jo ha hatt økonomiske/juridiske årsaker etter press fra foreldre siden de hadde et barn fra før. Men det kan jo være greit å sjekke om det kommer et barn i løpet av 1902?
Vigdis
-
Mmm.... var Olene, søster til Agnes, gift Birkeland?
Finne ei Olene som døper en datter (nederst på siden):
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 7 (1900-1910), Fødte og døpte 1903, side 104.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
Vigdis
Finne ei Olene som døper en datter (nederst på siden):
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 7 (1900-1910), Fødte og døpte 1903, side 104.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
Vigdis
-
Her er enda et barn av Agnes og Martin. Kasper Bertinus f. 14.7.1907 og også bosatt i Kopervik i samme gaten som broren. Se nr. 179:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12
Kasper døde 28.3.1977 og kona Hjørdis Margrethe 30.10.2006.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12
Kasper døde 28.3.1977 og kona Hjørdis Margrethe 30.10.2006.
Mvh. Johan Arthur Hansen

-
Her er Talette Olava f.1.6.1909 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54
hvis ikke dette allerede er registrert fra før av?
Mvh. Johan Arthur Hansen
hvis ikke dette allerede er registrert fra før av?
Mvh. Johan Arthur Hansen
Hei igjen!
Nå ble der mye på en gang. Først: Olena(e) er født i 1884 og døde i 1916 - bare 32 år gammel. Hun fikk 2 barn - en sønn druknet 10 år gammel.
Hun ble gift med Bernhard Berntsen fra Stavanger.
Dernest: den Taletta du fant Johan Arthur er feil person. Min Taletta Olava er født i 1877 og døde i 1930 - 53 år gammel. Hun var gift med Iver Johan Olsen Løvås.
Flott at du fant enda et barn tilhørende Agnes og Marthin.
Kanskje vi finner flere.
Vennlig hilsen Einar A
Nå ble der mye på en gang. Først: Olena(e) er født i 1884 og døde i 1916 - bare 32 år gammel. Hun fikk 2 barn - en sønn druknet 10 år gammel.
Hun ble gift med Bernhard Berntsen fra Stavanger.
Dernest: den Taletta du fant Johan Arthur er feil person. Min Taletta Olava er født i 1877 og døde i 1930 - 53 år gammel. Hun var gift med Iver Johan Olsen Løvås.
Flott at du fant enda et barn tilhørende Agnes og Marthin.
Kanskje vi finner flere.
Vennlig hilsen Einar A
-
Den Taletta Olava som jeg fant er datter til Martin og Agnes. Se under foreldre!
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
-
I kirkeboken som Johan Arthur har linket opp står det faktisk at foreldrene er Martin Bjørnsen og Agnes f. Olsen.
Det bør da være riktig person? Husk at det er Agnes sine barn vi er på jakt etter, ikke søsken. Hun kan være kalt opp etter en tante?
Vigdis
Det bør da være riktig person? Husk at det er Agnes sine barn vi er på jakt etter, ikke søsken. Hun kan være kalt opp etter en tante?
Vigdis
-

Man finner jo litt av hvert når man leiter i bøkene. Disse skulle vel være kjent for deg?
Nr. 64:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Klokkerbok nr. B 6 (1907-1917), Fødte og døpte 1911, side 96.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-102
Pike nr. 12:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Klokkerbok nr. B 6 (1907-1917), Fødte og døpte 1913, side 143.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-149
Gutt nr. 15:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Klokkerbok nr. B 6 (1907-1917), Fødte og døpte 1915, side 201.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-207

Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 13. august 2009 kl. 20.15, redigert 2 ganger totalt.
-

Stadig mange snodige sammentreff å finne mens man driver og leter. Dette er dog litt på sidelinjen, men jeg bare MÅ dele dette

Jeg har blitt spurt om å finne ut om en kollega av min søster er i slekt, og fikk informasjon om at hennes farmor het Jenny. Og dukker hun ikke plutselig opp her mens jeg leter etter Agnes barn!

Men det som er det snodige sammentreffet, er at moren hennes heter faktisk Thaletta Olava, men født Tharaldsen i 1879 (samme år som Agnes). Og det som er like snodig, er at disse folkene faktisk kom fra Kopervik. Dermed fikk jeg slått to fluer i ett smekk i min leting

Nederste pike:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Klokkerbok nr. B 6 (1907-1917), Fødte og døpte 1911, side 98.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
Vigdis
-
Den Birger Martin er virkelig en nøtt, jeg finner ham ikke døpt i Stavanger eller Kopervik. I DIS gravminner er fødselsdatoen oppgitt til 20.03.1913. Jeg finner heller ikke Markus konfirmert noen av de stedene, han skulle etter alderen være konfirmert ca 1912-1916.
Det betyr at de må ha flyttet fra Stavanger etter 1909 til en "mellomstasjon" og ankommet til Kopervik etter at Birger var født. Jeg finner dem ikke innflyttet Kopervik i årene 1909 - 1919. Men som jeg har antydet tidligere, så er innflyttingslistene ganske hullete tror jeg. Jeg fant dem heller ikke utflyttet fra St. Johannes, men det er vel det samme problemet der også vil jeg tro?
Du nevnte også noe om en Thore. Er det fortsatt et av barna til Agnes og Martin, eller har du slått fra deg den kandidaten?
Vigdis
Det betyr at de må ha flyttet fra Stavanger etter 1909 til en "mellomstasjon" og ankommet til Kopervik etter at Birger var født. Jeg finner dem ikke innflyttet Kopervik i årene 1909 - 1919. Men som jeg har antydet tidligere, så er innflyttingslistene ganske hullete tror jeg. Jeg fant dem heller ikke utflyttet fra St. Johannes, men det er vel det samme problemet der også vil jeg tro?
Du nevnte også noe om en Thore. Er det fortsatt et av barna til Agnes og Martin, eller har du slått fra deg den kandidaten?
Vigdis
Hei!
Takk så mye til dere begge for fenomenalt arbeid! Ja, det er utrolig hvor mange kjente navn og adresser man støter borti når man leter etter sine egne.
Sannelig er det datter til Agnes og Marthin du fant Johan Arthur - og med samme navn som sin tante!
Kasper er også oppkalt etter en onkel - bror av Agnes - som på min slekstavle er oppført som død i USA i 1926 - 34 år gammel.
Og Vigdis fant min mor Else Marie - min tante Borghild og min onkel Holger!
Nå får vi håpe at Agnes og Marthin ikke prøver å sette ny rekord i antall barn - det ser skummelt ut - men tviler på om de slår min morfar - Agnes sin bror Hartvig - som fikk 12 med min mormor Anna! Og Agnes sine foreldre fikk 10!
Når det gjelder navnet Thore Bjørnsen (skiltmaler) så har jeg hørt nevnt en gang at han var søskenbarn av min mor - og da må det vel være Agnes og Marthin som er foreldrene hans?
Og så er det Markus - deres førstefødte som døde i Sunde i Sunnhordland i 1978. Det pussige her er at Markus hadde et søskenbarn - Hjørdis - datter til Taletta Olava d.e. - som ble gift Bjelland og bosatte seg på nettopp Sunde! Her må der vel nødvendigvis ha vært forbindelse?
Vi leter videre - men må vel snart sette en stopp?
Vennlig hilsen Einar A
Takk så mye til dere begge for fenomenalt arbeid! Ja, det er utrolig hvor mange kjente navn og adresser man støter borti når man leter etter sine egne.
Sannelig er det datter til Agnes og Marthin du fant Johan Arthur - og med samme navn som sin tante!
Kasper er også oppkalt etter en onkel - bror av Agnes - som på min slekstavle er oppført som død i USA i 1926 - 34 år gammel.
Og Vigdis fant min mor Else Marie - min tante Borghild og min onkel Holger!
Nå får vi håpe at Agnes og Marthin ikke prøver å sette ny rekord i antall barn - det ser skummelt ut - men tviler på om de slår min morfar - Agnes sin bror Hartvig - som fikk 12 med min mormor Anna! Og Agnes sine foreldre fikk 10!
Når det gjelder navnet Thore Bjørnsen (skiltmaler) så har jeg hørt nevnt en gang at han var søskenbarn av min mor - og da må det vel være Agnes og Marthin som er foreldrene hans?
Og så er det Markus - deres førstefødte som døde i Sunde i Sunnhordland i 1978. Det pussige her er at Markus hadde et søskenbarn - Hjørdis - datter til Taletta Olava d.e. - som ble gift Bjelland og bosatte seg på nettopp Sunde! Her må der vel nødvendigvis ha vært forbindelse?
Vi leter videre - men må vel snart sette en stopp?
Vennlig hilsen Einar A
-
Og her en enda en datter, Anny Konstanse, pike nr. 91:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 7 (1900-1910), Fødte og døpte 1905, side 168.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Klokkerbok nr. B 4 (1900-1907), Fødte og døpte 1905, side 193.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-203
Etter at jeg kom hjem, fikk jeg tilgang til å søke på http://pilot.familysearch.org/recordsearch/#start , og da dukket denne Anny Konstanse opp, i tillegg til Markus Alfons og Kasper Bertinius. Men Thaletta Olava var ikke å finne der. Ei heller Thore eller Birger
Mvh
Vigdis
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 7 (1900-1910), Fødte og døpte 1905, side 168.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Klokkerbok nr. B 4 (1900-1907), Fødte og døpte 1905, side 193.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-203
Etter at jeg kom hjem, fikk jeg tilgang til å søke på http://pilot.familysearch.org/recordsearch/#start , og da dukket denne Anny Konstanse opp, i tillegg til Markus Alfons og Kasper Bertinius. Men Thaletta Olava var ikke å finne der. Ei heller Thore eller Birger

Mvh
Vigdis
-
Her er flere av dine tanter / onkler:
Name: Birger Andreas Olsen
Christening date: 21 Apr 1907
Christening place: Stavanger, Rogaland, Norway
Residence: Stavanger, Rogaland, Norway
Birthdate:
Birthplace:
Death date:
Name note:
Race or color (expanded):
Father's name: Hartvig Olsen
Father's birthplace:
Father's age:
Mother's name: Anna Egeland
Batch number: C04410-8
Date range:
Record group: Norway-EASy
Film number: 1282682
Collection: Norway Baptisms 1700-1900
Name: Nelly Asenine Olsen
Christening date: 30 Jul 1905
Birthdate:
Birthplace:
Death date:
Name note:
Father's birthplace:
Father's age:
Date range:
Jeg ser at disse er født rundt samme tiden som Agnes sine barn. Det er jo litt rart hvis ikke de har hatt kontakt med hverandre i oppveksten? Årsaken til at de mistet kontakten var kanskje fordi Agnes og Martin flyttet fra Stavanger?
Vigdis
Name: Birger Andreas Olsen
Christening date: 21 Apr 1907
Birthdate:
Birthplace:
Death date:
Name note:
Father's birthplace:
Father's age:
Date range:
Name: Nelly Asenine Olsen
Christening date: 30 Jul 1905
Birthdate:
Birthplace:
Death date:
Name note:
Father's birthplace:
Father's age:
Date range:
Jeg ser at disse er født rundt samme tiden som Agnes sine barn. Det er jo litt rart hvis ikke de har hatt kontakt med hverandre i oppveksten? Årsaken til at de mistet kontakten var kanskje fordi Agnes og Martin flyttet fra Stavanger?
Vigdis
-
Jeg tok meg friheten til å legge inn en forespørsel i Digitalarkivets Arkivforum etter skifte for Markus Bjørnsen: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Så la jeg også inn et spørsmål om sjømanssruller og personregisterkort: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Håper det er iorden
Mvh
Vigdis
Så la jeg også inn et spørsmål om sjømanssruller og personregisterkort: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Håper det er iorden

Mvh
Vigdis
Hei!
Takker så mye for alle funn!
Birger og Nelly er min onkel og tante og begge ble ca. 90! Nelly var bondekone på Eigerøy.
Om de hadde kontakt med sine søskenbarn vites ikke - noe har der vel vært hvis de har bodd i nabolaget. Når Agnes og Marthin flyttet fra Stavanger skal bli spennende å finne ut av. Det sørgelige med min slektsgransking er jo at jeg ikke har startet før - det er min søster og jeg skjønt enige om. Tenk på den informasjon vi kunne fått fra min tante Solveig som døde bare for noen år siden - 87 år gammel.
Men det er vel slikt de fleste slektsgranskere erfarer - de kommer for sent igang?
Men nå satser vi på barnebarnet til Olene - hun er nå 82 og har et godt minne og sikkert en masse bilder i album og andre opplysninger - det blir spennende!
Vennlig hilsen Einar A
Takker så mye for alle funn!
Birger og Nelly er min onkel og tante og begge ble ca. 90! Nelly var bondekone på Eigerøy.
Om de hadde kontakt med sine søskenbarn vites ikke - noe har der vel vært hvis de har bodd i nabolaget. Når Agnes og Marthin flyttet fra Stavanger skal bli spennende å finne ut av. Det sørgelige med min slektsgransking er jo at jeg ikke har startet før - det er min søster og jeg skjønt enige om. Tenk på den informasjon vi kunne fått fra min tante Solveig som døde bare for noen år siden - 87 år gammel.
Men det er vel slikt de fleste slektsgranskere erfarer - de kommer for sent igang?
Men nå satser vi på barnebarnet til Olene - hun er nå 82 og har et godt minne og sikkert en masse bilder i album og andre opplysninger - det blir spennende!
Vennlig hilsen Einar A
-
Vigdis Jøsang skrev:Jeg tok meg friheten til å legge inn en forespørsel i Digitalarkivets Arkivforum etter skifte for Markus Bjørnsen: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Her er svaret jeg fikk på dette spørsmålet:
"Vi har fått avlevert dødsmeldingene fra Sunnhordland sorenskriverembete bare til 1972. Materialet fra 1978 sitter de fortsatt med selv"
Vigdis Jøsang skrev:Så la jeg også inn et spørsmål om sjømanssruller og personregisterkort: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Og her er svaret på dette:
"Vi har ikke noe registerkort på dette navnet i materialet vi har fått fra Sjømannskontoret i Bergen. Han kan ha vært registrert i Staavnger, eller kanskje i Haugesund. Materialet fra de to kontorene må man vende seg til Statsarkivet i Stavanger for.
Folkeregisteret har ganske sikkert registrert hans flyttinger etter 1946. Hovedregisterkortet vil også kunne fortelle om eventuell ektefelle.
Statsarkivet i Bergen har ikke mottatt hovedregisterkort fra Kvinnherad for personer død i 1978"
Så da kom vi altså foreløpig ikke noe lenger her ....

Mvh
Vigdis
Hei igjen!
Nei vi kommer nok ikke lenger her. Verken med Markus eller flere barn til Agnes og Marthin.
Men dette barnebarnet til Olene blir forhåpentligvis jokeren for oss. Olene var jo søster til Agnes og Taletta d.e. og dermed var datter til Olene - nemlig Agnete f. 1903 og gift Årsheim søskenbarn til Markus og Agnes's øvrige barn.
Videre er hun søskenbarn av datter til Taletta d.e. - nemlig Hjørdis som ble gift Bjelland og flyttet til Sunde i S.Hordland.
Agnete og Hjørdis er igjen søskenbarn til min mor - Else Marie. Min mor besøkte en dame i samme blokk i Haugesund hvor jeg bodde i 1965-67 og fortalte at det var søskenbarnet hennes - hun het Gulbrandsen.
Alt dette må man formode at dette barnebarnet må kunne litt om - og da ikke minst om barna til Agnes og Marthin.
Tvi-tvi.
Vennlig hilsen Einar A
Nei vi kommer nok ikke lenger her. Verken med Markus eller flere barn til Agnes og Marthin.
Men dette barnebarnet til Olene blir forhåpentligvis jokeren for oss. Olene var jo søster til Agnes og Taletta d.e. og dermed var datter til Olene - nemlig Agnete f. 1903 og gift Årsheim søskenbarn til Markus og Agnes's øvrige barn.
Videre er hun søskenbarn av datter til Taletta d.e. - nemlig Hjørdis som ble gift Bjelland og flyttet til Sunde i S.Hordland.
Agnete og Hjørdis er igjen søskenbarn til min mor - Else Marie. Min mor besøkte en dame i samme blokk i Haugesund hvor jeg bodde i 1965-67 og fortalte at det var søskenbarnet hennes - hun het Gulbrandsen.
Alt dette må man formode at dette barnebarnet må kunne litt om - og da ikke minst om barna til Agnes og Marthin.
Tvi-tvi.
Vennlig hilsen Einar A
-
Søk Guldbrandsen i DIS Gravminner i Haugesund ga dette resultatet:
103514 Ole Gulbrandsen 0101 1901 3103 1964 m 2 C 22 Søndre Hauge Haugesund Vår Frelser
103855 Jenny Kristine Gulbrandsen 0101 1901 0911 1943 k 2 C 23 Søndre Hauge Haugesund Vår Frelser
103965 Sverre Gulbrandsen 2511 1905 0111 1993 0911 1993 m 2 C 24 Søndre Hauge Haugesund Vår Frelser
104473 Anne Lovise Gulbrandsen 3006 1855 1408 1944 1908 1944 k 6 B 16 Udland Haugesund Skåre
104943 Ole Gulbrandsen 0101 1901 1711 1932 m 5 G 19 Udland Haugesund Skåre
112904 Elida Gulbrandsen 0310 1922 0910 1922 k 11 H 13 Vår Frelser Haugesund Vår Frelser
113931 Anny Gulbrandsen 0104 1998 2008 1998 2608 1998 k 106 f 22 Vår Frelser Haugesund Vår Frelser
114535 Hjørdis Larsine Gulbrandsen 0101 1901 0811 1920 k 8 K 24 Vår Frelser Haugesund Vår Frelser
115195 Judith Gulbrandsen 0504 1923 1105 1923 k 11 J 25 Vår Frelser Haugesund Vår Frelser
119520 Harry Gulbrandsen 1309 1913 2406 1914 3006 1994 m 106 f 21 Vår Frelser Haugesund Vår Frelser
Legg spesielt merke til navnet "Anny", hun døde som spebarn i 1998, kan det være en forbindelse. Er det ellers navner du drar kjensel på?
Vigdis
103514 Ole Gulbrandsen 0101 1901 3103 1964 m 2 C 22 Søndre Hauge Haugesund Vår Frelser
103855 Jenny Kristine Gulbrandsen 0101 1901 0911 1943 k 2 C 23 Søndre Hauge Haugesund Vår Frelser
103965 Sverre Gulbrandsen 2511 1905 0111 1993 0911 1993 m 2 C 24 Søndre Hauge Haugesund Vår Frelser
104473 Anne Lovise Gulbrandsen 3006 1855 1408 1944 1908 1944 k 6 B 16 Udland Haugesund Skåre
104943 Ole Gulbrandsen 0101 1901 1711 1932 m 5 G 19 Udland Haugesund Skåre
112904 Elida Gulbrandsen 0310 1922 0910 1922 k 11 H 13 Vår Frelser Haugesund Vår Frelser
113931 Anny Gulbrandsen 0104 1998 2008 1998 2608 1998 k 106 f 22 Vår Frelser Haugesund Vår Frelser
114535 Hjørdis Larsine Gulbrandsen 0101 1901 0811 1920 k 8 K 24 Vår Frelser Haugesund Vår Frelser
115195 Judith Gulbrandsen 0504 1923 1105 1923 k 11 J 25 Vår Frelser Haugesund Vår Frelser
119520 Harry Gulbrandsen 1309 1913 2406 1914 3006 1994 m 106 f 21 Vår Frelser Haugesund Vår Frelser
Legg spesielt merke til navnet "Anny", hun døde som spebarn i 1998, kan det være en forbindelse. Er det ellers navner du drar kjensel på?
Vigdis
-
Jeg har sendt en privat melding til deg Einar. Denne inneholder dødsannonser av familien dvs. jeg fikk bare sendt en. Sender resten på e-mail til deg. Her står alle barna til Martin og Agnes og også en notis om Agnes som døde i 1926 - ett år etter at de var kommet til Kopervik.
Send en mail til jo dot art alfakrøll online dot no
Mvh. Johan Arthur Hansen
Send en mail til jo dot art alfakrøll online dot no
Mvh. Johan Arthur Hansen

-
Jøss, der kom det avgjørende sporet!
Av nysgjerrighet, og lysten til å lære mer om kildeoppsporing ifm slektsforskning: Hvor fant du disse opplysningene, Johan Arthur?
Mvh
Vigdis

Av nysgjerrighet, og lysten til å lære mer om kildeoppsporing ifm slektsforskning: Hvor fant du disse opplysningene, Johan Arthur?
Mvh
Vigdis
-
Hei!
Jeg fant dem i Haugesunds Avis på mikrofilm. Har ofte brukt disse opplysningene du finner der.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Jeg fant dem i Haugesunds Avis på mikrofilm. Har ofte brukt disse opplysningene du finner der.
Mvh. Johan Arthur Hansen

-
Det var det jeg hadde mistanke om. Må man til avisens arkiver for å finne dem, eller er de tilgjengelig på biblioteket?
Selve dødsannonsen til Agnes, er den så pass "fortrolig" at den ikke bør legges ut her? Jeg ble bare så utrolig nygjerrig siden jeg har vært så pass involvert i denne historien
Vigdis
Selve dødsannonsen til Agnes, er den så pass "fortrolig" at den ikke bør legges ut her? Jeg ble bare så utrolig nygjerrig siden jeg har vært så pass involvert i denne historien

Vigdis
-
Du må til biblioteket for å finne disse. Dødsannonsen til Agnes fant jeg ikke, men en artikkel om at hun var død. Den finnes kanskje i Haugesunds Dagblad. Jeg sjekket ikke der p.g.a tidsnød.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
Hei igjen!
Om etternavnet Gulbrandsen:
Nei, ingen navn virket kjent - men det er kanskje litt tidlig å gå i detaljer her? Min mor hadde vært 98 i år - hennes søskenbarn kan vel derfor fortsatt være i levende live?
Ellers svært bra og smart tenkt av Johan Arthur å finne ut av Agnes og Martin sin familie.
Slektsgransking kan virkelig være givende når man treffer blink - men sannelig koster det tid og krefter!
Vennlig hilsen Einar A
Om etternavnet Gulbrandsen:
Nei, ingen navn virket kjent - men det er kanskje litt tidlig å gå i detaljer her? Min mor hadde vært 98 i år - hennes søskenbarn kan vel derfor fortsatt være i levende live?
Ellers svært bra og smart tenkt av Johan Arthur å finne ut av Agnes og Martin sin familie.
Slektsgransking kan virkelig være givende når man treffer blink - men sannelig koster det tid og krefter!
Vennlig hilsen Einar A
-
Kanskje du kunne oppsummere barnelisten når du har fått informasjonen fra Johan Arthur, for nå ble jeg virkelig nysgjerrig.
Men spørsmålet om hvor de var i mellom tiden, fra 1909 til 1925 er vel fortsatt ikke besvart, eller kanskje det er det i det materiellet som du får tilsendt?
Vigdis
Men spørsmålet om hvor de var i mellom tiden, fra 1909 til 1925 er vel fortsatt ikke besvart, eller kanskje det er det i det materiellet som du får tilsendt?
Vigdis
Hei!
Ja, nå fikk jeg sakene fra Johan Arthur! Jeg tror ikke jeg har fått epostadressen din tidligere? Kan du sende meg den så sender jeg over det jeg fikk fra ham.
I første omgang: de bodde ikke i Kopervik 1900-1925.
Vennlig hilsen Einar A
Ja, nå fikk jeg sakene fra Johan Arthur! Jeg tror ikke jeg har fått epostadressen din tidligere? Kan du sende meg den så sender jeg over det jeg fikk fra ham.
I første omgang: de bodde ikke i Kopervik 1900-1925.
Vennlig hilsen Einar A
-
Hei igjen!
Jeg får i retur mailen jeg sendte til deg på nevnte adresse.
Vennlig hilsen Einar A
Jeg får i retur mailen jeg sendte til deg på nevnte adresse.
Vennlig hilsen Einar A
-
-
Det er kommet et nytt svar i arkivforumet:
Hei!
Fra gravminner på DIS:
2835883 Ragna Elisabeth Bjørnsen 0411 1901 0403 1973 0903 1973 k 008 03 012 Husnes Kvinnherad Husnes
2835884 Markhus Bjørnsen 0512 1899 0501 1978 1101 1978 m 008 03 013 Husnes Kvinnherad Husnes
mvh Ottar
Ragnas dødsdato er også akkurat for sent til at Statsarkivet i Bergen har fått inn denne dødsmeldingen / skiftet
Vigdis
Hei!
Fra gravminner på DIS:
2835883 Ragna Elisabeth Bjørnsen 0411 1901 0403 1973 0903 1973 k 008 03 012 Husnes Kvinnherad Husnes
2835884 Markhus Bjørnsen 0512 1899 0501 1978 1101 1978 m 008 03 013 Husnes Kvinnherad Husnes
mvh Ottar
Ragnas dødsdato er også akkurat for sent til at Statsarkivet i Bergen har fått inn denne dødsmeldingen / skiftet

Vigdis
Hei igjen!
Takk for den. Navnet Ragna stemmer med det ene bildet du fikk oversendt nå nettopp.
Det som nå gjenstår og det er ikke lite:
Å kartlegge hvor Agnes og Martin bodde i tiden 1900 - 1925 - sannsynligvis Stavanger?
Å finne de enkelte data for de 7 barna. Noe har vi allerede. Ingen folketellinger å forholde seg til - blir et møysommelig arbeid i kirkebøkene. Men vi har iallefall navnene nå.
Spørsmålet er om vi skal gi oss med dette og konsentrere oss om det andre spørsmålet - nemlig søstrene til Ane Nilsine. Her venter jeg på svar fra Statsarkivet.
Det skulle jo også vært interessant å finne ut hvem som er våre nålevende slektninger - det være seg tremenninger og firmenninger osv. - både her i Stavanger - Kopervik og Sunde og andre steder, men det vil ta så uhorvelig med tid.
Vennlig hilsen Einar A
Takk for den. Navnet Ragna stemmer med det ene bildet du fikk oversendt nå nettopp.
Det som nå gjenstår og det er ikke lite:
Å kartlegge hvor Agnes og Martin bodde i tiden 1900 - 1925 - sannsynligvis Stavanger?
Å finne de enkelte data for de 7 barna. Noe har vi allerede. Ingen folketellinger å forholde seg til - blir et møysommelig arbeid i kirkebøkene. Men vi har iallefall navnene nå.
Spørsmålet er om vi skal gi oss med dette og konsentrere oss om det andre spørsmålet - nemlig søstrene til Ane Nilsine. Her venter jeg på svar fra Statsarkivet.
Det skulle jo også vært interessant å finne ut hvem som er våre nålevende slektninger - det være seg tremenninger og firmenninger osv. - både her i Stavanger - Kopervik og Sunde og andre steder, men det vil ta så uhorvelig med tid.
Vennlig hilsen Einar A
-
Heisann
Jeg holder på å prøve å nøste litt i de dataene jeg fikk oversendt. Det viser seg faktisk at et av Agnes og Martins barn fortsatt er i live og bor et sted på Haugalandet!
Jeg holder på med en mail til deg om det. Det tar bare litt tid å få detaljene på plass.
Vigdis
Jeg holder på å prøve å nøste litt i de dataene jeg fikk oversendt. Det viser seg faktisk at et av Agnes og Martins barn fortsatt er i live og bor et sted på Haugalandet!
Jeg holder på med en mail til deg om det. Det tar bare litt tid å få detaljene på plass.
Vigdis
Hei!
Utrolig! Må være 90 hvis Agnes fikk barn i 1919 - 40 år gammel. Venter i spenning på din mail.
Vennlig hilsen Einar A
Utrolig! Må være 90 hvis Agnes fikk barn i 1919 - 40 år gammel. Venter i spenning på din mail.
Vennlig hilsen Einar A
-
Mailen er sendt, den fikk seg en ikke-planlagt omvei først
Vigdis

Vigdis
-
Her er noen av barna til Martin og Agnes gifte.
Kasper og Hjørdis
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56
Markus og Ragna
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-71
Anny og Harry
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-78
Mvh. Johan Arthur Hansen
Kasper og Hjørdis
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56
Markus og Ragna
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-71
Anny og Harry
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-78
Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Her er Ragvald f.6.9.1915 på Husnes
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-69
Her er Alis Marie født:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-11
Tror at Sofie er død før hun er dpt. og derfor ikke står oppført som født i kirkeboka
Her er Birger Martin døpt på Husnes i Holmedal (nå Kvinnherad) i 1913.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-66
Kankje Sofie Bjørnsen f 26.12.1916 og som døde 25.1.1917 på Sunde kan være en datter av Martin og Agnes. Sønnen Markus ble konf. på Husnes, så det er mulig flere av barna er født der.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=534#ovre
Mvh. Johan Arthur Hansen
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-69
Her er Alis Marie født:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-11
Tror at Sofie er død før hun er dpt. og derfor ikke står oppført som født i kirkeboka
Her er Birger Martin døpt på Husnes i Holmedal (nå Kvinnherad) i 1913.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-66
Kankje Sofie Bjørnsen f 26.12.1916 og som døde 25.1.1917 på Sunde kan være en datter av Martin og Agnes. Sønnen Markus ble konf. på Husnes, så det er mulig flere av barna er født der.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=534#ovre
Mvh. Johan Arthur Hansen

-
Margit Bianka ble født på Fitjar 28.11.1902. Se konfirmasjonen på Husnes. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-53
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen

-
Jøss, skal si du har jobbet, bra prestert, Johan Artfur! Hvordan kom du på å lete der?
Da var det jammen ikke rart at vi ikke fant disse i Stavanger. Agnes og Marin giftet seg jo "hastig" grunnet en forestående reise. Da var det altså på Fitjar de havnet av en eller annen grunn. Så mellomlandet de noen år på Husnes før de endte opp i Kopervik. Det forklarer muligvis grunnen til at Markus havnet (eller ble igjen der).
Min nysgjerrighet får meg til å stille spørsmålet: Hvorfor flyttet de, og hvorfor til akkurat de stedene. Vanligvis var det til byene folk helst flyttet, men disse har flyttet mot strømmen. Hva var det som trakk dem til Fitjar, Husnes og senere Kopervik? Var det arbeidet som medførte så mye flytting?
Oppdatering: De havnet jo tilbake til Stavanger igjen noen år før de dro nordover igjen til Husnes. De var jo rene nomadene de folkene
Mvh
Vigdis
Da var det jammen ikke rart at vi ikke fant disse i Stavanger. Agnes og Marin giftet seg jo "hastig" grunnet en forestående reise. Da var det altså på Fitjar de havnet av en eller annen grunn. Så mellomlandet de noen år på Husnes før de endte opp i Kopervik. Det forklarer muligvis grunnen til at Markus havnet (eller ble igjen der).
Min nysgjerrighet får meg til å stille spørsmålet: Hvorfor flyttet de, og hvorfor til akkurat de stedene. Vanligvis var det til byene folk helst flyttet, men disse har flyttet mot strømmen. Hva var det som trakk dem til Fitjar, Husnes og senere Kopervik? Var det arbeidet som medførte så mye flytting?
Oppdatering: De havnet jo tilbake til Stavanger igjen noen år før de dro nordover igjen til Husnes. De var jo rene nomadene de folkene

Mvh
Vigdis
-
Margit ble igjen på Husnes i lkhet med med sin bror Markus. Her er gravsteinen til Margit og Oskar:
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2845953
2845952 Oskar Ekeland 0507 1896 0401 1982 0901 1982 m 001 04 018 Takk for alt Vis Valen Kvinnherad Husnes
2845953 Margith Ekeland 2811 1902 2706 1983 3006 1983 k 001 04 019 Takk for alt Vis Valen Kvinnherad Husnes
Mvh
Vigdis
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2845953
2845952 Oskar Ekeland 0507 1896 0401 1982 0901 1982 m 001 04 018 Takk for alt Vis Valen Kvinnherad Husnes
2845953 Margith Ekeland 2811 1902 2706 1983 3006 1983 k 001 04 019 Takk for alt Vis Valen Kvinnherad Husnes
Mvh
Vigdis
-
Her blir Margit dpt. på Fitjar. De bodde på Brandasund som i dag hører til Bømlo kommune.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-86
Til spørsmålet om hvor jeg fant ut at det kunne være Husnes de flyttet til, fant jeg under gifte i Kopervik. Her sto det at konfirmasjonen til en av disse barna var på Husnes.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-86
Til spørsmålet om hvor jeg fant ut at det kunne være Husnes de flyttet til, fant jeg under gifte i Kopervik. Her sto det at konfirmasjonen til en av disse barna var på Husnes.
Mvh. Johan Arthur Hansen

-
Kasper ble konf. 5.11.1922 på Husnes.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
Mvh. Johan Arthur Hansen
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Snakk meg om navneforbindelser! Markus giftet seg med Ragna Elisabeth Roth. Her har jeg funnet en Theodor Kloster gift med ei Severine Roth, men hun er fra Mandal. Er det noe slektskap her kanskje?
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 8 (1899-1917), Ekteviede 1909, side 101.
Oppdatering: Theodor var også blikkenslager, slik Martin Bjørnsen også var
Vigdis
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 8 (1899-1917), Ekteviede 1909, side 101.
Oppdatering: Theodor var også blikkenslager, slik Martin Bjørnsen også var

Vigdis
Jeg er oldebarn etter Martin og Agnes Bjørnsen. Hvis det kan være av interesse så har jeg fotografier av de fleste etterkommerene + Martin og Agnes.