Petronelle Wølner og Jacob Bauemand i Stavanger 1801:?:
Moderator: MOD_Rogaland
- Tor Arne Wølner
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Petronelle Wølner og Jacob Bauemand i Stavanger 1801:?:
Er det noen som kan hjelpe meg med å finne opplysninger om Petronelle Wølner (59 år) og Jacob Bauemand (56 år, Kor-dægn og lærer) som bodde i Stavanger Prestegjeld og sogn ,Østre Bredewands Gaden No 312 under folketellingen 1801. Jeg er på jakt etter noen som har opplysninger om disse personene, eller om det finnes litteratur som kan være til hjelp for den informasjonen jeg trenger. For eksempel bøker som har oversikt over skoler og lærere, skifteregister eller skattemantall. Jeg er interessert i deres liv før, i og etter 1801, og eventuelle slektninger.
-
- Sted: HUNDVÅG
- Kontakt:
Re: Petronelle Wølner og Jacob Bauemand i Stavanger 1801:?:
Her er muligens foreldre + søsken til Petronelle Wølner:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/family_group_record.asp?familyid=264312960&indi_id=100183638879&lds=1®ion=12&frompage=99

http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/family_group_record.asp?familyid=264312960&indi_id=100183638879&lds=1®ion=12&frompage=99

- Tor Arne Wølner
- Kontakt:
Takk skal du ha.
Ja, jeg tror det er samme Petronelle, og jeg har funnet spor av henne fram til 1765 i Eiker, men så er det bare et tomrom. I 1765 var sansynligvis den samme Petronelle Jomfru på prestegården. Neste gang jeg har sett noe om en Petronelle Wølner er da 1801 tellingen, og håpet mitt er da at det kanskje finnes en bok, et skattemantall e.l som forteller noe om Petronelle. Eller så er kanskje sjansen større for å finne noe om Jacob, i og med at han var lærer. Der er mitt lille håp om innformasjon, eller et eller annet sted som forteller om hvor disse to var før Stavanger, og selvfølgelig hva de gjorde i STavanger og eventuelt etter. osv osv

- Tor Arne Wølner
- Kontakt:
Dette er opplysninger jeg har om Petronella og Jacob til nå. Det som er interessant å finne ut av er hvor Jacob traff Petronella første gang. Var han innom Hougs Prestegård, som lærerstudent/lærer: Arbeidet han som lærer i Kongsberg. På en eller annen måte må han ha truffet Petronella. Når, hvor og hvordan? Kan noen bidra med opplysninger om dette?
Petronella Wølner døpt 15. juni 1743, Kongsberg – Kirkebok Kongsberg
Jacob Bauman ble døpt i Korskirken, Bergen 27. jan. 1746.
Baumand Jacob Elevprotokoll fra Bergen 1749 - 1867 Fødselsdato: 1764 Far: Paul Baumand Perle-Inspecteur Men så står det innført 1755: l. Cl. nederst og videre 1757 tern. g. H. 1758 g. H. 1759-61 st. H. 1763-68 m. g. H
Petronella arbeider som Jomfru i 1765 på Haugs Prøstegaard , Eiker –Skattemanntallet for Eiker 1765
Petronella returnerer til Kongsberg 1766 - avgangs- og tilgangslistene fra 1766 til 1773
Årsak: Kanskje fordi moren er syk.
Petronellas mor dør 23.11. 1767 - Skifteprotokoll 9 - 1763-1774
1783. Ugift tjenestepike hos stiger Gregers Jensen Zinchler og sin søster Maren Wølner. Kilde: Se Stig Nyberg over.
Den 26. oktober 1787 giftet Jacob Bauman seg med Petronella Wølner i Fana
Hvor har Petronella og Jacob truffet hverandre i tiden før 1787?
1792. Jacob og Petronella flytter til Stavanger: Fra hvor?
1797. Faren Andreas Wølner dør dette året - Skiftet sluttet 23.12.1797
Petronella Wølner (59 år) og Jacob Baumand (56 år, Kor-dægn og lærer) bor 1801 i Stavanger Prestegjeld, og sogn Østre Bredewands Gaden No 312
Jacob Baumand døde i Stavanger i 1812, men Petronelle levde visstnok fremdeles.
Jeg har fått en del opplysninger om Jacob Baumand og hans liv i Stavanger. Det jeg gjerne vil finne ut mer om er når de kom til Stavanger, og hva Petronella og Jacob gjorde før de traff hverandre første gang. osv. osv
Nye opplysninger mottas med takk.
Petronella Wølner døpt 15. juni 1743, Kongsberg – Kirkebok Kongsberg
Jacob Bauman ble døpt i Korskirken, Bergen 27. jan. 1746.
Baumand Jacob Elevprotokoll fra Bergen 1749 - 1867 Fødselsdato: 1764 Far: Paul Baumand Perle-Inspecteur Men så står det innført 1755: l. Cl. nederst og videre 1757 tern. g. H. 1758 g. H. 1759-61 st. H. 1763-68 m. g. H
Petronella arbeider som Jomfru i 1765 på Haugs Prøstegaard , Eiker –Skattemanntallet for Eiker 1765
Petronella returnerer til Kongsberg 1766 - avgangs- og tilgangslistene fra 1766 til 1773
Årsak: Kanskje fordi moren er syk.
Petronellas mor dør 23.11. 1767 - Skifteprotokoll 9 - 1763-1774
1783. Ugift tjenestepike hos stiger Gregers Jensen Zinchler og sin søster Maren Wølner. Kilde: Se Stig Nyberg over.
Den 26. oktober 1787 giftet Jacob Bauman seg med Petronella Wølner i Fana
Hvor har Petronella og Jacob truffet hverandre i tiden før 1787?
1792. Jacob og Petronella flytter til Stavanger: Fra hvor?
1797. Faren Andreas Wølner dør dette året - Skiftet sluttet 23.12.1797
Petronella Wølner (59 år) og Jacob Baumand (56 år, Kor-dægn og lærer) bor 1801 i Stavanger Prestegjeld, og sogn Østre Bredewands Gaden No 312
Jacob Baumand døde i Stavanger i 1812, men Petronelle levde visstnok fremdeles.
Jeg har fått en del opplysninger om Jacob Baumand og hans liv i Stavanger. Det jeg gjerne vil finne ut mer om er når de kom til Stavanger, og hva Petronella og Jacob gjorde før de traff hverandre første gang. osv. osv
Nye opplysninger mottas med takk.
- Tor Arne Wølner
- Kontakt:
Petronellas reise har gått fra Modm via Bergen til Stavanger, men fortsatt er det mange løse tråder. Jeg er fortsatt på jakt etter Petronellas liv. Hun kan være i nær slekt til Peter Jacobsen Wølner, men også ikke. Uansett er det spennende å følge henne og Jacob Bauman. Har du noen opplysninger om disse to, vil jeg veldig gjerne høre om det. Ellers er min jakt på Peter J. W. fortsatt i gang under denne lenken http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=27335
Hei Tor Arne, dette er spennende. Petter Jacobsen Wølners oldebarn Nicolai Petersen er min tipp-tippoldefar , så dette har jeg fulgt med stor interesse.
Hvis Petronelle Wølner var "Ugift tjenestepike hos stiger Gregers Jensen Zinchler og sin søster Maren Wølner" i 1783 var hun i så fall 40 år. Din oppnevnte kilde finner jeg ikke lenger på siden, men under er en link.
Petronelles bror anmeldte eller ble anmeldt for sølvtyveri og Petronelle er nevnt som ugift her i hvert fall:
Petronelle nevnt som ugift i 1781
Jeg har lett litt i skifteregistere for Kongsberg og funnet følgende fra 1752:
Skifte hvor en Peder Wølner er nevnt som rektor ved Kongsberg skole
Dette er jo ikke din Peder/Petter pga årstallet, men en med samme navn (og navn går igjen i familier). Du ser han har en bror som er Andreas, hyttemester, og han kjenner vi jo - far til Petronelle. Her er altså røtter til skolemiljøet...
Her er skiftet etter faren til Petronelle i 1797 hvor hun er gift og bor i Stavanger med Bauman:
Petronelle Wølner i 1797
Ellers har jeg forsøkt å finne en annen Jacob Wølner som kan være far til Petter. Kanskje dette med Petronelle rett og slett er et blindspor? I og med at Jacob Bauman med kjæreste fikk et barn Peder Arbo, som vi hører er funnet gravlagt på Strømsgodset med kone som ikke er Martha. De fikk vel ikke to barn kalt Peder/Peter som vokste opp?
Mer om alternative foreldre under Kongsberg-innlegget.
Hvis Petronelle Wølner var "Ugift tjenestepike hos stiger Gregers Jensen Zinchler og sin søster Maren Wølner" i 1783 var hun i så fall 40 år. Din oppnevnte kilde finner jeg ikke lenger på siden, men under er en link.
Petronelles bror anmeldte eller ble anmeldt for sølvtyveri og Petronelle er nevnt som ugift her i hvert fall:
Petronelle nevnt som ugift i 1781
Jeg har lett litt i skifteregistere for Kongsberg og funnet følgende fra 1752:
Skifte hvor en Peder Wølner er nevnt som rektor ved Kongsberg skole
Dette er jo ikke din Peder/Petter pga årstallet, men en med samme navn (og navn går igjen i familier). Du ser han har en bror som er Andreas, hyttemester, og han kjenner vi jo - far til Petronelle. Her er altså røtter til skolemiljøet...
Her er skiftet etter faren til Petronelle i 1797 hvor hun er gift og bor i Stavanger med Bauman:
Petronelle Wølner i 1797
Ellers har jeg forsøkt å finne en annen Jacob Wølner som kan være far til Petter. Kanskje dette med Petronelle rett og slett er et blindspor? I og med at Jacob Bauman med kjæreste fikk et barn Peder Arbo, som vi hører er funnet gravlagt på Strømsgodset med kone som ikke er Martha. De fikk vel ikke to barn kalt Peder/Peter som vokste opp?
Mer om alternative foreldre under Kongsberg-innlegget.
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Dette er det som står i boken Bergmannsslekten Tax, skrevet av bl.a. Stig Nyberg.
Side 175-177: (Kortversjon)
Dette handler mest om sølvtyveriet til Petronelle sin bror Christian. Han ble satt på Akerhus festning som slave den 7. juli 1782. Allerede 3. januar 1783 klarte Christian å rømme. Om kvelden dagen etter kommer han til Kongsberg, fremdeles med jernene på. Han fikk hjelp til å fjerne dem og kom i god kontakt med Petronelle og hans egen hustru Olea. Andre som hjelper til med å holde han skjult er søsteren Maren, hennes ektemann Gregers Jenssen Sinchlær og en kar ved navn Ole Olsen Land. Mandag den 6. januar 1783 skaffer Gregers hest og slede, og Ole Land hjelper Christian ut av byen om kvelden. Christian er da iført Petronelle sin røde reisekåpe. Han hadde også fått reisepenger, bl.a. av Petronelle og trolig Andreas, hans far. Ferden gikk gjennom Sandsvær og etter 4-5 mil reiste Christian videre alene til Holmestrand, og derfra videre til Sverige.
Fem dager senere var myndighetene på Kongsberg kjent med at livstidsslaven Christian Wølner hadde rømt fra Akershus. Dette ble kunngjort med trommeslag i byen, og folk ble bedt om å være på vakt. Etter to dager til ble det antatt at han hadde vært innom Kongsberg, og slektninger og venner ble umiddelbart innkalt til avhør. Christian Wølner slapp unna.
Siste gang Olea Hoff, Christian sin hustru, var kommunikant i Kongsberg kirke var den 10. juli 1783. Petronelle forsvinner fra kommunikantprotokollene samtidig. Trolig reiste de to damene med Olea sine to yngste barn fra byen og sørover mot kysten. Der skilte de lag, Olea og nest eldste sønnen, Christian, reiste videre til far Christian Wølner i Sverige. Petronelle fikk ansvaret for yngste sønnen, Johan Andreas, som da var 3 år gammel, og fikk skipsplass til Bergen. Johan Andreas vokste opp sammen med Petronelle og ektemannen Jacob Bauman. Jacob og Petronelle fikk ingen barn sammen og den 1. mai 1793 skriver de gjensidig testamente. Johan Andreas Christiansen Wølner får seg kone og barn i Øyestad og flytter etterhvert til Arendal. Etter at Petronelle blir enke, flytter hun til Johan Andreas i Arendal og dør der av alderdom den 11. februar 1820.
Historien om sølvtyven Christian Andreassen Wølner med familie går over mange sider i nevnte bok, og for den som er interessert, så er det vel verdt å lese.
Så da kan vel dessverre Petronelle avskrives som mor til en Petter Jacobsen Wølner.
Remi
Side 175-177: (Kortversjon)
Dette handler mest om sølvtyveriet til Petronelle sin bror Christian. Han ble satt på Akerhus festning som slave den 7. juli 1782. Allerede 3. januar 1783 klarte Christian å rømme. Om kvelden dagen etter kommer han til Kongsberg, fremdeles med jernene på. Han fikk hjelp til å fjerne dem og kom i god kontakt med Petronelle og hans egen hustru Olea. Andre som hjelper til med å holde han skjult er søsteren Maren, hennes ektemann Gregers Jenssen Sinchlær og en kar ved navn Ole Olsen Land. Mandag den 6. januar 1783 skaffer Gregers hest og slede, og Ole Land hjelper Christian ut av byen om kvelden. Christian er da iført Petronelle sin røde reisekåpe. Han hadde også fått reisepenger, bl.a. av Petronelle og trolig Andreas, hans far. Ferden gikk gjennom Sandsvær og etter 4-5 mil reiste Christian videre alene til Holmestrand, og derfra videre til Sverige.
Fem dager senere var myndighetene på Kongsberg kjent med at livstidsslaven Christian Wølner hadde rømt fra Akershus. Dette ble kunngjort med trommeslag i byen, og folk ble bedt om å være på vakt. Etter to dager til ble det antatt at han hadde vært innom Kongsberg, og slektninger og venner ble umiddelbart innkalt til avhør. Christian Wølner slapp unna.
Siste gang Olea Hoff, Christian sin hustru, var kommunikant i Kongsberg kirke var den 10. juli 1783. Petronelle forsvinner fra kommunikantprotokollene samtidig. Trolig reiste de to damene med Olea sine to yngste barn fra byen og sørover mot kysten. Der skilte de lag, Olea og nest eldste sønnen, Christian, reiste videre til far Christian Wølner i Sverige. Petronelle fikk ansvaret for yngste sønnen, Johan Andreas, som da var 3 år gammel, og fikk skipsplass til Bergen. Johan Andreas vokste opp sammen med Petronelle og ektemannen Jacob Bauman. Jacob og Petronelle fikk ingen barn sammen og den 1. mai 1793 skriver de gjensidig testamente. Johan Andreas Christiansen Wølner får seg kone og barn i Øyestad og flytter etterhvert til Arendal. Etter at Petronelle blir enke, flytter hun til Johan Andreas i Arendal og dør der av alderdom den 11. februar 1820.
Historien om sølvtyven Christian Andreassen Wølner med familie går over mange sider i nevnte bok, og for den som er interessert, så er det vel verdt å lese.
Så da kan vel dessverre Petronelle avskrives som mor til en Petter Jacobsen Wølner.
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."