Min bestefars søsken
Moderator: MOD_Akershus
Min bestefars søsken
Jeg vil gjerne finne min bestefars søsken og deres familie. Min bestefars foreldre var Martin Julius Hansen født 21/12-1855 i Heggen og hustru Otilie Pedersdatter født 01/10-1856 på Kvernløkken i Modum. Datteren Hilda født 25/01-1878 i Drøbak ble gift med August Hansen født 1877 i Nittedal, han var stasjonsbetjent. De bodde i Heimdalsgaten 26 i Oslo i 1900. Dette er alt jeg vet. Håper noen kan hjelpe. En annen søster av min bestefar, Martha Otilie født 27/07-1891 ble gift med Alfred Hansen, en sønn er kjent Willy Hansen. Kanskje Alfred og August er brødre?
Er takknemlig for alle svar
Mvh
Jan Frode
Er takknemlig for alle svar
Mvh
Jan Frode
Sist redigert av dn09411 den 21. august 2006 kl. 15.26, redigert 1 gang totalt.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Min bestefars søsken
Hei Jan Frode!
Hvor var Martha Othilie i 1900 tellingen? Levde foreldrene da?
Hvor var Martha Othilie i 1900 tellingen? Levde foreldrene da?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Hei Laila.
Takk for at du er intressert. Så vidt jeg vet er Martha født og døpt i Sarpsborg 15/08-1891 og at hun ble gift. Hva tenker du på når du spør om hun er med i tellingen av 1900?
Er takknemlig for alle svar. Skjønner kansje du har noe å bidra med.
Som sagt så har jeg ikke peiling på hvor min bestefars søsken vandret.
Mvh
Jan Frode
Takk for at du er intressert. Så vidt jeg vet er Martha født og døpt i Sarpsborg 15/08-1891 og at hun ble gift. Hva tenker du på når du spør om hun er med i tellingen av 1900?
Er takknemlig for alle svar. Skjønner kansje du har noe å bidra med.
Som sagt så har jeg ikke peiling på hvor min bestefars søsken vandret.
Mvh
Jan Frode
Hei igjen Laila.
Jeg har kanskje noen tillegsopplysninger. Min bestefar og hans far var stenhuggere og fjellspengere. Ved en anledning gikk det galt. Sprengladningen gikk ikke av i tide. De ventet den tiden som var tilrekkelig men det gikk galt. Min oldefar ble drept da det smalt og min bestefar ble blind. Han giftet seg med sin pike som er og blir en som du kan ta hatten av for og være ydmyg. De fikk ti barn som bestefar aldri har sett. Jeg er eldste barnebarn og noe stolt.
Håper dette er noe til hjelp for deg.
sov godt
Mvh
Jan Frode
Tillegg:
Foreldrene til Mathea døde henholdsvis for Hans 10/05-1905 og for Otilie 08/02-1912
Jeg har kanskje noen tillegsopplysninger. Min bestefar og hans far var stenhuggere og fjellspengere. Ved en anledning gikk det galt. Sprengladningen gikk ikke av i tide. De ventet den tiden som var tilrekkelig men det gikk galt. Min oldefar ble drept da det smalt og min bestefar ble blind. Han giftet seg med sin pike som er og blir en som du kan ta hatten av for og være ydmyg. De fikk ti barn som bestefar aldri har sett. Jeg er eldste barnebarn og noe stolt.
Håper dette er noe til hjelp for deg.
sov godt
Mvh
Jan Frode
Tillegg:
Foreldrene til Mathea døde henholdsvis for Hans 10/05-1905 og for Otilie 08/02-1912
- Kontakt:
Hei!
Du hadde Hilda og hennes mann i 1900 tellingen i Heimdalsgaten 26, og derfor lurer jeg på hvor søsteren var i 1900 tellingen. Også hvor foreldrene er i 1900 er vesentlig.
Jenter hadde lett for å gifte seg i det kirkesognet der foreldrene tilhørte. Det var jo ofte foreldrene til jentene som betalte for dette.
hvis du ser på person nr 149748 så ser du Hilda og hennes mann i 1900tellingen, og jeg regner med at du har vært inne på Digitalarkivet og sjekket folketellingene tidligere
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 9748#nedre
Du hadde Hilda og hennes mann i 1900 tellingen i Heimdalsgaten 26, og derfor lurer jeg på hvor søsteren var i 1900 tellingen. Også hvor foreldrene er i 1900 er vesentlig.
Jenter hadde lett for å gifte seg i det kirkesognet der foreldrene tilhørte. Det var jo ofte foreldrene til jentene som betalte for dette.
hvis du ser på person nr 149748 så ser du Hilda og hennes mann i 1900tellingen, og jeg regner med at du har vært inne på Digitalarkivet og sjekket folketellingene tidligere
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 9748#nedre
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei Jan Frode
Har du sett i dødsfallsmeldingene etter dine oldeforeldre?
Der skal (i de fleste tilfeller) barna være oppført samt deres bosted.
Mvh
Marit Nyhus
Har du sett i dødsfallsmeldingene etter dine oldeforeldre?
Der skal (i de fleste tilfeller) barna være oppført samt deres bosted.
Mvh
Marit Nyhus
Hei Laila
Takk for at du svarer.
I tellingen av 1900 fra Onsøy er alle barna med untatt Hilda som er gift og bor ved det tidspunktet i Heimdals gt. i Oslo. Det er det eneste jeg vet om Hilda så langt.
Foreldrene: Martin døde 10/05-1905 og Otilie døde 08/02-1912. De har bodd på flere forskjellige plasser. Martin er født på plassen Dahler i Eiker så langt jeg vet.
Takk og ha en god dag
Mvh
Jan Frode
Takk for at du svarer.
I tellingen av 1900 fra Onsøy er alle barna med untatt Hilda som er gift og bor ved det tidspunktet i Heimdals gt. i Oslo. Det er det eneste jeg vet om Hilda så langt.
Foreldrene: Martin døde 10/05-1905 og Otilie døde 08/02-1912. De har bodd på flere forskjellige plasser. Martin er født på plassen Dahler i Eiker så langt jeg vet.
Takk og ha en god dag
Mvh
Jan Frode
Hei marit
Takk for at du er behjelpelig.
Kanskje dette vil lette noe på sløret. Men hvor skal jeg henvende meg da. Du skjønner jeg har mye å lære i dette faget.
Ha en god dag
Mvh
Jan Frode
Takk for at du er behjelpelig.
Kanskje dette vil lette noe på sløret. Men hvor skal jeg henvende meg da. Du skjønner jeg har mye å lære i dette faget.
Ha en god dag
Mvh
Jan Frode
- Kontakt:
Hei igjen, Jan Frode
Nå ble jeg forvirret, hvem er Martin? Var ikke faren en Hans Julius? Eller har jeg misforstått deg helt?
Grunnen til at jeg maser litt om dette med 1900-tellingen, er for å få en "følelse" med familien, og se hvordan den ser ut. Det er litt viktig for å kunne hjelpe deg.
jeg greier ikke sånn uten å bruke masse tid, finne familein i Onsø, dersom du kan gi eksakt skrivemåte, eller kopiere linken hit? Hvordan skrev foreldrene sine navn, og hva er fødestedet deres 1900 tellingen? Altså eksakte skrivemåter.
For å finne riktige dødsfalls-protokoller må du vite hvor personen døde. Disse er oppbevart på Riksarkivet. Noen er også oppbevart på Statsarkivet, men i ditt tilfelle er det samme lesesal, da Statsarkivet i Oslo omfatter Østfold også. (og det er samme lesesal som Riksarkivet).
Dersom jeg får den informasjonen som er nødvendig, kan det hende jeg kan hjelpe deg.

Nå ble jeg forvirret, hvem er Martin? Var ikke faren en Hans Julius? Eller har jeg misforstått deg helt?
Grunnen til at jeg maser litt om dette med 1900-tellingen, er for å få en "følelse" med familien, og se hvordan den ser ut. Det er litt viktig for å kunne hjelpe deg.
jeg greier ikke sånn uten å bruke masse tid, finne familein i Onsø, dersom du kan gi eksakt skrivemåte, eller kopiere linken hit? Hvordan skrev foreldrene sine navn, og hva er fødestedet deres 1900 tellingen? Altså eksakte skrivemåter.
For å finne riktige dødsfalls-protokoller må du vite hvor personen døde. Disse er oppbevart på Riksarkivet. Noen er også oppbevart på Statsarkivet, men i ditt tilfelle er det samme lesesal, da Statsarkivet i Oslo omfatter Østfold også. (og det er samme lesesal som Riksarkivet).
Dersom jeg får den informasjonen som er nødvendig, kan det hende jeg kan hjelpe deg.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Tellingsår: 1900
Kommune: Onsøy
Kommunenummer: 0134
Navn på bosted: Okseviken
Antall personer registrert på bostedet: 8
--------------------------------------------------------------------------------
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Martin Hansen hf g Stenhugger 1855 Modum Bu
Otilie Pedersdatter hm g Stenhuggerkone 1856 Eker Bu
Peder Martinsen s ug Sjømand 1879 Drøbak Ak
Martin Martinsen s ug Sjømand 1883 Onsø Sm
Hans Martinsen s ug Stenhugger 1886 Onsø Sm
Marta Hansdatter d ug Datter 1891 Onsø Sm
Thomas Martinsen s ug Søn 1894 Onsø Sm
Sverre Martinsen s ug Søn 1896 Onsø Sm
Hei igjen Laila.
Setter pris på hva du gjør. Har lagt ved tellingen fra Onsøy.
Bestefar døde på Okseviken i Onsøy, 22/03-1955 og gravlagt 26/03 på Gressvik kirke.
Du lurer på Martin, det er min bestefars fars navn.
Håper at jeg ikke roter det til alt for mye for deg. Bare spør, skal svare om jeg kan.
Mange takk for det du gjør.
Mvh
Jan Frode
Kommune: Onsøy
Kommunenummer: 0134
Navn på bosted: Okseviken
Antall personer registrert på bostedet: 8
--------------------------------------------------------------------------------
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Martin Hansen hf g Stenhugger 1855 Modum Bu
Otilie Pedersdatter hm g Stenhuggerkone 1856 Eker Bu
Peder Martinsen s ug Sjømand 1879 Drøbak Ak
Martin Martinsen s ug Sjømand 1883 Onsø Sm
Hans Martinsen s ug Stenhugger 1886 Onsø Sm
Marta Hansdatter d ug Datter 1891 Onsø Sm
Thomas Martinsen s ug Søn 1894 Onsø Sm
Sverre Martinsen s ug Søn 1896 Onsø Sm
Hei igjen Laila.
Setter pris på hva du gjør. Har lagt ved tellingen fra Onsøy.
Bestefar døde på Okseviken i Onsøy, 22/03-1955 og gravlagt 26/03 på Gressvik kirke.
Du lurer på Martin, det er min bestefars fars navn.
Håper at jeg ikke roter det til alt for mye for deg. Bare spør, skal svare om jeg kan.
Mange takk for det du gjør.
Mvh
Jan Frode
- Kontakt:
Ah - så Martin var den du først kalte Hans Julius
Skal ta med dette på onsdag når jeg drar på arkivet - så får vi se.

Skal ta med dette på onsdag når jeg drar på arkivet - så får vi se.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei Laila.
Ja det stemmer. håper ikke det ble for mye rot for deg.
ha en god dag
Jan Frode
Ja det stemmer. håper ikke det ble for mye rot for deg.
ha en god dag
Jan Frode
- Kontakt:
Hei!
En kjapp titt i Dødsfallsprotokollen for Onsøy på dødsmeldingen til
Stenhuggers Enke Othilie Hansen Okseviken, født i Skotselven 2. mars 1856 - død 8.2.1912
etterlater seg følgende barn:
1. Datter Hilda Hansen 34 år, g. m. form. August Hansen Xania (Kristiania).
2. søn Olaf Martinsen 32 år
3. Hans Martinsen 25 år
4 datter Marta Martinsen 20 år
5. Thomas Martinsen 18 år
6. Sverre Martinsen 15 år
Etter later sig ca 200 kroner og litt indbo. Dækker saavidt begravelsesomkosninger.
Ingen Gjeld.
En kjapp titt i Dødsfallsprotokollen for Onsøy på dødsmeldingen til
Stenhuggers Enke Othilie Hansen Okseviken, født i Skotselven 2. mars 1856 - død 8.2.1912
etterlater seg følgende barn:
1. Datter Hilda Hansen 34 år, g. m. form. August Hansen Xania (Kristiania).
2. søn Olaf Martinsen 32 år
3. Hans Martinsen 25 år
4 datter Marta Martinsen 20 år
5. Thomas Martinsen 18 år
6. Sverre Martinsen 15 år
Etter later sig ca 200 kroner og litt indbo. Dækker saavidt begravelsesomkosninger.
Ingen Gjeld.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei igjen.
Mange takk for dette. det var intressant.
Dette er nytt for meg.
Ja det er ikke alle forunt å være rike.
Ser du har en annen fødselsdag en meg. Jeg har 01/10-1856 døpt 07/12-1856 i Snarum kirke. Etter det jeg vet er hun født på Kvernløkken plass i Eiker, men Skotselven er vel også der.
Atter takk for at du er villig til å hjelpe meg
Mvh
Jan Frode
Mange takk for dette. det var intressant.
Dette er nytt for meg.
Ja det er ikke alle forunt å være rike.
Ser du har en annen fødselsdag en meg. Jeg har 01/10-1856 døpt 07/12-1856 i Snarum kirke. Etter det jeg vet er hun født på Kvernløkken plass i Eiker, men Skotselven er vel også der.
Atter takk for at du er villig til å hjelpe meg
Mvh
Jan Frode
- Kontakt:
Hva er kilden din for fødselsdatoen?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
hei igjen
Det er Family Search.
Er den ikke riktig?
Mvh
Jan Frode
Det er Family Search.
Er den ikke riktig?
Mvh
Jan Frode
- Kontakt:
Kan du kopiere inn her eksakt hva som står der?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
hei
her er det du spurte om
Jan Frode
Ottilia <PEDERSDATTER>
Sex: F
Event(s):
Birth: 01 Sep 1856 Place: <Modum, Buskerud, Norway>
Christening: 07 Dec 1856 Place: Modum, Buskerud, Norway
Parents:
Father: Peder JENSEN
Mother: Christine HANSDR
Source Information:
Batch Number: C428547
Source Dates: 1850 - 1864
Film or Fiche Number: 278203
Collection Details: Modum; Den Norske Kirke
her er det du spurte om
Jan Frode
Ottilia <PEDERSDATTER>
Sex: F
Event(s):
Birth: 01 Sep 1856 Place: <Modum, Buskerud, Norway>
Christening: 07 Dec 1856 Place: Modum, Buskerud, Norway
Parents:
Father: Peder JENSEN
Mother: Christine HANSDR
Source Information:
Batch Number: C428547
Source Dates: 1850 - 1864
Film or Fiche Number: 278203
Collection Details: Modum; Den Norske Kirke
- Kontakt:
Det er helt sikkert noen som har skrevet feil - kan være meg - eller han som noterte i dødsfallsprotokollen. Jeg fikk dessverre ikke tatt kpi. Mulig jeg får sett en gang til neste gang.
Uansett, de barna som er nevnt, er de rette, så det er helt klart det er din anemor.
Det viktige her er jo at det kun er den ene datteren som er gift, den andre er enda ugift. Guttene kan en ikke si noe om, de har sin egen identitet.
Uansett, de barna som er nevnt, er de rette, så det er helt klart det er din anemor.
Det viktige her er jo at det kun er den ene datteren som er gift, den andre er enda ugift. Guttene kan en ikke si noe om, de har sin egen identitet.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei
Takk, dette letter veldig mye da jeg har hatt en liten tvil om jeg ha vært på riktig spor. Den andre datteren giftet seg også, men etter moren var død med Alfred Hansen "var det bror til August Hansen"? Det er ett annet tema. Nå er jeg i alle fall på rett kurs.
Kan du som Moderator flytte "Hans Iversen 1766 Daler i Sydeberg" til rette plass, da bemerkninger er "hva er dette" og dette hører under. Som ny i dette forum er alle barn i børjan.
Mvh
Jan Frode
Takk, dette letter veldig mye da jeg har hatt en liten tvil om jeg ha vært på riktig spor. Den andre datteren giftet seg også, men etter moren var død med Alfred Hansen "var det bror til August Hansen"? Det er ett annet tema. Nå er jeg i alle fall på rett kurs.
Kan du som Moderator flytte "Hans Iversen 1766 Daler i Sydeberg" til rette plass, da bemerkninger er "hva er dette" og dette hører under. Som ny i dette forum er alle barn i børjan.
Mvh
Jan Frode
- Kontakt:
Vi må snart begynne å finne en link til Nittedal, for å forsvare at vi holder oss i Nittedal-forumet. (vi kommer oss vel over på svigersønnen etter hvert)
Men tenkte på en ting - du bør kanskje få bekreftet Otilie sin fødselsdato med noe annet enn familysearch. Hva med ekteskapet - har du finnet når/hvor de giftet seg?
Men tenkte på en ting - du bør kanskje få bekreftet Otilie sin fødselsdato med noe annet enn familysearch. Hva med ekteskapet - har du finnet når/hvor de giftet seg?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Siden jeg fant denne, kan jeg legge denne her (endelig er vi i Nittedal) - dette må bekreftes ved at vi finner ekteskapet til August og Hilda.
I kirkebok Nittedal MINI 6 s61 nr 7
F. 30 desember 1877, dpt 7. april 1878
August
egte
Foreldre
Husmand og æskemager Martin Hansen (1851) og hustru Karen Arnesdatter (1851)
de bodde på Kjuls-eie.
Fadderne er så vonde å lese at de får vi ta ved en annen anledning.
Denne familien bodde altså på Kjuls-eie, og i 1875 finner jeg følgende familie på Snippen - som også skal være under Kjul:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =942#nedre
Jeg prøvde å finne ekteskapet i Onskøy-kirkebøkene i går, men det så ut som de var vekk. (Noen brukte dem sikkert).
I kirkebok Nittedal MINI 6 s61 nr 7
F. 30 desember 1877, dpt 7. april 1878
August
egte
Foreldre
Husmand og æskemager Martin Hansen (1851) og hustru Karen Arnesdatter (1851)
de bodde på Kjuls-eie.
Fadderne er så vonde å lese at de får vi ta ved en annen anledning.
Denne familien bodde altså på Kjuls-eie, og i 1875 finner jeg følgende familie på Snippen - som også skal være under Kjul:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =942#nedre
Jeg prøvde å finne ekteskapet i Onskøy-kirkebøkene i går, men det så ut som de var vekk. (Noen brukte dem sikkert).
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Har bare det giftemålet du har fått. Hun ble konfirmert i Heggen kirke 12/10-1878. Hilda ble nok gift i Oslo eller Nittedal. Martin og Otilie tilhørte ikke statskirken men tror det var Pinsemenigheten.
Jan Frode
Jan Frode