Ragnhild Pedersdatter døde 02.08.1869 i Hidlesundet 96 år gammel (ifg kirkebok for Sjernarøy). I folketellingen for 1865 er hun registrert som 88 år gammel enke. Der står det også at hun var født i Hjelmeland prestegjeld.
Ektemannen Lars Larsen døde 22.10.1841 i Hidlesundet 64 år gammel. Alderen og det at han kalte datteren Gunvor taler for at han er den Lars Larsen som ble døpt 25.10.1778 i Jelsa som ”uægte”sønn av Lars Jonassen Winger (Nr. 18f under Venja i Sjernarøy bygdebok – min antagelse) og Gunvor Kjetilsdatter (Nr. 8b under Tveitarå i Jelsa Bygdebok – min antagelse)
Ifg kirkebøker for Nerstrand og Sjernarøy hadde de følgende barn:
Gunvor - født på Ellingsnes under Skjelsnes, døpt 28.03.1813
Lars - født i Hidlesundet, døpt 12.02.1815
Henrik - født i Hidlesundet 01.09.1829 (min tip-tip-oldefar)
Spørsmålet er hvem Ragnhild Pedersdatter foreldre var ? Under Røykjenes i Jelsa bygdebok finnes en Ragnhild født 1770 (stemmer med kirkebok for Jelsa) datter av Per (Peder) Henriksen og Sissel Gunnarsdotter. Hun ble gift 24.06.1805 med en Lars Larsen Grønnevika.
Er det den samme Lars som nevnt over ?
Det som taler for at det er denne Ragnhild er at en av hennes sønner heter Henrik som hennes farfar. Dersom det er henne var hun 50 år da Henrik ble født og 99 da hun døde (ikke 96 som kirkeboken sier) Det som taler imot er at hun står oppført som født i Hjelmeland Prestegjeld i 1865-tellingen.
Er det noen som kan kaste lys over dette og bekrefte/avkrefte teoriene over ?
Finnes det evt. flere barn enn de 3 nevnt over, døbt andre steder enn Sjernarøy? (De hadde vært gift i 8 år da første registrerte barn Gunvor ble født)
Finnes det en annen Raghild Pedersen (fra Hjelmeland) som ble gift med en Lars Larsen ?
PS ! I Sjernarøy Bygdebok er det full forvirring rundt disse personene. De er blandet sammen med ekteparet Lars Larsen og Ragnhild Danielsdatter ! (ref. Hidlesundet nr.3, Ellingsnes nr. 9, Jørstadneset nr. 22 og Kræmervågen nr. 4)
Ragnhild Pedersdatter d. i Hidlesundet, hvem var foreldrene?
Moderator: MOD_Rogaland
-
- Sted: NÆRBØ
-
Re: Ragnhild Pedersdatter d. i Hidlesundet, hvem var foreldr
Siden sist har jeg blitt klar over at det finnes en nyere bygdebok som omhandler Sjernarøy, nemlig "Finnøy gard og ætt IV - Sjernarøy 1" av Hans Eyvind Næss.
Der på husmannsplassen Ellingsnes under Skjelsnes er Ragnhild Pedersdatter registrert som gift (24.06.1805) med Lars Larsen (kalla grønnevik i 1805). Hun var (som mine antagelser) f. 1770 på Røykjenes som dotter av Peder Henriksen og Sissel Gunnarsdtr.
De er registrerte med barna Peder Larsen f. 11.06.1806 og Gunvor Larsdtr. f. 28.03.1813.
I denne nye bygdeboka er det prøvd å rydde opp i sammenblandingen med ekteparet Lars Larsen og Ragnhild DANIELSDATTER. Etter min mening er det fortsatt ikke riktig i forhold til det som kirkebøkene / folketellingene forteller.
Min tip-tip-oldefar Henrik Larson (f. 1829) og broren Lars (f. 1815) er i den nye bygdeboka fortsatt registrert som sønner av Lars Larsen og Ragnhild DANIELSDATTER selv om kirkebøkene vitterlig sier at Ragnhild PEDERSDATTER er navnet til moren. Da Henrik ble konfirmert i 1835 heter også moren Ragnhild PEDERSDATTER. I folketellingen for 1865 er det enken Ragnhild PEDERSDATTER som bor i Hillesundet og det er hun som i kirkebøkene er registrert død 02.08.1869 i Hidlesundet.
Ragnhild DANIELSDATTER har i den nye bygdeboka OGSÅ fått dødsdato 02.08.1869.
Min teori er at Ragnhild DANIELSDATTER og ektemannen Lars Larsen (Rørheim) aldri har bodd i Hidlesundet og at den Lars Larsen som døde i Hidlesundet 22.10.1841 er ektemannen til Ragnhild PEDERSDATTER (og ikke ektemannen til R. DANIELSDATTER som den nye bygdeboka hevder).
Ragnhild DANIELSDATTER og Lars Larsen (Rørheim) er i den nye bygdeboka først registrerte som plassfolk under Jørstadneset, der har Lars Larsen (Rørheim) fått en annen dødsdato, nemlig 20.06.1841. (Datoen stemmer med kirkebøkene - der det også står at han døde som husmann på Jørstadneset).
Dersom min teori er riktig er det ett spørsmål som gjenstår: Når og hvor døde Ragnhild DANIELSDATTER ? (selv om hun "ikke lenger" er min tip-tip-tip-oldemor hadde det vært interessant å vite)
Der på husmannsplassen Ellingsnes under Skjelsnes er Ragnhild Pedersdatter registrert som gift (24.06.1805) med Lars Larsen (kalla grønnevik i 1805). Hun var (som mine antagelser) f. 1770 på Røykjenes som dotter av Peder Henriksen og Sissel Gunnarsdtr.
De er registrerte med barna Peder Larsen f. 11.06.1806 og Gunvor Larsdtr. f. 28.03.1813.
I denne nye bygdeboka er det prøvd å rydde opp i sammenblandingen med ekteparet Lars Larsen og Ragnhild DANIELSDATTER. Etter min mening er det fortsatt ikke riktig i forhold til det som kirkebøkene / folketellingene forteller.
Min tip-tip-oldefar Henrik Larson (f. 1829) og broren Lars (f. 1815) er i den nye bygdeboka fortsatt registrert som sønner av Lars Larsen og Ragnhild DANIELSDATTER selv om kirkebøkene vitterlig sier at Ragnhild PEDERSDATTER er navnet til moren. Da Henrik ble konfirmert i 1835 heter også moren Ragnhild PEDERSDATTER. I folketellingen for 1865 er det enken Ragnhild PEDERSDATTER som bor i Hillesundet og det er hun som i kirkebøkene er registrert død 02.08.1869 i Hidlesundet.
Ragnhild DANIELSDATTER har i den nye bygdeboka OGSÅ fått dødsdato 02.08.1869.
Min teori er at Ragnhild DANIELSDATTER og ektemannen Lars Larsen (Rørheim) aldri har bodd i Hidlesundet og at den Lars Larsen som døde i Hidlesundet 22.10.1841 er ektemannen til Ragnhild PEDERSDATTER (og ikke ektemannen til R. DANIELSDATTER som den nye bygdeboka hevder).
Ragnhild DANIELSDATTER og Lars Larsen (Rørheim) er i den nye bygdeboka først registrerte som plassfolk under Jørstadneset, der har Lars Larsen (Rørheim) fått en annen dødsdato, nemlig 20.06.1841. (Datoen stemmer med kirkebøkene - der det også står at han døde som husmann på Jørstadneset).
Dersom min teori er riktig er det ett spørsmål som gjenstår: Når og hvor døde Ragnhild DANIELSDATTER ? (selv om hun "ikke lenger" er min tip-tip-tip-oldemor hadde det vært interessant å vite)
-
Hei
Ragnhild DANIELSDATTER døde 26.08.1847 på Øvre Tasta i Stavanger. To av døtrene bodde der.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-60
Mvh
Martin T
Ragnhild DANIELSDATTER døde 26.08.1847 på Øvre Tasta i Stavanger. To av døtrene bodde der.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-60
Mvh
Martin T
Du mener vel at Henrik er født 1. September 1820 ?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-19
Men at moren skal være den døpt i 1770, 50 år når hun får Henrik, høres litt utrolig ut.
Her er hun nok i 1801, på Kaltveit, Jelsa. Sammen med broren Henrik og foreldrene.
MEN, 24 år i 1801 skulle være f. ca. 1777 eller deromkring, noe som passer bedre med barn f. 1820.
Jelsøe Jelsøe Kaltved 1138
Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
504518 * Henrik Pedersen Husbonde 34 Begge i 1ste ægteskab Gaardmand og enroul. matros M
504519 Marthe Jonsdtr Hans kone 40 Begge i 1ste ægteskab K
504520 Sicelle Henriksdtr Deres børn 10 K
504521 Jone Henriksen Deres børn 7 M
504522 Henrik Henriksen Deres børn 5 M
504523 Peder Henriksen Deres børn 2 M
504524 Ragnild Pedersdtr Husbond. søster 24 Ugift K
504525 Ole Olsen Deres tienestedreng 14 M
504526 Peder Henriksen Husbond. fader 75 Begge i 1ste ægteskab Folgefolk M
504527 Sicella Gunnersdtr Hans kone 78 Begge i 1ste ægteskab[b]
At det er riktig person du har funnet kommer vel også frem ved vielsen i 1805: Lars Larsen Grønnevigen og pigen Ragnille Persdtr Kaltved.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-139
Jeg har ikke funnet noen Ragnhild Pedersdtr. døpt i Jelsa ca. 1775-80.
I Hjelmeland er det en f. 1777, datter til Peder Suelsvig. Men det er nok datter til Peder Ellingsen Skjelsvik på Fister og kone Marta Hansdtr)
Det er også en født på Sande i 1775, men det er datter til Peder Torsen (Sande #84) og kone Synnøve Torsdtr.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-19
Men at moren skal være den døpt i 1770, 50 år når hun får Henrik, høres litt utrolig ut.
Her er hun nok i 1801, på Kaltveit, Jelsa. Sammen med broren Henrik og foreldrene.
MEN, 24 år i 1801 skulle være f. ca. 1777 eller deromkring, noe som passer bedre med barn f. 1820.
Jelsøe Jelsøe Kaltved 1138
Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
504518 * Henrik Pedersen Husbonde 34 Begge i 1ste ægteskab Gaardmand og enroul. matros M
504519 Marthe Jonsdtr Hans kone 40 Begge i 1ste ægteskab K
504520 Sicelle Henriksdtr Deres børn 10 K
504521 Jone Henriksen Deres børn 7 M
504522 Henrik Henriksen Deres børn 5 M
504523 Peder Henriksen Deres børn 2 M
504524 Ragnild Pedersdtr Husbond. søster 24 Ugift K
504525 Ole Olsen Deres tienestedreng 14 M
504526 Peder Henriksen Husbond. fader 75 Begge i 1ste ægteskab Folgefolk M
504527 Sicella Gunnersdtr Hans kone 78 Begge i 1ste ægteskab[b]
At det er riktig person du har funnet kommer vel også frem ved vielsen i 1805: Lars Larsen Grønnevigen og pigen Ragnille Persdtr Kaltved.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-139
Jeg har ikke funnet noen Ragnhild Pedersdtr. døpt i Jelsa ca. 1775-80.
I Hjelmeland er det en f. 1777, datter til Peder Suelsvig. Men det er nok datter til Peder Ellingsen Skjelsvik på Fister og kone Marta Hansdtr)
Det er også en født på Sande i 1775, men det er datter til Peder Torsen (Sande #84) og kone Synnøve Torsdtr.
Her er Peder Henriksen Kaltvedts skifte i 1826:
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23902/388/
Om eldste datter Ragnhild Pedersdtr. står ganske riktig at hun er gift med Lars Larsen av pladset Sundet under gården Hille (Hidle) i Siernerø skibrede. Men alder er ikke nevnt.
Broren Henrik er død, hans barn er arvinger. En yngre søster Mari er død, og etterlater seg sønnen Ole Jakobsen, 24 år.
Yngste bror er Gunnar Pedersen som bor på Sunde i Madla.
NB: Utfra dette skiftet må opplysningene i Hjelmelandsboka B.1 side 187, Skiftun #118 være feil. Her står at Gunnar Pedersen f. 1769 var fra Bjørkestølen i Årdal, at han flyttet mye, men til sist havnet på Sunde i Madla i 1822. Det samme står på denne random valgte WEB siden: http://vagshaug.no/allslekt/19549.htm
Hva som ev. står i Madla boken vet jeg ikke.
Da er det bare alderen på Ragnhild som spriker..... i.f. oppgitt alder 1801 og 1865 skal hun være født 1777. Oppgitt alder ved begravelsen betyr f.c. 1773, men slikt pleier jo aldri å stemme 100%.
En mulighet er altså at den Ragnhild som døpes 1 Nov 1770 døde liten, og at en Ragnhild som ikke finnes døpt senere ble kalt opp.
Ellers så manglet Ragnhild nøyaktig 2 måneder på å være 50 når Henrik ble født. Det er vel ingen umulighet, men så høy alder og at alt gikk bra var vel sjelden den gang vil jeg tro....
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23902/388/
Om eldste datter Ragnhild Pedersdtr. står ganske riktig at hun er gift med Lars Larsen av pladset Sundet under gården Hille (Hidle) i Siernerø skibrede. Men alder er ikke nevnt.
Broren Henrik er død, hans barn er arvinger. En yngre søster Mari er død, og etterlater seg sønnen Ole Jakobsen, 24 år.
Yngste bror er Gunnar Pedersen som bor på Sunde i Madla.
NB: Utfra dette skiftet må opplysningene i Hjelmelandsboka B.1 side 187, Skiftun #118 være feil. Her står at Gunnar Pedersen f. 1769 var fra Bjørkestølen i Årdal, at han flyttet mye, men til sist havnet på Sunde i Madla i 1822. Det samme står på denne random valgte WEB siden: http://vagshaug.no/allslekt/19549.htm
Hva som ev. står i Madla boken vet jeg ikke.
Da er det bare alderen på Ragnhild som spriker..... i.f. oppgitt alder 1801 og 1865 skal hun være født 1777. Oppgitt alder ved begravelsen betyr f.c. 1773, men slikt pleier jo aldri å stemme 100%.
En mulighet er altså at den Ragnhild som døpes 1 Nov 1770 døde liten, og at en Ragnhild som ikke finnes døpt senere ble kalt opp.
Ellers så manglet Ragnhild nøyaktig 2 måneder på å være 50 når Henrik ble født. Det er vel ingen umulighet, men så høy alder og at alt gikk bra var vel sjelden den gang vil jeg tro....