Samuel Ormsen Kirkhus (1739-1803)

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
dn34963
Sted: STAVANGER

Samuel Ormsen Kirkhus (1739-1803)

Legg inn av dn34963 » 28. mai 2018 kl. 17.15

Samuel, som var sønn av Orm Pedersen ,Kirkhus i Årdal , ble 5/11 1769 gift med Berta Larsdatter. De bodde først ei tid på Vadla(Årdal) , siden på Sanden u/Kirhus, før de rundt 1779 flyttet til Stavanger, hvor de slo seg ned på den største av kvitsøyene utenfor Østervåg. (Det som siden er blitt kjent som Sølyst etter at lysthuset ble bygget 1 1828). Familien var fiskere og sjøfolk, og det er en stor etterslekt etter dem.
Utfordringen er å finne opphav og bakgrunnen til den Berta som ble gift med Samuel. Hun døde i 1817, og ble gravlagt i Stavanger 11/1 det året .Ut fra alder oppgitt ved dødsfallet og oppgiften i folketellingen 1801, er det trolig at hun ble født i 1738/39, og da trolig i Årdal/Hjelmeland området.
Siden en av sønnene er kalt Thore, har det vært tenkt at far hennes kunne ha vært Lars Toresen Måland fra Årdal, men det er bare det at han ikke kan sees registrert med ei datter som hette Berte/Berta.
Så jeg trenger hjelp fra andre som måte ha studert famileforhold i Årdalskretser rundt midten av 1700 tallet.
At jeg har saumfart skifter og kirkebøker etter denne Berta, betyr ikke at jeg har fått med meg alt, og det er lett å overse viktige opplysninger ; og dessuten, det er ikke sikkert at hun er av Årdals ætt heller.
Opplysninger mottas med takk.

gj26206
Sted: Randaberg

Re: Samuel Ormsen Kirkhus (1739-1803)

Legg inn av gj26206 » 30. mai 2018 kl. 13.49

Hei

Jeg har funnet denne som kan passe

Name Berthe Larsdatter
Gender Female
Christening Date 27 Jan 1740
Christening Place SJERNAROY, ROGALAND, NORWAY
Father's Name Lars Siursen
Mother's Name Marthe Rasmusdr

Mvh

Svein

dn34963
Sted: STAVANGER

Legg inn av dn34963 » 30. mai 2018 kl. 14.26

Videre til etterlysingen etter Berta Larsdatter , trolig fra Hjelmelandsområdet , så har jeg tidlig i arbeidet sett på den nevnte familen fra Søre Hidle(Sj) som fikk døpt datteren Berta 27 jan. 1840.(Døpt i Finnøy kirke) Hun var datter av Lars Sjursen (Sievertsen) som var fra Mysing i Helleland. Beklageligvis døde denne Berta kort tid etter dåpen, og hun er grl.
12 feb. samme år.
Dette var Lars sitt andre gifte, og det ble etter det jeg husker inngått tidlig i 1724, mens de registrerte barna er døpt sent på 1730 tallet.Trolig har de hatt andre barn før de som er registrert i bygdebøker og slektoppsett, men det har ikke skriftlig belegg for. Dessuten, om det hadde vært en Berta født tidligere, si rundt 1736/37 som hadde vokst opp, ville det være lite trolig at de døpte et nytt pikebarn med samme navn 3-4 år senere. Så den tråden har jeg faktisk lagt til side.
Det samme gjelder den Berta som faktisk kom fra Vadla traktene i Årdal, og dermed kunne ha passet inn i bildet. Jeg tenker her på Berta Larsdatter, datter av Lars Jonsem Vadla og kona Borghild Jakobsdatter som bode på plassen Grov under Vadla før de flytta til Helgøy. Det er bare det at denne Berta nok ble gift til Vatland, så der stoppet også det sporet.
Beklageligvis er det liten dokumentasjon/kirkeboksinnføringer for Hjelmeland fra midten av 1700 tallet, og derfor blir det mye gjettverk og antagelser. Det ideelle samsvaret ville ha vært om en Lars Toresen hadde kunnet passe inn som far, siden en av sønnene i ekteskapet med Samuel fikk navnet Tore. Og Tore navnet er ukjent i den nære slekta til Samuel. Den eneste som da passer inn er Lars Toresen Måland her fra Årdal, men det er bare det at jeg ikke kan se at han har hatt ei datter med navn Berta, selv om ellers hadde passet in med både lokalitets nærhet og tidsperiode.
Så ..... det er nok ikke så lett å finne ut av problemet. Eller hva sier dere andre som måtte lese dette.
MVH
Svein

gj06006
Sted: OPPHAUG

Legg inn av gj06006 » 31. mai 2018 kl. 22.25

Brukerforumet:

Litt att og fram i Årdals slekter(Hjelmeland)

https://forum.arkivverket.no/forum/6-br ... get-forum/
Mvh Ann-Mary Engum

Svar

Gå tilbake til «Hjelmeland»