Olaf Vesterlund, f.ca 1890 i Sverige *
Moderator: MOD_Rogaland
-
Olaf Vesterlund, f.ca 1890 i Sverige *
Er det noen som vet mer om Olaf Vesterlund? Han ble trolig født rundt 1890 i Sverige. Jeg har søkt i diverse arkiver under Olov/Olof/Olaf og Vesterlund/Westerlund.
Han fikk en datter med Teresia M. Hansen i Kopervik 5. mars 1914.
18. oktober samme år fikk han en ny datter med Kornelie Knutsdatter Nordskog i Sveio.
24. februar fikk han en sønn med Jensine Iversen i Haugesund.
Han står oppført med få og usikre opplysninger, men alle barna var «uekte».
Jeg regner med at det er samme mannen.
4. oktober 1921 fikk Olav Vesterlund en sønn med Karen Kaasa på Notodden i Telemark. Kanskje er det samme mannen?
Er det noen som vet hvor han kom fra? Hva gjorde han i Norge, og måtte han stå til ansvar for alle barna han fikk? Takknemlig for flere opplysninger.
Han fikk en datter med Teresia M. Hansen i Kopervik 5. mars 1914.
18. oktober samme år fikk han en ny datter med Kornelie Knutsdatter Nordskog i Sveio.
24. februar fikk han en sønn med Jensine Iversen i Haugesund.
Han står oppført med få og usikre opplysninger, men alle barna var «uekte».
Jeg regner med at det er samme mannen.
4. oktober 1921 fikk Olav Vesterlund en sønn med Karen Kaasa på Notodden i Telemark. Kanskje er det samme mannen?
Er det noen som vet hvor han kom fra? Hva gjorde han i Norge, og måtte han stå til ansvar for alle barna han fikk? Takknemlig for flere opplysninger.
- Marit Lorvik Sørli
Re: Olaf Vesterlund
For å få litt mer " kjøtt på benene " :
Link til dåpen til datteren født i 1914 , der det er notert at han var sjømann , og bosatt i Haugesund.
nr 3
https://www.digitalarkivet.no/kb20060802020184
Ved sønnens dåp i 1916 er faren oppgitt å være " Løsarbeider " . Fødselsår 1891.
nr 63
https://www.digitalarkivet.no/kb20060802030448
Link til dåpen til datteren født i 1914 , der det er notert at han var sjømann , og bosatt i Haugesund.
nr 3
https://www.digitalarkivet.no/kb20060802020184
Ved sønnens dåp i 1916 er faren oppgitt å være " Løsarbeider " . Fødselsår 1891.
nr 63
https://www.digitalarkivet.no/kb20060802030448
-
Takk! Jeg er kjent med føde- og dåpsopplysningene (i Digitalarkivet), men jeg finner ikke den «riktige» Vesterlund i svenske arkiver eller andre steder ...
- Marit Lorvik Sørli
Skjønner at du kjenner til dette.
Legger ut link til disse opplysningene slik at de som vil prøve å hjelpe deg kan se informasjonene gitt i originalinnføringene uten å måtte lete dem opp selv.
Originalinnføringer kan av og til inneholde verdifull informasjon for videre leting.
Derfor settes det pris på at link til disse legges ved etterlysninger.
Legger ut link til disse opplysningene slik at de som vil prøve å hjelpe deg kan se informasjonene gitt i originalinnføringene uten å måtte lete dem opp selv.
Originalinnføringer kan av og til inneholde verdifull informasjon for videre leting.
Derfor settes det pris på at link til disse legges ved etterlysninger.
-
Takk for innspill! Skal huske på det neste gang ... Jeg er ny 

- Åsbjørg Johanna Susort
- Sted: Skåredalen
-
Re: Olaf Vesterlund, f.ca 1890 i Sverige *
Hei! Det er mulig jeg har konkludert for tidlig, men i fødselsregisteret på Notodden står Olaf Vesterlund som svensk:Kirkebøker: SAKO, Notodden kirkebøker, J/Ja/L0001: Fødselsregister nr. 1, 1916-1924, s. 137 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
Både alder og "framferd" likner på eksemplene fra Vestlandet.
Både alder og "framferd" likner på eksemplene fra Vestlandet.
- Åsbjørg Johanna Susort
- Sted: Skåredalen
Fra Norsk Kundgjørelsestidende 6. des 1916
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen
Åsbjørg
Åsbjørg
-
Tusen takk! Den var fin
Da er vi ett skritt videre, og det er ikke mindre sannsynlig at dette er samme mannen.

-
Takk også for kildetips! Det var nyttig:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Har man funnet rett Olaf Westerlund?
Jeg har dna- treff med et slektstre hvor jeg har treff på en lang rekke personer og hvor Olaf Jentoft Westerlund født 1889 i Strømnes, Vågan, (Gimsøy) Nordland er den mest sannsynlige far til min farfar. Farfar er for øvrig fra Haugesund, men en del år yngre enn fødslene det refereres til i denne tråden.
Olaf Jentoft Westerlunds far var svensk og innvandret antageligvis med sin familie fra Piteå, Vâsterbotten i Nord-Sverige.
Jeg har dna- treff med et slektstre hvor jeg har treff på en lang rekke personer og hvor Olaf Jentoft Westerlund født 1889 i Strømnes, Vågan, (Gimsøy) Nordland er den mest sannsynlige far til min farfar. Farfar er for øvrig fra Haugesund, men en del år yngre enn fødslene det refereres til i denne tråden.
Olaf Jentoft Westerlunds far var svensk og innvandret antageligvis med sin familie fra Piteå, Vâsterbotten i Nord-Sverige.
-
Takk for svar!
Jeg har avskrevet Olaf J. Westerlund tidligere, fordi livet hans ikke passer med de opplysningene jeg har hatt med «vår» Westerlund. Jeg vet også at det finnes en Westerlund-familie i Haugesund, blant annet med en kjent politiker, og den familien har jeg ikke funnet koblinger til.
Samtidig er det lett å låse seg til tidligere sannheter, så jeg skal sjekke nærmere med åpne øyne.
Siden du har tatt DNA-test, kan jo det gi noen svar som enten kan bekrefte eller avkrefte sammenhenger.
Flott at tråden lever videre.
Jeg har avskrevet Olaf J. Westerlund tidligere, fordi livet hans ikke passer med de opplysningene jeg har hatt med «vår» Westerlund. Jeg vet også at det finnes en Westerlund-familie i Haugesund, blant annet med en kjent politiker, og den familien har jeg ikke funnet koblinger til.
Samtidig er det lett å låse seg til tidligere sannheter, så jeg skal sjekke nærmere med åpne øyne.
Siden du har tatt DNA-test, kan jo det gi noen svar som enten kan bekrefte eller avkrefte sammenhenger.
Flott at tråden lever videre.
-
Takk for hurtig svar!
Kan være bra å se på ting med nye øyne som du sier. Jeg kommer til å sjekke opplysningene fra denne tråden opp mot øvrige dna-matcher jeg har for å se om det er noen treff i relasjon til de tre- fire fødslene som nevnes her. For mitt eget vedkommende er jeg ihvertfall 99% sikker på at Olaf J er rett Westerlund. Hvis ikke ham, da må det være hans bror Adolf eller eventuelt en ukjent bror. Har også testet y-dna for å finne fars-linjen. Også denne samsvarer med Westerlund, med flere treff knyttet til Piteå og Västerbotten.

Kan være bra å se på ting med nye øyne som du sier. Jeg kommer til å sjekke opplysningene fra denne tråden opp mot øvrige dna-matcher jeg har for å se om det er noen treff i relasjon til de tre- fire fødslene som nevnes her. For mitt eget vedkommende er jeg ihvertfall 99% sikker på at Olaf J er rett Westerlund. Hvis ikke ham, da må det være hans bror Adolf eller eventuelt en ukjent bror. Har også testet y-dna for å finne fars-linjen. Også denne samsvarer med Westerlund, med flere treff knyttet til Piteå og Västerbotten.