Mauritz Thoresen Nitteberg, Skedsmo

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Torgeir Øivind Karlin
Sted: SKEDSMOKORSET

Mauritz Thoresen Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av Torgeir Øivind Karlin » 15. desember 2011 kl. 9.52

Søker informasjon om Mauritz Thoresen Nitteberg og hans familie. han var gårdbruker på Vestre nitteberg i Skedsmo rundt 1650. Håper det er noen som kan hjelpe meg med opplysninger om denne fam.
Mvh Torgeir Karlin

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Re: Mauritz Thoresen Nitteberg, Skedsmo

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 15. desember 2011 kl. 12.35

Hei.

Se i Skedsmo Bygdehistorie bind 2
Nitteberg Vestre Gnr. 34
Der er en Mouridz Nitteberg omtalt.

Det er for mye å gjengi her.

Bygdeboken er til utlån på bibloteket på Strømmen.
Mvh
Leif B.

dn34033
Sted: GRUA

Legg inn av dn34033 » 10. desember 2015 kl. 14.50

Jeg ser at sistnevnte innlegg kun henviser til Skedsmos bygdebok.
Den slekten har så vidt jeg veit blitt behandlet i Skytilen, medlemsbladet til Romerike historielag, et register skal visstnok komme på plass snart.
Mauritz Nitteberg f.ca 1617 levde 1701 oppgitt alder 90 år (slike aldersopplysninger pleier å bli for høye) Faren var Tore Nitteberg nevnt 1618, seinest 1653. Tore eide en liten part på 4 lisp. i Nitteberg. I odelsjordeboka 1615 står følgende bønder som eiere av Nittebarg og Hogsholen hver på 1 fjerding (tilsammen 10 lispund) Her eier Kristoffer Nitteberg 1 lispund i Nitteberg og 4 lispund i Hogsholen, mens Tore Ramstad i Nittedal eier 4 lispund i Nitteberg samt 1 lispund i Hogsholen. I 1624 eier Kristoffer (Jonsen) Løken, Nittedal 4 lispund i Vestre Nitteberg og 1 lispund i Hogsholen.
Kirkeby sier at Kristoffer Løken, Tore Ramstad og Tore Vestre Nitteberg må være i slekt. At Kristoffer Nitteberg blei etterfulgt av Tore kan jo tyde på far til sønn, men det kan ikke bevises.

Torgeir Øivind Karlin
Sted: SKEDSMOKORSET

Legg inn av Torgeir Øivind Karlin » 10. desember 2015 kl. 21.31

Hei, jeg lurer på om du vet hvilket årstall og nummer av skytilen denne slekten er omtalt.
Takk for opplysningen. Mauritz Thoresen Nitteberg er min 7x tipp oldefar på min mors side.
Mvh Torgeir Karlin

Svar

Gå tilbake til «Skedsmo»