Foreldrene til Skomaker Lars Jensen født i Skedsmoe?

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj12330
Sted: Oslo

Foreldrene til Skomaker Lars Jensen født i Skedsmoe?

Legg inn av gj12330 » 9. februar 2012 kl. 0.34

Iflg ft 1865 for Nittedal/Hakadal var Lars Jensen født i Skedsmoe.
Har funnet ham gift to ganger hhv. m. Marthe Christophersdtr. og Jørgine Nielsdtr.
Har også funnet ham i den digitaliserte utgaven av Nittedal/Hakadals Bygdebok s 283 og 516 hvor han tydligvis har flyttet litt rundt. bl.a til Nøklebyeiet og Myrhaugeiet Hans barn med Marthe er også gjort rede for her.
Jeg finner hans giftemål med Jørgine og Marthe også på Famsearch. Der blir opplyst at hans far het Jens Jacobsen. Selv var han født 1799 evt 1800, noe som stemmer bra m. folketelling hvor hans alder er oppgitt til 67 år.I ft. 1801 for Skedsmoe finner jeg riktignok en Jens Jacobsen gm Maria Knutsdtr og med en sønn på 2 år. Kan dette være jens sine foreldre mon tro? Litt forvirrende at deres sønn jacob har samme alder som Lars. Dessverre eksisterer ikke kirkebok for Skedsmoe med dåpsinformasjon rundt ca1800 og jeg har dessverre ikke tilgang til Bygdebok for Skedsmoe.
Hadde vært fint om noen kunne slå opp i den for evt. å kaste lys over hvem foreldrene til Lars Jensen virkelig var og hvor de kom fra.
Takknemlig for hjelp.
mvh Bjarne

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Re: Foreldrene til Skomaker Lars Jensen født i Skedsmoe?

Legg inn av Kjell Halvorsen » 9. februar 2012 kl. 10.13

Hei,

Det kan se ut som ’din’ Lars Jensen ikke var etterkommer etter Jens Jacobsen og Maria Knudsdatter.
Jeg har Jens Jacobsen og Maria Knudsdatter i mitt slektstre. De ble gift 9 juli 1797 og begge var tidligere ugift. Jens døde 4 desember 1806 og enka ble gift for 2. gang i juni 1807 med Otter Syversen.
Maria Knudsdatter døde 3 april 1822 og i skiftet etter henne er kun omtalt barn av ekteskapet med Otter og to barn fra første ekteskap, Jacob Jensen 23 år og Andrea Jensdatter gift med Paul Syversen Næs. Skiftet finnes på side 592b i Nedre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 16 (A-10469/Hda/L0016), 1811-1828 arkivverket.no/URN:sk_read/25587/619/
Jeg har sjekket mitt register over konfirmerte i Skedsmo 1815-1829 uten å finne en Lars Jensen i passende alder. Hvis ’din’ Lars ble født omkring 1800 kan han jo ha blitt konfirmert tidligere enn konfirmasjonsinnføringene i Skedsmo er bevart, som er fra 1815.

Kjell H.

Svar

Gå tilbake til «Skedsmo»