Knuser kister for å få jevnere plen

Her kan du legge inn henvisninger til innslag i media som er av interesse for slektsforskere. Og dersom du har tillatelse fra rettighetshaver der det kreves kan du gjerne gjengi innslaget.

Moderator: MOD_sett_og_hort_media

Svar
gj05702
Sted: HOKKSUND

Knuser kister for å få jevnere plen

Legg inn av gj05702 » 9. juni 2008 kl. 12.29

For å få en jevnere og penere plen skal det ved flere norske gravsteder ha vært vanlig praksis å knuse kistene før jord fylles på.

Les mer her...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=516256

Hva synes dere om dette? Har jeg krav på å få vite om dette var/er praksis på kirkegårder der min familie er begravd?

Thomas Jeppesen

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: Knuser kister for å få jevnere plen

Legg inn av dn22196 » 9. juni 2008 kl. 19.05

Hei jeg synes det høres ganske morbid ut.Har nettopp vært på gravstedet til mine svigerforeldre og tankene ble litt anderledes med tanke på hva de kanskje har gjort.Men
etter å ha lest artiklen om dette,så kanskje det blir en slutt på det.Jeg tar heller en grav med topp,en å vite at de kanskje har tråkket på en av mine sin kiste.Uff det var ikke noe hygglig lesing akkurat :(

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 9. juni 2008 kl. 23.51

For en tid tilbake var samme oppslag i media, men da fra Sverige. Det ble da hevdet at slikt ikke forekom i Norge.

gj04379
Sted: HORTEN

Legg inn av gj04379 » 10. juni 2008 kl. 8.03

De har gjort det i Tønsberg også. Er en i bransjen der som har fortalt hvordan det gjøres.
:cry: Jeg har mine i Tønsberg. Han fortalte at hvis det regnet å kisten fløyt slo de stykker kisten for å få den ned.

Hanne

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 11. juni 2008 kl. 18.14

Dette er helt forferdelig. Og så er man så opptatt av at når vi skal ta bilder for Gravminner i Norge, at dette skal være et verdig bilde og gravminne og blomster skal behandles med omhu og verdighet. Men den avdøde selv har man tydeligvis ingen respekt for. Så lenge ingen vet og ingen kan se........... Fy!!!!!
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

dn22533
Sted: HARSTAD

Legg inn av dn22533 » 12. juni 2008 kl. 21.19

Jeg jobbet en gang på 80-tallet som graver.Det var ikke praksis å knuse lokk, men når kisten duppet i vann måtte vi ned i graven og kakke hull i bunnen for at den ikke skulle flyte. Det er ikke morbid - derimot praktisk.
At noen knuser lokk skjønner jeg - men er ikke glad for det.For når lokket går på vanlig måte etter ca.30 år får du store hull nedover i gravplassen.Og det er ikke hyggelige syn. Men det burde aldri ha kommet ut det med knusing...
Når det gjelder mangel på respekt osv. kommer vel også den utstrakte bruk av plast-innpakning av lik på ca.50-ca.80-tallet som gjør at likene ikke forsvinner etter ca.25-30 år.
Nå må kommunene bore seg ned å sprøyte ulesket kalk inn i gravene for å sette fortgang i prosessen.

hilsen Odd Einar Tømmerås

Ola Morken
Sted: EYDEHAVN

Legg inn av Ola Morken » 13. juni 2008 kl. 9.30

På den annen side:
I slutten av Mai d.å. var vi i ferd med å stelle en grav hvor hvor siste gravlagde var i 1998.
Plutselig sank grunnen under oss, og vi sto i et søkk på bortimot en halv meter.
Det var heller ikke noen hyggelig opplevelse.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 13. juni 2008 kl. 16.28

Ja der har du den igjen...... Sikkert også en svært ubehagelig opplevelse. Jeg hadde ikke følt meg vel..... Nei det er ikke godt å si hva som mest riktig å gjøre, men jeg liker ikke tanken på at kisten (lokket) til min far skal ha blitt knust før de fylt på jord.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 13. juni 2008 kl. 16.39

Tenker nok også på mine når jeg steller graver, man graver jo 'litt' i blomsterbeddet. Men valgte å tenke som så at det jeg hvertfall vet er at mine kjære ikke egentlig er der, - på en måte. For oss som steller med disse minnene kan det nok være ekkelt å lese om i media. Det er jo slikt media jeg synes er veldig spennende å skrive om. Jeg velger nok å tenke på minnene i stedet ........... .
Hilsen fra Marianne

dn22533
Sted: HARSTAD

Legg inn av dn22533 » 13. juni 2008 kl. 23.06

Slike temaer burde ikke vært tatt opp i det hele tatt. Hele prossesen fra en person dør til lenge etter kan virke støtende for etterlatte. Jeg jobbet i bransjen på 80-tallet med å lete etter folk-behandle folk-begrave folk-og 2 ganger grave dem opp igjen. Det finnes ikke ett ledd i prossesen som ikke er støtende for etterlatte. Bl.a. var jeg i Vassdalen. Senere på ambulanse i 5 år i Harstad-Steigen-Trondhjem. Ingen bør grave veldig dypt i denne eller andre lignende saker uten å være forberedt på ubehagelig og unødvendig kunnskap. La oss si at de avdøde får den respekt det er mulig å gi dem.

vennlig umorbid hilsen Odd Einar Tømmerås

dn22799

Legg inn av dn22799 » 13. juni 2008 kl. 23.31

Ser at denne tråden er av eldre dato. Men "gamle tråder blir som nye" - diverse medier har jo tatt dette opp igjen, nå i den senere tid.

Må si jeg er 'glad' (i den grad jeg velger å bruke nettopp dét ordet, i akkurat denne forbindelse) for at samtlige av 'mine egne' nære og kjære avdøde er kremerte...

Svar

Gå tilbake til «Sett og hørt i media»