Trøst - 1/2 million gamlinger er IT-analfabeter, lik meg.

Her kan du legge inn henvisninger til innslag i media som er av interesse for slektsforskere. Og dersom du har tillatelse fra rettighetshaver der det kreves kan du gjerne gjengi innslaget.

Moderator: MOD_sett_og_hort_media

Svar
dn10731
Sted: HØNEFOSS

Trøst - 1/2 million gamlinger er IT-analfabeter, lik meg.

Legg inn av dn10731 » 18. oktober 2005 kl. 21.24

Artikkelen gir meg "trøst", da den forteller at jeg ikke er alene om å være digital analfabet.
Noen vil trolig hevde at artikkelen ikke har noe med slektsgransking å gjøre. Der er jeg uenig.

Da DIS er forkortelse for DATA I SLEKTSGRANSKING, mener jeg den kan plasseres i dette forumet. Er klar over at DIS-Norges oppgave ikke er å lære oss datadumrianer bruk av IT. Ventet meg heller ikke dette da jeg meldt meg inn. Den siden er grei nok.

Men, kanskje ikke så rart om endel eldre er noe tunge av seg, og iblandt river hvis lista ligger for høyt. Da kan vi trøste oss med at vi ikke er helt alene. Ta f.eks., for de fleste sikkert enkle saker som GEDCOM, Dis-treff, DISchat, eller hva nå alt dette som ligger over min fatteevne heter. Tar det ikke så tungt om dette, til tross for detaljete bruksanvisninger fortsatt ligger for høyt. Før jeg får satt meg bedre inn i IT, er jeg i godt lag med rundt 500.000 likesinnede.

Link: http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/ ... 042059.ece

Brukeravatar
dn05365
Sted: ARENDAL
Kontakt:

Re: Trøst - 1/2 million gamlinger er IT-analfabeter, lik meg

Legg inn av dn05365 » 18. oktober 2005 kl. 21.31

PS : DIS står ikke for DATA I SLEKTSGRANSKING
Men : DIS=Databehandling i Slektsforskning, engelsk navn "Genealogy Society of Norway - DIS"

Brukeravatar
Maya Lillemoen
Sted: GULLAUG
Kontakt:

Legg inn av Maya Lillemoen » 18. oktober 2005 kl. 22.54

Hei Ellef

Spiller ingen rolle for oss "gamlinger", jeg er nok i samme "bås" som deg. Men trøst deg med dette: Vi er veldig glad for du er til og er sammen med oss, opptatt av "vår" slektsforskning.
Du gjør slektsforskningen på Ringerike så utrolig spennende, særlig for oss som er i en nabo kommune (Lier). Du er en stor ressurs Ellef, glem ikke det :lol:
mvh
Maya Lillemoen

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 18. oktober 2005 kl. 23.42

Rune Landsverk skrev:PS : DIS står ikke for DATA I SLEKTSGRANSKING
Men : DIS=Databehandling i Slektsforskning, engelsk navn "Genealogy Society of Norway - DIS"

Takker for rettelsen! En årsak til at jeg i farten skrev navnet til foreningen feil er at jeg ytterst sjelden tar ordet SLEKTSFORSKING i min munn. Pusler mest med -GRANSKING og -samling. Nok om det.

Vil for fremtiden forsøke huske Databehandling i o.s.v. som du korrekt påpekte. Mvh Ellef Ellefsen.

Svar

Gå tilbake til «Sett og hørt i media»