Christen Thomasen og Inger Torkildsdtr

Moderator: MOD_Akershus

Svar
16415
Sted: OSLO

Christen Thomasen og Inger Torkildsdtr

Legg inn av 16415 » 7. april 2009 kl. 17.52

Søker etter foreldre, evt fam. lengre tilbake på Christen Thomasen og Inger Torkildsdtr. De bodde på Holand gård i Lørnskog i 1801 Har ikke noen andre data på dem.

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Re: Christen Thomasen og Inger Torkildsdtr

Legg inn av Kjell Halvorsen » 8. april 2009 kl. 11.32

Hei,

Jeg er etterkommer i 6. ledd etter Inger og hennes andre ektemann, Gulbrand Gundersen Åmot.

Det står litt om Kristen Tomassen og Inger Torkildsdatter i ’Lørenskog Gårdshistorien’ av Olav Foss. De er oppført på plassen Holen under Kurland (side 41) men det gir ikke svar på det du spør om, sitat: ”Sagmester Kristen Tomassen, f. Ca 1760 d. 1802, g.m. Inger Torkildsdtr,. f. Ca1760, barn Kjersti og Torkild. Enken Inger ble 2.gang g.m. husm. Gulbrand Gundersen under Åmot, Rælingen.”

Paret fikk minst 2 barn til, et dødfødt 4 mars 1795 og en gutt Andreas som ble gravlagt 16 september 1801 – 3 mnd og 2 dager gammel. Ved begge anledninger var bosted oppgitt som Curlandseje.

Torkild ble konfirmert i Rælingen, 15 ½ år gammel i oktober 1813, bosatt Holt under Aamot (sikkert sammen m/stefar, mor og halvsøster Christine – eneste barn etter Gulbrand og Inger). Kjersti har jeg ikke registrert konfirmert eller gift – kanskje du har info om henne ?

Jeg har lett i flere år etter anene til Inger og Kristen, men hittil uten hell. Hvis de ble født og døpt i Skedsmo er det jo det ulykksalige at kirkebøkene for dåpshandlingene i tiden 1760-1815 gikk med i brann !

Mvh Kjell H.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 17. juni 2009 kl. 21.03

Hei jeg fant Christen og Inger i folketelling 1801 men det har vel dere også gjordt.

Hvis ikke står det :

Amt: Skytsmoe - Løreskogen Gård: Curland (i dag Kuland uten r)

Christen Thomæsen Saugmester og husmand m/jord 38 år
Inger Thorkildsdatter Hans kone 1.egteskab 39 år

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 1927#nedre

Tips.
Eldste barnet blir angitt til 12 år.
Alt skulle gå sømmelig for seg den gangen så giftemålet burte vært inngått senest 1788.
Hvis ekteskapet ble inngått i Skedsmo så er Ministerialbøkene for Skedsmo ektevidde 1737-1768 og 1767-1807 skannet på Digitalarkivet.
Men skriften er av slik art at jeg desverre ikke kan lese den.

Hvis Christen m/frue kom fra Rælingen er kirkebøkene for Fet litt bedre å lese noen ganger.

Det ser også ut til at det bor en enke, Pernille Hansdatter (66), sammen med dem.
Kan dette være en mor til Christen eller Inger?

En liten tilleggsopplysning.
Vedr. dit innlegg
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=73947
Du er vel klar over at sønnen til Christen Torkild var gift 2 ganger?
1 g. m/ Marte Kristensdatter Nordre Løken
2 g. m/ Dorte Andersdatter Kvernhammar.
Se bygdebok for Fet bind 4 side 241

Hilsen Leif

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 17. juni 2009 kl. 23.08

Vielsen til Christen og Inger 3 mai 1789: '29de Martij trolovet paa en Plads under Wesbye Ungkarl Christen Thomassen til Pigen Inger Torckildsd: begge havde tient paa ØstMork. Caut: Hendrik Hendriksen og Erick Nielsen' par nr 6 - øverst høyre side

Kjell H.

Svar

Gå tilbake til «Lørenskog»