Johan Pedersen Støring f. 1832 i Skogn, flytta til Ilevollen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj09913
Sted: TRONDHEIM

Johan Pedersen Støring f. 1832 i Skogn, flytta til Ilevollen

Legg inn av gj09913 » 21. november 2010 kl. 14.36

Hei,

Johan Pedersen Støring, f. 1832 i Skogn, satte bort min tipp-oldefar, John Laurits Johansen Sandberg, f. 1866, til Halvor Sandberg og Ragnhild Birgitte Lorentsdatter Holberg, i og med at disse to ikke kunne få barn. Johans kone, Lina Jørgine, var da Halvors søster, og det er igjennom dette forholdet at jeg har fått mitt etternavn.

Inntil nylig har jeg bare kjent til at John Laurits hadde ett eneste søsken, men ved søk i folketellinger og kirkebøker har det nå dukket opp hele seks nye søstre og brødre. Flere av disse personene ble født på Skogn liksom min tipp-oldefar, men de yngste ble tydeligvis født i Trondheim etter at Johan Pedersen flytta til Ilevollen en gang på tidlig 1870-tall.

Blant andre ble Johns søster Josephine født i Trondheim og døpt i Vår Frue Kirke:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp16011873vfr&personpostnr=1332&merk=1332

Josefine ble født i 1873 i Trondheim, og tipp-oldefar ble satt bort på Sandberg søndre i 1868. Så en gang i årene imellom må tipp-tipp-oldefar ha flytta på seg, og jeg vet ikke om far og sønn overhodet hadde kontakt i etterkant.

Er det noen her på forumet som har de samme anene? Det finnes en hel del personer med dette etternavnet, så det har ikke vært like enkelt å finne fram til slekta i Trondheim. DIS-Treff har heller ikke kunnet vise til folk med samme aner. Så hvordan går man så fram? Har dere noen tips?

Mvh
Ragnar Mikas Sandberg

dn23988
Sted: RANHEIM

Re: Johan Pedersen Støring f. 1832 i Skogn, flytta til Ilevo

Legg inn av dn23988 » 21. november 2010 kl. 16.05

Hei Ragnar.

Tror kanskje at dette er din Johan:
Dødsfallsprotokoll for Trondheim:

Snekker Johan Støring, Ilevolden22 død den 26 januar 1916 på Kalvskinnet sykehus, 88år gammel, skilt, etterlater seg 8 særkullsbarn.

Du forteller selv at du har funnet flere barn enn de to du viste om.
Ser av adrssen din at du bor i Trondheim, så et godt råd er å ta seg en tur på statsarkivet på Dora. Der kan du selv lese i dødsfallsprotokollen. Er du heldig vil både navn og bosted på barna stå og du kan begynne letingen etter familien ut fra den.
Mye strev og leting spart.
Håper dette kan sette deg på sporet av " etterslekta " Lykke til!

Mvh. Inger

dn05536
Sted: KATTEM

Re: Johan Pedersen Støring f. 1832 i Skogn, flytta til Ilevo

Legg inn av dn05536 » 12. desember 2010 kl. 17.43

Veldig interessant at noen fra Skog bosatte seg i Ihlen. Det var en ganske vedtatt og utstrakt praksis at innflyttere nordfra havnet på Lademoen men tilkomne nye byborgere fra Orkdal og Gauldal havnet i de vestlige bydeler. Les: Ihlen. Med omegn. Det er derfor at vi så sent som på 50 tallet kunne oppleve forskjell på dialekte og ordbruk i øst og i vest av byen. Mens "bonan" fra Strinda hadde sine ord og begrepsvalg. Byfolk var byfolk enten de bodde i Ila eller på Lamon.

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»