Aarøe/Aarøi/Aarø i Trondheim

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj05120
Sted: SMØLA

Aarøe/Aarøi/Aarø i Trondheim

Legg inn av gj05120 » 12. november 2007 kl. 21.02

Hei

Leter etter opplysninger om foreldre og søsken til Petter Bernt Sivertson Aarøe f. 18/1 1834 i Vår Frues sokn i trondheim

Foreldrene var Sivert Otteson Aarøe og kone Anne Olsdatter.

Min nabo fant i forbindelse med bygdebokskriving et skifte fra Fanne Tinglag av 13/2 -1822 hvor det går fram at Otte var enkemann etter 2 ekteskap.
Barn (1.ekteskap) -Sivert Otteson, myndig, boende i Tr.heim
-Ole Otteson "
- Peder Otteson, 24 år gml.

Det er også flere barn, men disse bor i Romsdal, og er da enten mye yngre, eller gift der.

Har funnet ut at Sivert Otteson og kona Anne Olsdtr. fikk døtrene Anna Severine (Aarøy) den 7/12 1825, Ottilie Marie (Aarøy) 9/11 1827, Petrine 16/10 1830. Disse er alle døpte i Vår Frue. Muligens fikk de også ei Anna i 1832, finner ei Anna Sivertsdatter Aarøe i Ft 1865(1875?), denne da på Rotvold Sindsykeasyl.

Har ikke greid å finne vielsen til Sivert og Anna, men må ærlig innrømme at skriften til presten, og synet mitt ikke er "på nett" :lol:

Peter Bernt f. 1834 flyttet til Brattvær på Smøla(Edø), og ble der gift med Johanna Andersdtr. Rokstad.

Er intr. i alle opplysninger om familiens gjøren og laden før Peter flytter på Brattværet da dette er ei gren av familien vik ikke vet noen ting om.

Mvh
Wenche

Stig Løchen Dragseth
Sted: JAKOBSLI

Re: Aarøe/Aarøi/Aarø i Trondheim

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 13. november 2007 kl. 21.41

Hei

Dette var interessant! Har lenge undret meg over hvor denne familien kom fra og nå har du muligens gitt meg et spor. kjempebra :D

Død Peder Ottesen på Tustna i Møre og Romsdal 1860 nr. 12 på side 2
Edøy / Tustna: 1850-1874, Ministerialbok
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-61

Peder Ottesens sønn - Lars Pedersen gift 4. jan 1854
Edøy: 1853-1872, Ministerialbok
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-244

Lars Pedersen Hagen konfirmert 1844 nr 13.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-107

Her får de et barn - forøvrig min tippoldemor :roll:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-51

Lars Pedersen Hagen død nederst på første side 1861
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-326

Står at han er 32 år og må da ha vært født omkring 1829. Har ikke sjekket fødsel i kirkebøkene :roll:

I bygdebok for Tustna spekuleres det på om Peder Ottesen også kalt "Otta Pe" kom fra Otta i Gudbrandsdalen :roll:
Nå viser det seg at han kanskje kom fra Trondheim?
Hvor er Fanne Tinglag?

Er svært interessert i det du måtte ha av opplysninger om denne slektsgreina

Beste hilsen

Stig

gj05120

Legg inn av gj05120 » 13. november 2007 kl. 21.55

Heisann

Se der ja!! Kanskje dette også gir meg svaret på hvorfor min tippoldefar Peter Aarøe kom til Smøla?
Muligens var han hos sin onkel? finner han ikke konfirmert (enda..) i Tr.Heim, men kanskje han har bodd på Tustna da?
Dette må sjekkes!!

I flg. min nabo Kjell Egil Fredly, kom han over skiftet fra Fanne Tinglag fra 1822 som sagt. I "Bolsøy-boka" bind 7 side 415 skal det stå om Aarøe-slekta.
Har ikke kommet så langt at jeg har fått lånt den enda selv, men er på god vei.

Da må det sjekkes om det finnes konfirmasjon for Peter Aarøe i kirkebøkene for Tustna/Edøy kanskje...

Mvh
Wenche F.

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 13. november 2007 kl. 22.48

Hei

Hadde vært interessant å sett hele teksten fra skiftet! Er det mulig å få tak i en kopi?

Har prøvd å finne Lars Pedersen døpt i kirkeboka for Edø men der står han ikke. Kan hende han ble født før de kom til Tustna?

Stig

gj05120

Legg inn av gj05120 » 13. november 2007 kl. 22.57

Hei igjen

Har ikke sett dette selv, men regner med det står i Bolsøy-boka.

Har du prøvd å sjekke kirkebøkene for Bolsøy? Iflg. notatet jeg fikk, står det ikke noe om at Peder bor i Tr.Heim, men at han i 1822 er 24 år gammel.

Kanskje ble sønnen Lars født der?

Mvh
Wenche

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 13. november 2007 kl. 23.10

Hei igjen!

Ja du har rett i at det ikke står at han kom fra Trondheim.

I folketelling 1801 finner jeg en Peder Ottersen 2 år på gården Engesæt i Wold prestegjeld. Hans far heter Otte Olsen. Alderen stemmer perfekt :roll:

Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 14. november 2007 kl. 21.02

Hei!

Har fått utmerket hjelp til tyding av vielsen 20. feb 1812 av Else B. Rustad;

"I Medhold af Tilladelse fra Divisionschef Lied d. 25. Januar 1812 ægtevies i Kirken d. 20de Februar Musqveter Sivert Ottesen Aarøen med Pige Ane Olsdatter Orkedalsøren som have ved Attest beviist at de have havt de naturlige Kopper og meddelet Qvitteringer for vedbørlig Betaling til Kirken, Skolen og alle andre Vedkommende. At disse i Ægteskab indtrædne Personer ikke ere i forbudne beslegtede, ikke heller med noget andet Ægteskabsløvte beheftede, det bevidne og indestaae vi for somForlovere og Cautionister.
Ole Bolstad Peder P. Qvam"

Stig

gj05120

Legg inn av gj05120 » 14. november 2007 kl. 22.47

Heisann

Så flott!! Jeg må bare ærlig innrømme at jeg er dårlig på å tyde slike gamle skrifter..

Har fått meget god hjelp av min nabo, Kjell Egil i dag, og han har bl.a. funnet ut at Peder Ottesen "Otta-Pe" var født 6. febr. 1795, døpt 8. febr. s.å.
I Ft 1801 bor han hos sine foreldre sammen med noen søstre. Min tipp-tipp var tjener hos lensmann Knud Knudsen,Røbekk da. Har lagt dette ut under Molde (M&R) også i håp om at det kan komme noen innspill fra den kanten.

Når det gjelder bokbind og sidetall som jeg viste til i begynnelsen, så er det IKKE Bolsøy-boka. Det er jeg som har misforstått totalt, og det er ei henvisning til Smøla Bygdebok i steden.

Jeg skal låne mikrofilm fra bl.a skifte i Romsdal, og lese der i steden. Iflg. biblioteket er det kun et bind av Bolsøy-bøkene som omhandler gards- og ættesoge, så der står det visst ikke så mye. Håper mikrofilmen kan inneholde mer.

Far til Peder og Sivert var forresten gift to ganger, så det er nok en del barn der også.
Iflg. skiftet fra 1822, er det foruten de tre jeg nevnte tidligere, Christie Ottesdtr. gift m/Lars Larsson, Ellingsgaard; Anne Ottesdtr. gift m/ Peder Knudson, Indre Aarøe;
Alle disse fra 1. ekteskap.
fra 2. ekteskap; Karen Ottesdtr. 13 år, og Karen Marie, ingen alder nevnt på henne.

Håper dette også kan hjelpe deg litt med "Otta-Pe" :)

Jeg har et bilde hvor meget mulig Sivert Aarøe er avbildet, det er bare å få han identifisert... Allikevel er det en mann der som er meget lik min bestefar og hans bror, og iflg. en av de gamle som ennå lever og er oppegående i toppetasjen, kan den mannen meget mulig være Sivert Aarøe.

Skal lete etter giftemålet til Peder, han bor sannsynlig i Bolsøy i 1822 i allefall, siden det ikke står noe annet.

Wenche

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 14. november 2007 kl. 23.20

Hei!

Interessant :D

Jeg er heller ikke noe kløpper i å tyde gamle skrifter men det er utmerket hjelp å få på DIS under "hjelp til tyding av kildemateriale"

Hvor finner du Peder i folketelling 1801? Og hvor er han døpt? Er det kirkebøker for Bolsø eller er det andre kirkebøker?

Når det gjelder vielsen til Peder så ser jeg i konfirmasjonen til hans sønn Lars at mora het Guri Olsdatter

Artig med bilde og hvis du har scanner hadde det vært morro å se bildet. Hvis du finner skiftet kunne jeg godt tenkt meg en kopi av det også. Viktig å ha dokumentasjon på det man finner frem til :roll:

Vel vi får bare fortsette jakten :shock:

Stig

gj05120

Legg inn av gj05120 » 14. november 2007 kl. 23.39

Heisann

Her har jeg muligens en liten "godbit" til deg!

Nok en gang min utrolig flinke nabo Kjell Egil som har funnet noe; nemlig fødsel og dåp til Lars Pedersen.

Stangvik kirkebok, Lars Pedersen, født 15. okt. 1828, døpt 23. okt. s.å
Foreldre: Peder Ottesen Trodal- Guraa Olsdtr.

Gift: Peder Ottesen Waagland 33 år og Guraa Olsdtr. Garten 41 år, Surnadal

Der har du litt mer å jobbe ut fra:-)

Finner Peder i Ft 1801 som sønn Peder Ottosen under Bolsøe.

Sender du meg mail-adr. di, kan jeg sende bildet til deg.

Mvh
Wenche

gj04820
Sted: SMøLA

Legg inn av gj04820 » 14. november 2007 kl. 23.51

Hei!

Wenche glemte bare en liten detalj:-) Petter og Guraa giftet seg den 30. mai 1827 i Stangvik.

Mvh. Kjell

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 15. november 2007 kl. 8.09

Hei og takk for godbiten :wink:

Peder Ottesen var tydligvis på farten før han slo seg ned på Tustna. Hvis alle av Peders søsken var like reiselysten har vi litt av en jobb forran oss :shock:

Da skal jeg prøve å se om Lars Pedersen f. 1828 har flere søsken enten i stangvik, Surnadal eller Tustna.

sender deg mailadressen som privat melding.

Mvh

Stig

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»