Har du aner fra Tiller/Tildra, Kleivberg, Forbordsvollen ell
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Har du aner fra Tiller/Tildra, Kleivberg, Forbordsvollen
Hei,
Min farmors mormor het trolig Gunhild Arntsdatter Tiller f. ca.1790.
Har funnet ut at hennes aner igjen kom fra Tildra, Kleivberg, Forbordsvollen og Buan i Skatvold. Er det noen der ute som vet om personer som driver med slektsforskning fra disse gårdene ?
Min farmors mormor het trolig Gunhild Arntsdatter Tiller f. ca.1790.
Har funnet ut at hennes aner igjen kom fra Tildra, Kleivberg, Forbordsvollen og Buan i Skatvold. Er det noen der ute som vet om personer som driver med slektsforskning fra disse gårdene ?
Hei Tom
beklager det forrige
Mener du Kleivberg i Lånke?
mvh
Thor Erik
beklager det forrige
Mener du Kleivberg i Lånke?
mvh
Thor Erik
Det Kleivberg eller Klevberg jeg mener ligger i nærheten av Skatvold i Nord-Trøndelag.
Stjørdalsboka bind IV Skatval herred side 604.
Arnt Endreson Forbordsvollen (1719-95), underkonstabel ved major Wilsters kompani, * Berit Bjørnsdatter Fløgjerdet (1725-1814)
Barn.:
1. Arnt
2.Bjørn
Barn av Arnt:
1.Jon (1775-1841)
2.Per
3.Arnt
4.Torstein
5.GUNNHILD * INGEGRIGT BJØRNSEN SKEI
6.Berit
7.Anne
8.Ingeborg Anna
Arnt Endreson Forbordsvollen (1719-95), underkonstabel ved major Wilsters kompani, * Berit Bjørnsdatter Fløgjerdet (1725-1814)
Barn.:
1. Arnt
2.Bjørn
Barn av Arnt:
1.Jon (1775-1841)
2.Per
3.Arnt
4.Torstein
5.GUNNHILD * INGEGRIGT BJØRNSEN SKEI
6.Berit
7.Anne
8.Ingeborg Anna
Hei igjen.
Jeg har alle Stjørdalsbøkene og kan slå opp i dem for videre opplysninger om dine aner.
M.v.h.
Odd Annar
Jeg har alle Stjørdalsbøkene og kan slå opp i dem for videre opplysninger om dine aner.
M.v.h.
Odd Annar
Hei Odd Annar
Takk for opplysningene og for at du vil finne flere opplysninger om mine aner. Har selv vært innom disse kildene, men det er en god stund siden nå. Om du bekrefter mine funn gjør det at de er mere sannsynlige og at jeg ikke har gjort noen direkte feil ut fra kildematerialet. Så langt er vi enige.
Ingebrigt Bjørnsen Drogsetskjeret og Gunhilds eldste datter het Anne Martha ble født på Sveeplass i Størdal og døpt 4/8-1811. Hun var min tippoldemor.
Inebrigts foreldre var Bjørn Ingebrigtsen døpt 9/9-1758 og Marit Lassedatter Buan f. 16/7-1752.
Ingebrigt var snekker og bodde en tid på Skuldbørstadtrøen III.
Kan du bekrefte dette ut fra dine kilder ?
Takk for opplysningene og for at du vil finne flere opplysninger om mine aner. Har selv vært innom disse kildene, men det er en god stund siden nå. Om du bekrefter mine funn gjør det at de er mere sannsynlige og at jeg ikke har gjort noen direkte feil ut fra kildematerialet. Så langt er vi enige.
Ingebrigt Bjørnsen Drogsetskjeret og Gunhilds eldste datter het Anne Martha ble født på Sveeplass i Størdal og døpt 4/8-1811. Hun var min tippoldemor.
Inebrigts foreldre var Bjørn Ingebrigtsen døpt 9/9-1758 og Marit Lassedatter Buan f. 16/7-1752.
Ingebrigt var snekker og bodde en tid på Skuldbørstadtrøen III.
Kan du bekrefte dette ut fra dine kilder ?
Hei Tom.
Nå har jeg kikket litt i de rette bøkene og kommet frem til følgende.:
De opplysninger som boka oppererer med er de samme , unntatt er at fødselsår for Bjørn Ingegrigtsen står 9/9 1759 istedet for 1758. Bjørn og Marit giftet seg 16/7 1752.
Bjørns foreldre var:
Ingebrigt Thoresen Aasan. gravlagt 2/2 1765 gift 2/6 1757 med Lisbeth Bjørnsdatter født 1737.
Lisbeths foreldre.:
Lars Olsen (1708-66) gift første gang med Kari Abrahamsdatter (1703-51) andre gang med Marit Persdatter(1713-66).
Barn.:
1. Ola 1747
2. Anne 1749
3. Kari 1753
Jeg kunne ikke finne noen Marit blandt deres barn, men antar at det er Kari som er feilskrevet av forfatteren.?
Håper det var til litt hjelp.
Trenger du mere hjelp så si bare ifra.
Hilsen
Odd Anner.
Nå har jeg kikket litt i de rette bøkene og kommet frem til følgende.:
De opplysninger som boka oppererer med er de samme , unntatt er at fødselsår for Bjørn Ingegrigtsen står 9/9 1759 istedet for 1758. Bjørn og Marit giftet seg 16/7 1752.
Bjørns foreldre var:
Ingebrigt Thoresen Aasan. gravlagt 2/2 1765 gift 2/6 1757 med Lisbeth Bjørnsdatter født 1737.
Lisbeths foreldre.:
Lars Olsen (1708-66) gift første gang med Kari Abrahamsdatter (1703-51) andre gang med Marit Persdatter(1713-66).
Barn.:
1. Ola 1747
2. Anne 1749
3. Kari 1753
Jeg kunne ikke finne noen Marit blandt deres barn, men antar at det er Kari som er feilskrevet av forfatteren.?
Håper det var til litt hjelp.
Trenger du mere hjelp så si bare ifra.
Hilsen
Odd Anner.
Takk igjen for fine opplysninger.
Du har rett i at Bjørn Ingebrigtsen Skuldburstadtrøen ifølge min kopi av side 283 i en bygdebok er døpt 9/9 1759. Skal rette dette opp med engang ! Har også tatt kopi av side 18 i en bok som sier at Marit Lassedatter Buan levde fra 1752-1824. Her må vel du ha sett feil eller ?
Når det gjelder Bjørn foreldre er jeg enig med deg. Under hvilken gård har du funnet opplysningebe om Lisbeth Bjørnsdatter ?
Vennlig hilsen
Tom
Du har rett i at Bjørn Ingebrigtsen Skuldburstadtrøen ifølge min kopi av side 283 i en bygdebok er døpt 9/9 1759. Skal rette dette opp med engang ! Har også tatt kopi av side 18 i en bok som sier at Marit Lassedatter Buan levde fra 1752-1824. Her må vel du ha sett feil eller ?
Når det gjelder Bjørn foreldre er jeg enig med deg. Under hvilken gård har du funnet opplysningebe om Lisbeth Bjørnsdatter ?
Vennlig hilsen
Tom
Hei Tom.
Beklager at jeg ikke sendte kildehenvisninger ,men her kommer de.:
Stjørdalsboka bind2 del 1 side 206.
Åsan (Austre)
Ingebrigt Thoresen Aasan, gravlagt 2/2 1765
* 2/6 1757 Lisbet Bjørnsdatter, født 1737. Losjerer 1801.
Barn:
Tore, døpt 28/8 1757
Bjørn Drogsetskjæret døpt 9/9 1759
Lisbeth, døpt 31/4 1762
Ingebrigt, døpt 2/2 1765.
Åsan er br.nr. 8 under Gravold.
Det jeg mente i mitt forrige innlegg var at forfatteren hadde skrevet feil, Kari istedet for Marit.
De kopiene du henviser til er fra Stjørdalsboka bind IV side18.
Din kopi side 283 er fra Stjørdalsboka bind 2 del 1.
Håper det ble litt klarere.
Hilsen
Odd Annar
Beklager at jeg ikke sendte kildehenvisninger ,men her kommer de.:
Stjørdalsboka bind2 del 1 side 206.
Åsan (Austre)
Ingebrigt Thoresen Aasan, gravlagt 2/2 1765
* 2/6 1757 Lisbet Bjørnsdatter, født 1737. Losjerer 1801.
Barn:
Tore, døpt 28/8 1757
Bjørn Drogsetskjæret døpt 9/9 1759
Lisbeth, døpt 31/4 1762
Ingebrigt, døpt 2/2 1765.
Åsan er br.nr. 8 under Gravold.
Det jeg mente i mitt forrige innlegg var at forfatteren hadde skrevet feil, Kari istedet for Marit.
De kopiene du henviser til er fra Stjørdalsboka bind IV side18.
Din kopi side 283 er fra Stjørdalsboka bind 2 del 1.
Håper det ble litt klarere.
Hilsen
Odd Annar
Takk for henvisning til kilder.
Du sier i ditt innlegg 3.2: "Lisbeths foreldre.:
Barn.:
1. Ola 1747
2. Anne 1749
3. Kari 1753
Hvor i bøkene står dette ? Ikke for at jeg tviler, men det er vikitig med kilder. Mente du Marits foreldre ?
Du sier i ditt innlegg 3.2: "Lisbeths foreldre.:
Barn.:
1. Ola 1747
2. Anne 1749
3. Kari 1753
Hvor i bøkene står dette ? Ikke for at jeg tviler, men det er vikitig med kilder. Mente du Marits foreldre ?
Hei igjen.
Selvsagt mente jeg Marits foreldre. Og disse opplysningene står i Størdalsboka bind IV side 496 i ætteoversynet for Øvre Buan.
Hilse
Odd Annar
Selvsagt mente jeg Marits foreldre. Og disse opplysningene står i Størdalsboka bind IV side 496 i ætteoversynet for Øvre Buan.
Hilse
Odd Annar
Fint. Takk igjen.